Kaasuläppäkoteloko? Sehän se.
Kaasuläppäkoteloko? Sehän se.
Täällä on ollut juttua kaasuläppäkotelon aiheuttamista ongelmista. Omassa 9-5:ssä kävi tänään niin, että check engine -valo syttyi ja cruise tippui pois päältä. Kone kävi ihan hyvin silti mutta ahtopaine ei noussut kuin peruspaineille. Heitin auton parkkiin ja totesin että tyhjäkäynti oli lähes olematon. Kone sammuksiin ja startti. Sain auton pidettyä kaasupolkimella käynnissä, sitten D silmään ja menoksi ja kotiinkin päästiin 90km matkan päästä tässä modessa (ei cruisea, ei ahtoja, muuten ok). Länkkäriin maanantaina selvittämään vikakoodit, siellä epäiltiin kaasuläppäkoteloa tai jotain anturia eli saa nähdä.
EDIT: Pihalla auto kävi "tyhjäkäyntiä" kivasti täristäen n. 300 r/min. Kaikki pytyt olivat siinä kuitenkin mukana ja kone vastasi kaasuun moitteettomasti.
EDIT: Pihalla auto kävi "tyhjäkäyntiä" kivasti täristäen n. 300 r/min. Kaikki pytyt olivat siinä kuitenkin mukana ja kone vastasi kaasuun moitteettomasti.
Viimeksi muokannut karg, La Heinä 08, 2006 10:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Kaasuläppäkoteloko?
Vaikuttaisi läppäkotelolle. Vikakoodin saa ihan itsekin pois. Akku irti 15min ja läppäkotelo Limb Home tilasta pois. Tämä tehdään ottamalla mottorin suojamuovi pois. Läppäkotelon vasemmassa reunassa on vaijeri kaasu. Sen suojanan on metallinen kansi. Sen saa pois 2 ruuvia irrottamalla. Tämän jälkeen näet mustan muovisen "kelan". Kelan sisempää kehää tulee kääntää vastapäivää ja samalla pitää kiinni ulommasta kehästä. Kuulet muovisen "kliks" äänen, jolloin sisäkehän muovinen kynsi menee takaisin Limb home kytkimen alle. Toimivuuden voit testata vääntämällä vasemmassa reunassa olevaa metallista osaa. Tällöin mustan muovisen osan ulko-osa (joka ohjaa vaijeri kaasua) ei saa liikkua. Akku kaapeli takaisin kiinni ja ajoon. Jos taas menee vikatilaan, niin uusi kotelo hankintaan. Senkin vaihtaa helposti itse.karg kirjoitti:Täällä on ollut juttua kaasuläppäkotelon aiheuttamista ongelmista. Omassa 9-5:ssä kävi tänään niin, että check engine -valo syttyi ja cruise tippui pois päältä. Kone kävi ihan hyvin silti mutta ahtopaine ei noussut kuin peruspaineille. Heitin auton parkkiin ja totesin että tyhjäkäynti oli lähes olematon. Kone sammuksiin ja startti. Sain auton pidettyä kaasupolkimella käynnissä, sitten D silmään ja menoksi ja kotiinkin päästiin 90km matkan päästä tässä modessa (ei cruisea, ei ahtoja, muuten ok). Länkkäriin maanantaina selvittämään vikakoodit, siellä epäiltiin kaasuläppäkoteloa tai jotain anturia eli saa nähdä.
EDIT: Pihalla auto kävi "tyhjäkäyntiä" kivasti täristäen n. 300 r/min. Kaikki pytyt olivat siinä kuitenkin mukana ja kone vastasi kaasuun moitteettomasti.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Ahaa, kiitoksia tiedoista. Koitankin kikkailua em. ohjeilla heti aamulla. Luulisin että uusi läppäkotelo lähtee kohta tilaukseen, kun on meikäläisen säkästä kyse. Löysin haulla pari eri paikkaa, josta kotelon saisi kai halvimmalla:
$320: http://www.genuinesaab.com/catalog/prod ... cts_id=360
$323,50: http://www.thesaabsite.com/95/95electrical.htm
Onko vielä muita vastaavia tiedossa ja onko näistä kokemuksia sikäli, että kannattaako tilata ja kauan kestää yms.?
$320: http://www.genuinesaab.com/catalog/prod ... cts_id=360
$323,50: http://www.thesaabsite.com/95/95electrical.htm
Onko vielä muita vastaavia tiedossa ja onko näistä kokemuksia sikäli, että kannattaako tilata ja kauan kestää yms.?
Ihan tiedoksi, että http://www.partsforsaabs.com Englannissa myy myös uutta läppäkoteloa hintaan n360€ ja toimituskuluineen hinta asettuu jonnekin 420€ tietämille, riippuen punnan kurssista. Toimitus kestää noin viikon.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Ko toimenpiteellä homma pääsääntöisesti tulee kuntoon. Jos vika uusii, niin huollossa voidaan laajentaa asentoanturin raja-arvoja. Itse olen sitä mieltä että usein Limb Home tilaan menevä kotelo tulee vaihtaa. Itse purin yhden kotelon osiin ja valitettavasti täytyy todeta että systeemiä ei ole suunniteltu korjattavaksi.karg kirjoitti:Sain läppäkotelon resetoitua ja vikakoodin (+kaikki SID-asetukset) pois. Kävin heittämässä lyhkäisen testilenkin ja sen aikana uutta vikakoodia ei ainakaan tullut. Katsotaan nyt kun lähdetään maanantaina Kajaania päin.. 10mm hylsy on mukana matkassa

Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Katsotaan nyt miten homma etenee. Putsasin läpän jarruspraylla. Läppä oli silminnähden karstassa ja reunoista varsinkin. Nyt läppä ja reunat kiiltävät joten saa nähdä johtuiko limp home siitä vai jostain muusta. Seuraavalla kerralla käyn kuitenkin luetuttamassa vikakoodin tjsp. jottei tarvii arvailla. Jos vika uusii, niin varmaan menee kotelo vaihtoon kun muuten saa sitten ajella kylmä hiki otsalla. Eihän tuosta tietty muuta haittaa ole kuin että liikennevaloissa saa olla tarkkana tai auto sammuu.
Toinen Englantilainen paikka on Elkparts. Heidän toimituskulunsa näyttäisivät olevan alemmat kuin Partsforsaabsilla. Näissä EU:n alueella olevissa paikoissa on se etu, ettei tarvitse pelleillä tullin kanssa vaikka hinta onkin loppupeleissä hieman korkeampi.G-mies kirjoitti:Ihan tiedoksi, että http://www.partsforsaabs.com Englannissa myy myös uutta läppäkoteloa hintaan n360€ ja toimituskuluineen hinta asettuu jonnekin 420€ tietämille, riippuen punnan kurssista. Toimitus kestää noin viikon.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Mulla puhdistus auttoi hieman asiaa. Silti autoon jäi satunnainen pätkiminen ajossa pintakaasulla.karg kirjoitti:Katsotaan nyt miten homma etenee. Putsasin läpän jarruspraylla. Läppä oli silminnähden karstassa ja reunoista varsinkin. Nyt läppä ja reunat kiiltävät joten saa nähdä johtuiko limp home siitä vai jostain muusta. Seuraavalla kerralla käyn kuitenkin luetuttamassa vikakoodin tjsp. jottei tarvii arvailla. Jos vika uusii, niin varmaan menee kotelo vaihtoon kun muuten saa sitten ajella kylmä hiki otsalla. Eihän tuosta tietty muuta haittaa ole kuin että liikennevaloissa saa olla tarkkana tai auto sammuu.
Btw. Jos poikkasee sisemmän jousikelan kynnen, niin auto ei mene Limb Home tilaan ja pääse ajelemaan ihan "normaalisti" varijeri kaasulla. Miinusta on se, että kulutus nousee n. litran satasella ja kone on laiskempi. Mutta ei ainakaan sammu tyhjäkäynnillä, eikä nyi pintakaasulla.. Ei tosiaakaan mikää pro korjaus, mutta jos reissun päällä kotele tekee tenät.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Tarkoitatko sen jousen kynttä, mikä on vaijerikäyttörullan ja sen sisemmän muovirullan (jota kääntämällä limb home poistetaan) välissä? Tämän "korjauksen" voisi kyllä tehdäkin, kun ainakin automaatin kanssa on hiukan tuskallista pysähtyä liikennevaloihin limb home -tilassa. Toivon tietty että se läpässä oleva karsta vaan aiheutti 32 asteen lämpötilassa sen vikatilan..eklunto1 kirjoitti:Jos poikkasee sisemmän jousikelan kynnen, niin auto ei mene Limb Home tilaan
Jep. Jos kotelo ei enää muuten toimi ja autolla on "pakko" jatkaa matkaa.karg kirjoitti:Tarkoitatko sen jousen kynttä, mikä on vaijerikäyttörullan ja sen sisemmän muovirullan (jota kääntämällä limb home poistetaan) välissä? Tämän "korjauksen" voisi kyllä tehdäkin, kun ainakin automaatin kanssa on hiukan tuskallista pysähtyä liikennevaloihin limb home -tilassa. Toivon tietty että se läpässä oleva karsta vaan aiheutti 32 asteen lämpötilassa sen vikatilan..eklunto1 kirjoitti:Jos poikkasee sisemmän jousikelan kynnen, niin auto ei mene Limb Home tilaan
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Tuolta saabsitelta ( http://www.thesaabsite.com ) tilasin tavaraa ja tulivat noin viikossa ja homma toimi hyvin. Eivät vaan kelpuuttaneet maksuvälineenä visaa tai masteria ameriikkojen ulkopuolelta, joten joutui maksamaan tilisiirtona etukäteen.
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
[/quote]... kun ainakin automaatin kanssa on hiukan tuskallista pysähtyä liikennevaloihin limb home -tilassa. Toivon tietty että se läpässä oleva karsta vaan aiheutti 32 asteen lämpötilassa sen vikatilan..[/quote]
Ai automaatilla tuskallista... kaksi jalkaa ja vain kaksi poljinta
Omakohtainen kokemus limp home- tilasta puolen tunnin ruuhkassa välillä Hki länsisatama-Länsiväylän itäpää (abt. 2km
) autolla jossa kolme poljinta ja sama määrä jalkoja
V-P
Ai automaatilla tuskallista... kaksi jalkaa ja vain kaksi poljinta

