Vuosimallia 1990 ja automaatti. Combi coupe tai jotain. 208 tkm ajetun. Pari pientä ruostepilkkua omaavan ja virheetömällä sisustalla olevan auton. Itse olen opelisti ja tottunut ajamaan paskalla autolla (vm.-96) 1.8 16v farkku. Tää saabi mullisti juuri elämäni.. sehän on ikäisekseen jopa huomattavasti parempi ajaa kuin tuo ooppeli. Ooppeli on tällä hetkellä hieman sairas ja sen toivuttua, se lähtee ja tilalle tulee toinen automaattisaabi.. toivottavasti mitä mahdollisia ongelmia automaattisaabi voi tuoda tullessaan? Ja mitä mieltä olette alle tonnin ostoksestani?
Kyllähän tuollainen automaattisatku on lähiökäytössä varmasti erinomainen valinta. Miksi? No, nopeudet eivät kasva kovin korkeiksi - aerodynaamiset puutteet eivät tule niin kovasti eteen. Lisäksi 3-vaihteisen välitykset, jotka vaativat epämukavan korkeita kierroksia maantieajossa (100 km/h = 3000rpm) eivät niin haittaa kun risteillään kortteleiden välissä tai kauppahalleissa parkkipaikkaa etsien. Ja juuri näissä ympyröissä automaattivaihteiston siunauksellisuus tulee esiin, yksi aihe vähemmän mistä hermostua.
Sitten kun on käyty kaupassa, mahtuu tavaratilaan paljon, penkit kaadettuna enemmän. Esim. allekirjoittaneellekin kävisi nyt combi coupé, lastenvaunujen tulisi vuoden lopussa mahtua autoon ja sedanissa lastauskorkeus estää hyötykäytön.
900iA ei ole mikään raketti, mutta jos vauhti riittää nykymuodossaan, niin mikäs siinä on ajellessa. Öljynvaihtoja, sytytyspuolen osien vaihtoa tarvittaessa jne niin kilometrejä tulee varmasti vielä paljon. Varsinkin talvea varten kannattaa harkita esim. NGK:n tulppia, Bougicordin johtoja, alkup. pyörijää ja pyörijän kantta (Bosch) - käynnistyvyys paranee varmasti. Talvella kannattaa myös antaa laatikon lämmetä rauhassa, siellä on yli 8 litraa öljyä ja jos pakkasta on kymmeniä asteita, se vie aikansa - lohkolämmitin on hyvä varuste varsinkin toimivana.
EDIT: Itse olen kokeillut enemmänkin Astraa, 1.6:na. Ihan toimiva peli sekin on, kevyempi ohjaustuntuma jne mutta onhan se aivan eri auto muutenkin.