Ysikymppi, tyhmä kysymys heti alkuun
Ysikymppi, tyhmä kysymys heti alkuun
No niin, pitkästä aikaa Saab asialla.
Kakkosautoksi aikeissa hankkia -86 ysikympin,
tenavat saamassa juuri kortit ja pitäisi tuota
omaa menopeliä pitää OMASSA käytössä.
Eli 228tonnia ajettu valkoinen "kaunotar" olisi edullisesti
satkulla parilla tiedossa, tuhti peli tytöille, mutta mutta!
Venakopasta lähteepi huohotusletku ja siinä
on joku muovimötiskä josta se siis lähteekin, vaan joku käsi on
kohlinut sen mötikän särki niin ettei se pysy siinä venakopassa kiinni.
Juu, kauppaan pitäsi mennä ostamaan uusi. Mikä se mötikkä on?
Pitäsikö siitä lähteä joku hentoisempikin letku? On sen näköinen
pilli siinä nyt tyhjänä törröttelemässä.
Ei viitsi laittaa laitetta tulille ettei roiski koko konehuonetta öljyyn.
Meikällä viiveksi ollut kaasarisaabi joskus kahdeksankymmentäluvun
alkupuolella... Nostalgiaa!
Kakkosautoksi aikeissa hankkia -86 ysikympin,
tenavat saamassa juuri kortit ja pitäisi tuota
omaa menopeliä pitää OMASSA käytössä.
Eli 228tonnia ajettu valkoinen "kaunotar" olisi edullisesti
satkulla parilla tiedossa, tuhti peli tytöille, mutta mutta!
Venakopasta lähteepi huohotusletku ja siinä
on joku muovimötiskä josta se siis lähteekin, vaan joku käsi on
kohlinut sen mötikän särki niin ettei se pysy siinä venakopassa kiinni.
Juu, kauppaan pitäsi mennä ostamaan uusi. Mikä se mötikkä on?
Pitäsikö siitä lähteä joku hentoisempikin letku? On sen näköinen
pilli siinä nyt tyhjänä törröttelemässä.
Ei viitsi laittaa laitetta tulille ettei roiski koko konehuonetta öljyyn.
Meikällä viiveksi ollut kaasarisaabi joskus kahdeksankymmentäluvun
alkupuolella... Nostalgiaa!
Ehjän letkunipan saa purkuautosta tai Saabilta (sikäli kun nipassa on mitään vikaa)

Nipan paikallaanpysymiseen vaikuttaa venttiilikopan läpivientikumi. Sen saa Saabilta, tai muutamaksi kuukaudeksi tarvikeliikkeestä.

http://www.thesaabsite.com/900old/c900emission.htm
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=40006
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 918#159918
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 9792#89792
Jos huohotusletku ei pysy paikallaan, ongelma ei ole öljyn roiskiminen vaan käynnistymättömyys jos letku on irti. Kannattaa laittaa kunnollinen kumi sinne, niin ei tule yllättäviä ongelmia marketin pihalla. Tosin haittahan ei ole suuri kun tuon tietää - letku takaisin paikalleen ja menoksi.
Pikkuletku venttiilikopan nipasta pitäisi mennä imusarjaan.

Nipan paikallaanpysymiseen vaikuttaa venttiilikopan läpivientikumi. Sen saa Saabilta, tai muutamaksi kuukaudeksi tarvikeliikkeestä.

http://www.thesaabsite.com/900old/c900emission.htm
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=40006
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 918#159918
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 9792#89792
Jos huohotusletku ei pysy paikallaan, ongelma ei ole öljyn roiskiminen vaan käynnistymättömyys jos letku on irti. Kannattaa laittaa kunnollinen kumi sinne, niin ei tule yllättäviä ongelmia marketin pihalla. Tosin haittahan ei ole suuri kun tuon tietää - letku takaisin paikalleen ja menoksi.
Pikkuletku venttiilikopan nipasta pitäisi mennä imusarjaan.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tämän voi allekirjoittaa myös, eli ainakin tuossa paikassa kokeilemani tarvikekumit ei kestä (polttoainetta, öljyä, taustasäteilyäjus kirjoitti: Nipan paikallaanpysymiseen vaikuttaa venttiilikopan läpivientikumi. Sen saa Saabilta, tai muutamaksi kuukaudeksi tarvikeliikkeestä.
[...]
Jos huohotusletku ei pysy paikallaan, ongelma ei ole öljyn roiskiminen vaan käynnistymättömyys jos letku on irti. Kannattaa laittaa kunnollinen kumi sinne, niin ei tule yllättäviä ongelmia marketin pihalla. Tosin haittahan ei ole suuri kun tuon tietää - letku takaisin paikalleen ja menoksi.

