Miltä pitäisi kuulostaa "hyvä/terve" 9-5:n käynnis

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
PsychoPred
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ke Kesä 21, 2006 23:11

Miltä pitäisi kuulostaa "hyvä/terve" 9-5:n käynnis

Viesti Kirjoittaja PsychoPred »

Eli TUONTIautona on siis 2.3t SE vm99 105 tkm mittarissa ja käynnistäessä kuuluu vähän "metallista" sivuääntä ja yleensä kuulostaa siltä, että käynnistää jotain turbo dieseliä tai joutokäynti on tubo dieselin omaista?

Tasan yhtä 9-5 kokeilleena, minulla ei ole mitään vertauskuvia. Ääni ei ole mikään kovin selkeä, mutta jos vertaa aikaisempaan autoon, niin ei kuulosta kovin normaalilta tai "luxus-auton" käynnistysääneltä.

(Vaimoke myös huomasi saman ja hokas, että vaivaalloiselta kuulostaa käynnistys...ajattelen onkohan se tyypillistä turbo-ahdetuille moottoreille? Kun luin foorumia, niin ei ainakaan viestien määrä 9-5:n vioista ilahduttanut. Helpottaa tietysti se, että autolla on ajettu aika vähän, että kaikki ei voi olla hajalla siinä.)


Öljynvaihdosta ei ole mitään hajua, vika huolto tosin tehty 3000 km sitten, tarkempaa huoltohistoriaa ei ole, kaikki muut huollot on ollut siis 20000 km välein ruotsalaisittain. Turbo vaihdettu jo kerran.

Onko huoltokirjoissa kaikki öljynvaihdot
noin yleensä ottaen? Että kannattaako luottaa siihen, että tuolloin 3000km sitten on öljyt myös vaihdettu? Niin, ja auto on ostettu liikkeestä, joten omistajia on ollut muutama...

Kiitos etukäteen mahdollisista vastauksista kokeneemmilta, minulle tämä foorumi on tärkeä tällä hetkellä :)



PS. Mun ex-jalkavaimo NG900 vm. 97 oli joka kerta soundannut unelmalta käynnistäessä, eikä ikinä ollut mitään outoja sivuääniä tms, vaikka pakkasta ois -25 astetta, mutta tämä, n. 2 kertaa kalliimpi ja 2 vuotta uudempi alkaa jo pelottaa mua mahdollisten teknisten vikojen takia 1,5 viikon käytön jälkeen
Viimeksi muokannut PsychoPred, To Heinä 06, 2006 13:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Miltä pitäisi kuulostaa "hyvä/terve" 9-5:n käy

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

PsychoPred kirjoitti:Eli TUONTIautona on siis 2.3t SE vm99 105 tkm mittarissa ja käynnistäessä kuuluu vähän "metallista" sivuääntä ja yleensä kuulostaa siltä, että käynnistää jotain turbo dieseliä tai joutokäynti on tubo dieselin omaista?
4 pyttynen kone ei ole mikään kaunein kuunneltava tyhjäkäynnillä. Seuraavan kerran kun käynnistä konetta laita ilmastointi pois päältä (ECON asento) ja koita kuuntella kuuluuko käynnistyksessä "rahinaa". Jos kone rahisee tai alkaa pitää kuvaamaasi metallista ääntä saattaa syynä olla että koneessa on öljy lietettä ja öljykierto ei pelaa. Tällöin kannatta ottaa koneen kansi auki (ei ole mikään suuritöinen juttu) ja näet miltä kone näyttää.
Ääntä voi myös pitää ketju ja jos se on loppu, niin laajennettuun moottoritakuuseen menee.(8vuotta) Tämä edellyttää kuitenkin sitä että huoltokirja on kunnossa (20 000KM välein tehdyt leimatut huollot ja huoltojen väli kalenteriaikana ei saa olla yli 14kk). Laiskaan käynnistymiseen saattaa vaikuttaa DI-kasetti (suorasytystyskasetti) joka on hajoamassa.
PsychoPred kirjoitti:Onko huoltokirjoissa kaikki öljynvaihdot
noin yleensä ottaen? Että kannattaako luottaa siihen, että tuolloin 3000km sitten on öljyt myös vaihdettu? Niin, ja auto on ostettu liikkeestä, joten omistajia on ollut muutama...
Jokaisen huollon yhteydessä vaihdetaan öljyt. Jos et ole varma tuosta 3000km sitten tehdystä huollosta, niin vaihdata / vaihda öljy. Alle 100€ justusta on kyse. Tunnollinen Saab kuski vaihtaa 10 000 KM välein öljyt.
PsychoPred kirjoitti:PS. Mun ex-jalkavaimo NG900 vm. 97 oli joka kerta soundannut unelmalta käynnistäessä, eikä ikinä ollut mitään outoja sivuääniä tms, vaikka pakkasta ois -25 astetta, mutta tämä, n. 2 kertaa kalliimpi ja 2 vuotta uudempi alkaa jo pelottaa mua mahdollisten teknisten vikojen takia 1,5 viikon käytön jälkeen
Meillä on myös NG900 ja voisin väittää että ko kone käy kauniimmin kuin nämä uudemmat.
Saabeissa on kuten foorumia olet lukenut tiettyjä tyyppivikoja. Minä ei niistä nyt suunnattomasti pelästyisi. Turbon hajoaminen, DI-kasetti ja läppäkotelo hajoamiset ovat yleisiä, mutta niistä selviää suh. halvalla. (n. 200 – 1000€) Harmillinen on myös tuo huohotus / öljyn saostuminen, joka aiheuttaa pään vaivaa jos autoa ei ole pidetty hyvin. Ko vika on vielä yleisempi autoilla joilla on ajettu pätkä ajoa + auto on automaattivaihteinen. Autosi kilometrit ovat aika vähäiset ikään nähden, joten suosittelisin jos asia vaivaa kannen avaamista ja jos vielä haluaa varmistaa asiaa, niin myös öljypohja auki. Tämä lisäksi huohotuspäivityksen asentaminen autoon.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1353
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