Omakohtainen kokemus limp home- tilasta puolen tunnin ruuhkassa välillä Hki länsisatama-Länsiväylän itäpää (abt. 2km


V-P
#2160
toistaiseksi ei Saabia
toistaiseksi ei Saabia

Hommaa automaatti, laita se limp home -tilaan ja lähe koittamaan. D päällä kone sammuu jo auton vielä liikkuessa jos yrittää pysähtyä normaalisti ja vapaalle ei saa vaihtaa liikkeessä paitsi ehkä pienessä vauhdissa ja siinäkin tapauksessa kone kerkeää sammumaan (kokeiltu). Siinä saa polkimia räpeltää tosissaan ettei kone sammuis. Vasurilla voi tietty jarrutella, mutta vasurilla jos on tottunu painelemaan kytkintä, niin se on sitten metkaa kun jarruttaa samaan tyyliin eli "poljin pohjaan". Manuaalilla homma sujuukin luultavasti helpommin. Quoten käyttö näyttää olevan itelläs tuskallistavppelt68 kirjoitti: Ai automaatilla tuskallista... kaksi jalkaa ja vain kaksi poljinta![]()
Omakohtainen kokemus limp home- tilasta puolen tunnin ruuhkassa välillä Hki länsisatama-Länsiväylän itäpää (abt. 2km) autolla jossa kolme poljinta ja sama määrä jalkoja
V-P

1300km reissu takana ja vikatilaa ei esiintynyt. Liekö karstan poisto auttoi..