9-5:n suorituskyky vs. alemman keskiluokan GTI-autot
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 166
- Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 22:53
- Paikkakunta: Lapua/Vaasa, FI
9-5:n suorituskyky vs. alemman keskiluokan GTI-autot
Iltaa!
Luin uusimmasta TM:stä VW Golf GT:n koeajojutun. Sen moottorissa oli mekaaninen ahdin ja turbo, mikä käytännössä tarkoittaa aikas ärhäkkää suorituskykyä, vaikka kone on 1.4-litrainen. Sitä juttua lukiessa tuli mieleeni, minkälainen Saab tarvitaan, jotta päästään samanlaiseen suorituskykyyn. Ainakin omassa käytössäni välillä oleva 2.0t 9-5 taitaisi jäädä GT:lle ja alemman keskiluokan GTI-autojen kanssa olisi varmasti pirteämmälläkin koneella varustetulla 9-5:llä jo tiukka kisa. Minkälainen vakio-Saab pärjää esim. Focus ST:lle ja Golf GTI:lle käytännön suorituskyvyssä? 0-100 km/h on varmasti helpompi nakki GTI-luokalle, mutta entäs ohituskiihtyvyys?
Luin uusimmasta TM:stä VW Golf GT:n koeajojutun. Sen moottorissa oli mekaaninen ahdin ja turbo, mikä käytännössä tarkoittaa aikas ärhäkkää suorituskykyä, vaikka kone on 1.4-litrainen. Sitä juttua lukiessa tuli mieleeni, minkälainen Saab tarvitaan, jotta päästään samanlaiseen suorituskykyyn. Ainakin omassa käytössäni välillä oleva 2.0t 9-5 taitaisi jäädä GT:lle ja alemman keskiluokan GTI-autojen kanssa olisi varmasti pirteämmälläkin koneella varustetulla 9-5:llä jo tiukka kisa. Minkälainen vakio-Saab pärjää esim. Focus ST:lle ja Golf GTI:lle käytännön suorituskyvyssä? 0-100 km/h on varmasti helpompi nakki GTI-luokalle, mutta entäs ohituskiihtyvyys?
Saabissa on tietääkseni aina ollut hyvä ohituskiihtyvyys ja kumpi ei ehkä ota itseensä niin paljon kolarissa Golffi vai 9-5
Eli Saab on kyllä varmasti jonkin verran painavampi kuin Golf.



Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Kyllä tuossa on ollu aerossa jotain pahasti vialla tai typerässä kaikki tosi kohdallaan.Speedou kirjoitti:Netissä pyöri se video, missä 95 aero jää Typerälle ja kisa on aivan rehellinen kisa jostain 100 eteenpäin. Itse kyllä onnistuin automaattifarkkuaerolla mokoman jättämään, mutta se typerä oli 500km ajettu.


Aki Peltola #1132
Saisko saman suomeksi
taidan olla itse Typerä
mistä Typerästä te mahdatte puhua
ja noin niinkun viran puolesta muistutan että maantie ei sitten ole mikään kilparata
V-P


ja noin niinkun viran puolesta muistutan että maantie ei sitten ole mikään kilparata