2.3t:n käyntiääni on jonkin verran karkeampi kuin 2.0t:n ihan jo perusluonteeltaan eli ihan suoraan ei voi verrata kahta autoa eri kokoisella koneella. Toki sairaan äänen erottaa silläkin keinolla.

Laiska käynnistyminen voi kasetin lisäksi johtua myös kampiakselin asentoanturista. Käynnistyykö auto paremmin kylmänä vai lämpimänä vai onko käytös samanlaista molemmissa tapauksissa ?

Kasettia voisi kai yrittää diagnosoida, jos käytössä olisi Tech ja pääsisi katselemaan, onko joku pytyistä rekisteröinyt nakutuksia toisia enemmän.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

No jos se tosiaan on TUONTIauto niin ei oo ihmekkäään että kuulostaa kummalliselta. Kuulostaahan ulkomailla ihmisten puhekin ihan erilaiselta
:!:
Sori, en ole ehtinyt edes aamukahveja saada vielä.
9000CS 2,3
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Suosittelen että vaihdat öljyt ja suodattimen aivan kärkeen.

T. Pasi
99T-museopeli
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Miltä pitäisi kuulostaa "hyvä/terve" 9-5:n käy

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

9-5T kirjoitti:
eklunto1 kirjoitti:Tällöin kannatta ottaa koneen kansi auki (ei ole mikään suuritöinen juttu)
Jokaisella on tietenkin eri käsitys työn suuruudesta mutta ehkäpä tarkoitit vain venttiilikopan kantta.
Hyvä tarkennus. Ei nyt ruveta paloittelemaan koko autoa :twisted:
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
PsychoPred
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ke Kesä 21, 2006 23:11

Viesti Kirjoittaja PsychoPred »

Kiitos vastauksista.

Mä teen nyt niin, että SU ollaan perheeni kanssa menossa vanhaan kotikaupunkiini JKL:ään porukoiden luoksi ja vien auton PCS:lle heti MA.
Kysyn kaiken mahdollisen ja voivat samalla koeajaa luultavasti ilmaiseksi ja ilmoittaa asiat, joihin kannattaa kiinnittää huomiota.

Sieltä voin kysellä myös kaikkia varaosia, jotka kannattaa ostaa etukäteen ja tietty halvemmalla, kuin Länsi-"polttimon vaihto sumariin 80€"Autossa.

Ja noi käynnistysäänet turbossa on aika uusi asia mulle, kun en ole aikaisemmin kuullut, miltä niitten pitäis kuulostaa.
jumaanki
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Huhti 11, 2006 16:01

Re: Miltä pitäisi kuulostaa "hyvä/terve" 9-5:n käy

Viesti Kirjoittaja jumaanki »

... Harmillinen on myös tuo huohotus / öljyn saostuminen, joka aiheuttaa pään vaivaa jos autoa ei ole pidetty hyvin. Ko vika on vielä yleisempi autoilla joilla on ajettu pätkä ajoa + auto on automaattivaihteinen. ...

