tonnarin ilmanoton modaaminen
tonnarin ilmanoton modaaminen
Mietinnän alla seuraavaa...
-96 tonnarissa ja varmaan monessa muussakin on ilmanputsarikotelossa sellainen "käärmeputki" imuilmaputkena. Toivottoman pienestä reiästä tulee ilma putsarikoteloon. Kartiosuodatin ei tule kysymykseen, mutta onko jotain kikkakuutosta tuon mutkaputken vaihtamista isompaan? Ajatuksena oli haitariletkua, jonka taivuttaisi samaan suuntaan, kuin alkuperäisen. Onko kukaan tehnyt moista aikaisemmin eli olisiko neuvoja tarjolla?
Matti
-96 tonnarissa ja varmaan monessa muussakin on ilmanputsarikotelossa sellainen "käärmeputki" imuilmaputkena. Toivottoman pienestä reiästä tulee ilma putsarikoteloon. Kartiosuodatin ei tule kysymykseen, mutta onko jotain kikkakuutosta tuon mutkaputken vaihtamista isompaan? Ajatuksena oli haitariletkua, jonka taivuttaisi samaan suuntaan, kuin alkuperäisen. Onko kukaan tehnyt moista aikaisemmin eli olisiko neuvoja tarjolla?
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Tuosta omasta modistahan turinoin tuolla "omassa" topiikissa eli paiskasin sen käkkyrän mäkeen ja tein siihen kotelon päälle sellaisen neliön mallisen aukon 10cm X 15cm lisäksi.
V-M
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
en haulla löytänyt (lie kädettänyt jotain) mutta linkkiä tuohon topikkiin? Kuvia kyseisestä patentista?V-M kirjoitti:Tuosta omasta modistahan turinoin tuolla "omassa" topiikissa eli paiskasin sen käkkyrän mäkeen ja tein siihen kotelon päälle sellaisen neliön mallisen aukon 10cm X 15cm lisäksi.
V-M
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla 

-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Loistoidea, pitääpä laittaa työlistalleV-M kirjoitti:Tuosta omasta modistahan turinoin tuolla "omassa" topiikissa eli paiskasin sen käkkyrän mäkeen ja tein siihen kotelon päälle sellaisen neliön mallisen aukon 10cm X 15cm lisäksi.
V-M

-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Tuolla sivulla 5 -> http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... c&start=60Boiga kirjoitti:en haulla löytänyt (lie kädettänyt jotain) mutta linkkiä tuohon topikkiin? Kuvia kyseisestä patentista?V-M kirjoitti:Tuosta omasta modistahan turinoin tuolla "omassa" topiikissa eli paiskasin sen käkkyrän mäkeen ja tein siihen kotelon päälle sellaisen neliön mallisen aukon 10cm X 15cm lisäksi.
V-M
Ei ole kuvatusta, imuäänet kuuluu (joitakin saattaa häiritä) nyt aika reilusti ja se kaamea psiuuuh äänikin myös vaikka on vakio pässi (käänsin senkin "väärinpäin" paikalleen kokeilun vuoksi, tuntuu toimivan paremmin eli se psiuuh äänikin kuulostaa toimivan terävämmin)
P.S Esim. audeissa tuo pässi kuuluu asentaa noin saabista poikkevasti "väärin päin".
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Moi!
Itselläni on ollut käytössä seuraavanlainen patentti; sahasin sen käyräputken poikki ennen ahdistusta ja liitin siihen audiotarvikeliikkeestä ostetun subbarinputken. Siinähän on päädynreunat muotoiltu ilmavirtausta ajatellen aika hyvin. En muista sen halkaisijaa, mutta työntömitalla se siitä selviää. Liitin putken kaksikomponenttiliimalla ja järeällä leveällä teipillä tukien. Putki on alkuperäisellä paikallaan ja imuääniä se ei mielestäni lisännyt. Vapaavirtausilmansuodattimen krohinan olen vaimentanut vuoraten lokasuojan sisäpuolen rautakaupasta saatavalla valueristeellä tehdyllä "seinämällä".
Ari
Itselläni on ollut käytössä seuraavanlainen patentti; sahasin sen käyräputken poikki ennen ahdistusta ja liitin siihen audiotarvikeliikkeestä ostetun subbarinputken. Siinähän on päädynreunat muotoiltu ilmavirtausta ajatellen aika hyvin. En muista sen halkaisijaa, mutta työntömitalla se siitä selviää. Liitin putken kaksikomponenttiliimalla ja järeällä leveällä teipillä tukien. Putki on alkuperäisellä paikallaan ja imuääniä se ei mielestäni lisännyt. Vapaavirtausilmansuodattimen krohinan olen vaimentanut vuoraten lokasuojan sisäpuolen rautakaupasta saatavalla valueristeellä tehdyllä "seinämällä".
Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Tyydyin pikaratkaisuun, eli kavennus tyylikkäästi mattopuukolla poikki. Jos joskus jaksaisi tehdä siihen tuollaisen subbariputken päähän.
Riskihän tuossa saattaa olla oikeen kovasti turbon imiessä, että se vetää sen putken littaan, kun se suppiloreuna jäykistää jonkinverran. No, kyllä se täytyy hommailla se imuputki jostain.
Matti
Riskihän tuossa saattaa olla oikeen kovasti turbon imiessä, että se vetää sen putken littaan, kun se suppiloreuna jäykistää jonkinverran. No, kyllä se täytyy hommailla se imuputki jostain.
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Sahailin myös sunnuntain iloksi sen torven kavennoksen poikki paksuimmasta kohtaa. Lisäksi leikkasin kotelon etuyläpinnalta pois n. 5x10cm palasen ja porailin vielä kotelon päätyyn "ulkokehälle" toistakymmentä reikää. Imuäänet ei kasvanut juuri lainkaan ainakaan omaan homekorvaani eikä mitään "dumppitsuhahduksia" kuulunut. Ei tuosta mitään haittaakaan tuntunut aamun työmatkasiirtymällä olevan, eli perin onnistunut thyyninki 