V-P
#2160
toistaiseksi ei Saabia
toistaiseksi ei Saabia

Re: Saisko saman suomeksi
Honda Civic Type-R on tämä "typerä" josta on juttua!!!vppelt68 kirjoitti:taidan olla itse Typerämistä Typerästä te mahdatte puhua
![]()
ja noin niinkun viran puolesta muistutan että maantie ei sitten ole mikään kilparata![]()
V-P
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Volsumies iski taas, hee
Ottamatta nyt sen enempää kantaa kulkupuoleen, luulen, että lähtökohtaisesti esim. kakslitrasella 150hv turbokoneella varustettu iso perheauto on tehty muuta tarkoitusta varten kuin skabaamaan kaikenlaisten keskikokoisen Volvon turbokoneella varustettujen kinnereiden kanssa
Toinen asia on se, että itseä alkaa aina ivallisella tavalla huvittamaan, kun joku puhuu GTI:stä nimien Golf, Almera ja Focus tms., yhteydessä. Tosin olihan tuossa mainittu sana "alempi keskiluokka". Pitäisikö niitä kuitenkaan kutsua tittelillä GTI, ei MUN mielestä.
Näissä on MUN mielestä oikean GTI:n mallia:
http://www.einszweidrei.de/aston/amlvan ... 2005-1.htm
http://www.einszweidrei.de/bentley/bent ... 2005-1.htm
http://www.einszweidrei.de/bmw/m6e632005-1.htm
http://www.einszweidrei.de/maserati/mas ... 2005-2.htm
Ja näyttääpä tuo paljon vaahdottu Type-R kulkevan aika tasatahtiin 9-3 V6 Aeron kanssa, joten ei ollenkaan huonosti suhteellisen pieneltä vaparilta.
http://www.einszweidrei.de/honda/civictyper2004-1.htm
http://www.einszweidrei.de/saab/saab932 ... 2005-1.htm

Ottamatta nyt sen enempää kantaa kulkupuoleen, luulen, että lähtökohtaisesti esim. kakslitrasella 150hv turbokoneella varustettu iso perheauto on tehty muuta tarkoitusta varten kuin skabaamaan kaikenlaisten keskikokoisen Volvon turbokoneella varustettujen kinnereiden kanssa

Toinen asia on se, että itseä alkaa aina ivallisella tavalla huvittamaan, kun joku puhuu GTI:stä nimien Golf, Almera ja Focus tms., yhteydessä. Tosin olihan tuossa mainittu sana "alempi keskiluokka". Pitäisikö niitä kuitenkaan kutsua tittelillä GTI, ei MUN mielestä.
Näissä on MUN mielestä oikean GTI:n mallia:
http://www.einszweidrei.de/aston/amlvan ... 2005-1.htm
http://www.einszweidrei.de/bentley/bent ... 2005-1.htm
http://www.einszweidrei.de/bmw/m6e632005-1.htm
http://www.einszweidrei.de/maserati/mas ... 2005-2.htm
Ja näyttääpä tuo paljon vaahdottu Type-R kulkevan aika tasatahtiin 9-3 V6 Aeron kanssa, joten ei ollenkaan huonosti suhteellisen pieneltä vaparilta.
http://www.einszweidrei.de/honda/civictyper2004-1.htm
http://www.einszweidrei.de/saab/saab932 ... 2005-1.htm
Viimeksi muokannut Henkka #2283, Pe Heinä 07, 2006 11:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 166
- Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 22:53
- Paikkakunta: Lapua/Vaasa, FI
Noo, en mä nyt niin Volkkarin miehiä ole, että se tähän juttuun vaikuttaisi. Itse asiassa tuli tässä ihan hetki sitten ajeltua Saabilla ja onhan siinä erilailla voimaa ainakin kiihdytyksissä ku vertaa oman kulkupelin 90hv tehoihin, ohituskiihtyvyydet ovat sitten erikseen. Saabilla ajelu pisti sitten miettimään tällaisia suorituskykyasioita, koska sitä aina tulee kuviteltua että 2.0t:llä jo pärjää käytännön suorituskyvyssä monenlaisille automalleille. Ymmärsinkö siis oikein, että alemman keskiluokan GTI-autoja vastaan tarvittaisiin Aero-mallin Saab, että ohituskiihtyvyydet olisivat samaa luokkaa?
Niin ja OT:
Jos halutaan kinnereistä puhua, kantsii käydä vaikka istumassa uuden Golfin takapenkillä ja verrata sitä vaikka 9-3 Sport Sedaniin. On muuten yllättävän tilava! Tällä hetkellä Focus on Mondeota leveämpi!
Niin ja OT:
Jos halutaan kinnereistä puhua, kantsii käydä vaikka istumassa uuden Golfin takapenkillä ja verrata sitä vaikka 9-3 Sport Sedaniin. On muuten yllättävän tilava! Tällä hetkellä Focus on Mondeota leveämpi!
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Et varmaan mun kommentista ymmärtänyt oikein taikka väärin. Sanoinhan, että en ota enempää kantaa kulkupuoleen ja puhuin lähtökohdista.Moukarimies kirjoitti:Noo, en mä nyt niin Volkkarin miehiä ole, että se tähän juttuun vaikuttaisi. Itse asiassa tuli tässä ihan hetki sitten ajeltua Saabilla ja onhan siinä erilailla voimaa ainakin kiihdytyksissä ku vertaa oman kulkupelin 90hv tehoihin, ohituskiihtyvyydet ovat sitten erikseen. Saabilla ajelu pisti sitten miettimään tällaisia suorituskykyasioita, koska sitä aina tulee kuviteltua että 2.0t:llä jo pärjää käytännön suorituskyvyssä monenlaisille automalleille. Ymmärsinkö siis oikein, että alemman keskiluokan GTI-autoja vastaan tarvittaisiin Aero-mallin Saab, että ohituskiihtyvyydet olisivat samaa luokkaa?
Niin ja OT:
Jos halutaan kinnereistä puhua, kantsii käydä vaikka istumassa uuden Golfin takapenkillä ja verrata sitä vaikka 9-3 Sport Sedaniin. On muuten yllättävän tilava! Tällä hetkellä Focus on Mondeota leveämpi!
Siinä olet kyllä oikeassa, että moni varmaan kuvittelee jo tehdasviritteisestä 2.0t:stä liikoja ja saattakin joku "alemman keskiluokan" ns. kotelo yllättää puskista

