Veneen kuljettamisesta

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Veneen kuljettamisesta

Viesti Kirjoittaja Svc »

Helsingissä ajoi joku isompi vene kiville. :wink:
Lehtiuutinen mainitsi, että ruorissa olleella ei ollut tarvittavaa pätevyyttä.

Missäs vaiheessa veneen kuljettamiseen aletaan vaatia virallisempaa pätevyyttä? Rekisteröidyille veneille on ikäraja 15 v mutta onkos olemassa joku konetehon mukaan määräytyvä raja? Kansainväliseen huviveneen kuljettajakirjaan pitää olla rannikkolaivurin tai vastaava pätevyys ja johonkin piti olla jo avomerikipparin paperit.



Pikaisella googlettamisella en löytänyt vastausta. Taidan pysyä edelleen saaristossa :oops: .
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

No en ole ainakaan mistään luvista huviveneilyssä kuullut. onhan noissakin varmaan jokin järkiraja tietysti, ainakin alus pitää tuntea ja sitä pitää ostata käsitellä (eli aatellen että turisti suhailee n.60m aluksella)
Mutta sitten kun mennä charter-puolelle niin sitten tulee näitä uusia käsitteitä kuten vuokraveneen-kuljettajankirja, ja sitten pelkät kuljettajankirjat

Vuorkaveneessä tais olla ainakin ihmisten määrä rajoitettu 16:sta, ja eiköhän siinä ole myös jotain kokorajoituksiakin
Itsellä nuo kuljettajankirjat, jossa muistaakseni rajoituksena aluksen suhteen on 150t, ja 350kW. (tota konetehoa voi sitten nostaa ylöspäin jos hankkii paremmat koneenhoitajankirjat)
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Veneen pituuskin ratkaisee jotain että tarvitsee olla jotain papereita.
Ari 1622
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Löytyihän sitä tietoa:
VUOKRAVENE
...Vuokraveneeseen voidaan ottaa maksimissaan 12 matkustajaa sekä maksimissaan 5 miehistön jäsentä, eli yhteensä 17 henkilöä.

Vuokravene on yli 2,5 pitkä huvivene, jota tarjotaan vuokralle joko miehitettynä tai miehittämättömänä. Vuokraveneen pituus voi olla enintään 24 m, jonka jälkeen se on katsastettava kauppa-alukseksi.

Vuokravene ei voi ajaa säännöllistä reittiä (jolloin se olisi kauppa-alus), vaan se ajaa aina vain tilaus- ja taksiliikennettä.

VUOKRAVENE on siis HUVIVENE, jota korvausta vastaan käytetään ja/tai kuljetetaan.
Tässä tapauksessa tuo vene on ilmeisesti jollain perusteella katsottu vuokraveneeksi.
Olisiko perusteena tuo koneteho?
VUOKRAVENEEN KULJETTAJAN PÄTEVYYS
Vuokraveneen kuljettajan pätevyyskirja on Vuokraveneen kuljettajan todistus. Mikäli huviveneessä (tai vuokraveneessä) yhteenlaskettu (pääkoneet + apukoneet!) koneyteho ylittää 350 kW, vaaditaan myös vuokraveneen koneenhoitajan todistus.

Kummankin todistuksen vaatimukset on esitetty asetuksen pykälässä 9 ja 10.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Tulee muuten mielenkiintoinen käräjöinti, laissa ja asetuksessa on pahat ristiriidat sekä ennakkotapausta kyseisen kokoista paattia kiville kipparoineen pätevyyskirjoista ei ole.
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Itse ihmettelin tuota samaa "pätevyydenpuutetta", Kysehän oli Teemun lainaamasta veneestä, jolloin tuota vuokravene pykälää ei voida mielestäni soveltaa.
Itse olen ollut poissa isojen veneiden kuvioista kohta 10 vuotta, tiedä sitten onko määräykset muuttunet, mutta aiemmin ei tarvinnut pätevyttä huviveneen kuljettamiseen, oli se sitten kuinka suuri tahansa.

Asian voi tietysti muuttaa sellainen tekijä jos kuljettaja oli palkattu tehtäväänsä, silloin siihen varmaankin sovelletaan kauppamerenkulun säädöksiä, jolloin pätevyyskirja vaaditaan.

Kuitenkin huomioonottaen nykyisen journalismin tason, voi mainitusta uutisesta osa (pätevyysvatimus) olla täysin puutaheinää.....
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Ja tuossa lainaveneessä oli ylikuormaa, eli rekisteröityä määrää enemmän ihmisiä. Riippumatta siitä, että oliko sillä merkitystä syväykseen ja onnettomuuteen, niin takuulla vakuutusyhtiö siihen puuttuu.. samaten siihen, että kippari oli todellinen "käsi" ja ohitti väylämerkin väärältä puolelta.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
kimmop
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kimmop »

Johtuiskohan pätevyyden perään huutelu siitä että poliisi nyt yrittää vaan saada jotenkin isot sakkorahat valtiolle ja spekuloi tarkistamatta pykäliä eikä voi enää myöntää olleensa aluksi väärässä.

