hma kirjoitti:JouniCSE kirjoitti:
Mutta ei ne vempulat siihen softaan konffaa että että arvo 255 vastaa +2bar vaan se on edelleen +1.5. Jotenkin kierolla takaperinlaskennalla kartat tehdään sen mukaan että anturi "valehtelee". Tulipa vaan huomattua asia kun on toi 3 BAR map kiinni niin 1.5 Bar ahdoilla Trionic on vahvasti sitä mieltä että MAP = 1.2 Bar(OBD logi).
Sepä se. Monesti huvittaa lukea kun virifirmojen mainoksissa kehuskellaan tyyliin "alkuperäisiin turvallisuusominaisuuksiin ei ole tehty muutoksia" tms. Kun eihän ne oikeasti ohjelmakoodia ja -logiikkaa pysty muuttelemaan - ainoastaan vakiokarttoja ja mahd. jotain muita vakioita yritys-/erehdys-menetelmällä.

Sä oot asian ytimessä...
"Mutta mähän oon nyt ihan yltiöpäinen ja riski virittäjä kun vakio softalla nostan ahtoja. Ohitan hienot varosysteemit ja kaikkee..." (sarkasmia).
Siis jos vakio raudalla halutaan rautaan koskematta nostaa tehoa, niin mitä arvoja pitää sw:ssä muuttaa että näin tapahtuu. Nähtävästi kuitenkin näitä karttoja sieltä pääsee kohtuudella muuttelemaan.
- ennakkoa
- pa karttaa
- nakutuksen tunnistusta/herkkyyttä
Riskitöntäkö?
Lisäksi ainakin tuossa mun kotterossa (Trionic 5) oli raudassa kaikenlaista "ilmajarrua" kaasuläpän ja turbon välillä joita ei kyllä millään sw muutoksella saa kompensoitua.
- Läpän jälkeisessä laipassa virtaus levy
- Imusarjan kanavat kanteen huonosti kohdistettu ja eri kokoisia
- Kannessa imukanavien jako kannas pallomainen
- Kanavissa työstö pintoja ja jyrkkiä kulmia (seetien osalla)
- Pakosarjan ja pakokanavien kohdistus
- Pakosarjan ja turbon välinen reikä eri kokoinen (pakosarjassa ahdas -> t25)
Sitten vielä tyrkytetään kaikenlaisia vv suodattimia etc... paperi suodatin on paras edelleenkin suodatus kyvyltään. Pitäis ehdottaa jollekkin autolehdelle kestotestiä: kaksi samalaista autoa toiseen tollanen vv ja toiseen orkkis ja koneet auki 50tkm kohdalla ja mittaus.
Ihmettelen vain jos ilman mitään rautamuutosta (koneeseen) pistetään stage 3 kiinni (T25:lla) ja siitä otetaan se ~260-270 heppaa ulos dynossa. (joka tulee tuosta minunkin koneesta "ainakin teoriassa") Niin liekkö sekään ihan riskitöntä huomioiden nuo rauta muutokset.
Toivottavasti tämä tuottaa keskustelua hyvässä hengessä, en todellakaan mollaa näitä stage softia enkä sw muutoksia. Ne on hyviä ja toimivia juttuja mutta eivät nekään ole riskittömiä eikä yksinään tehtynä niin tehokkaita kuin siihen yhdistettäessä hw muutokset (jopa nuo pienet jotka omaani tein näyttävät tekevä ison eron) ja tuskin ainakaan heikentävät systeemin luotettavuutta.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135