Saab 16v omaturbo (tulpat, turbo vai joku ihan muu ?? )

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kandee se ketjun kiristin vapauttaa ennen sitä rattaan irroitusta. Kiristinhän on siellä laturin puolella konetta oleva pyörii iso pultti. Sen päässä pienempi pultti joka ensin löysätään, sitten isompi auki ja näin se vapautuu. Pultin päässä oleva kiristin vapautetaan ennen läjäämistä takaperöisessä järjestyksessä. Tiedät kyllä miten se vapautetaan, jahka se kiristin on kädessäsi. :wink:

Porukoiden 900S:ssä nokka-akselin päässä oleva pultti olis sitten ihan sairaan kireellä. Ensin yritettiin oikeaoppisesti pitää kiintoavaimella nokka-akselin avainvälistä kiinni ja avata. Lopulta rohkeus petti ja laitettiin rattaan reiän läpi yksi räikän jatkovarsi ja kantta vasten "pehmikkeiksi" alumiinilevyn palat. Tällä lukituksella vasta uskalsi vääntää pultin auki. Tehdas on kait käyttänyt niissä lukitusliimaa?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

moonlight-tuning kirjoitti:Jos tulee tarpeeksi porukkaa niin voin järkätä kerhoparkin, en ihan kyllä kahden auton takia mutta jos enemmän on tulossa.. :?:
Joo mäkään en tuu Saabilla, vaan toisella S kirjaimella alkavalla.
(Skodalla) 8)
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
TuPe
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ke Syys 28, 2005 12:51
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TuPe »

Joo kyl se kannattaa varmaan vaihtaa se turbon nokka. Itellä lisäsin piristettyyn OG T16 seen lisärikastimen lucaksen rinnalle ja voin kertoa et se on aivan eri laite. En vielä ole kellotellut mitään aikoja enkä penkityksiä rikastin kiinni (ilman 1bar ahdoilla (nyt 1,2) 80-120 3,3s ja 260hp ), mutta eroa ON nyt melkein tuntuu et ei enempää tarviskaan. Villejä veikkausia on +300hp kun ei meinaa pito riittää kolmosella. Turbon takia veto kuitenkin ehkä vähän hiipuu 5300 jälkeen (ahdot rupeaa laskemaan) ja turbona TD04 18#7. Pitää kokeilla viellä parantaa jollakin tavalla imuilman jäähdytystä ja pakolämpöjen perusteella voisi kokeilla viellä bensan lisäystäkin.
Porsche 944 turbo 2jz
Porsche Cayman
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Joo purin yhen tollasen kiristimen kun purin sitä turbotonnarinkonetta, se missä oli se hiton epäsymmetrinen nokka-aksila..

Kävikös jotain tuttuja täältä vetelemäs hihasta botniaringillä ?

Parkista bongasin ainakin yhen turbon jossa oli kolmepuolavanteet alla..
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Tuurissa kun olin niin siellä oli tarjous että ne brodeeraa sieltä ostettuihin vaatteisiin vitosella tekstit, kuvia tulee kun ehin pistään..

8O
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

moonlight-tuning kirjoitti:Kävikös jotain tuttuja täältä vetelemäs hihasta botniaringillä ?
Käytiinhän sitä, en tosin viitsinyt hihaa repiä.
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Okei, hyvä, kun kävi niin paljon porukkaa kyselemässä etten tiedä kuka oli kuka. Oli muuten pikkasen yliohjaavaa meno ton kanssa :lol:
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
M.p.
"Aero"
Viestit: 465
Liittynyt: Ti Syys 21, 2004 16:49
Paikkakunta: Honkajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja M.p. »

tuurin tuning car shouhun tuolla sitten! vituttaa vielä enemmän ku huomasin nyt vielä että sielä jurvassa oli saabikin ollut... kyytis olis vielä päässy ku sukuloimaan muut lähti sinne. :x
Saab 99 -83
Saab 90 -85 peltorassi *DÖD!*
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Miten toi voi yliohjata niin paljon ? Yliohjaako noi yleensä ? Eessä on uudet bilstainit ja takana sachsit, taaksekkin meinasin bilstainit laittaa kun ehdin.
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Eikös se juuri silloin yliohjaa herkemmin jos etupää on kovempi mitä takapää.
EDIT:Siis justiinsa toisinpäin tietty.
Viimeksi muokannut tetammi, Ke Heinä 05, 2006 13:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Joo. Kyllä kai vähän vaikuttaa mutta kun tota voi tuoda melkeen kun takavetoa :roll: En oikeen tajua, tietenkin ajotapa vaikuttaa ym ja se että takana on kitkat mutta silti. Ei mulla ole mut etuvedot noin paljon yliohjannut. lisäksi siinnä on keula suhteettoman korkealla perään nähden ?

