Helppiä satkun ABSien vianhakuun?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

m&m kirjoitti:Tuo "900 I 16 Kat":in kommentti pisti miettimään...

Jarrut toimivat ABSittomina mutta tehostettuina. Korjaamon mekaanikolta (jonka kanssa yhteistyössä tuota vikaa ollaan etsitty) olen saanut tiedon, että sähköpumppu ei käynnisty ollenkaan. Ilmiselvästi ristiriitaista tietoa. Sen tiedän, että käynnistettäessä normaalisti kuuluva vaimea hurina ja jarrupolkimen nytkähdys loistaa poissaoloaan, mutta kenties tuo moottori kuitenkin käy satunnaisesti ajon aikana tuottaen painetta seuraaville kahdellekymmenelle polkaisulle...



järjen mukaan tallentua anturiin viittaava virhekoodi, ja yksittäisiä liittimiä irroittamalla on vastaavat vikakoodit saatu aikaiseksi. Pitäisiköhän kurkata tuohon peltipurkkiin sisälle, josko siellä olisi jotain löysiä liitoksia, piirikantoja tms?
Mulla oli ongelmana että pumppu oli jatkuvasti päällä..Otin absien sulakkeen pois...ja kas kummaa jarrut toimi noin 15 jarrutusta ja sitten ei ollutkaan minkään valtakunnan jarruja...

Ja mielestäni vian pitää olla päällä että se matolaatikko antaa virheilmoitusta...

Itsellä keltainen valo paloi ja vika oli Pääsylinterin venttiili

Ei sitä boksia tarvi purkaa, sillä sen voi mitata hyvällä ohmimittarilla...

Kaikki mahdolliset vikakoodit:

1111 Elektrooninen ohjausyksikkö (ECU)
1112 Magneettiventtiili, imu -vasen etu
1114 Magneettiventtiili, imu -oikea etu
1122 Magneettiventtiili, imu -taka
1132 Magneettiventtiili, ulostulo -vasen etu
1134 Magneettiventtiili, ulostulo -oikea etu
1142 Magneettiventtiili, ulostulo -taka
1222 Pääsylinterin venttiili
1233 pyörän nopeustunnistin, vasen etu
1241 pyörän nopeustunnistin, oikea etu
1243 pyörän nopeustunnistin, oikea taka
1311 pyörän nopeustunnistin, vasen taka
1312 Painekytkin/jarrunestepinnan merkkivalokytkin
4444 vikoja ei löytynyt
Jakke_
"Turbo"
Viestit: 295
Liittynyt: La Huhti 02, 2005 00:34
Paikkakunta: Mustasaari, Petsmo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jakke_ »

Kuinkas noi vikakoodit voi lukea?
Ei setä vittuile, setä neuvoo!
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Silloita diagnostiikka pistokkeen navat 1 ja 2....Laita sytytysvirta päälle...Irrota silloitus liittimestä...Laske merkkivalon välähdykset.
Jakke_
"Turbo"
Viestit: 295
Liittynyt: La Huhti 02, 2005 00:34
Paikkakunta: Mustasaari, Petsmo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jakke_ »

Ja pistoke löytyy boksista takapenkin alta? :) Joo pitää huomenna koittaa kattoa jos ehtii ku nakuanturiki pitäs vaihtaa. :?
Ei setä vittuile, setä neuvoo!
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Jakke_ kirjoitti:Ja pistoke löytyy boksista takapenkin alta? :) Joo pitää huomenna koittaa kattoa jos ehtii ku nakuanturiki pitäs vaihtaa. :?
Koodien luku on helppoa kuin heinänteko :idea: :idea: :idea:
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Boksin sijainti

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

Sami kirjoitti:
Onkos tUrpoEinarin 89:ssä tuo keskusyksikkö boksi etulokasuojassa? Monessa huolto-ohjeessa on vielä 93:n kohdalla mainittu, että se olisi etulokasuojassa vaikka ilmiselvästi jossain 90-91 tienoilla vaihtuu takapenkin alle?
Oli se boksi (9104233) vasemmalla etulokasuojan sisällä. Tää auto on SE malli, mm. puola on oikeassa sisälokasuojassa, akun yläpuolella. 8O
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Miten teillä muilla on merkitty ABSit rekisteriotteeseen? Mulla lukee jarrut-kohdassa NAP ja sitten erikoisehdoissa 'Vaihtoehtoisesti lukkiutumaton jarrujärjestelmä NPN'.

