Luetutin Vikakoodit, Apua! (Hoidettu)

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Harrimatias
"Hölösuu"
Viestit: 1148
Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Harrimatias »

Ja sitten sama lyhyesti koottuna :lol:
Noh.. eikai tuo autoa hajua... kokonaan.
Saab 900 2.0t Cab -97
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Harrimatias kirjoitti:Ja sitten sama lyhyesti koottuna :lol:
Noh.. eikai tuo autoa hajua... kokonaan.
Ei hajoa. Ainoastaan suorituskyvyssä voi huomata jotain eroa (ei ole välttämättä niin hyvä kuin normaalisti).

Mulle on tapahtunut kerran lambdasta johtuva vikakoodi. Auto oli ollut huollossa ja asentaja oli särkenyt lambda-anturin laittaessaan pakoputkea takaisin paikalleen (en muista, minkä takia se oli pitänyt irroittaa???). Kello oli ollut jo niin paljon, ettei korjaamo ollut saanut käsiinsä korvaavaa Saabin lambda-anturia (heillä ei ollut niitä varastossa yhtään kappaletta), joten he joutuivat ostamaan autoon tarvikelambdan varaosaliikkeestä, jotta saivat luovutettua auton minulle määräajassa.

Seuraavana päivänä lähdin ajamaan Tampereelle ja Hämeenlinnan kohdalla syttyi CE -valo. Ihmettelin, mistä se tuli, koska silloin tietämys Saabeista oli lähes olematon (jos se nyt on yhtään parantunut tähänkään päivään mennessä :roll: ). Auto oli vielä silloin vakio, joten en huomannut suorituskyvyssä mitään eroa. Kun pääsin Tampereelle, ajoin Lielahden Metro-Autoon ja siellä tsekattiin, mikä oli syynä CE -valon syttymiseen. Järvinen (Metro-Auton töiden vastaanottaja) kertoi minulle, että kyseessä oli vika lambda -järjestelmässä. Soitin oitis em. Saab -korjaamoon, jossa pahoittelivat asiaa ja lupasivat laittaa autooni veloituksetta Saabin oman lambda-anturin.

Vikakoodit nollattiin Metro-Autossa, eikä vika enää esiintynyt sen koommin. Kävin kuitenkin vaihdattamassa lambda-anturin alkuperäiseen Saab -varaosaan kaiken varalta, koska se homma ei ollut pois omasta lompakosta.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Harrimatias
"Hölösuu"
Viestit: 1148
Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Harrimatias »

Tuli muuten sellainen mieleen, että siellä Herttoniemessä olivat koittaneet nollata vikakoodia.. mutta eivät onnistuneet.
Saab 900 2.0t Cab -97
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Harrimatias kirjoitti:Tuli muuten sellainen mieleen, että siellä Herttoniemessä olivat koittaneet nollata vikakoodia.. mutta eivät onnistuneet.
Varmaan koodin nollaaminen onnistui, mutta tulee takaisin jos ei ongelmaa korjata.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

peinu kirjoitti:
Harrimatias kirjoitti:Tuli muuten sellainen mieleen, että siellä Herttoniemessä olivat koittaneet nollata vikakoodia.. mutta eivät onnistuneet.
Varmaan koodin nollaaminen onnistui, mutta tulee takaisin jos ei ongelmaa korjata.
Joo, jos ei ole tilapäinen häiriö (~lambdan arvot pois toleranssien piiristä), niin varmasti tulee uudestaan. Voihan tuota vikakoodia yrittää itsekin nollata, joko pitämällä akun miinuspiuhaa irti akusta noin vartin verran tai sitten OBDII -testerillä. Siitä ei vaan ole hirveästi hyötyä, jos kysymyksessä on toistuva/pysyvä vika.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Harrimatias
"Hölösuu"
Viestit: 1148
Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Luetutin Vikakoodit, Apua!

Viesti Kirjoittaja Harrimatias »

Harrimatias kirjoitti:Eli tuli tänään käytyä morjenstamassa Herttoniemen saab huoltoa koskien eilen alkanutta "check engine" valon ajoittaista palamista ja SRS valon jatkuvaa palamista koskien.
Vikakoodeiksi ilmeni seuraavat:

-T5 P0130 Etummainen happitunnistin, määräävä vikakoodi anturin toiminnalle

-SRS B2446 Tilapäinen, vyökiristin, matkustaja, katkos.