15.7 Alastarolle Drift challengeen ja laitan tuulilasiin etuveto edition tarran :lol:
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

M.p. kirjoitti:tuurin tuning car shouhun tuolla sitten! vituttaa vielä enemmän ku huomasin nyt vielä että sielä jurvassa oli saabikin ollut... kyytis olis vielä päässy ku sukuloimaan muut lähti sinne. :x
Jaa että tuning car showhun :lol:

Oltiin heittämässä pieni kesäturnee siellä Tuurissa kun sattu vielä osuu noi ratapäivät samaan syssyyn. Hyvin tuuppas saapas tollasen 1000km reissun. Tyhjäkäynnillä muuten vuotaa öljyä venttiilikopan tiivisteestä, mutta vaan tyhjäkäynnillä ? Oisko huohotin tukossa jotenkin ? Mulla kyllä menee huohotin "maahan"
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Säädä vähän lisää etupyörien negatiivista camberia, eli sivukallistusta. Mie säädin ihan ite 99:stä pyöräkulmia. Siinä oli niin rumasti keulasta päin katottuna renkaiden yläreunat selvästi leveemmällä, kuin alareunat. Pistin säätöpalaa perstuntumalta ja tulipa hyvä (siis saman verran puolelleen tietysti).

Alkuun voi laittaa 2mm tai 4mm lisut kaikkiin ylätukivarren kiinnikkeisiin, niin rupee ohjautumaan paremmin kurveissa. Ite lähtisin tosta 2mm lisäyksestä, mutta jos ei tunnu vielä hyvältä, niin toiset 2mm lisää kaikkiin neljään korvakkoon. Asiaahan voi tarkastella ihan silmämääräisesti kauempaa katsoen, että onko renkaat jopa plus - asteilla, eli yläreunat ulompana. Tuollainen setuppi ei ole missää muotoa nykyaikainen. Jopa Japski ritsoissakin on camber negatiivisella.

2mm lisu molempiin korvakoihin muuttaa puoli astetta. Tässä vielä lisäinfona tuo taulukko. Tota pitää tietysti lukea "takaperin", mutta kyllä se siitä aukenee, kun vähän lueskelee. Casterin, eli takakallistuman lisäys tietysti auttaa asiaa myöskin kaarreajossa. Ohjaus keskittää paremmin ja kääntyminenkin paranee, vaikkakin ohjaaminen voi vaatia enemmän voimaa rattiin. Tehostimen kanssa tuskin mitään eroa huomaa. Jos haluaa tehdä casterin ja camberin lisäyksen kertalaakista, niin laittaapi enemmän lisua taempaan korvakkoon, kuin etummaiseen...

taulukko

Edittiä: Jahas. tajusinkin sitten vasta kirjoitettuani, että eihän se auto aliohjautunutkaan, vaan yliohjautui... No voihan sitä tietysti etupään kulmia "huonontaakin", jotta ei yliohjaudu, mutta tuskin vika on siinä. Huonot takapään puslat saa kyllä satkun yliohjautumaan hitaassakin vauhdissa esim. soralla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Ei ne mitenkään rikkinäisiltä näyttäny tai tuntunu, löysiltä kyllä. Voisko toi rengastus vaikuttaa siihen noin paljon ?
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

moonlight-tuning kirjoitti:Ei ne mitenkään rikkinäisiltä näyttäny tai tuntunu, löysiltä kyllä. Voisko toi rengastus vaikuttaa siihen noin paljon ?
Itsekin on tullu tuota sekarenkailla ajelua harrastettua ja kyllä niillä voi olla melkoiset erot. Tuostahan olis helppo lähtee kokeileen, kohtalaisii peruskokosii kesärenkaita ny löytyy melko halvallakin.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin