9-5:n suorituskyky vs. alemman keskiluokan GTI-autot

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Moukarimies
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 22:53
Paikkakunta: Lapua/Vaasa, FI

9-5:n suorituskyky vs. alemman keskiluokan GTI-autot

Viesti Kirjoittaja Moukarimies »

Iltaa!

Luin uusimmasta TM:stä VW Golf GT:n koeajojutun. Sen moottorissa oli mekaaninen ahdin ja turbo, mikä käytännössä tarkoittaa aikas ärhäkkää suorituskykyä, vaikka kone on 1.4-litrainen. Sitä juttua lukiessa tuli mieleeni, minkälainen Saab tarvitaan, jotta päästään samanlaiseen suorituskykyyn. Ainakin omassa käytössäni välillä oleva 2.0t 9-5 taitaisi jäädä GT:lle ja alemman keskiluokan GTI-autojen kanssa olisi varmasti pirteämmälläkin koneella varustetulla 9-5:llä jo tiukka kisa. Minkälainen vakio-Saab pärjää esim. Focus ST:lle ja Golf GTI:lle käytännön suorituskyvyssä? 0-100 km/h on varmasti helpompi nakki GTI-luokalle, mutta entäs ohituskiihtyvyys?
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4993
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Saabissa on tietääkseni aina ollut hyvä ohituskiihtyvyys ja kumpi ei ehkä ota itseensä niin paljon kolarissa Golffi vai 9-5 :?: :?:

:arrow: Eli Saab on kyllä varmasti jonkin verran painavampi kuin Golf.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Netissä pyöri se video, missä 95 aero jää Typerälle ja kisa on aivan rehellinen kisa jostain 100 eteenpäin. Itse kyllä onnistuin automaattifarkkuaerolla mokoman jättämään, mutta se typerä oli 500km ajettu.
STCF #3
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Speedou kirjoitti:Netissä pyöri se video, missä 95 aero jää Typerälle ja kisa on aivan rehellinen kisa jostain 100 eteenpäin. Itse kyllä onnistuin automaattifarkkuaerolla mokoman jättämään, mutta se typerä oli 500km ajettu.
Kyllä tuossa on ollu aerossa jotain pahasti vialla tai typerässä kaikki tosi kohdallaan. :D Ite ku kokeilin niin varmaan ei ois tarvinu pudottaa ees pienempää perässä pysyäkseen. :roll: Ohitukseen piti.
Aki Peltola #1132
vppelt68
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: To Syys 23, 2004 12:11
Paikkakunta: Lieto

Saisko saman suomeksi

Viesti Kirjoittaja vppelt68 »

taidan olla itse Typerä :oops: mistä Typerästä te mahdatte puhua :?:

ja noin niinkun viran puolesta muistutan että maantie ei sitten ole mikään kilparata :twisted:

V-P
#2160
toistaiseksi ei Saabia :-(
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4993
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: 02

Re: Saisko saman suomeksi

Viesti Kirjoittaja Tuha »

vppelt68 kirjoitti:taidan olla itse Typerä :oops: mistä Typerästä te mahdatte puhua :?:

ja noin niinkun viran puolesta muistutan että maantie ei sitten ole mikään kilparata :twisted:

V-P
Honda Civic Type-R on tämä "typerä" josta on juttua!!!
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Volsumies iski taas, hee :lol:

Ottamatta nyt sen enempää kantaa kulkupuoleen, luulen, että lähtökohtaisesti esim. kakslitrasella 150hv turbokoneella varustettu iso perheauto on tehty muuta tarkoitusta varten kuin skabaamaan kaikenlaisten keskikokoisen Volvon turbokoneella varustettujen kinnereiden kanssa 8)

Toinen asia on se, että itseä alkaa aina ivallisella tavalla huvittamaan, kun joku puhuu GTI:stä nimien Golf, Almera ja Focus tms., yhteydessä. Tosin olihan tuossa mainittu sana "alempi keskiluokka". Pitäisikö niitä kuitenkaan kutsua tittelillä GTI, ei MUN mielestä.

Näissä on MUN mielestä oikean GTI:n mallia:

http://www.einszweidrei.de/aston/amlvan ... 2005-1.htm

http://www.einszweidrei.de/bentley/bent ... 2005-1.htm

http://www.einszweidrei.de/bmw/m6e632005-1.htm

http://www.einszweidrei.de/maserati/mas ... 2005-2.htm


Ja näyttääpä tuo paljon vaahdottu Type-R kulkevan aika tasatahtiin 9-3 V6 Aeron kanssa, joten ei ollenkaan huonosti suhteellisen pieneltä vaparilta.

http://www.einszweidrei.de/honda/civictyper2004-1.htm

http://www.einszweidrei.de/saab/saab932 ... 2005-1.htm
Viimeksi muokannut Henkka #2283, Pe Heinä 07, 2006 11:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
vppelt68
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: To Syys 23, 2004 12:11
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja vppelt68 »

Kiitän tiedosta, olenpa taas vähän viisaampi eli vähemmän Typerä 8)

Terv. V-P
#2160
toistaiseksi ei Saabia :-(
Moukarimies
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 22:53
Paikkakunta: Lapua/Vaasa, FI

Viesti Kirjoittaja Moukarimies »

Noo, en mä nyt niin Volkkarin miehiä ole, että se tähän juttuun vaikuttaisi. Itse asiassa tuli tässä ihan hetki sitten ajeltua Saabilla ja onhan siinä erilailla voimaa ainakin kiihdytyksissä ku vertaa oman kulkupelin 90hv tehoihin, ohituskiihtyvyydet ovat sitten erikseen. Saabilla ajelu pisti sitten miettimään tällaisia suorituskykyasioita, koska sitä aina tulee kuviteltua että 2.0t:llä jo pärjää käytännön suorituskyvyssä monenlaisille automalleille. Ymmärsinkö siis oikein, että alemman keskiluokan GTI-autoja vastaan tarvittaisiin Aero-mallin Saab, että ohituskiihtyvyydet olisivat samaa luokkaa?

