"Virityksiä" ja huomiota

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Nyt on sitten Aero softalla kurvailtu ja ahtomittaria tuijoteltu ahkerasti :lol: Eipä tule enään Cuttia vaikka mittari painuu reilusti sen punasen alueen ylikkin välillä (piikkaa kylläkin vain) paineet laskee kuitenkin sitten sinne 1bar kiihdyttäessä (hukkis löysä=ahdot humpaa) vuoto vena on melkoisesti auki mutta ahdot ei kasva paitsi nuo piikit (edelleen hukkis syypää).

Nyt olis tuo Vollen TD04-15G #6 ja vanhemman mallin pakosarja odottelemassa asennus motivaatiota :?

Iskarit on kyllä jo nyt aika huonot kävin kyb testerillä eilen ja etupäässä 83 ja 86 ja taka päässä 46 ja 53. Ja iskareina nuo samat kuin orkkis sachs ja ovat n.1v vanhat jos sitäkään... 8O

Käytin kotteroa katastuksessa eikä katsastus miehellä ollut muuta sanottavaa ku "pitäis muutkin asiakkaat yhtä hyvässä kunnossa autojaan"
(unohin ottaa sen bleedin pois näkösiltä :oops: mutta katastusmieskin vain totesi että onpas siinä tehot tallella :wink: )

Mutta samoja lukemia näytti sielläkin iskari testeri, ja kyllähän niissä tietty pehmeys tuntuukin. Saattaapi olla että joutuu taasen iskareita suunnitelemaan. :evil:

SRS valo tuossa jäi palamaan jokunen kuukausi sitten ja koitin käydä sitä kuittaamassa ja imoitti sen vakio jännite jutun ja tuon vänkärin pussin katkos vikaa. Ei auttanut kuittaus kuin sen jänniteen osalla :?:

Purin systeemit irti kulkineesta ja mittaukset peliin... mitään katkosta tai muuta vikaa ei löytynyt. Boksiakin tiirailin sisältä mutta eipä siellä mitään ihmeellistä näkynyt... elkotkin näyttivät olevan ihan muodossaan.

Takaisin kasaan ja sitten paikalliseen putiikkin tech:llä kokeileen, vika ilmo oli se katkos ja kuittaamalla valo sammui eikä tullut takaisin. Maksoi sen 30e tuo kuittaaminen.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Kun mittari menee yli 1.2bar niin meno puutuu vaikka ahtoa pukkaa lisääkin... sitten alkaa "humpaamaan" meno ja painemittari mutta cuttia ei tule kun vasta 1.6bar kohdalla. Taitaa olla tuo hukkis niin löysä ettei jaksa pitää paineita. :roll:

Muistelen että jollain muullakin oli samoja oireita?

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

V-M kirjoitti:Kun mittari menee yli 1.2bar niin meno puutuu vaikka ahtoa pukkaa lisääkin... sitten alkaa "humpaamaan" meno ja painemittari mutta cuttia ei tule kun vasta 1.6bar kohdalla. Taitaa olla tuo hukkis niin löysä ettei jaksa pitää paineita. :roll:

Muistelen että jollain muullakin oli samoja oireita?

V-M
jos sulla on orkkis MAP niin pitäs 1.35bar katkasta syöttö.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

[quote="JouniCSE]jos sulla on orkkis MAP niin pitäs 1.35bar katkasta syöttö.[/quote]

Ei kai nyt sentään? Orkkis map on ns.2.5 map eli 1.5bar ylipaineen tunnistaa jonka jälkeen se menee maksimi kartalla? Ja tuo katkaisu pitäisi kyllä olla ohjelmallinen jokia on siinä trion softassa (siis 1.3bar täyspaineessa ja jossain 1.5-1.6bar aeron softassa) tuo paine anturi lukee vain paine tietoa eikä osallistu mitenkään muuten tuohon toimintaan.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

JouniCSE kirjoitti:
V-M kirjoitti:Kun mittari menee yli 1.2bar niin meno puutuu vaikka ahtoa pukkaa lisääkin... sitten alkaa "humpaamaan" meno ja painemittari mutta cuttia ei tule kun vasta 1.6bar kohdalla. Taitaa olla tuo hukkis niin löysä ettei jaksa pitää paineita. :roll:

Muistelen että jollain muullakin oli samoja oireita?

V-M
jos sulla on orkkis MAP niin pitäs 1.35bar katkasta syöttö.
Ei todellakaan, vakio MAP vetää 1,45bar ja fuelcut yleensä tulee 1,5bar tunatuissa jotka ajaa vakio MAPilla ja ahtimella lastutettuna.
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Tuo MAP:han lukee ylipainetta siis vähintään tuonne 1.5bar (siis tuo orkkis 2.5bar MAP) ja jotkut olivat mittailleet jopa sen antaneen muuttuvia arvoja vielä 1.7bar ylipaineella. Ja vaikka lukeminen loppuisi tuohon 1.5bar niin senkin jälkeen pa syöttö on kartan max arvojen mukainen eli kyllä 2.5bar mapilla voi ajella vaikka paineet menee tuonne 1.6bar tasolle asti... ei toki ole suositeltavaa pitkään paahtaa mutta näillä paikallisilla ajo mahdollisuuksilla tuskin tulee esteeksi.

Mutta takas oireeseen... aamullakin siihen 1.3bar menee ihan nätisti mutta sitten paiskaa mittarin tuonne ~1.5bar ja alkaa humpaamaan ja puutumaan (mittari heiluu ~1.0-1.4bar välillä)?

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

V-M kirjoitti:Mutta takas oireeseen... aamullakin siihen 1.3bar menee ihan nätisti mutta sitten paiskaa mittarin tuonne ~1.5bar ja alkaa humpaamaan ja puutumaan (mittari heiluu ~1.0-1.4bar välillä)?

V-M
Kokeilin varmuuden vuoksi toisella kasetilla... ei vaikutusta vaihdoin uudet NGK 7 lämpöset tulpat ei vaikutusta. Joten taitaa olla sitten tuo hukkis joka alkaa antautuun...

On vain jännä efekti. Ei enää kuttaile mutta meno vain hyytyy vaikka paineet on tuolla puna rannun lopussa ja ylikkin. Ei sitten olis joku väännönrajoitus raja joka tuleekin ennen kuttia?

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

V-M kirjoitti:
JouniCSE kirjoitti:jos sulla on orkkis MAP niin pitäs 1.35bar katkasta syöttö.
Ei kai nyt sentään? Orkkis map on ns.2.5 map eli 1.5bar ylipaineen tunnistaa jonka jälkeen se menee maksimi kartalla? Ja tuo katkaisu pitäisi kyllä olla ohjelmallinen jokia on siinä trion softassa (siis 1.3bar täyspaineessa ja jossain 1.5-1.6bar aeron softassa) tuo paine anturi lukee vain paine tietoa eikä osallistu mitenkään muuten tuohon toimintaan.

V-M
T5, manuaali: "In the event of a break in any of the hoses or a fault in the solenoid valve, excessively high boost pressure may be obtained. The control module stop fuel injection at 0.35-1.35 bar depending on the engine version"

Sitten kun tuuppaat sen 3Bar mapin kiinni niin trionic "näkee" paineen alhasempana, virputkat kun tuunaa vaan kartat eikä konffaa sinne purkkiin laajempaa mittausaluetta. Toki toi katkasu on ohjelmallinen, kai sen sieltä voi vaikka nikkaroida poiskin.
Viimeksi muokannut JouniCSE, Pe Heinä 07, 2006 06:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

JouniCSE kirjoitti:Sitten kun tuuppaat sen 3Bar mapin kiinni niin trionic "näkee" paineen alhasempana, virputkat kun tuunaa vaan kartat eikä konffaa sinne purkkiin laajempaa mittausaluetta.
Ööööö....häh?

