Tonnarin hifistystä

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Tonnarin hifistystä

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Vihdoin ja viimein on tämäkin projekti etenemässä. Vuodenvaihteessa ostetut vahvistimet alkavat hakea paikkaansa autossa.

Eteen tuli asennettua Rainbow SL210 erillissarja ja takana on Infinityn Reference 6500 CS erillissarja. Takasarja on tehty uudelle alumiinilevylle, koska midbasso on pyöreä vanhan 6x9 sijaan. Jakosuodin on myös ruuveilla kiinni kaiutinlevyssä.

Pari päivää sitten asensin RCA piuhoja. Radiossa on RCA ulostulot eteen, taakse ja subbarille, joten kaikki käyttöön. Etuvahvari tulee apparin penkin alle, joten selvisin 1m mittaisella johdolla. Taakse tulee 2 kpl 3m johtoja ja ne vedettiin kaikki samasta läpiviennistä verhoilun alla apparin penkille. Siellä taakse menevät johdot jatkavat maton alla keskikonsolin vieressä takapenkille, jonka alle piuhat juurikin mahtuvat. Takavahvari tulee kuskinpuolelle takapenkin selkänojaan ja sinne siis piuhatkin kulkevat.

Tänään vedin sitten päävirtapiuhaa kuskinpuolelle. Verhoilun reunukset irti ja pujottamaan. Konehuoneesta paksu kaapeli tulee ensin akvaarioon orkkisläpiviennistä ja jatkaa sitten vaakatasossa trionicciboksin takana olevan ison läpiviennin kautta kabiiniin. Läpivienti tulee nätisti suoraan polkimien yläpuolelle, josta se oli helppo taivutella vasempaan reunaan, jossa menee myös orkkis johtokouru. En laittanut kaapelia kuitenkaan kouruun, vaan sen viereen hieman alemmaksi. Kuskin penkin kohdalla kaapeli sukeltaa verhoilujen alla myös kuskin penkin kiinnikkeiden vierestä(on tarkistettu, ei teräviä reinoja) ja sieltä takapenkin vasempaan etureunaan. Matkustajan jalkojen kohdalle verhoilun alle tulee jakoboksi sulakkeineen. Sisäeristysmattoon leikataan blokin kokoinen reikä ja sisämattoon läppä sulakkeiden tarkistusta varten. Tästä eteenpäin virtaa viedään hieman ohuemmalla kaapelilla, ylös takapenkin selkänojalle ja lattiaa pitkin apukuskin puolta kynnyslistan vieressä apparin penkin alle.

Herätevirta tulee haaroittamalla sähköantennin herätteestä. Radion liittimistä katkaisen vihreän piuhan (0.5m2) ja juotan siihen haaroituksen yhdistäen tietysti myös katkaisemani johdon. Herätevirtajohto tulee kulkemaan samaa reittiä RCA piuhojen kanssa.

Seuraavaksi pitäisi hakea pari sopivaa ruuvia kaupasta, jotta saa jakoblokin kiinni takapenkin jalkatilaan. Pitäisi myös ratkaista mihin sijoitan päävirtasulakkeen konetilassa. Yksi vaihtoehto on sijoittaa selkin akvaarioon kuskin puolelle, mutta ahtaus voi asettaa esteitä. Katsotaan nyt kun pääsen seuraavan työsession aikana mallaamaan.

Pikkuhiljaa pikkuhiljaa... ja sitte nupit kaakkoon :lol:.


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Missä välissä sinä nukut tai ylipäätään millään muotoa lepäät, kun jätkä vetää projektia projektin perään :D
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

Kohtapuolin taitaa Matin soittelutkin muuttua pelkäksi luukuttamiseksi :D
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mimmi kirjoitti:Pitä muistaa, ettei Matti tee mitään oikeata työtä, vaan ainoastaan soittelee :lol:
:lol: Niin no. Ittekin olin LK:lla opiskeluaikana valvomassa öitä, että sai osia pyörään ja autoon. Välissä kävin RK:lla harrastaleen ja viimeinen opiskelukesä meni Thermolla palloillessa. Muutin Jeppikseen niin jouduin ekaa kertaa töihin, sulatolle. Sitten vaihdoin työpaikkaa ja nykyään vaan istun tietokoneen ääressä :lol:

Toisaalta, Matilla saattaa olla urakkaa saada tonnariinsa itseä tyydyttävä äänentoisto, kun eikös hällä ole musiikin ammattilaisena tuo äänentoiston vaatimukset korkeammalla. Että ei oo niinku mulla, kun 99:n kajuuttaan saa tarpeeksi meteliä ja se ei kuulu kilometrin saatikka metrin päähän kunnolla niin hyvä on.