Niin ja OT:
Jos halutaan kinnereistä puhua, kantsii käydä vaikka istumassa uuden Golfin takapenkillä ja verrata sitä vaikka 9-3 Sport Sedaniin. On muuten yllättävän tilava! Tällä hetkellä Focus on Mondeota leveämpi!
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Moukarimies kirjoitti:Noo, en mä nyt niin Volkkarin miehiä ole, että se tähän juttuun vaikuttaisi. Itse asiassa tuli tässä ihan hetki sitten ajeltua Saabilla ja onhan siinä erilailla voimaa ainakin kiihdytyksissä ku vertaa oman kulkupelin 90hv tehoihin, ohituskiihtyvyydet ovat sitten erikseen. Saabilla ajelu pisti sitten miettimään tällaisia suorituskykyasioita, koska sitä aina tulee kuviteltua että 2.0t:llä jo pärjää käytännön suorituskyvyssä monenlaisille automalleille. Ymmärsinkö siis oikein, että alemman keskiluokan GTI-autoja vastaan tarvittaisiin Aero-mallin Saab, että ohituskiihtyvyydet olisivat samaa luokkaa?

Niin ja OT:
Jos halutaan kinnereistä puhua, kantsii käydä vaikka istumassa uuden Golfin takapenkillä ja verrata sitä vaikka 9-3 Sport Sedaniin. On muuten yllättävän tilava! Tällä hetkellä Focus on Mondeota leveämpi!
Et varmaan mun kommentista ymmärtänyt oikein taikka väärin. Sanoinhan, että en ota enempää kantaa kulkupuoleen ja puhuin lähtökohdista.

Siinä olet kyllä oikeassa, että moni varmaan kuvittelee jo tehdasviritteisestä 2.0t:stä liikoja ja saattakin joku "alemman keskiluokan" ns. kotelo yllättää puskista 8)

En nyt millään jaksa mennä tuohon sisätila-/ulkomittavertailuun, mutta OMASSA luokittelussani kinneriluokasta nousemiseen tarvitaan muutakin kuin Mondeota leveämmät ulkomitat ylilevitetyistä lokarin kaarista mitattuna :lol:
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Montoya
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 13:34
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Montoya »

Henkka #2283 kirjoitti:Siinä olet kyllä oikeassa, että moni varmaan kuvittelee jo tehdasviritteisestä 2.0t:stä liikoja ja saattakin joku "alemman keskiluokan" ns. kotelo yllättää puskista 8)
Tää on täysin totta. Multakin on tultu kysymään, että paljonkos esim. tonnarin 2,0t:ssä on hevosia, kun on jossain liikkeessä testattu ja tuntunut niin laiskalta. Sit ku on sanonu, että 150, niin on ihmetelty, että miksi niin vähän. Sitä ei tunnu vähemmän Saabeista tietävät tajuavan, että Saabilla niitä turbomalleja on monia eritehoisia :roll: Ja liikkeiden ikkunassa se 2,0t on varmasti merkitty 2,0T :wink:
9-5 2,3t -03
#2514
JouniH
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 15:55
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja JouniH »

Kävin koeajamassa tuomosta golf 1.4TSItä. Se ei tuntunu miltään minun omaan saabiin verrattuna. :) Hevosvoimissa tietenki huomattava ero. Puhumattakaan väännöstä. Kaverilla uusi A4 2.0 turbo moottorilla ja sen vääntö on olematonta verrattuna minun saabiin. Kaikki nämä perstuntumalla "mitattuja". Tekiskö isompi litra tilavuus tuon paremman väännön?
Audi A4 2.0TFSIq
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2735
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

JouniH kirjoitti:Kävin koeajamassa tuomosta golf 1.4TSItä. Se ei tuntunu miltään minun omaan saabiin verrattuna. :) Hevosvoimissa tietenki huomattava ero. Puhumattakaan väännöstä. Kaverilla uusi A4 2.0 turbo moottorilla ja sen vääntö on olematonta verrattuna minun saabiin. Kaikki nämä perstuntumalla "mitattuja". Tekiskö isompi litra tilavuus tuon paremman väännön?
No ei sen Audin vääntö nyt ihan olematonta ole :wink: Tai riippuu tietenkin mitä tarkottaa väännöllä :roll:
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Sairas95
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: La Huhti 15, 2006 22:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Sairas95 »

Minulla on sellainen video, missä ilmeisesti Audi kiihdyttää 100-200 km/h n. 9:ään sek. Ei se muuten mitään, mutta kun ei vaihda kertaakaan koko kiihdytyksen aikana. Aikaa voi verrata monen ns. superauton kohdalla laskemalla 0-100 ja 0-200 aikojen erotuksen, sekä ajattelemalla, että näiden kohdalla kuitenkin kepitetään koko ajan.
9-5 2.3 MY2008
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

9-5T kirjoitti: Tiesikö typerän kuski olevansa kisassa :?:
Ei se mikään kisa ollu. Hondamies veti täysillä ja mä olin menossa kauppaan. Laiskahan tuommonen 260hp/1650kg laiva on mutta että typerältä takkiin.. Joku roti hommiin jooko. 8)
Aki Peltola #1132
Vastaa Viestiin