Kaasuläppäkoteloko? Sehän se.

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Kaasuläppäkoteloko? Sehän se.

Viesti Kirjoittaja karg »

Täällä on ollut juttua kaasuläppäkotelon aiheuttamista ongelmista. Omassa 9-5:ssä kävi tänään niin, että check engine -valo syttyi ja cruise tippui pois päältä. Kone kävi ihan hyvin silti mutta ahtopaine ei noussut kuin peruspaineille. Heitin auton parkkiin ja totesin että tyhjäkäynti oli lähes olematon. Kone sammuksiin ja startti. Sain auton pidettyä kaasupolkimella käynnissä, sitten D silmään ja menoksi ja kotiinkin päästiin 90km matkan päästä tässä modessa (ei cruisea, ei ahtoja, muuten ok). Länkkäriin maanantaina selvittämään vikakoodit, siellä epäiltiin kaasuläppäkoteloa tai jotain anturia eli saa nähdä.

EDIT: Pihalla auto kävi "tyhjäkäyntiä" kivasti täristäen n. 300 r/min. Kaikki pytyt olivat siinä kuitenkin mukana ja kone vastasi kaasuun moitteettomasti.
Viimeksi muokannut karg, La Heinä 08, 2006 10:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kaasuläppäkoteloko?

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

karg kirjoitti:Täällä on ollut juttua kaasuläppäkotelon aiheuttamista ongelmista. Omassa 9-5:ssä kävi tänään niin, että check engine -valo syttyi ja cruise tippui pois päältä. Kone kävi ihan hyvin silti mutta ahtopaine ei noussut kuin peruspaineille. Heitin auton parkkiin ja totesin että tyhjäkäynti oli lähes olematon. Kone sammuksiin ja startti. Sain auton pidettyä kaasupolkimella käynnissä, sitten D silmään ja menoksi ja kotiinkin päästiin 90km matkan päästä tässä modessa (ei cruisea, ei ahtoja, muuten ok). Länkkäriin maanantaina selvittämään vikakoodit, siellä epäiltiin kaasuläppäkoteloa tai jotain anturia eli saa nähdä.

EDIT: Pihalla auto kävi "tyhjäkäyntiä" kivasti täristäen n. 300 r/min. Kaikki pytyt olivat siinä kuitenkin mukana ja kone vastasi kaasuun moitteettomasti.
Vaikuttaisi läppäkotelolle. Vikakoodin saa ihan itsekin pois. Akku irti 15min ja läppäkotelo Limb Home tilasta pois. Tämä tehdään ottamalla mottorin suojamuovi pois. Läppäkotelon vasemmassa reunassa on vaijeri kaasu. Sen suojanan on metallinen kansi. Sen saa pois 2 ruuvia irrottamalla. Tämän jälkeen näet mustan muovisen "kelan". Kelan sisempää kehää tulee kääntää vastapäivää ja samalla pitää kiinni ulommasta kehästä. Kuulet muovisen "kliks" äänen, jolloin sisäkehän muovinen kynsi menee takaisin Limb home kytkimen alle. Toimivuuden voit testata vääntämällä vasemmassa reunassa olevaa metallista osaa. Tällöin mustan muovisen osan ulko-osa (joka ohjaa vaijeri kaasua) ei saa liikkua. Akku kaapeli takaisin kiinni ja ajoon. Jos taas menee vikatilaan, niin uusi kotelo hankintaan. Senkin vaihtaa helposti itse.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karg »

Ahaa, kiitoksia tiedoista. Koitankin kikkailua em. ohjeilla heti aamulla. Luulisin että uusi läppäkotelo lähtee kohta tilaukseen, kun on meikäläisen säkästä kyse. Löysin haulla pari eri paikkaa, josta kotelon saisi kai halvimmalla:

$320: http://www.genuinesaab.com/catalog/prod ... cts_id=360

$323,50: http://www.thesaabsite.com/95/95electrical.htm

Onko vielä muita vastaavia tiedossa ja onko näistä kokemuksia sikäli, että kannattaako tilata ja kauan kestää yms.?
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karg »