Vaikka sinne laittaakin 3 bar MAP-anturin niin anturin AD-muunnettu data on edelleen alueella 0 - 255 jossa tuo suurin lukema tietenkin vastaa kahden baarin painetta ilmakehän päälle (1 bar eli nolla MAP-anturilla).

Tokihan tuolloin karttojen x-akseli täytyy sovittaa tuohon MAP-anturin antamaan dataan joten samalla kyllä tulee toteutettua laajennettu mittausalue eli -1 ... +2 bar absoluuttista.
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

vtp9k kirjoitti:
JouniCSE kirjoitti:Sitten kun tuuppaat sen 3Bar mapin kiinni niin trionic "näkee" paineen alhasempana, virputkat kun tuunaa vaan kartat eikä konffaa sinne purkkiin laajempaa mittausaluetta.
Ööööö....häh?

Vaikka sinne laittaakin 3 bar MAP-anturin niin anturin AD-muunnettu data on edelleen alueella 0 - 255 jossa tuo suurin lukema tietenkin vastaa kahden baarin painetta ilmakehän päälle (1 bar eli nolla MAP-anturilla).

Tokihan tuolloin karttojen x-akseli täytyy sovittaa tuohon MAP-anturin antamaan dataan joten samalla kyllä tulee toteutettua laajennettu mittausalue eli -1 ... +2 bar absoluuttista.
Mutta ei ne vempulat siihen softaan konffaa että että arvo 255 vastaa +2bar vaan se on edelleen +1.5. Jotenkin kierolla takaperinlaskennalla kartat tehdään sen mukaan että anturi "valehtelee". Tulipa vaan huomattua asia kun on toi 3 BAR map kiinni niin 1.5 Bar ahdoilla Trionic on vahvasti sitä mieltä että MAP = 1.2 Bar(OBD logi).
hma
"Aero"
Viestit: 387
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 15:45
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja hma »

JouniCSE kirjoitti: Mutta ei ne vempulat siihen softaan konffaa että että arvo 255 vastaa +2bar vaan se on edelleen +1.5. Jotenkin kierolla takaperinlaskennalla kartat tehdään sen mukaan että anturi "valehtelee". Tulipa vaan huomattua asia kun on toi 3 BAR map kiinni niin 1.5 Bar ahdoilla Trionic on vahvasti sitä mieltä että MAP = 1.2 Bar(OBD logi).
Sepä se. Monesti huvittaa lukea kun virifirmojen mainoksissa kehuskellaan tyyliin "alkuperäisiin turvallisuusominaisuuksiin ei ole tehty muutoksia" tms. Kun eihän ne oikeasti ohjelmakoodia ja -logiikkaa pysty muuttelemaan - ainoastaan vakiokarttoja ja mahd. jotain muita vakioita yritys-/erehdys-menetelmällä.
Heikki Manninen
Saab 9-3X 2.0T A -10
Saab 9-5 2.3t BioPower A Vector SportCombi -07 (ex)
Saab 9-5 Aero A Sedan -05 (ex)
Saab 9000 2.3T A50 -98 (ex)
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

hma kirjoitti:
JouniCSE kirjoitti: Mutta ei ne vempulat siihen softaan konffaa että että arvo 255 vastaa +2bar vaan se on edelleen +1.5. Jotenkin kierolla takaperinlaskennalla kartat tehdään sen mukaan että anturi "valehtelee". Tulipa vaan huomattua asia kun on toi 3 BAR map kiinni niin 1.5 Bar ahdoilla Trionic on vahvasti sitä mieltä että MAP = 1.2 Bar(OBD logi).
Sepä se. Monesti huvittaa lukea kun virifirmojen mainoksissa kehuskellaan tyyliin "alkuperäisiin turvallisuusominaisuuksiin ei ole tehty muutoksia" tms. Kun eihän ne oikeasti ohjelmakoodia ja -logiikkaa pysty muuttelemaan - ainoastaan vakiokarttoja ja mahd. jotain muita vakioita yritys-/erehdys-menetelmällä.
:wink: Sä oot asian ytimessä...

"Mutta mähän oon nyt ihan yltiöpäinen ja riski virittäjä kun vakio softalla nostan ahtoja. Ohitan hienot varosysteemit ja kaikkee..." (sarkasmia).

Siis jos vakio raudalla halutaan rautaan koskematta nostaa tehoa, niin mitä arvoja pitää sw:ssä muuttaa että näin tapahtuu. Nähtävästi kuitenkin näitä karttoja sieltä pääsee kohtuudella muuttelemaan.

- ennakkoa
- pa karttaa
- nakutuksen tunnistusta/herkkyyttä

Riskitöntäkö?

Lisäksi ainakin tuossa mun kotterossa (Trionic 5) oli raudassa kaikenlaista "ilmajarrua" kaasuläpän ja turbon välillä joita ei kyllä millään sw muutoksella saa kompensoitua.

- Läpän jälkeisessä laipassa virtaus levy
- Imusarjan kanavat kanteen huonosti kohdistettu ja eri kokoisia
- Kannessa imukanavien jako kannas pallomainen
- Kanavissa työstö pintoja ja jyrkkiä kulmia (seetien osalla)
- Pakosarjan ja pakokanavien kohdistus
- Pakosarjan ja turbon välinen reikä eri kokoinen (pakosarjassa ahdas -> t25)

Sitten vielä tyrkytetään kaikenlaisia vv suodattimia etc... paperi suodatin on paras edelleenkin suodatus kyvyltään. Pitäis ehdottaa jollekkin autolehdelle kestotestiä: kaksi samalaista autoa toiseen tollanen vv ja toiseen orkkis ja koneet auki 50tkm kohdalla ja mittaus.

Ihmettelen vain jos ilman mitään rautamuutosta (koneeseen) pistetään stage 3 kiinni (T25:lla) ja siitä otetaan se ~260-270 heppaa ulos dynossa. (joka tulee tuosta minunkin koneesta "ainakin teoriassa") Niin liekkö sekään ihan riskitöntä huomioiden nuo rauta muutokset.

Toivottavasti tämä tuottaa keskustelua hyvässä hengessä, en todellakaan mollaa näitä stage softia enkä sw muutoksia. Ne on hyviä ja toimivia juttuja mutta eivät nekään ole riskittömiä eikä yksinään tehtynä niin tehokkaita kuin siihen yhdistettäessä hw muutokset (jopa nuo pienet jotka omaani tein näyttävät tekevä ison eron) ja tuskin ainakaan heikentävät systeemin luotettavuutta.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

JouniCSE kirjoitti:Mutta ei ne vempulat siihen softaan konffaa että että arvo 255 vastaa +2bar vaan se on edelleen +1.5. Jotenkin kierolla takaperinlaskennalla kartat tehdään sen mukaan että anturi "valehtelee". Tulipa vaan huomattua asia kun on toi 3 BAR map kiinni niin 1.5 Bar ahdoilla Trionic on vahvasti sitä mieltä että MAP = 1.2 Bar(OBD logi).
Jaahas. No sehän nähdään miten tuo temppu on tehty jos jollakin olisi lainata hetkeksi tuollainen 3 barin MAP-anturille tehty T5-purkki.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

V-M kirjoitti:On vain jännä efekti. Ei enää kuttaile mutta meno vain hyytyy vaikka paineet on tuolla puna rannun lopussa ja ylikkin. Ei sitten olis joku väännönrajoitus raja joka tuleekin ennen kuttia?

V-M
No niin ongelma ratkesi, oli tuo läpälle menevä huohotus putki hangannut MAP anturin letkun puhki. Ja taasen mennään...

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4244
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Mä laitoin juuri steg-1 lastut kiinni ja ahdot piikkaa noin puoliväliin punaista josta laskevat samantien keltaisen ja punaisen rajalle... En tiedä sitten että laittaisiko tuohon vielä sellaisen virityksen W-letkuun :?

edit: niin ja toi mittari nyt on mikä on, kone sammuksissakin on neula vähän keltaisella :lol:
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Vastaa Viestiin