-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
minä ajattelin kokeilla kanssa tuota lähipäivinä, jos tekisi siihen reiän päälle pienen skuupin ahtais tavallaan ilman sisään putkesta sekä skuupista
jos vaikka niit ääniäkin
.... Ei tässä järkeä ole mutta pitäähän kokeilla ku muutkin 





9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Tuossa päivä pari takaperin käytin muusta syystä irti kuskin puolen sivuvilkkua. Samalla katselin tuota trumpettia, ja tuli mieleen tämä topikki.. ... lopputuloksen arvaatte
en sen enempää joutanut perehtymään asiaan, mutta tuli myöhemmin mieleen, että miten paljon/vähän tuohon ko. paikkaan kulkeutuu sontaa yms. vas. etupyörästä, ja kuinka paljon sitä pääsee "avoimeen" suodatinkoteloon jos sen trumpetin nykäisee kuikkaan. Ilmeisesti tuo sama konstruktio on uudemmissakin, että ottaa sen ilman siitä vas. etuvilkun takaa. Mulla siis 1988 ainakin näin.
Samoin mites kun oletettavasti suoraan eteenpäin törröttävä torvihan saa noissa isommissa nopeuksissa ikäänkuin päin tulevaa ajoviimaista ilmaa, miten käy kun reikä onkin siellä "piilossa".. kaikkea sitä pohtii.
eli onko torvella sittenkin parempi vai ilman. Kerrottakoon, että ilman torvea tässä ainakin tilapäisesti puhallellaan.. etteipä jopa vihellellään.

en sen enempää joutanut perehtymään asiaan, mutta tuli myöhemmin mieleen, että miten paljon/vähän tuohon ko. paikkaan kulkeutuu sontaa yms. vas. etupyörästä, ja kuinka paljon sitä pääsee "avoimeen" suodatinkoteloon jos sen trumpetin nykäisee kuikkaan. Ilmeisesti tuo sama konstruktio on uudemmissakin, että ottaa sen ilman siitä vas. etuvilkun takaa. Mulla siis 1988 ainakin näin.
Samoin mites kun oletettavasti suoraan eteenpäin törröttävä torvihan saa noissa isommissa nopeuksissa ikäänkuin päin tulevaa ajoviimaista ilmaa, miten käy kun reikä onkin siellä "piilossa".. kaikkea sitä pohtii.
eli onko torvella sittenkin parempi vai ilman. Kerrottakoon, että ilman torvea tässä ainakin tilapäisesti puhallellaan.. etteipä jopa vihellellään.
#2418
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
No ei mulla ainakaan rengas mitään sinne heittele? Eikä sinne mikään ajo viimakaan vaikuta. Tuo "trumpetti" on ihan niiden imu äänien vaimennuksen takia siellä.Jukkis kirjoitti:Tuossa päivä pari takaperin käytin muusta syystä irti kuskin puolen sivuvilkkua. Samalla katselin tuota trumpettia, ja tuli mieleen tämä topikki.. ... lopputuloksen arvaatte![]()
en sen enempää joutanut perehtymään asiaan, mutta tuli myöhemmin mieleen, että miten paljon/vähän tuohon ko. paikkaan kulkeutuu sontaa yms. vas. etupyörästä, ja kuinka paljon sitä pääsee "avoimeen" suodatinkoteloon jos sen trumpetin nykäisee kuikkaan. Ilmeisesti tuo sama konstruktio on uudemmissakin, että ottaa sen ilman siitä vas. etuvilkun takaa. Mulla siis 1988 ainakin näin.
Samoin mites kun oletettavasti suoraan eteenpäin törröttävä torvihan saa noissa isommissa nopeuksissa ikäänkuin päin tulevaa ajoviimaista ilmaa, miten käy kun reikä onkin siellä "piilossa".. kaikkea sitä pohtii.
eli onko torvella sittenkin parempi vai ilman. Kerrottakoon, että ilman torvea tässä ainakin tilapäisesti puhallellaan.. etteipä jopa vihellellään.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Siitä alapuolelta se muovi irti (puskurin takaa).saapasi kirjoitti:Anteeksi tyhmä välikysymys, mutta mitä kautta tonne putsarikoteloon pääsee? Ei liene koneen puolelta kun imuputki sukeltaa lokariin. Pitääkö sitten kuskin pyörä irroittaa ja repiä joku lokarin sisäkuori pois?
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Ite käpistelin sieltä yläkautta vilkku/parkkivalon irtioton jälkeen. Torvi oli suoraan hollilla siinä.
Paikkahan on "koteloitu" muovipaneeleilla, eli onneksi rengas ei mitään suoraan pääse sinne heittämään.
No, siellä oli niissä paneeleissa nähtävissä kuivuneita veden roiskejälkiä, eli jostain se vähän on sinne aikojen saatossa roiskinu.
Nyt kun "uusi" imuaukko on siellä suoraan ylöspäin vrt. ennen eteenpäin ja ylempänä, niin miten lie esim. rapakelillä saa vettä sisäänsä. Tätä tuumailin.. vainoharhaisena kuvittelen kuinka kone imee sisäänsä rapavedellä höystettyä ilmaa sopivalla kelillä... aargh!
Täytynee tarkastaa että paneelit on suunnilleen kunnolla kiinni ja kaikki paikallaan, kohtalaisen umpinainen tilahan tuon pitäisi ainakin alhaalta päin katsottuna olla.
Btw; imuäänet muistuttaa (myrsky)tuulen suhinaa, kun ikkuna auki kuulostelee
-J-
Paikkahan on "koteloitu" muovipaneeleilla, eli onneksi rengas ei mitään suoraan pääse sinne heittämään.
No, siellä oli niissä paneeleissa nähtävissä kuivuneita veden roiskejälkiä, eli jostain se vähän on sinne aikojen saatossa roiskinu.
Nyt kun "uusi" imuaukko on siellä suoraan ylöspäin vrt. ennen eteenpäin ja ylempänä, niin miten lie esim. rapakelillä saa vettä sisäänsä. Tätä tuumailin.. vainoharhaisena kuvittelen kuinka kone imee sisäänsä rapavedellä höystettyä ilmaa sopivalla kelillä... aargh!
Täytynee tarkastaa että paneelit on suunnilleen kunnolla kiinni ja kaikki paikallaan, kohtalaisen umpinainen tilahan tuon pitäisi ainakin alhaalta päin katsottuna olla.
Btw; imuäänet muistuttaa (myrsky)tuulen suhinaa, kun ikkuna auki kuulostelee

-J-
#2418
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-