turbon epänormaali ulvominen/vinkuminen

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

turbon epänormaali ulvominen/vinkuminen

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Joku tietää melody pops -viheltävät tikkarit? :roll:
Kuva

NG turbo pitää aivan samanlaista ulvomista kovassa kaasupohjassa kiihdytyksessä, ehkä parhaiten havaittavissa kakkonen pohjassa, autossa stage-settiä joten vakiota enempi painetta. Ääni on pienimmillä ahdoilla vaimeampaa. Ääni vaikuttas olevan selvästi turbon pyörimisnopeuteen verrattavissa, kaasupolkimella säädeltävissä. Paikallaan kaasutellessa ei ko vihellystä saa aikaan vaan tarttee painetta.

Oletin sen johtuvan turbon imuputken (ns saksofonin) liitoksesta, koska toinen ruuveista oli löysällä, ruuvi pari milliä koholla. Turbon ja imuputken välisen liitoksen o-rengas olikin osittain hieman kärsineen näköinen joten vaihdoin sen uuteen. uudesta tiivisteestä ja kiristyksestä ei kuitenkaan apua.
Kokeilin imuputken ollessa irti käsikopelolla hyrrän välyksiä; poikittaista ei sitten yhtään, pitkittäistä pari milliä. siivet pyörii nätisti ja ihan ehjät. no yhdessä kompuran siiven reunassa ihan pikkuriikkinen rupu jonka tunsin sormeen. tuollako ongelma?

Letkut on kiinni ja tarkistuskierroksen jälkeen ovat ehjiä.
Pakopesässä kenties halkeama? JT dp:n liitos? Pitäs olla kireellä, en uskalla kiristää liikaa jottei pultti katkee.. Turbon ja pakosarjan ollessa paikallaan ei tutkittaessa päällepäin näy halkeamia, vaikeeta on tietysti todeta muista paikoista mahdollisia halkeamia... jotain muuta?
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Tiiselillä ny ei voi ahdoista puhua, mutta tovi sitten mullakin "Sirrasi" erittäin kuuluvasti tbo. Pari päivää kesti. Epäilin, että jostain pakosarja ja tbon välistä valskaa ja varasin huollon. Ei kuitenkaan sirrannut enää huollossa joten annettiin olla.
Pyörimiset, päittäis ja pitkittäisvälykset OK turbossa (alan mies kokeili).
sakarias
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:24
Paikkakunta: Nordkapp

Viesti Kirjoittaja sakarias »

Mulla kans aikoinaan turbo ulvoi niin pirusti. Ääntä ei kuulunut paikallaan polettaessa, vaan ainoastaan vedätettäessä. Ahtopaineiden noustessa yli peruspaineiden äänet katosivat. Akselissa oli kyllä reilusti välystä jokasuuntaan. Siivet oli saanu vähäsen "siipeensä"


Kuva
9-3t vm-00 maptun3
#441
Nulla tenaci invia est via
VVV
"Hirsch"
Viestit: 852
Liittynyt: Ma Syys 05, 2005 10:40
Paikkakunta: Ikaalinen\Tre

Viesti Kirjoittaja VVV »

sakarias kirjoitti:Mulla kans aikoinaan turbo ulvoi niin pirusti. Ääntä ei kuulunut paikallaan polettaessa, vaan ainoastaan vedätettäessä. Ahtopaineiden noustessa yli peruspaineiden äänet katosivat. Akselissa oli kyllä reilusti välystä jokasuuntaan. Siivet oli saanu vähäsen "siipeensä"
Aika karun näköseks on siivet menny... 8O
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

veikkaisin tota ahtimen ja pakosarjan välistä laippaa...mulla tuli ainaski sellanen ihme vihellys...ja vuotokohta oli erittäin pieni...
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
deportivo
"Viggen"
Viestit: 535
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Viesti Kirjoittaja deportivo »

-NG900T

Mulla T25 alkoi pitämään vastaavaa suden ulinaa ja vaihdoin ahtimen. Päällisin puolin siivet ok. kunnossa ja välykset myös kohtuulliset. Öljyä oli kyllä päästänyt reilusti läpi. Olisko kuitenkin laakerit mennyt?

Eikö sun kannattais jo pikku hiljaa vaihtaa se ahdin muutenkin. :lol:
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

like_a_glove kirjoitti:veikkaisin tota ahtimen ja pakosarjan välistä laippaa...mulla tuli ainaski sellanen ihme vihellys...ja vuotokohta oli erittäin pieni...
Vois kai hyvinkin olla tuo, sillä murheet sai alkunsa jo viime syksystä kun ahdin oli irti ja mielestäni ollut sen jälkeen äänekkäämpi. Tosin ääni on nykyään, jo pidemmän aikaa ollut häiritsevän voimakas jonka takia aloin tätä enempi ihmettelemään.

Samat vanhat alkuperäiset tiivisteet siellä on välissä, ja voi olla tossa kun keväällä kiristelin dp:n laipan löystyneitä pinnapultteja niin jos olis koko mötikkä alkanu valskaamaan pakosarjan liitoksessa

pitääpä tarkistella tuokin vielä.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

deportivo kirjoitti:-NG900T

Mulla T25 alkoi pitämään vastaavaa suden ulinaa ja vaihdoin ahtimen. Päällisin puolin siivet ok. kunnossa ja välykset myös kohtuulliset. Öljyä oli kyllä päästänyt reilusti läpi. Olisko kuitenkin laakerit mennyt?
Toikin kuvaus sopis munkin tapaukseen kyllä... eikä siis laakerivammakaan huono vaihtoehto ole sekään. Staget varmaan ajan myötä tehny vakioahtimelle tehtävänsä. Onhan tota T25:sta kiusattu bossin vihreillä ja stage5 ecullakin. Sillon tuntu olevankin menohaluja mutta joku siellä kummasti ahisti :roll:
deportivo kirjoitti: Eikö sun kannattais jo pikku hiljaa vaihtaa se ahdin muutenkin. :lol:
Juu pikkuhiljaa.. :D :oops:
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Vastaa Viestiin