Katin poistosta vielä kerran

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
tuhojuho
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Tammi 06, 2005 20:41

Katin poistosta vielä kerran

Viesti Kirjoittaja tuhojuho »

Siis epätietoinen savosta kyselee :oops:

Mikäli ässän tekniikasta poistetaan katti, aiheuttaako se mitään ongelmia koneen toimintaan? Tekniikka on siis tulossa autoon, jossa ei tartte olla mokomaa kissa-eläintä? Tiputanko vaan pois välistä, vai tarviiko säätää vielä jotain muuta?

Hakuakin on käytetty, mutta tuo tietokanta alkaa kasvamaan sen verran suureksi, että alkaa tieto katoamaan bittiavaruuteen :roll:
Entinen jäsen#2331
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8264
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Ei muuta käsitteääkseni mitään. Moottorinohjauksessa käytetty lambda-arvokin otetaan ennen kattia jotta katille tulisi "optimaalinen" pakokaasu. Taitanee vain auttaa moottorin käymistä, kun putkesta on se ahdistava kenno pois.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
MSM
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 21:44
Paikkakunta: tornio

Viesti Kirjoittaja MSM »

mikäli kyseessä on tekniikanvaihto niin vm-86 vanhempiin ei tarvitse laittaa katalysaattoria. katin poisto ei vaikuta mitenkään moottorin toimintaan, ainoastaan pakokaasut virtaa paremmin. :)
900s vm90 rip ~220hp 340nm
900i vm86 rip
900glS vm86 kr turbo-cooler-mega-innovate-lessjöfors-bilstein racing +220hp +400nm
tuhojuho
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Tammi 06, 2005 20:41

Viesti Kirjoittaja tuhojuho »

MSM kirjoitti:mikäli kyseessä on tekniikanvaihto niin vm-86 vanhempiin ei tarvitse laittaa katalysaattoria. katin poisto ei vaikuta mitenkään moottorin toimintaan, ainoastaan pakokaasut virtaa paremmin. :)
Eikös toi ole -87 ja ja oliko vielä 6/87 ennen rekisteröidyt autot menevät läpi tuon helpomman kautta. Tuttu katsastusinssi muistaakseni sanoi niin, kun tutkittiin auton rekisteriotetta.

Mutta joka tapuksessa tuo toimivuus ilman kattia helpottaa asiaa huomattavasti. Jää mahdollisesti yksi inhottava purkuoperaatio pois laskuista :lol:
Entinen jäsen#2331
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Jos siellä rek.todistuksen lisätiedoissa lukee katalysaattori, niin sen kaltainen möhkäle on parasta putken varrelta löytyä katsastuksessa.

Myös tekniikanvaihto vähäpäästöiseen pitäisi olla vähäpäästöisestä autosta, jolloin tehtaan vähäpäästöisyystodistus luovuttajatekniikalle pätee. Muuten käydäänkin VTT:n kautta..

Eli 87-tekniikka -> 9x-vuoden 900S koriin, kuinka voit saada sen vielä leimaan? Vai tajusinko ihan väärin mitä tässä ollaan yrittämässä?
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
tuhojuho
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Tammi 06, 2005 20:41

Viesti Kirjoittaja tuhojuho »

Jope kirjoitti:Jos siellä rek.todistuksen lisätiedoissa lukee katalysaattori, niin sen kaltainen möhkäle on parasta putken varrelta löytyä katsastuksessa.

Myös tekniikanvaihto vähäpäästöiseen pitäisi olla vähäpäästöisestä autosta, jolloin tehtaan vähäpäästöisyystodistus luovuttajatekniikalle pätee. Muuten käydäänkin VTT:n kautta..

Eli 87-tekniikka -> 9x-vuoden 900S koriin, kuinka voit saada sen vielä leimaan? Vai tajusinko ihan väärin mitä tässä ollaan yrittämässä?
Tais tulla vissiin selitettyä sit hieman huonosti :oops: Siis ässän tekniikka on menossa tuohon -87 koriin :oops: :oops: :oops:
Entinen jäsen#2331
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7685
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Eikös toi päästöraja ollu kumminkin 10/86 minkä jälkeisiin tekniikan vaihtoihin yleensä vaaditaan katti, ainakin jos luovuttaja-autossa lukee vähäpäästöinen. Kun taitaa olla aika epätodennäköistä että saabilta sais lapun että tuo vähäpäästöinen täyttää määräykset ilman kattia vaikka tuon päästömittauksen varmaan läpäisevät kirkkaasti.

