Vanhan tonnarin ilmastointilaite kuntoon?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
kovasuo
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 22:29
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kovasuo »

Hinnat tulleet ilmeisesti alas parin vuoden aikana... Hyvä niin, onhan tuo
ilmastointi jo niin yleinen varuste.
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!

SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja samsikki »

Enpä onnistunut löytämään suoraa vastausta näistä ilmastointiketjuista, eli kysästäänpä tässä. Onko ilmastoinnin letkuihin kuuluvat o-renkaat aivan normaaleja kumitiivisteitä, vai jotain erikoismateriaalia juuri ilmastointia varten? Alkaa olemaan sen verta lämpimät kelit, että voisi laittaa viimein tuon ilmastonnin toimintaan.. Levällään olleeseen ilmastointiin kannattaa ilmeisesti vaihtaa myös uusi kuivain, mutta mistä?
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja samsikki »

Eli normaaleja kumisia o-renkaita ei kannata laittaa paikalle?
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

samsikki kirjoitti:Eli normaaleja kumisia o-renkaita ei kannata laittaa paikalle?
Uudet litkut sulattavat ne.... :P
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja samsikki »

Lobo_Earthworm kirjoitti:
samsikki kirjoitti:Eli normaaleja kumisia o-renkaita ei kannata laittaa paikalle?
Uudet litkut sulattavat ne.... :P
Kiitoksia tiedosta. Eli ei muuta ko saabin tiskille tilaamaan uudet.
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

samsikki kirjoitti:Eli ei muuta ko saabin tiskille tilaamaan uudet.
Ei kai niitä Saabin tiskiltä kannata ostaa. Herkistelet liitokset auki niin aukeavat, ajat ilmastointikorjaamoon, josta kuivaimenkin hommaat, ja pyydät saada poimia O-rengaslaarista kuhunkin liitokseen mallin mukaisen renkaan.

Tosin ensiksi on syytä selvittää mistä vuotaa ja tehdä toimintasuunnitelma. Vai onko ainoa vika, että osat on irrotettu ja aineet siten päästetty pois?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja samsikki »

Juu ilmastointi on vain purettu ja nyt olisi tarkoitus laittaa takaisin toimintaan. Suunnitelmissa oli käydä tutun kodinkonekorjaajan tykönä täyttämässä tuo ilmastointi, eli sieltä ei taida tiivisteitä löytyä...
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja samsikki »

No kysytäänpäs lisää jos jollain tietoa jakaa. Eli soittelin tuolle kodinkonehuoltajalle ja se lupasi, että täyttö onnistuu. Mitenkähän tuon öljyn laita sitten on. Yritänkö hankkia varmasti oikeaa öljyä jostain muualta, vai laitetaanko öljyä mitä kodinkonehuoltajalta löytyy? Täytön hinnaksi kuulemma tulee n.70e.
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja samsikki »

Mimmi kirjoitti:Minä laittaisin VAIN oikeata öljyä järjestelmään. Pahimmassa tapauksessa eri öljyt reagoivat kemiallisesti toisiinsa ja...

Kysyitkö muuten ilmastointipajalta täytön hintaa?
Eipä Ylivieskasta löytynyt paikkaa jossa rupeavat R12 sisältänyttä ilmastointia edes täyttämään. Ilmeisesti ei koneet passaa kiinni...
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
vemuli
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 14:59
Paikkakunta: HOLLOLA

Viesti Kirjoittaja vemuli »

Kävin eilen tiedustelemassa ilmastoinnin huoltoa ja kustannusarvioksi annettiin n.400e. Tähän siis sisältyisi vanhojen litkujen poisto, vuototesti, kuivaimen vaihto (pitää kuulemma tehdä parin vuoden välein tai muuten kompura sanoo poks) ja uusien litkujen täyttö. Voi kehveli sentään...kallista on! Pistää miettimään kandeeko siirtää jo ensi kesäksi koko huolto?
Lujaa menee, mut menköön...

SAAB 9000 2.3 turbo-S 1991
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

vemuli kirjoitti:Kävin eilen tiedustelemassa ilmastoinnin huoltoa ja kustannusarvioksi annettiin n.400e. Tähän siis sisältyisi vanhojen litkujen poisto, vuototesti, kuivaimen vaihto (pitää kuulemma tehdä parin vuoden välein tai muuten kompura sanoo poks) ja uusien litkujen täyttö. Voi kehveli sentään...kallista on! Pistää miettimään kandeeko siirtää jo ensi kesäksi koko huolto?
Kallista.. Elämä on.. Käyhän kysyy jostain muualtakin.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Tasapaino akseli kirjoitti:
vemuli kirjoitti:Kävin eilen tiedustelemassa ilmastoinnin huoltoa ja kustannusarvioksi annettiin n.400e. Tähän siis sisältyisi vanhojen litkujen poisto, vuototesti, kuivaimen vaihto (pitää kuulemma tehdä parin vuoden välein tai muuten kompura sanoo poks) ja uusien litkujen täyttö. Voi kehveli sentään...kallista on! Pistää miettimään kandeeko siirtää jo ensi kesäksi koko huolto?
Kallista.. Elämä on.. Käyhän kysyy jostain muualtakin.
Taitaa olla turhaa pelottelua tuo kuivaimen vaihto. Eiköhän suurimmassa osassa tonnareita ole vielä alkuperäinen kuivain ja kompura. Käyhän vaan merkkihuollossa tekemässä tuo 90e huolto. Jos ja kun tarttee lisää ainetta niin laittavat. JOs löytyy vuoto, niin sitten kannatta arvioida homma uudelleen...

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Tekeekö muuten merkkiliikkeet mitään R12-järjestelmiin..? Paitsi konvertoinnit? :)
vemuli
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 14:59
Paikkakunta: HOLLOLA

Viesti Kirjoittaja vemuli »

Perjantaiksi on aika varattu toisesta liikkeestä. Satasella tekevät, mutta siihen ei sisälly kuivain !
I'll be back...
Lujaa menee, mut menköön...

SAAB 9000 2.3 turbo-S 1991
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Se kuivain meikäläisen tonttuun maksoi luokkaa 70-80e. Kyseessä on siis Hellan tarvike kuivain. Samalta valmistajalta siis kuin orkkisosa.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Vastaa Viestiin