Tubeless-paikkaaminen
Tubeless-paikkaaminen
Anopin satkun eturenkaassa oli naula viistosti kulutuspinnan läpi. Ostin halpahallista muutaman euron tubeless-paikkasarjan, viisi paikkapötkylää, avarrusraspi ja asennuskoukku. Tuuppasin reikään naulan tilalle paikan, mutta edelleen vuotaa vähintään saman verran kuin naulan kanssa.
Vikaa on todennäköisesti sekä asennusmenettelyssä että paikassa.
Miten nuo pitäisi oikeaoppisesti asentaa - tarvitaanko lisäksi ihmeliimoja tai jotain erityisiä ranneliikkeitä? Voiko halpispaikalla saada reiän tukkoon?
Voiko virhettä yrittää korjata tuuppaamalla toisenkin paikan tuohon reikään?
Vikaa on todennäköisesti sekä asennusmenettelyssä että paikassa.
Miten nuo pitäisi oikeaoppisesti asentaa - tarvitaanko lisäksi ihmeliimoja tai jotain erityisiä ranneliikkeitä? Voiko halpispaikalla saada reiän tukkoon?
Voiko virhettä yrittää korjata tuuppaamalla toisenkin paikan tuohon reikään?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tuolla mainitaan vulkanisaattori tai liima. Tuollaista ei tullut tämän sarjan mukana, pötkylä tuntui kyllä sormissa tahmealta.9-5T kirjoitti:http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... melinpaska
Tarvitaanko liimaa tms liukastetta välttämättä? Ilmeisesti esim. polkupyörän renkaan paikkaussarjan vulkanisointilitkua voi käyttää tähän tubeless-paikkaan.
Minkälaiset ovat menestymismahdollisuudet jos yritän uudelleenpaikkaamista - raspi uudestaan reikään ja runsaasti ronskia rassausta ja uusi vulkanisointiaineella kasteltu paikkapötkö työkalulla reikään.
Renkaan epätasapaino ei kai vielä näin tule sietämättömäksi? Vaihtoehtona sisärenkaan asennutus kun arki alkaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Aikanaan tuli paikattua tubelessi pelkällä fillarinpaikalla ja hyvin kesti ko. renkaan elinkaaren.
Kyllä siihen "makkaraan" ainakin liikkeessä laitetaan liimaa, eikä tuon paikan paino pitäisi vielä kovin paljon hakata näpeille.
Kyllä siihen "makkaraan" ainakin liikkeessä laitetaan liimaa, eikä tuon paikan paino pitäisi vielä kovin paljon hakata näpeille.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Itte vein kumen paikattavaksi, kun siitä löytyi about pikkurillin kokoinen itseporautuva pultti. Liikkeessä en nähnyt olisko laittanut mitään liimaa siihen paikkatappiin mutta. Laittoi kuiten yli 7 kiloa ilmaa renkaaseen ennen kuin repi sen pultin pois, raspasi reikää ja purut pölisi renkaan suhistessa. Sen jälkeen latasi uudet 7 kiloa ja työnsi paikan reikään, muotoili paikkaa päältä ja ylimääräiset leikkasi puukolla pois. Viimeisenä kesänä (tapahtui ekana, olivat alla kolme) tuo rengas alkoi vähän vuotamaan joten kaipa se oli se paikka joka vuoti.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Järkyttävää jos kyseessä käytetty h.auton rengas..!dimebak kirjoitti:Itte vein kumen paikattavaksi, kun siitä löytyi about pikkurillin kokoinen itseporautuva pultti. Liikkeessä en nähnyt olisko laittanut mitään liimaa siihen paikkatappiin mutta. Laittoi kuiten yli 7 kiloa ilmaa renkaaseen ennen kuin repi sen pultin pois, raspasi reikää ja purut pölisi renkaan suhistessa. Sen jälkeen latasi uudet 7 kiloa ja työnsi paikan reikään, muotoili paikkaa päältä ja ylimääräiset leikkasi puukolla pois. Viimeisenä kesänä (tapahtui ekana, olivat alla kolme) tuo rengas alkoi vähän vuotamaan joten kaipa se oli se paikka joka vuoti.

Oon itsekin tehnyt noita paikkauksia sadoittain(ainakin), sekä liimalla että ilman. Liima ei oikeastaan kuulu joukkoon koska liukastaa liikaa. Niksihän on myös siinä että sitä "koukkua" vetää nopeasti ja voimalla reiästä pois.
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
itse olen laittanut sitä ponnekaasuliimaa renkaaseen.jus kirjoitti:Vaikuttaisi toinen paikkaamisyritys onnistuneen. Seurataan tilannetta.
Ilmat pois, venttiilin kohta yläasentoon, ponnekaasuliimaa pullo tyhjäksi, ja ajoa n. 15km.
Sitten paineiden tarkastus.
Kyllä tuo näinkin paikattu rengas irtoaa vanteilta rengaskoneessa. Kun vanteelle asentaa myöhemmin uuden renkaan, voi vanteesta vetää nauhana tuon liima-aineen pois.
Vanhasta renkaasta ei tartte

Tuo liima-aine tilkitsee myös vuodot vanteen ja kumin välistä.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Tuo onkin sitten vaan hätäkeino päästä eteenpäin, eikä paikkaa pysyvästi kuin todella pientä vuotokohdetta. Ja on useimmiten enemmän "maitona" kuin nauhana siellä renkaassa irtiotettaessa.Firges9000 kirjoitti:itse olen laittanut sitä ponnekaasuliimaa renkaaseen.jus kirjoitti:Vaikuttaisi toinen paikkaamisyritys onnistuneen. Seurataan tilannetta.
Ilmat pois, venttiilin kohta yläasentoon, ponnekaasuliimaa pullo tyhjäksi, ja ajoa n. 15km.
Sitten paineiden tarkastus.
Kyllä tuo näinkin paikattu rengas irtoaa vanteilta rengaskoneessa. Kun vanteelle asentaa myöhemmin uuden renkaan, voi vanteesta vetää nauhana tuon liima-aineen pois.
Vanhasta renkaasta ei tartte![]()
Tuo liima-aine tilkitsee myös vuodot vanteen ja kumin välistä.


-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Mulla rengas ei päässy kertaakaan tyhjäksi. Ja rengas oli irti autosta ku paikkaus tehtiin mutta gummi kävi kyllä oudon ryhdikkäänä vanteen päälläTri-Lo kirjoitti:Järkyttävää jos kyseessä käytetty h.auton rengas..!(Jota mahdollisesti ajettu myös tyhjänä) 7barin paine siis.

Itte olen joskus käyny jäärataa kaahaamassa ja laittanu tilapäisesti jopa 3,5 baria painetta, ja sillon on ajettu kovaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001