Elikkäs, ajamista ei haittaa, minkä myös olen huomannut tänä aikana ajaessani, mutta silti. Osaako joku sanoa tarkemmin mahdollisesti?
Huoltopäälliikkö sanoi ensimmäisestä, että mahdollisesti lambda-anturissa häikkää? Missä sijaitsee?

Ja jälkimmäiseen sanoi, että heidän korjaamokirjansa ei tällasta osaa neuvoa... Vika voi olla useammassa paikassa, ja vaatii tutkimisaikaa.
Voi olla nopea homma tai pitkä.
Onko tuttua?

Torstaina pitäs lähteä Tampereelle ajelemaan, ja auto mahdollisesti seisoo To-Su, niin ehkä siellä voisi kokeilla jossain korjauttaa jos tarkempaa infoa ongelmista joltain irtoaa.
Tänään kurkittiin kaverin kanssa (joka on autoasentaja), tuota turvavyön kiristimen liitintä ja sinne suuntaan muutenkin ja pidettiin pitkään akkukaapelia irti, ei tuottanut tulosta.

Ja tässä kuussa pitäisi vielä katsastaakin.. :evil:

Ja englanniksi tuo vikakoodi tuolta obd sivustolta:

B2446 RESCU/VEMS Input Circuit Open

Jotenkin tulisi itselle mieleen tuosta "liitin irti" ? Mutta hitto kun ei siellä turvavyön juuressa kyllä mitään näkynyt....
Saab 900 2.0t Cab -97
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Hoida toi lambda ny ainakin kuntoon, viallisesta on huonoja kokemuksia.
9-3.1972
Harrimatias
"Hölösuu"
Viestit: 1148
Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Harrimatias »

se93tbo kirjoitti:Hoida toi lambda ny ainakin kuntoon, viallisesta on huonoja kokemuksia.
Juu, tiistaina hakemaan uusi, vähänhän tuo rikkaalla käy....
Saab 900 2.0t Cab -97
Harrimatias
"Hölösuu"
Viestit: 1148
Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Harrimatias »

Noniin, eilen auto alle uudella lambdalla. Eli kyllähän tuo hieman näemmä tuohon kulkupuoleenkin vaikutti, enimmäkseen ehkä kaasun vastaukseen. Ja mikä tärkeintä, kulutus tippui muutamalla litralla sataa km kohden.

Vielä tuo SRS pois niin...
Saab 900 2.0t Cab -97
Tyny
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 22:37
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Tyny »

Harrimatias kirjoitti:Noniin, eilen auto alle uudella lambdalla. Eli kyllähän tuo hieman näemmä tuohon kulkupuoleenkin vaikutti, enimmäkseen ehkä kaasun vastaukseen. Ja mikä tärkeintä, kulutus tippui muutamalla litralla sataa km kohden.

Vielä tuo SRS pois niin...
Onkohan jonkin sortin "tyyppivikaa" :wink:
Ite kans laittelin uuden boschin lambdan maanantaina.
Vielä pitää jaksaa käydä SRS valo nollaamassa Laakkosella niin kaikki kunnossa taas. :lol:
Harrimatias
"Hölösuu"
Viestit: 1148
Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Harrimatias »

Tyny kirjoitti:
Harrimatias kirjoitti:Noniin, eilen auto alle uudella lambdalla. Eli kyllähän tuo hieman näemmä tuohon kulkupuoleenkin vaikutti, enimmäkseen ehkä kaasun vastaukseen. Ja mikä tärkeintä, kulutus tippui muutamalla litralla sataa km kohden.

Vielä tuo SRS pois niin...
Onkohan jonkin sortin "tyyppivikaa" :wink:
Ite kans laittelin uuden boschin lambdan maanantaina.
Vielä pitää jaksaa käydä SRS valo nollaamassa Laakkosella niin kaikki kunnossa taas. :lol:
Niin, ja vielä kun mullakin toimis pelkällä nollauksella :evil:
Saab 900 2.0t Cab -97
Harrimatias
"Hölösuu"
Viestit: 1148
Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Harrimatias »

Noniin, tänään tuli käytyä Vantaan Airportin Metroauton pikahuollossa aamulla, ja kas kas, eipä siinä kuulemma ollut kummempia kuin nollata tuo SRS vika, samaa vikaa valitti vielä kuin aiemminkin, eikä vaatinut mitään erityistoimenpiteitä, eli nopea nollaus.