Ihan vaan uteliasuuttani kysyn, miten automaattivaihteisto voi vaikuttaa asiaan? Tai no, en nyt ihan pelkästään uteliaisuuttani, kun tomaatti on käytössä ja aika lyhyttä ajoa tulee ajettua. Huohotinpäivitystkö pitäisi poistaa/merkittävästi vähentää ongelmaa? PCS:llä juuri asennettiin tehtaan viimesiin versio.
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Re: Miltä pitäisi kuulostaa "hyvä/terve" 9-5:n käy

Viesti Kirjoittaja tami »

jumaanki kirjoitti:Ihan vaan uteliasuuttani kysyn, miten automaattivaihteisto voi vaikuttaa asiaan? Tai no, en nyt ihan pelkästään uteliaisuuttani, kun tomaatti on käytössä ja aika lyhyttä ajoa tulee ajettua. Huohotinpäivitystkö pitäisi poistaa/merkittävästi vähentää ongelmaa? PCS:llä juuri asennettiin tehtaan viimesiin versio.
Tuo tomaatin vaikutus huohotukseen on perusteltu siten että automaatti pitää moottorin kierrokset melko hyvin kurissa. Ajetaan siis matalilla kierroksilla --> moottoriöljyn lämpötila myös matala. Tämä vielä yhdistettynä lyhyeen pätkäajoon. Tästäkin voi tietysti olla montaa mieltä....
Uusimman huohotinpäivityksen (osa nr. 55561200) tulisi kuulemma olla nyt se viimeinen ja pysyvä ratkaisu tähän ongelmaan. Tosin, sitä että toimiiko se miten, jää korkeimman käteen. :roll:
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Miltä pitäisi kuulostaa "hyvä/terve" 9-5:n käy

Viesti Kirjoittaja Passi »

Kerrassaan armotonta protoilua Asiakkaiden kalustolla. Micro$oft meno, mutta sieltä rapakontakaahan ne päätökset nykyään tuleekin. :evil:
tami kirjoitti:
jumaanki kirjoitti:Ihan vaan uteliasuuttani kysyn, miten automaattivaihteisto voi vaikuttaa asiaan? Tai no, en nyt ihan pelkästään uteliaisuuttani, kun tomaatti on käytössä ja aika lyhyttä ajoa tulee ajettua. Huohotinpäivitystkö pitäisi poistaa/merkittävästi vähentää ongelmaa? PCS:llä juuri asennettiin tehtaan viimesiin versio.
Tuo tomaatin vaikutus huohotukseen on perusteltu siten että automaatti pitää moottorin kierrokset melko hyvin kurissa. Ajetaan siis matalilla kierroksilla --> moottoriöljyn lämpötila myös matala. Tämä vielä yhdistettynä lyhyeen pätkäajoon. Tästäkin voi tietysti olla montaa mieltä....
Uusimman huohotinpäivityksen (osa nr. 55561200) tulisi kuulemma olla nyt se viimeinen ja pysyvä ratkaisu tähän ongelmaan. Tosin, sitä että toimiiko se miten, jää korkeimman käteen. :roll:
99T-museopeli
Sairas95
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: La Huhti 15, 2006 22:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Sairas95 »

tami kirjoitti:Tuo tomaatin vaikutus huohotukseen on perusteltu siten että automaatti pitää moottorin kierrokset melko hyvin kurissa. Ajetaan siis matalilla kierroksilla --> moottoriöljyn lämpötila myös matala. Tämä vielä yhdistettynä lyhyeen pätkäajoon. Tästäkin voi tietysti olla montaa mieltä....
Kyllä toisaalta pienillä kierroksilla kone huohottaa vähemmän, kun sylinterin paineet pienemmät. Lämpöäkin, ainakin minun koneessa, vähinäänkin tarpeeksi ja lämpenee alle kilometrin keskelle käyntilämpöä. Pienet kierrokset voisi sitä kautta aiheuttaa "ongelmia", että öljy ei liiku ja roisku moottorissa niin rajusti, jolloin alkaa partikkelit öljyssä kokkaroitumaan. Tämä vielä toimimattoman huohotinjärjestelmän kanssa, jolloin sitä palojätettä jää koneeseen.
9-5 2.3 MY2008
PsychoPred
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ke Kesä 21, 2006 23:11

Viesti Kirjoittaja PsychoPred »

Niin ja mun kumppani on siis automaatti. Sivuääniä kuulee kyl jos lukee foorumilta kaikista mahd. tyyppivioista, kun alkaa kuvitella kaikenlaista.
Mut katsotaan miten käy ens vkolla.


