Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Mertmi kirjoitti:Käynnistysongelmat alkaa olla aika pahoja etenkin helteessä seisoskelun jälkeen. Kone käynnistyy parilla sylinterillä ja pytty kerrallaan tulee peliin, kun pitää kierroslukua 3000rpm:ssä
Mulla teki samaa kun ei vehkeessä ollut paineenvaraajaa ollenkaan,
ongelmat poistuivat varaajan asennuksella.
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Mertmi kirjoitti:
painesäätimen irroitus+asennus siis ei olisi katumista. Roska osaa hävitä varmaan pelkästään silläkin tempulla, vai mitä?
Totta, mulla tosi vuoto oli aikas reipasta, koska se käynnistysongelma ilmeni jo alle 5 minuutin sammuksissa ololla.

Minun pitäs kans tuosta nopasta tutkia, että mikä suutin vuotaa.. tietty se painevaraajan asennuskin vois olla ihan asiaa.. :roll:
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Parin tunnin päästä tulee vasta toi ilmiö. Hellekelillä paljon pahempana päiväsaikaan (esim. töistä lähtiessä iltapäivällä), kuin jos illalla ajaa auton parkkiin ja aamulla starttaa. Viittaa kyllä voimakkaasti höyrystymiseen jossakinpäin järjestelmää.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

Mertmi kirjoitti:Parin tunnin päästä tulee vasta toi ilmiö. Hellekelillä paljon pahempana päiväsaikaan (esim. töistä lähtiessä iltapäivällä), kuin jos illalla ajaa auton parkkiin ja aamulla starttaa. Viittaa kyllä voimakkaasti höyrystymiseen jossakinpäin järjestelmää.
mulla sellanen juttu että kun kuumasta sammuttaa ja antaa esim puoli-2 tuntia seistä niin käynnistyy kolmella ja parin sekunnin päästä kaikki pelissä...
mulla ei myöskään painevaraajaa kiinni, sen takia bensa höyrystyy putkissa ja tuo ilmiö ilmaantuu. varaaja kyllä olis tallissa, muttakun sopivat liittimet puuttuu... :?
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

Myrkky kirjoitti:Tuohon gls:än spoikan taakse muuten saattais istua aikas näppärästi sellainen aihio mitä Mikko sulle tuli.. näyttäs vaan vähän siltä. Mulla saattaa jäädä vielä toinenkin niitä ylimääräiseksi, jos tuo 5D satku on tarpeeksi laho kokeakseen kohtalonsa, selvinnee lähiviikkoina.

Edit: gls: muovipäätyinen on se Mikon aihio, joskin taisin ehdottaa hänelle alupäätyjen tekemistä muistaakseni.
tuohon cooleri hommanhan en periaatteessa tarvis muuta kuin itse välijäähdyttimen päätyineen ja pari pätkää silikoniletkua.. tietenki täytyy myös hommata putkea jostain.. 900 coolerin orkkisputket myös auttais hieman asiaa.
kiinnikeet ym. hoituu kyllä omasta takaa. :)
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

gls kirjoitti:varaaja kyllä olis tallissa, muttakun sopivat liittimet puuttuu... :?
Liittimet löydät lähimmästä hydrauliikkafirmasta.
Itse hain Hiflexiltä.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Vika liittyy bensapaineiden pysymiseen. Huomasin, että bensareleen kutale ei tee sitä starttia ennen kuuluvaa paineiden nostoa. Syystä tai toisesta. Huijasin iltapäivällä sen pumppaamaan käyttämällä avainta starttiasennossa sekunnin murto-osan siten, ettei kone käynnisty. Pumppu hurautti paineet ylös ja varaajan narahdus kuului takapaksista. Sen jälkeen startti normaalisti ja kappas vaan, sehän kävi miltei heti kaikilla neljällä pytyllä. Bensarele siis pitää vaihtaa, tai korjata ja lisäksi vielä etsiä, miksi paineet ehtii karata parissa tunnissa. Nehän pitäisi pysyä ylhäällä painevaraajan voimin useita päiviä!
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
PelleP
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Su Maalis 05, 2006 19:32
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja PelleP »

Muistelisin, että k-jetin määränjakajassa olevassa järjestelmäpaineventtiilissä voisi olla o-renkaat sökö. Silloin ei paineet pysy kuin jokusen minuutin sammuksissa. Ootko kattonu??
Vihdin Pelle#2851
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Eipä ole moista tullut katsottua. Varaosia pitäisi kuitenkin löytyä. Pari turbon määräjakajaa ja yks iivarin on varaosiksi. Luulis jossakin noista olevan ehjät tiivisteet. Onko tiivisteet siinä painesäätimen karassa?