En nyt millään jaksa mennä tuohon sisätila-/ulkomittavertailuun, mutta OMASSA luokittelussani kinneriluokasta nousemiseen tarvitaan muutakin kuin Mondeota leveämmät ulkomitat ylilevitetyistä lokarin kaarista mitattuna

SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Tää on täysin totta. Multakin on tultu kysymään, että paljonkos esim. tonnarin 2,0t:ssä on hevosia, kun on jossain liikkeessä testattu ja tuntunut niin laiskalta. Sit ku on sanonu, että 150, niin on ihmetelty, että miksi niin vähän. Sitä ei tunnu vähemmän Saabeista tietävät tajuavan, että Saabilla niitä turbomalleja on monia eritehoisiaHenkka #2283 kirjoitti:Siinä olet kyllä oikeassa, että moni varmaan kuvittelee jo tehdasviritteisestä 2.0t:stä liikoja ja saattakin joku "alemman keskiluokan" ns. kotelo yllättää puskista


9-5 2,3t -03
#2514
#2514
Kävin koeajamassa tuomosta golf 1.4TSItä. Se ei tuntunu miltään minun omaan saabiin verrattuna.
Hevosvoimissa tietenki huomattava ero. Puhumattakaan väännöstä. Kaverilla uusi A4 2.0 turbo moottorilla ja sen vääntö on olematonta verrattuna minun saabiin. Kaikki nämä perstuntumalla "mitattuja". Tekiskö isompi litra tilavuus tuon paremman väännön?

Audi A4 2.0TFSIq
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2735
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
No ei sen Audin vääntö nyt ihan olematonta oleJouniH kirjoitti:Kävin koeajamassa tuomosta golf 1.4TSItä. Se ei tuntunu miltään minun omaan saabiin verrattuna.Hevosvoimissa tietenki huomattava ero. Puhumattakaan väännöstä. Kaverilla uusi A4 2.0 turbo moottorilla ja sen vääntö on olematonta verrattuna minun saabiin. Kaikki nämä perstuntumalla "mitattuja". Tekiskö isompi litra tilavuus tuon paremman väännön?


Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Minulla on sellainen video, missä ilmeisesti Audi kiihdyttää 100-200 km/h n. 9:ään sek. Ei se muuten mitään, mutta kun ei vaihda kertaakaan koko kiihdytyksen aikana. Aikaa voi verrata monen ns. superauton kohdalla laskemalla 0-100 ja 0-200 aikojen erotuksen, sekä ajattelemalla, että näiden kohdalla kuitenkin kepitetään koko ajan.
9-5 2.3 MY2008