Pistää ihmetyttämään Herttoniemen Länsiauton toiminta näin jälkeenpäin, kun siellä huoltopäällikkö sanoi ettei nollaus onnistunut, olisi tarvinnut ottaa auto tarkemmin tutkittavaksi vian löytämiseksi. Eli paskapuhetta.

Itse en enää asioi kyseisen puljun kanssa. Haiskahtaa mun tukkoiseen nenään rahastukselle.

Mutta pääasia oli että vika korjaantui ja tietääpähän, että tuolla Metroauton pikahuollossa tehdään eikä mietitä, lisäksi siellä on yksi näistä asentajista kuulemma "saabi-miehiä". Eli taitavat hänelle olla saappaat enemmänkin tuttua laatutavaraa.
Saab 900 2.0t Cab -97
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Onko tuo Airportin Metroauto sellainen paikka että siellä viitsii aidosti asioidakin?
Ketä korjaajaa sieltä kannattaa mennä jututtamaan eli kuka heistä on Saab-spesialisti?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Harrimatias
"Hölösuu"
Viestit: 1148
Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Harrimatias »

ng900aero kirjoitti:Onko tuo Airportin Metroauto sellainen paikka että siellä viitsii aidosti asioidakin?
Ketä korjaajaa sieltä kannattaa mennä jututtamaan eli kuka heistä on Saab-spesialisti?
Noh, eivät he maailman hymyilevintä kansaa vaikuttaneet olevan, ainakaan tänään. Kukaan ei hymyä näyttänyt missään vaiheessa vaan vähän oli tympeän oloista ja vähäsanaista sakkia, mutta olisiko ollut vain huono aamu?
Nimeä en tiedä, he käyttivät sanaa "hän" ja osoittivat sormella. Mutta kun sanoinkin sanan Saab, niin heti vaihtui huoltaja toiseen jo siinä tiskillä. Eli ilmeisesti tämä yksi on enemmän Saabeista tietävä, kun siitä etukäteen mulle jo eilen puhelimessa sanottiin. Ja eilen eivät osanneet lukea vikakoodeja edes kun tämä herra ei ollut paikalla. Siitä varmaan voi jotain päätellä.

Ei mikään maailman ehkä iloisin paikka asioida, mutta ainakin homma hoitui. Mutta ei siis jäänyt fiilistä "tonne kyllä menen tästä lähin aina kun oli niin mukavaa". Mitään small talkia ei heitetty.

Tämä siis koski siellä takana olevaa Masterfitin pikahuoltoa. Normaali huollon puolelta en osaa kommentoida.
Mutta suosittelen ainakin soittamaan etukäteen ja kysästä onko tämä Saabeista tietävä paikalla.
Ja kun kysyin siinä kun auto ajettiin pihalle, että saatiinko asialle selvyyttä, kaveri mumisi hiljaa muutaman sanan. Suurinpiirtein ainoa minkä kuulin samalla kun hän kävellessään ohi ilman suurempaa raporttia, oli että siellä oli vikaa paikassa X ja saatiin nollattua pois.
Mitään diagnoosi ja tekemispaperia ei lykätty käteen, vaan avaimet ja että lasku tulee sitten Vikakoodin Nollauksesta kotiin.

Eli ehkä... aidosti asioiminen, olisi silti mukavempaa muualla? Itsellä ei niin monesta paikasta ole kokemuksia, jotta voisi verrata.
Saab 900 2.0t Cab -97
Eiootoista
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: La Huhti 15, 2006 22:37
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Eiootoista »

nonnih nyt omastakin autosta käyty lukemassa vikakoodit ja testeri sanoi:"Etummainen happitunnistin, määräävä vikakoodi anturin toiminnalle"
eli lambda.
Nyt on otettu akunkengät irti 15min ja yritetty putsata liitin puhdistus sprayllä. Ja testilenkillä, CE-valo syttyi jälleen.
Nyt sitten uutta osaa ostamaan mutta paljos tuo saabin alkuperäinen maksaa sigun autoon?

Niinjoo,onko Ng:ssä ollut GPS vakiovaruste? Mulla on sellainen mötikkä katolla.. :roll:
currently: no SAAB

ex. og900/atm-88, ng900 Turbo -95, ng900 Turbo -96
Vastaa Viestiin