Sain läppäkotelon resetoitua ja vikakoodin (+kaikki SID-asetukset ;)) pois. Kävin heittämässä lyhkäisen testilenkin ja sen aikana uutta vikakoodia ei ainakaan tullut. Katsotaan nyt kun lähdetään maanantaina Kajaania päin.. 10mm hylsy on mukana matkassa :)
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Ihan tiedoksi, että http://www.partsforsaabs.com Englannissa myy myös uutta läppäkoteloa hintaan n360€ ja toimituskuluineen hinta asettuu jonnekin 420€ tietämille, riippuen punnan kurssista. Toimitus kestää noin viikon.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

karg kirjoitti:Sain läppäkotelon resetoitua ja vikakoodin (+kaikki SID-asetukset ;)) pois. Kävin heittämässä lyhkäisen testilenkin ja sen aikana uutta vikakoodia ei ainakaan tullut. Katsotaan nyt kun lähdetään maanantaina Kajaania päin.. 10mm hylsy on mukana matkassa :)
Ko toimenpiteellä homma pääsääntöisesti tulee kuntoon. Jos vika uusii, niin huollossa voidaan laajentaa asentoanturin raja-arvoja. Itse olen sitä mieltä että usein Limb Home tilaan menevä kotelo tulee vaihtaa. Itse purin yhden kotelon osiin ja valitettavasti täytyy todeta että systeemiä ei ole suunniteltu korjattavaksi. :evil:
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karg »

Katsotaan nyt miten homma etenee. Putsasin läpän jarruspraylla. Läppä oli silminnähden karstassa ja reunoista varsinkin. Nyt läppä ja reunat kiiltävät joten saa nähdä johtuiko limp home siitä vai jostain muusta. Seuraavalla kerralla käyn kuitenkin luetuttamassa vikakoodin tjsp. jottei tarvii arvailla. Jos vika uusii, niin varmaan menee kotelo vaihtoon kun muuten saa sitten ajella kylmä hiki otsalla. Eihän tuosta tietty muuta haittaa ole kuin että liikennevaloissa saa olla tarkkana tai auto sammuu.
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1353
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

G-mies kirjoitti:Ihan tiedoksi, että http://www.partsforsaabs.com Englannissa myy myös uutta läppäkoteloa hintaan n360€ ja toimituskuluineen hinta asettuu jonnekin 420€ tietämille, riippuen punnan kurssista. Toimitus kestää noin viikon.
Toinen Englantilainen paikka on Elkparts. Heidän toimituskulunsa näyttäisivät olevan alemmat kuin Partsforsaabsilla. Näissä EU:n alueella olevissa paikoissa on se etu, ettei tarvitse pelleillä tullin kanssa vaikka hinta onkin loppupeleissä hieman korkeampi.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

karg kirjoitti:Katsotaan nyt miten homma etenee. Putsasin läpän jarruspraylla. Läppä oli silminnähden karstassa ja reunoista varsinkin. Nyt läppä ja reunat kiiltävät joten saa nähdä johtuiko limp home siitä vai jostain muusta. Seuraavalla kerralla käyn kuitenkin luetuttamassa vikakoodin tjsp. jottei tarvii arvailla. Jos vika uusii, niin varmaan menee kotelo vaihtoon kun muuten saa sitten ajella kylmä hiki otsalla. Eihän tuosta tietty muuta haittaa ole kuin että liikennevaloissa saa olla tarkkana tai auto sammuu.
Mulla puhdistus auttoi hieman asiaa. Silti autoon jäi satunnainen pätkiminen ajossa pintakaasulla.