Hassua, koska mallivuonna '93 ABSis oli käsittääkseni vakiona kaikissa Saabeissa paitsi Classicissa.

Kuitenkin tämä tarkoittaa ymmärtääkseni sitä, että kalliinkaan ABS-vian sattuessa autoa ei tarvitse paalata, vaan jarrujärjestelmän vaihtaminen perinteiseksi riittää! Ja se kai onnistuu yksinkiertaisesti vaihtamalla pääsylinteri ja tehostin ja poistamalla ABSin releet ja sulakkeet?

Niin, autona siis viikko sitten 2,1:sen tilalle hankittu 900 S automaatti '93 :)
Viimeksi muokannut Juha96, Ke Kesä 21, 2006 15:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: Boksin sijainti

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

tUrpoEinari kirjoitti: Tää auto on SE malli, mm. puola on oikeassa sisälokasuojassa, akun yläpuolella. 8O
SE-malli = Ruotsiin uutena myyty versio?
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Juha96 kirjoitti:



Kuitenkin tämä tarkoittaa ymmärtääkseni sitä, että kalliinkaan ABS-vian sattuessa autoa ei tarvitse paalata, vaan jarrujärjestelmän vaihtaminen perinteiseksi riittää! Ja se kai onnistuu yksinkiertaisesti vaihtamalla pääsylinteri ja tehostin ja poistamalla ABSin releet ja sulakkeet?

:)
Juuri näin minäkin olen asian ymmärtänyt... :roll:
m&m
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 16:35

Viesti Kirjoittaja m&m »

900 I 16 Kat kirjoitti:
Juha96 kirjoitti:



Kuitenkin tämä tarkoittaa ymmärtääkseni sitä, että kalliinkaan ABS-vian sattuessa autoa ei tarvitse paalata, vaan jarrujärjestelmän vaihtaminen perinteiseksi riittää! Ja se kai onnistuu yksinkiertaisesti vaihtamalla pääsylinteri ja tehostin ja poistamalla ABSin releet ja sulakkeet?

:)
Juuri näin minäkin olen asian ymmärtänyt... :roll:
Niin minäkin.. merkkiliike ja valtion katsastuskonttori oli toista mieltä...

Pitäisi hankkia autoyksilökohtainen todistus Saabilta jossa todetaan mitkä osat on vaihdettava. Todistus maksaisi muistaakseni reilut pari satasta 8O eikä se vielä takaa myöntävää päätöstä. (Periaatteessa Saabin lausunto voisi olla "tehtävä mahdoton".) Kuulemma jarrusatulatkin pitäisi jostain älyttömästä syystä vaihtaa ABSittoman satuloihin...

Tuon rekisteriotteen merkinnän eräs katsastusinssi ilmeisesti tulkitsi niin, että autossa joko on tai ei ole ABSeja, mutta tuo merkintä löytyy kaikkien saman vuosimallin rekisteriotteista. Jarrudynossa hyvät arvot ja loppukommenttina "Saabi hienossa kunnossa" ja ajoon 8) . Eli läpi meni perinteisellä "polttimokorjauksella".
Kuntoon tuo absi pitää kuitenkin saada.

Tänään verstaan pihassa odotti yllätys, kun joku oli omine lupineen avannut autonoven ja väkivalloin riuhtaissut suht arvokkaan poppivehkeen (josta etupaneeli oli irroitettu) sekä CD-vaihtajan ja muuta sälää aiheuttaen lisää korjauskuluja ja rahanmenoa... :evil:
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Tuo jälkimmäinen tapaus on ikävän harmillinen. Mulle myös käynyt aikaisempiin autoihin (yhdestä autosta kansi oli kylppärissä remontissa ja joku urpo oli yrittänyt autoa käytiin jumalattomalla taltalla. Mahtava fiilis oli aamulla mennä parkkipaikalle kantta asentamaan).

Nykyisin mun autot on ansoitettu ja varustettu kaikenlaisilla vittumaisilla vehkeillä, mitä vain elektroniikkaharrastaja ja päivätöikseen elektroniikasta muka jotain ymmärtävä viitsii väsätä.

ABS on aivan ehdoton, joten tsemppiä vianetsintään! Mukavuutta hiekkateillä ja talvisissa keleissä ei viitsisi oikein päivittää perusjarruihin oli sitten laillista tai ei.
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Tulee enempi luettua noita ulkomaisia saab -foorumeita, kuin tätä kotimaista ja sieltä pisti tänään silmään pari ketjua:

Tässä kysyjällä on ongelma ratkennut:
http://www.900aero.com/phpBB2/viewtopic.php?t=816

Pientä tiedonjyvästä:

http://www.900aero.com/phpBB2/viewtopic.php?t=782

Saab-centralin foorumi on aika asiallinen ( http://www.saabcentral.com ) , jossa haulla löytää helpolla paljon ABS asiaa. Sieltä ajauduin tänne:

http://townsendimports.com/Web/brake_fo ... _docs.html , josta löytyy tämä: http://townsendimports.com/Web/brake_fo ... sdiode.pdf ja nämä: http://townsendimports.com/Web/brake_fo ... ssbpg1.htm (takapenkin alla oleva boksikin on huomioitu)
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Re: Boksin sijainti

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

Juha96 kirjoitti:
tUrpoEinari kirjoitti: Tää auto on SE malli, mm. puola on oikeassa sisälokasuojassa, akun yläpuolella. 8O
SE-malli = Ruotsiin uutena myyty versio?
Juu niin on, ei ole ollut suomen kilvissä, velipoika ajellut sillä pari vuotta Tråsan ja Tukholman seuduilla, on muuten aika rapea kori. :evil:
Juha96 kirjoitti:Miten teillä muilla on merkitty ABSit rekisteriotteeseen? Mulla lukee jarrut-kohdassa NAP ja sitten erikoisehdoissa 'Vaihtoehtoisesti lukkiutumaton jarrujärjestelmä NPN'.
Ihan samalla lailla lukee tuon mun -93:n otteessa. :wink:
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

m&m kirjoitti:
900 I 16 Kat kirjoitti:
Juha96 kirjoitti:



Kuitenkin tämä tarkoittaa ymmärtääkseni sitä, että kalliinkaan ABS-vian sattuessa autoa ei tarvitse paalata, vaan jarrujärjestelmän vaihtaminen perinteiseksi riittää! Ja se kai onnistuu yksinkiertaisesti vaihtamalla pääsylinteri ja tehostin ja poistamalla ABSin releet ja sulakkeet?

:)
Juuri näin minäkin olen asian ymmärtänyt... :roll:
Niin minäkin.. merkkiliike ja valtion katsastuskonttori oli toista mieltä...

Pitäisi hankkia autoyksilökohtainen todistus Saabilta jossa todetaan mitkä osat on vaihdettava. Todistus maksaisi muistaakseni reilut pari satasta 8O eikä se vielä takaa myöntävää päätöstä. (Periaatteessa Saabin lausunto voisi olla "tehtävä mahdoton".) Kuulemma jarrusatulatkin pitäisi jostain älyttömästä syystä vaihtaa ABSittoman satuloihin...

Tuon rekisteriotteen merkinnän eräs katsastusinssi ilmeisesti tulkitsi niin, että autossa joko on tai ei ole ABSeja, mutta tuo merkintä löytyy kaikkien saman vuosimallin rekisteriotteista. Jarrudynossa hyvät arvot ja loppukommenttina "Saabi hienossa kunnossa" ja ajoon 8) . Eli läpi meni perinteisellä "polttimokorjauksella".
Kuntoon tuo absi pitää kuitenkin saada.

Tänään verstaan pihassa odotti yllätys, kun joku oli omine lupineen avannut autonoven ja väkivalloin riuhtaissut suht arvokkaan poppivehkeen (josta etupaneeli oli irroitettu) sekä CD-vaihtajan ja muuta sälää aiheuttaen lisää korjauskuluja ja rahanmenoa... :evil:
Eli sulla palaa ainoastaan keltainen merkkivalo ?? Jonka otit katsastukseen pois ?? Pajonko makso käytetty hydr.yksikkö ??
m&m
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 16:35

Viesti Kirjoittaja m&m »

900 I 16 Kat kirjoitti:Eli sulla palaa ainoastaan keltainen merkkivalo ?? Jonka otit katsastukseen pois ?? Pajonko makso käytetty hydr.yksikkö ??
Juuri näin, ainoastaan keltainen palaa...

Tuosta hydr.yksiköstä jouduin pulittamaan suolaiset 350 ellen väärin muista.

Samilta tuossa tulikin mielenkiintoista townsendimports-linkkiä, täytyypä tutkia jahka saan ensin juhannuksen ja viikon lomareissun vietettyä.
Vastaa Viestiin