Ainoa millä ne tuossa voi vaatia jotain papereita kuskille on konetehopykälät ja niissäkin oli kai jotain poikkeuksia tjsp.

Onpahan keltaiselle lehdistölle taas jeesusteltavaa muutamaksi päiväksi.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
xjford
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Pe Helmi 11, 2005 15:03
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja xjford »

ari_viitanen kirjoitti:Veneen pituuskin ratkaisee jotain että tarvitsee olla jotain papereita.
22 metriä on rajana mitä saa ilman papereita tavallinen pulliainen ajaa. henkilömääristä en osaa sanoa. koneteho ei vaikuta asiaan
saab 900 turbo -80 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

Itse tänään pyöritellyt tuota mielessä. Paikallislehdessä puhuivat kuljettajankirjoista... ei taida koneteho 350kW riittää tuon kuljettamiseen...olettaisin että tuo potkasis sen ylitse.
Ja venehän oli ilmeisesti 17m...
Eniten jotenkin nyt epäilyjä herätti tuo väkimäärä, ja se että kuljettaja ei ollut omistaja itse... :roll: voisiko tolla olla jotain tekemistä asian kanssa?

Edit: Paikallislehdessä puhuttiin kuljettajankirjasta, joka olisi siis tarvinnut olla ton veneen kuljettejalla (okei, epäilen hieman lehden perehtymistäkin asiaan, ei välttämättä ole juuri tuo kirja), mutta tietoa siitä voi googletella esim "Kuljettajankirja 1256/1997"
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

1200hv oli tuossa pelissä lehden mukaan 8O
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
taunu
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Marras 13, 2004 15:39
Paikkakunta: Kuusa

Viesti Kirjoittaja taunu »

Joskus joku tuoolainen kirja/lupa piti suorittaa,jos aikoi veneellä ulkomaille...
Tuli vaan mieleen oisko toi Temen purkki ulkomailla rekisteröity ja siks vaatis jonkun ajoluvan tai muun kirjekurssin.
Kun kinastelet idiootin kanssa...pidä huoli ettei hän tee samoin!

Saab 9000 2.3t jubilee -97
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

kimmop kirjoitti:Johtuiskohan pätevyyden perään huutelu siitä että poliisi nyt yrittää vaan saada jotenkin isot sakkorahat valtiolle ja spekuloi tarkistamatta pykäliä eikä voi enää myöntää olleensa aluksi väärässä.
Pätevyyden perään tässä jokatapauksessa huudellaan. Huviveneen päälliköllä on periaatteessa sama vastuu, kuin valtamerilaivan kapteenilla.
Vanha periaatteen mukaan komentoketju menee "Jumala taivaassa, Kapteeni laivassa." Maallinen laki tulee vasta näiden jälkeen.

Minkä tahansa aluksen päällikkö soutuveneestä lähtien on lähes aina henkilökohtaisessa vastuussa siitä, mitä aluksella tapahtuu.

Merilaki edellyttää aluksen päälliköltä "riittävää" taitoa ja pätevyyttä aluksen hallitsemiseksi. Käytännössä taitojen riittävyys ja päällikön pätevyys katsotaan oikeudessa.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Svc kirjoitti:Merilaki edellyttää aluksen päälliköltä "riittävää" taitoa ja pätevyyttä aluksen hallitsemiseksi. Käytännössä taitojen riittävyys ja päällikön pätevyys katsotaan oikeudessa.
Noihin pätevyyksiin liittyy vielä sellainenkin hauska juttu että tavallisella poliisilla ei ole niitä oikeus tarkastaa... tai on oikeus, mutta kipparilla on velvollisuus osoittaa ne vain Merenkulkulaitoksen tarkastajalle. Samaantapaan menee ilmailussakin pykälät, tavallisella poliisilla ei juuri ole valtaa, mukana pitää olla Ilmailulaitoksen tarkastaja.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2023
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Aika juttu tästäkin saattiin aikaiseksi näin kesäkuumalla kun lehdistöllä on vähän jutun aiheita.
Jos karille olisi paukautettu jonkun ei julkkiksen vene olisi se ollut lyhyen jutun pituinen....ja sillä selvä, mutta.....

Totuushan on yksinkertainen ; kuski ajoi väärältä puolelta viittaa eli väylän sivussa ja poks. (itsellekkin joskus käynyt näin ..mutta onneksi pienemmällä veneellä)

Alle 22 metristä huvivenettä saa ajaa ilman pätevyyksiä.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
Vastaa Viestiin