Ysikymppi, tyhmä kysymys heti alkuun

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
accer
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Heinä 19, 2006 09:20

Ysikymppi, tyhmä kysymys heti alkuun

Viesti Kirjoittaja accer »

No niin, pitkästä aikaa Saab asialla.
Kakkosautoksi aikeissa hankkia -86 ysikympin,
tenavat saamassa juuri kortit ja pitäisi tuota
omaa menopeliä pitää OMASSA käytössä.

Eli 228tonnia ajettu valkoinen "kaunotar" olisi edullisesti
satkulla parilla tiedossa, tuhti peli tytöille, mutta mutta!

Venakopasta lähteepi huohotusletku ja siinä
on joku muovimötiskä josta se siis lähteekin, vaan joku käsi on
kohlinut sen mötikän särki niin ettei se pysy siinä venakopassa kiinni.
Juu, kauppaan pitäsi mennä ostamaan uusi. Mikä se mötikkä on?
Pitäsikö siitä lähteä joku hentoisempikin letku? On sen näköinen
pilli siinä nyt tyhjänä törröttelemässä.
Ei viitsi laittaa laitetta tulille ettei roiski koko konehuonetta öljyyn.

Meikällä viiveksi ollut kaasarisaabi joskus kahdeksankymmentäluvun
alkupuolella... Nostalgiaa!
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Ehjän letkunipan saa purkuautosta tai Saabilta (sikäli kun nipassa on mitään vikaa)
Kuva

Nipan paikallaanpysymiseen vaikuttaa venttiilikopan läpivientikumi. Sen saa Saabilta, tai muutamaksi kuukaudeksi tarvikeliikkeestä.
Kuva

http://www.thesaabsite.com/900old/c900emission.htm

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=40006
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 918#159918
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 9792#89792

Jos huohotusletku ei pysy paikallaan, ongelma ei ole öljyn roiskiminen vaan käynnistymättömyys jos letku on irti. Kannattaa laittaa kunnollinen kumi sinne, niin ei tule yllättäviä ongelmia marketin pihalla. Tosin haittahan ei ole suuri kun tuon tietää - letku takaisin paikalleen ja menoksi.

Pikkuletku venttiilikopan nipasta pitäisi mennä imusarjaan.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
accer
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Heinä 19, 2006 09:20

Viesti Kirjoittaja accer »

Käynpäs tallissa tsekkaamassa onko nippa rikki vai vain se tiiviste...
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

jus kirjoitti: Nipan paikallaanpysymiseen vaikuttaa venttiilikopan läpivientikumi. Sen saa Saabilta, tai muutamaksi kuukaudeksi tarvikeliikkeestä.
[...]
Jos huohotusletku ei pysy paikallaan, ongelma ei ole öljyn roiskiminen vaan käynnistymättömyys jos letku on irti. Kannattaa laittaa kunnollinen kumi sinne, niin ei tule yllättäviä ongelmia marketin pihalla. Tosin haittahan ei ole suuri kun tuon tietää - letku takaisin paikalleen ja menoksi.
Tämän voi allekirjoittaa myös, eli ainakin tuossa paikassa kokeilemani tarvikekumit ei kestä (polttoainetta, öljyä, taustasäteilyä :D tms.), vaan murenevat melkoisen nopeasti. Saabin omat kestää. Jos tuota yhtä lähtee Saabilta hakemaan, niin samalla ottaa sitten ne kumit myös jarrutehostimen letkulle (molempiin päihin muistaakseni), koska jos tuo yksi on hapero, niin lienevät muutkin. Yhteensä kolme kpl noita vähän samantyyppisiä läpivientikumeja tuonne kaasarin konehuoneeseen taitaa mennä. Loppuu sitten alipaine- yms-vuodot ainakin noista paikoista.
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja axtec »

mihinkäs tuon isomman letkun toinen pää tulee kiinni?
accer
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Heinä 19, 2006 09:20

Viesti Kirjoittaja accer »

Nonnih, se tiivistehän siellä vaan oli hapertunut, kiitos.
Ja osa kaksi. Mihin hemmettiin siellä imusarjassa se ohut letku
pitäisi mennä, ei yhtään tyhjää reikeliä eikä koditonta letkunpätkää
näkyvissä. Koitin ohjekirjasta (tallella!) tsiigailla, mutta ei ollut
sellaista kuvaa josta olisi nähnyt, muuten kyllä kauniita mustavalkokuvia.
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

Kumpi tuossa olikaan kaasarina? Löysin yhden (huonon) Strömberg-kuvan, jossa tuo kaasarin edestä kuvan oikeaa alakulmaa kohti lähtevä hieman paksumpi musta letku on käsittääkseni tämä? Pierburgista en ihan muista miten noi meni (vaikka sellainen viimeksi olikin), mutta johonkin samalle seudulle tuon letkun pitäisi mennä.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

okaalto kirjoitti:Löysin yhden (huonon) Strömberg-kuvan, jossa tuo kaasarin edestä kuvan oikeaa alakulmaa kohti lähtevä hieman paksumpi musta letku on käsittääkseni tämä?
Tuossa kuvassa paksumpi letku lähtee EGR-venttiilille ja ohuempi virranjakajan alipainekellolle. Tuo kuva ei siis auta tähän ongelmaan.

EPC:n kuvan mukaan huohottimen pikkuletkulle pitäisi olla nippa imusarjan keskellä EGR-venttiilin alapuolella.

Kaasaridokkarin mukaan taas huohotuksen pikkuletku voisi lähteä samasta nipasta mistä jarrutehostimelle. Tuolla kaasaridokkariin linkki: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 622#179622

Varminta tietysti olisi mennä ehjästä k.o. moottorilla& kaasuttimella olevasta autosta kurkkimaan.

Esim. http://www.jamsa.fi/~vepohjal/kuvat/270702se.jpg

Toinen kuva, kaasari tosin erilainen:
http://www.jamsa.fi/~vepohjal/kuvat/90d.jpg

Nuo kuvat ja paljon muuta hienoa löytyy osoitteesta http://www.vesapohjalainen.com/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
accer
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Heinä 19, 2006 09:20

Viesti Kirjoittaja accer »

Kiitos "jus", tuo alin kuva jossa tuo romppanen kaasarina, alkaa
jo valaista tilannetta.

Joku älypää on laittanut imusarjan ja kaasarin välille tuon letkun, se ei siis lähde kaasarilta tuonne jakajalle päin, vaan tekee lyhyen lenkin ja menee imusarjaan... Näyttikin hieman älyttömältä viritykseltä, ei ihme että on kuulemma ollut käynnistysvaikeuksia ja huono tyhjäkäynti...

muok, muok, kävin taas katsomassa:
Näkyy alipainesäätimelle menevän letku imusarjasta samasta liittimestä
kyin tehostimelle lähtevä iso rööri. Ei siis niin kuin tuossa kuvassa oli.
Jos nyt venakopan pillistä lähtee letku imusarjaan, niin mihinkäs tuosta
romppasen jälkeen olevasta pillistä mennään?
Veetu kun ei ole missään autoa josta kävisi lunttaamassa, kakrut
ahdistelee jotta pitäsi saada auto liikenteeseen, arrgghh!!
Vastaa Viestiin