Btw. Jos poikkasee sisemmän jousikelan kynnen, niin auto ei mene Limb Home tilaan ja pääse ajelemaan ihan "normaalisti" varijeri kaasulla. Miinusta on se, että kulutus nousee n. litran satasella ja kone on laiskempi. Mutta ei ainakaan sammu tyhjäkäynnillä, eikä nyi pintakaasulla.. Ei tosiaakaan mikää pro korjaus, mutta jos reissun päällä kotele tekee tenät.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karg »

eklunto1 kirjoitti:Jos poikkasee sisemmän jousikelan kynnen, niin auto ei mene Limb Home tilaan
Tarkoitatko sen jousen kynttä, mikä on vaijerikäyttörullan ja sen sisemmän muovirullan (jota kääntämällä limb home poistetaan) välissä? Tämän "korjauksen" voisi kyllä tehdäkin, kun ainakin automaatin kanssa on hiukan tuskallista pysähtyä liikennevaloihin limb home -tilassa. Toivon tietty että se läpässä oleva karsta vaan aiheutti 32 asteen lämpötilassa sen vikatilan..
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

karg kirjoitti:
eklunto1 kirjoitti:Jos poikkasee sisemmän jousikelan kynnen, niin auto ei mene Limb Home tilaan
Tarkoitatko sen jousen kynttä, mikä on vaijerikäyttörullan ja sen sisemmän muovirullan (jota kääntämällä limb home poistetaan) välissä? Tämän "korjauksen" voisi kyllä tehdäkin, kun ainakin automaatin kanssa on hiukan tuskallista pysähtyä liikennevaloihin limb home -tilassa. Toivon tietty että se läpässä oleva karsta vaan aiheutti 32 asteen lämpötilassa sen vikatilan..
Jep. Jos kotelo ei enää muuten toimi ja autolla on "pakko" jatkaa matkaa.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
TjK
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 12:43
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TjK »

Tuolta saabsitelta ( http://www.thesaabsite.com ) tilasin tavaraa ja tulivat noin viikossa ja homma toimi hyvin. Eivät vaan kelpuuttaneet maksuvälineenä visaa tai masteria ameriikkojen ulkopuolelta, joten joutui maksamaan tilisiirtona etukäteen.
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
vppelt68
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: To Syys 23, 2004 12:11
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja vppelt68 »

[/quote]... kun ainakin automaatin kanssa on hiukan tuskallista pysähtyä liikennevaloihin limb home -tilassa. Toivon tietty että se läpässä oleva karsta vaan aiheutti 32 asteen lämpötilassa sen vikatilan..[/quote]

Ai automaatilla tuskallista... kaksi jalkaa ja vain kaksi poljinta :?:
Omakohtainen kokemus limp home- tilasta puolen tunnin ruuhkassa välillä Hki länsisatama-Länsiväylän itäpää (abt. 2km :?: ) autolla jossa kolme poljinta ja sama määrä jalkoja :twisted:

V-P
#2160
toistaiseksi ei Saabia :-(
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karg »

vppelt68 kirjoitti: Ai automaatilla tuskallista... kaksi jalkaa ja vain kaksi poljinta :?:
Omakohtainen kokemus limp home- tilasta puolen tunnin ruuhkassa välillä Hki länsisatama-Länsiväylän itäpää (abt. 2km :?: ) autolla jossa kolme poljinta ja sama määrä jalkoja :twisted: V-P
Hommaa automaatti, laita se limp home -tilaan ja lähe koittamaan. D päällä kone sammuu jo auton vielä liikkuessa jos yrittää pysähtyä normaalisti ja vapaalle ei saa vaihtaa liikkeessä paitsi ehkä pienessä vauhdissa ja siinäkin tapauksessa kone kerkeää sammumaan (kokeiltu). Siinä saa polkimia räpeltää tosissaan ettei kone sammuis. Vasurilla voi tietty jarrutella, mutta vasurilla jos on tottunu painelemaan kytkintä, niin se on sitten metkaa kun jarruttaa samaan tyyliin eli "poljin pohjaan". Manuaalilla homma sujuukin luultavasti helpommin. Quoten käyttö näyttää olevan itelläs tuskallista ;)

1300km reissu takana ja vikatilaa ei esiintynyt. Liekö karstan poisto auttoi..
Sairas95
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: La Huhti 15, 2006 22:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Sairas95 »

Itse kyllä ajan automaatilla: oikealla kaasua, vasemmalla jarrua. Kannattaa opetella, sillä jonoajossa varsinkin voi säästyä peräänajolta.
9-5 2.3 MY2008
Vastaa Viestiin