Ja pakko sanoa, että klassisella musiikilla on paras säätää ääni. Laittaa vaan klassista soimaan pirun lujalle ja alkaa säätämään. Lopputuloksena on yleensä ääni joka toimii aina rokkiin ja mättöön asti.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Joo, soittelen tosiaan... tulinhan juuri soittamasta viimeistä esitystä Figaron häistä Kokkolan oopperasta...

Tuota projektia ennättää jatkaa loppuviikosta. Onhan kamat olleet mulla jo 6 kuukautta, mutta sopivaa asennusinspiraatiota ei ole ollut ja itse asennuskin on selkiytynyt mukavasti tässä ajan kuluessa. Mutta totuushan on se, että mun korvat ei tahdo tykätä huonolaatuisesta äänentoistosta. Katsotaan, päästäänkö tuolla rakennelmalla yhtään parempaan tulokseen.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
9000CS...
"Hölösuu"
Viestit: 1762
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 19:25
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Tonnarin hifistystä

Viesti Kirjoittaja 9000CS... »

G-mies kirjoitti:Pitäisi myös ratkaista mihin sijoitan päävirtasulakkeen konetilassa.
Itse laitoin tuohon akun etupuolelle kiinni. Ei näy tuossa kuvassa, vaan on pelkkä netistä kopioitu otos :)
Tuossa paikassa ainakin sulakepesä on riittävän lähellä plus-napaa.
http://img57.imageshack.us/img57/8769/motor1nx8.jpg
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Kiitos vinkistä, tosin ei ihan sovellu omaan autooni, koska akku on juuri toisinpäin. Plussa löytyy lähempää rintapeltiä. Ajattelin laittaa liitännän auton omasta jakoblokista ja sitten sijoittaa sen päävirtasulakkeen johonkin lähimaastoon, kunhan huomenna(tänään) pääsen palikkaa mallaamaan. Yksi mahdollisuus on akvaariokoteloon sisälle, jos vaan tila sallii.

Meinasin jo edellisellä kerralla ottaa muutamia kuvia, mutta jäi tekemättä, ehkä huomenna jaksaisi jotain räpsiä, mikäli projekti etenee.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Tänään on hieman ahkeroitu. Sain vedettyä virtapiuhat molemmille vahvistimille ja RCA piuhat konttiin saakka. Maadoitukset on mukavan lyhyillä johdoilla kiinni korissa. Herätevirtapiuha on puolivalmis, eli mankan päästä pitää vielä rakennella tinaukset kuntoon. Samalla fiksailin kuntoon takakontista halogeenivalon laturin johdotuksen ja lisään konttiin virran ulosoton. Huomenna olisi tarkoitus saada asiaa niin pitkälle, että takapää on virtoja vaille valmis.

Etuvahvarin teline pitäisi vielä suunnitella ja väkertää vaikkapa alumiinista. Muutama abiko ja ruuvi pitänee käydä hakemassa vielä kaupasta. Samalla kertaa, kun ottaa taas kojelaudan kannen pois paikoiltaan, voisi laittaa vaikkapa sadetunnistimen paikoilleen ja vetäistä automaattisesti himmenevälle taustapeilille johdot valmiiksi. No, vähän kerrassaan ja ajatuksella.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Jos maadoitusjohtoa laittaessasi teit runkoon reijän , niin muista laittaa tippa lakkaa tai maalia päälle ,ettei ruostuisi. Josko on vielä mahdollista , niin tinaa johtoliitokset abikoihin - vähentää hapettumia tulevaisuudessa. Käytithän kullattuja abikoja. Niiden kanssa on hapettuneet liitokset historiaa . Eikä ne muuten maksa kovinkaan paljon enempää ,ihan oikeesti. :P
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Ei tarvinnut tehdä reikiä runkoon, oli valmiit maadoituspaikat katsottuna. Edessä apparin penkin etukiinnikepalkissa on maadoituspaikka ja takana sitten käytin penkin selkänojan kiinnikkeen ruuvia, joka myös maadoittaa runkoon. Eli reikiä nolla :lol:. Tottakai käytin joka paikassa kullattuja liittimiä, paitsi herätevirralle tuli normaali abiko ja kaikki liitokset on tinattu kunnolla. Mielenkiintoista oli, kun jouduin yhtä rengasliitintä kaventamaan reunoista viilalla, niin tinauksen aikana ne viilauksen kirkkaat paikat olivat taas saaneet kultaisen pinnan 8O .