EDIT:
Tällänen teksti löyty aken katsastusvaatimuksista eli 1.10.86 jälkeen rekisteröidyssä on tiukemmat päästörajat.
1.1.1978 ... 30.9.1986 ajalle: CO>4.5% tai HC>1000 ppm 1.10.1986 ... CO>3.5% tai HC>600 ppm Kolmitoimisella katalysaattorilaitteistolla varustetut autot käyttöönottoajasta riippumatta: Joutokäynnin CO>0.5% tai HC>100 ppmKierroksilla mitatun (väh. 2000 rpm) käynnin CO>0.3 tai HC>100 ppm tai Lambda-arvo ei välillä 0,97 … 1,03. EY-tyyppihyväksytty direktiivin 98/69/EY mukaisesti (EURO 3 ja 4): OBD:n toiminnan tarkastus (ks. seur. kohta) Kierroksilla mitatun (väh. 2000 rpm) käynnin CO>0.2 tai HC>100 ppm tai Lambda-arvo ei välillä 0,97 … 1,03. Jäännöshappipitoisuus yli 5 %, jos järjestelmässä ei ole ilmapumppua. Joutokäynnin ylitys ylittää 1000 1/min tai tätä korkeamman valmistajan ilmoittaman arvon.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
tuhojuho
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Tammi 06, 2005 20:41

Viesti Kirjoittaja tuhojuho »

tetammi kirjoitti:Eikös toi päästöraja ollu kumminkin 10/86 minkä jälkeisiin tekniikan vaihtoihin yleensä vaaditaan katti, ainakin jos luovuttaja-autossa lukee vähäpäästöinen. Kun taitaa olla aika epätodennäköistä että saabilta sais lapun että tuo vähäpäästöinen täyttää määräykset ilman kattia vaikka tuon päästömittauksen varmaan läpäisevät kirkkaasti.

EDIT:
Tällänen teksti löyty aken katsastusvaatimuksista eli 1.10.86 jälkeen rekisteröidyssä on tiukemmat päästörajat.
1.1.1978 ... 30.9.1986 ajalle: CO>4.5% tai HC>1000 ppm 1.10.1986 ... CO>3.5% tai HC>600 ppm Kolmitoimisella katalysaattorilaitteistolla varustetut autot käyttöönottoajasta riippumatta: Joutokäynnin CO>0.5% tai HC>100 ppmKierroksilla mitatun (väh. 2000 rpm) käynnin CO>0.3 tai HC>100 ppm tai Lambda-arvo ei välillä 0,97 … 1,03. EY-tyyppihyväksytty direktiivin 98/69/EY mukaisesti (EURO 3 ja 4): OBD:n toiminnan tarkastus (ks. seur. kohta) Kierroksilla mitatun (väh. 2000 rpm) käynnin CO>0.2 tai HC>100 ppm tai Lambda-arvo ei välillä 0,97 … 1,03. Jäännöshappipitoisuus yli 5 %, jos järjestelmässä ei ole ilmapumppua. Joutokäynnin ylitys ylittää 1000 1/min tai tätä korkeamman valmistajan ilmoittaman arvon.
En nyt tiedä, kenellä on väärää tietoa. Kun käytin auton viime syksynä katsastuksessa ja todettiin inssin kanssa rekisteröintipäiväksi 03.02.-87 totesi, ettei ole mitään ongelmia. Vielä viime viikolla toista autoa katsastaessani otettiin asia puheeksi, ja oli edelleen sitä mieltä, että on rekisteröity ennen 6/87 eli voit heittää katin hevon kuuseen. Tietty jos on tullut viimeaikoina muutoksia, tuo voi olla väärää tietoa. Mutta tähän asti katsastuslaitoksen kriteeri on ollut tuo vuoden -87 käyttöön otto. Tai ainakin näin minulle ovat kertoneet.

Niin vielä editiä: Kun kysyin viime viikolla tuosta katin tarpeellisuudeta, vastasi, ettei vuonna -87 ollut katteja näissä, joten ei tarvii.

Ja tässä vielä poiminta aken sivuilta, kuis tätä nyt sitten pitäis tulkita:

Henkilöauton, joka on otettu ensimmäisen kerran käyttöön ennen 1.7.1987 tulee moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeen täyttää alkuperäistä autoa koskevat käytönaikaiset pakokaasupäästövaatimukset. Tällöin mittaus voidaan tehdä katsastustoimipaikalla eikä muita todistuksia pakokaasupäästöistä vaadita.

Muistin näköjään väärin :oops: Oli 1.7 eikä 1.6
Entinen jäsen#2331
Vastaa Viestiin