9-5t:lle
Ja toi polttimon vaihto 80€ on tosijuttu, kun oma polttimo paloi NG900:ssa! Sen vaihtamiseen kuulemma menee melkein 1 tunti ja tuntiveloitus on joku 82€, kun pitää ottaa koko puskuri pois, muuten sitä ei pysty vaihtamaan. Onneks en menny maksamaa semmoisia summia, se olisi mummoina n. 500 markkaa ja yhdestä lampusta, jonka saa tarjoustalosta eurolla.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3722
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Sairas95 kirjoitti:
tami kirjoitti:Tuo tomaatin vaikutus huohotukseen on perusteltu siten että automaatti pitää moottorin kierrokset melko hyvin kurissa. Ajetaan siis matalilla kierroksilla --> moottoriöljyn lämpötila myös matala. Tämä vielä yhdistettynä lyhyeen pätkäajoon. Tästäkin voi tietysti olla montaa mieltä....
Kyllä toisaalta pienillä kierroksilla kone huohottaa vähemmän, kun sylinterin paineet pienemmät. Lämpöäkin, ainakin minun koneessa, vähinäänkin tarpeeksi ja lämpenee alle kilometrin keskelle käyntilämpöä. Pienet kierrokset voisi sitä kautta aiheuttaa "ongelmia", että öljy ei liiku ja roisku moottorissa niin rajusti, jolloin alkaa partikkelit öljyssä kokkaroitumaan. Tämä vielä toimimattoman huohotinjärjestelmän kanssa, jolloin sitä palojätettä jää koneeseen.
Omasta mielestä lietteen muodostuminen johtuu tuosta B2*5 suuresta ohipuhalliuksesta jolloin pakokaasut pääsevät öljyn kanssa tekemisiin, tämä "paskottunut öljy/kaasu sitten erotetaan huohotutus systeemissä ja päästetään takaisin öljypohjaan.
Omasta mielestä tuo orkkis huohotus systeemi on aivan järkevä/toimiva jos kone toimii muuten moitteetta.

Omaan 9-5.seen on nyt vaihdettu B234:n männät/renkaat ja huohotus tuntuu olevan aika pientä eikä huohotus ilman mukana tule yhtään öljyä. Tarkoitus on pitää orkkis systeemi jollen sitten tee itse uutta öljynkeruu säiliötä tai jos huohotus ilma sisäänajon jälkeenkin pysyy puhtaana niin suora putki ventiilikopasta turbon imupuolelle kuten vanhemmisakin turboissa. :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Sairas95
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: La Huhti 15, 2006 22:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Sairas95 »

Kyllä minulla ainakin Passatti ja Xantia huohotti samoin kun 9-5:kin. Jos öljyntäyttökorkin otti kierteiltä ja jätti paikoilleen, niin ei se paikallaan pysynyt edes tyhjäkäynnillä. Kumpikaan auto ei silti öljyä juurikaan syönyt. Tämän voi todeta millä tahansa automallilla. Paljon on myös puhuttu 9-5:n männistä, mutta ei ne minusta sen kummallisemmilta näytä, kuin muissakaan uusissa autoissa. Edelleen kuitenkin ihmettelen, ettei 9-5:ssa puhaltimet lähde koskaan käyntiin auton seisoessa. Laitoin lämpömittarinkin konehuoneesen, mutta täytyy etsiä toinen malli, koska 70 astetta on näköjään liian vähän. Ajossa n. 60, mutta seisoessa pitkään tapissa.
9-5 2.3 MY2008
pajunen3
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Su Helmi 05, 2006 20:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pajunen3 »

Sairas95 kirjoitti:Edelleen kuitenkin ihmettelen, ettei 9-5:ssa puhaltimet lähde koskaan käyntiin auton seisoessa.
Onkohan siinä sit joku vika, koska eilen kun räpelsin yhtä takaiskuventtiiliä kii saabbiini, joka ei ollut käynnissä, alkoivat syylärin puhaltimet puhaltaa.
Saab 9000 CD T16 1990
Saab 9-5 Griffin 1999
Vastaa Viestiin