Sitäpaitsi ensimmäiset koeäänet on kuunneltu. Päävirtasulakkeen sain laitettua valetulipeltiin ja ihan nätisti asettui. Pitää jossain vaiheessa ottaa pari kuvaa lopullisesta asennuksesta. Säädöt on ihan kunhan ääntä saan, mutta paremmalla ajalla sitten kunnon säädöt. Subbari ei ole vielä kotelossaan, samoin etukaiuttimien ääni tulee vielä radion oman vahvarin kautta. Kunhan saan yhden kaapelikengän saabilta, niin pääsen tekemään kaikki loput hiluasennukset kerralla. Tulee taas varusteita saappaaseen :D.


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Joo, eilisestä jäi sen verran kertomatta, että laitoin myös virran ulostulon takakonttiin. Aikaisempi omistaja, todennäköisesti auton ensimmäinen, on asennuttanut autoonsa oikeaan takakulmaan ladattavan halogeenivalaisimen(asennettu todennäköisesti jo uutena myyjäliikkeessä, sen verran siistiä työtä). Tämä valaisin saa virtansa tupakansytyttimeltä(haaroitettu kojelaudan luona), virtajohto kulkee apparin puolen kynnyslistan alla. Laturi on muunnettu tupakkipistokelaturista ja lataa vain, kun virta on päällä(hyvä niin). No, kuitenkin... haaroitin tuosta vielä yhdet piuhat virtapistokkeelle ja nyt on mukavasti virtaa myös takakonttiin. Toinen vaihtoehto olisi ollut vetää vielä uudet piuhat käyttäen kojelaudassa olevaa extravahvistimen liitäntää, mutta eiköhän tuokin toimi ja kestä sen käytön, mitä minulla on tarve. Tarvittaessa vaihtaa sen kojelaudan sisällä olevan liitännän tuohon orkkisvahvarin virtapiuhaan.

Jos seuraavaksi saisi subbarin koteloonsa, mutta se ei onnistu ainakaan tänään. Huomenna taas uusin voimin hommiin.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

No, kerkesihän sitä aikaa kulua vaikka kaikki onkin ollut valmista jo ajat sitten. Subbari majailee 20 litran kotelossa(Peerless R12) ja soi ihan mukavasti. Eteen laittelin ja tinasin kaiutinkaapelit erillissarjaa varten ja nyt koko auto soi vahvistimien kautta. Huomattava parannus saundeissa, joten sijoitettuun rahamäärään nähden ihan kannattava projekti kaiken kaikkiaan.

Laitteisto on siis seuraava:
edessä:Macrom M2A.290 2x60W
takana:Macrom M2A.490 4x60W, toinen kanavapari sillattu subbarille
edessä:Rainbow SL210 erillissarja edessä
takana:Infinity Reference 6500cs erillissarja takana
kontissa:Peerless Resolution R12 subbari 20-litran kotelossa
(tehty SPL-dynamicsin 10" kotelosta elementin asennusreikää suurentamalla)
Koko pakettia pyörittää JVC MP3 härpäke.

Samalla tuli asennettua tonnariin 9-5 mallin automaattisesti himmenevä taustapeili ja Hellan Raintronic. Sadetunnistimen kanssa on vielä pieniä vaikeuksia, mutta kyllä se siitä vielä sutviutuu.

Nyt on kiva soitattaa vaikkapa Rinneradiota :D.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

No niin, nyt on sitten takavahvari mykkä. Vika kohdennettu maadoituspiuhaan, joka saa uuden kolvauskäsittelyn. Piti oikeen yleismittarilla testailla kaikki mahdolliset ja vähän lisääkin, että uskoin tuon maadoituspuolen viaksi. No, huomenna on päivä uusi ja taas poppi raikaa kunnon bassoilla höystettynä.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Näyttää olevan liikkeellä :D Lähdin tänään toista ja cd-walkmanista pimeni toinen nappikuuloke :lol: Onneksi oli vanhan soittimen (joka kohtasi seinän) kuulokkeet ja nykyisen kuulokkeet oli käyttämättömänä kaapissa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

G-mies kirjoitti:No niin, nyt on sitten takavahvari mykkä. Vika kohdennettu maadoituspiuhaan, joka saa uuden kolvauskäsittelyn..

Matti
Toivottavasti vahvarissa ei ole virta ja signaalipuolen maapotentiaali suoraan yhdessä.. meinaan maan hävitessä etsii maansa rca-letkun kautta ja tahtoo käräyttää mankasta liitäntöjen maafoliot poikki piirilevystä(ilmenee esim. rutinana subbarissa kun cd:ltä vaihdetaan biisiä).
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Vastaa Viestiin