Mietin tossa, että voisin tehdä sen painemittarin itelleni, jolla näkee ohjauspaineen ja järjestelmäpaineen. Mittari olisi jo ja letkukin löytyy, jonka voisi uhrata mittarin valmistukseen. Sulkuventtiili (järjestelmäpaineen mittausta varten) ja tarvittavat nipat pitää vaan hommata. Ehkä ensviikolla sais tuon puuhattua.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
PelleP
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Su Maalis 05, 2006 19:32
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja PelleP »

Hyviä nuo jus:n manuaalisivut. Ehkä pumpun takaiskuventtiilinkin voisi tarkistaa samalla, vai oliko siitä jo täällä puhetta. :idea:
Vihdin Pelle#2851
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Vaihdoin bensapumpun releen. Nyt on sellainen rele, joka muistaa tehdä sen alkupumppauksen. Luin Boschin kirjasta, että painevaraajan pitäisi pitää paineet koholla noin tunnin ajan ohjearvona. Painetta varmaankin jää sinne vielä päiväkausiksi, mutta se ei ole kovinkaan korkea enää. Hatusta heitettynä alle baarin varmastikin.

Seuraavaksi aion laittaa sen takaiskuvenan. Minusta kun näytti, ettei siinä pumpussa ole takaiskua ollenkaan! Tuo tankki+pumppu oli siitä -84 900i poliisisaabista. Pumppua kun vertasi -86 900i:n ja -86 turbon pumppuun, niin molemmissa oli siinä heti pumpun päällä sellainen lisäpalikka (takaiskuvena) jollaista mulla ei ole paikallaan. Varaosapumpussa (turbo -86:sta) on sellainen ja voisin ruuvata sen tohon mun autoon ja katsoa mitä tapahtuu. Tai jos se ei käy siihen, niin vaihdan koko pumpun kaikkineen.

Jännä ilmiö tapahtui tuossa eilen. Ajoin kaupunkiajoa ja jouduin sammuttamaan koneen flektin ollessa päällä. Tuossa vanhuksessa kytkentä menee niin, että flekti sammuu, jos sammuttaa koneen. Eli flektin releen ohjaus tulee virtalukon ohjaamana. Siinä lastasin auton konttiin tavaraa, kun huomasin että mikäs hemmetin vesivana tulee auton alta ja valuu viemäriin!? avasin konepellin ja kuului melkoinen ruplatus. Paisuntasäiliön ylivuotoletkusta puski nestettä pihalle hirveetä vauhtia. Totesin vaan, että täähän keittää! Koneen sammutus aiheutti keittämisen, kun vesikierto loppui. No, äkkiä kone käyntiin ja viisari olikin melkoisen korkealla, mutta siitä se lähti laskemaan. Nestetaso hurahti minimiin, kun se on ollut taannoin tapahtuneen letkurikon jäljiltä kokoajan hiukan yli minimirajan ja nesteet on pysyneet tähän asti sisällä ihan mainiosti.

Enpä ole koskaan tommoseen törmännyt muiden autojen kanssa. Muissa ajokeissa onkin se flekti ollut kytketty jäämään päälle virta-avaimen asennosta huolimatta. Tutkin jo kytkentäkaaviota ja totesin kyseisen muutoksen todella yksinkertaiseksi. Yksi punainen johto pitää siirtää virtalukon ohjaaman sulakkeen liittimestä samaan liittimeen, josta flektin rele saa päävirtansa. Kummaa kyllä, että flektin varsinainen pääsulake on jatkuvassa virrassa, mutta ohjaus ei ole samassa. Sulakeboksi vaan pystyyn ja töpseli eri piikkiin. Meinasin jo lähteä pihalle, mutta sedekuuro esti aikeeni. Yritänpä nyt uudestaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Mertmi kirjoitti:Minusta kun näytti, ettei siinä pumpussa ole takaiskua ollenkaan!
No mihinkäs sinä sitten kiristät sen bensaputken banjoliittimen mutterin, jos et takaiskuventtiilin nippaan?
http://www.alppilanautohuolto.fi/gw/tra ... /index.php?
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... 3015_1.JPG

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 212#148212
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Noniin. Muutos tehty. Kokeilin vielä tökkäämällä ruukkari flektin anturin napojen väliin. Toimii. Toivottavasti tuollaista kiehahtamista ei enää tulisi uudestaan... :roll:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

jus kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:Minusta kun näytti, ettei siinä pumpussa ole takaiskua ollenkaan!
No mihinkäs sinä sitten kiristät sen bensaputken banjoliittimen mutterin, jos et takaiskuventtiilin nippaan?
http://www.alppilanautohuolto.fi/gw/tra ... /index.php?
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... 3015_1.JPG

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 212#148212
Sitä mie itekin koitin miettiä, että miten se siinä oikein oli. Olisikohan mihinkään kuvaan eksynyt? Koitanpa katsoa. Kontissa on niin paljon matskua, ettei viitti nyt alkaa sitä tyhjentämään ja ottamaan pohjalevyä pois pelkän ihastelun takia.

edittiä: Se voi tietysti olla tuo sun kuvassa oleva matalampi versiokin. Uudemmat taasen olisi tuota korkeampaa mallia. No, jokatapauksessa varaosa on olemassa, joten takaiskun vaihtoa tulen kokeilemaan. Painemittari on koko ruiskutuslaitteiston tutkimista ajatellen pakollinen lisävaruste. Sellainen pitää ensiviikolla viritellä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin