Mihin kannattaa kiinnittää huomiota, kun ostaa:

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
PsychoPred
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ke Kesä 21, 2006 23:11

Mihin kannattaa kiinnittää huomiota, kun ostaa:

Viesti Kirjoittaja PsychoPred »

Olen siis ostamassa Ruotsista 900 2.0t vm 97. automaatilla (185hv)
(ilmastointi, kauko-ohjattava keskuslukitus, vakionopeudensäädin yms) Kilometrejä on vain vähän päälle 108 000km.

Itselläni on kokemusta vain samanikäisestä manuaalisaabin karvalakkimallista (900S 96Kw). Teiltä kysyisin, mitä kannattaa tarkistaa ostohetkellä muuta kuin peruskunnon jne? Toki aion tarkistaa joka ikisen nappulan toimivuutta ja aion koeajaa kunnolla, mutta silti olen täysin amatööri enkä osaa todeta mitään vikoja autossa.

Turbosta mulla ei ole kokemusta, joten mistä voin tietää, pelittääkö se ollenkaan?
Mitä ilmastoinnissa on syytä tarkistaa ja mistä tietää toimiiko se kunnolla?
Samoin automaattivaihteet, mistä tietää, onko ne täysin kunnossa ja onko automaateissa jotain ns. pikkuvikoja, jotka tavis voi huomata?
Mitä tyyppivikoja turbo-saabeissa on yleensä?

Myyjän sanojen mukaan, kunto on tosi hyvä, mutta kummastuttaa silti aika edullinen hinta, toisaalta Ruotsissa ei kovin moni pappa kaipaa 900:sta Saabia. Suomen verottaja kyllä saattaa laittaa aika kovan palan omaan suuhun tosta (veikkaukseni on noin 4000€)

Tässä tarkempi myyjän selostus:

"FIN SAAB 900 10800 MIL FJÄRRCLÅS ELHISSAR LARM CLIMA FARTHÅLLARE DRAGKROK VINTERDÄCK BATTERI BYTT AVGASSYSTEM"

Kaiken muun tajuan paitsi mikä toi AVGASSSYSTEM on (joku pakokaasujutu, mutta mikä?)
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2023
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Mihin kannattaa kiinnittää huomiota, kun ostaa:

Viesti Kirjoittaja valtteri »

PsychoPred kirjoitti:Olen siis ostamassa Ruotsista 900 2.0t vm 97. automaatilla (185hv)
(ilmastointi, kauko-ohjattava keskuslukitus, vakionopeudensäädin yms) Kilometrejä on vain vähän päälle 108 000km.

Itselläni on kokemusta vain samanikäisestä manuaalisaabin karvalakkimallista (900S 96Kw). Teiltä kysyisin, mitä kannattaa tarkistaa ostohetkellä muuta kuin peruskunnon jne? Toki aion tarkistaa joka ikisen nappulan toimivuutta ja aion koeajaa kunnolla, mutta silti olen täysin amatööri enkä osaa todeta mitään vikoja autossa.

Turbosta mulla ei ole kokemusta, joten mistä voin tietää, pelittääkö se ollenkaan?
Mitä ilmastoinnissa on syytä tarkistaa ja mistä tietää toimiiko se kunnolla?
Samoin automaattivaihteet, mistä tietää, onko ne täysin kunnossa ja onko automaateissa jotain ns. pikkuvikoja, jotka tavis voi huomata?
Mitä tyyppivikoja turbo-saabeissa on yleensä?

Myyjän sanojen mukaan, kunto on tosi hyvä, mutta kummastuttaa silti aika edullinen hinta, toisaalta Ruotsissa ei kovin moni pappa kaipaa 900:sta Saabia. Suomen verottaja kyllä saattaa laittaa aika kovan palan omaan suuhun tosta (veikkaukseni on noin 4000€)

Tässä tarkempi myyjän selostus:

"FIN SAAB 900 10800 MIL FJÄRRCLÅS ELHISSAR LARM CLIMA FARTHÅLLARE DRAGKROK VINTERDÄCK BATTERI BYTT AVGASSYSTEM"

Kaiken muun tajuan paitsi mikä toi AVGASSSYSTEM on (joku pakokaasujutu, mutta mikä?)
Pakoputki ( ei kylläkään lue mikä osa pakoputkesta vaihdettu)

ja haulla löytyy vikoja
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Mihin kannattaa kiinnittää huomiota, kun ostaa:

Viesti Kirjoittaja karg »

PsychoPred kirjoitti:Mitä ilmastoinnissa on syytä tarkistaa ja mistä tietää toimiiko se kunnolla?
Laitat jäähdytyksen täysille ja koitat vaikka kädellä röörien kohdalta, että tuleeko sitä kylmää. Ilman pitäisi olla jotain 6-asteista tai vähän yli. Jos ilmastointi on automaattinen, niin testailet lämpötilasäätimellä lämmityksen ja viilennyksen.
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Mihin kannattaa kiinnittää huomiota, kun ostaa:

Viesti Kirjoittaja karg »

PsychoPred kirjoitti:Samoin automaattivaihteet, mistä tietää, onko ne täysin kunnossa ja onko automaateissa jotain ns. pikkuvikoja, jotka tavis voi huomata?
Vaihtaako automaatti pehmeästi kun kiihdyttää hiljakseen? Vaihtaako se napakasti kun survoo kaasua enemmän? Koita myös kick-down, eli ajelet vaikka motarilla tasaista vauhtia ja polkaset sitten kaasun pohjaan. Vaihteiston pitäisi vaihtaa pienempi vaihde tässäkin napakasti eikä luistoa saisi esiintyä. Tuskinpa noilla kilometreillä laatikko vielä oireilee, mutta kannattaa silti testata.
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

Avgassystem on pakoputkisto. Eli ton perusteella kerrotaan että koko putkisto olisi vaihdettu..Tiedä sitten mikä on totuus.

Ja Haku-toiminnolla löytyy osto-vinkkejä ng-satkuista vaikka millä mitalla !
Vastaa Viestiin