Nonnih, se tiivistehän siellä vaan oli hapertunut, kiitos.
Ja osa kaksi. Mihin hemmettiin siellä imusarjassa se ohut letku
pitäisi mennä, ei yhtään tyhjää reikeliä eikä koditonta letkunpätkää
näkyvissä. Koitin ohjekirjasta (tallella!) tsiigailla, mutta ei ollut
sellaista kuvaa josta olisi nähnyt, muuten kyllä kauniita mustavalkokuvia.
Ja osa kaksi. Mihin hemmettiin siellä imusarjassa se ohut letku
pitäisi mennä, ei yhtään tyhjää reikeliä eikä koditonta letkunpätkää
näkyvissä. Koitin ohjekirjasta (tallella!) tsiigailla, mutta ei ollut
sellaista kuvaa josta olisi nähnyt, muuten kyllä kauniita mustavalkokuvia.
Kumpi tuossa olikaan kaasarina? Löysin yhden (huonon) Strömberg-kuvan, jossa tuo kaasarin edestä kuvan oikeaa alakulmaa kohti lähtevä hieman paksumpi musta letku on käsittääkseni tämä? Pierburgista en ihan muista miten noi meni (vaikka sellainen viimeksi olikin), mutta johonkin samalle seudulle tuon letkun pitäisi mennä.
Tuossa kuvassa paksumpi letku lähtee EGR-venttiilille ja ohuempi virranjakajan alipainekellolle. Tuo kuva ei siis auta tähän ongelmaan.okaalto kirjoitti:Löysin yhden (huonon) Strömberg-kuvan, jossa tuo kaasarin edestä kuvan oikeaa alakulmaa kohti lähtevä hieman paksumpi musta letku on käsittääkseni tämä?
EPC:n kuvan mukaan huohottimen pikkuletkulle pitäisi olla nippa imusarjan keskellä EGR-venttiilin alapuolella.
Kaasaridokkarin mukaan taas huohotuksen pikkuletku voisi lähteä samasta nipasta mistä jarrutehostimelle. Tuolla kaasaridokkariin linkki: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 622#179622
Varminta tietysti olisi mennä ehjästä k.o. moottorilla& kaasuttimella olevasta autosta kurkkimaan.
Esim. http://www.jamsa.fi/~vepohjal/kuvat/270702se.jpg
Toinen kuva, kaasari tosin erilainen:
http://www.jamsa.fi/~vepohjal/kuvat/90d.jpg
Nuo kuvat ja paljon muuta hienoa löytyy osoitteesta http://www.vesapohjalainen.com/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kiitos "jus", tuo alin kuva jossa tuo romppanen kaasarina, alkaa
jo valaista tilannetta.
Joku älypää on laittanut imusarjan ja kaasarin välille tuon letkun, se ei siis lähde kaasarilta tuonne jakajalle päin, vaan tekee lyhyen lenkin ja menee imusarjaan... Näyttikin hieman älyttömältä viritykseltä, ei ihme että on kuulemma ollut käynnistysvaikeuksia ja huono tyhjäkäynti...
muok, muok, kävin taas katsomassa:
Näkyy alipainesäätimelle menevän letku imusarjasta samasta liittimestä
kyin tehostimelle lähtevä iso rööri. Ei siis niin kuin tuossa kuvassa oli.
Jos nyt venakopan pillistä lähtee letku imusarjaan, niin mihinkäs tuosta
romppasen jälkeen olevasta pillistä mennään?
Veetu kun ei ole missään autoa josta kävisi lunttaamassa, kakrut
ahdistelee jotta pitäsi saada auto liikenteeseen, arrgghh!!
jo valaista tilannetta.
Joku älypää on laittanut imusarjan ja kaasarin välille tuon letkun, se ei siis lähde kaasarilta tuonne jakajalle päin, vaan tekee lyhyen lenkin ja menee imusarjaan... Näyttikin hieman älyttömältä viritykseltä, ei ihme että on kuulemma ollut käynnistysvaikeuksia ja huono tyhjäkäynti...
muok, muok, kävin taas katsomassa:
Näkyy alipainesäätimelle menevän letku imusarjasta samasta liittimestä
kyin tehostimelle lähtevä iso rööri. Ei siis niin kuin tuossa kuvassa oli.
Jos nyt venakopan pillistä lähtee letku imusarjaan, niin mihinkäs tuosta
romppasen jälkeen olevasta pillistä mennään?
Veetu kun ei ole missään autoa josta kävisi lunttaamassa, kakrut
ahdistelee jotta pitäsi saada auto liikenteeseen, arrgghh!!