ahto mittarista

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
ahdinmoppe
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 23:49
Paikkakunta: pietarsaari

ahto mittarista

Viesti Kirjoittaja ahdinmoppe »

eli missähän olis ahto mitarin kytkentä paikka optimaalisin :?: muistelin lukeeneeni jossain vaiheessa siitä mutta enpä sit löytänyt kyseistä aihetta enään :oops:
sais tarkastettua että nouseeko ne paineet tolta peruspaineilta olleenkaan. :roll:
9000 cd 2turbo aut 89 soffaks
9000 turbo 86 levikesarjalla/projekti---)ajoon joskus
3kpl mopareita
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Itselläni ainakin on letku suoraan imusarjasta...eikös ne ahdot siellä ole juuri niitä mitä kone halajaa...luulisin.
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

Itse vedin mittaristoon tulevasta letkusta T-liittimellä lakun mittarille.
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

jpjk kirjoitti:Itse vedin mittaristoon tulevasta letkusta T-liittimellä lakun mittarille.
Samoin. Taustavalolle olen muistaakseni ryöstänyt virran soittimen herätteeltä.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Viesti Kirjoittaja saapasi »

Jokke A kirjoitti:
jpjk kirjoitti:Itse vedin mittaristoon tulevasta letkusta T-liittimellä lakun mittarille.
Samoin. Taustavalolle olen muistaakseni ryöstänyt virran soittimen herätteeltä.
Mikä ihme toi heräte taas oli :?: Mulla on ahtomittarissa 3 johtoa mitkä pitäis kytkee. 2 niistä on plussia. Toiselle ohjeiden mukaan "valaistuksen virta" eli varmaan akusta suoraan tuleva ja toiselle "Ignition Switch" eli varmaankin se herätevirta sitten? Toimii kyllä, mutta haluaisin sen kolmannenkin kiinni, kun se siellä on.

Otin virran tupakansytkäriltä. Teki itseasiassa parikin mielenkiintoista hommaa. Lukitsi lomareissulla VSS:n kun ei auto lähtenyt enää käymään. Ihmeteltiin pattereita, mutta lopuksi tajusin että varmaan toi oma kytkentä aiheuttanut ja piuhat irrottamalla toimi taas häläri ja auto starttas. Sitten kun kokeilin käyttää tota herätevirtaa kiinni ja myös siinä tupakansytkärin pikkuledissä, niin soittimen näyttö alko tahmaamaan.
Toimii kyllä kaikki, mutta tämmöstä ihmettelyä...
Boiga
"Hirsch"
Viestit: 779
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Boiga »

maajohto onko kytketty? eli jos vain ne kaksi johtoa on kytketty(virtajohto sekä valojen ohajus) niin maa johto vielä puuttuu, ja se voi tehdä mielenkiintosia vikoja..
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla ;)
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Viesti Kirjoittaja saapasi »

Boiga kirjoitti:maajohto onko kytketty? eli jos vain ne kaksi johtoa on kytketty(virtajohto sekä valojen ohajus) niin maa johto vielä puuttuu, ja se voi tehdä mielenkiintosia vikoja..
Kyllä maa oli kiinni, mutta taisi olla se toinen virta(varmaan heräte) kiinni maissa koska oli irrallaan. Nyt ei ole ollut mitään pariin päivään kun vedin siihen erkan päälle.
Eikö "virtajohto sekä valojen ohajus" ole sama asia? Mihin siis kytken sen toisen virtajohdon ja miksi se yleensäkin pitäisi kytkeä kun toimii ilmankin??

Muistan automankan herätevirrasta sen verran että se pitää mankan "hereillä" vaikka avaimet olisivatkin poissa virtalukosta. Mitä ihmeen vaikutusta sillä sitten tällaisessa mittarissa olisi, eihän se valo voi kokoajan palaa? Aivan turha koko piuha.
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

Oma ahtopainemittari on ostettu Motonetistä, merkki on muistaakseni AutoGauge ja malli oli Smoke-jotain. Piuhoja on 3, musta/punanen/oranssi. Musta maihin, punanen akkuun (mieluiten katkovaan, eli virtalukkoon (punainen)) ja oranssi vaikka mankan ill-piuhaa. Käsittääkseni oranssin piuhan tarkoitus on toimia himmentimenä. Omassani moinen ei toimi, mutta näin ainakin ohjekirjan perusteella ymmärsin.
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Viesti Kirjoittaja saapasi »

Mimmi kirjoitti:Himmennys ei toimi noissa tingelitangelimittareissa oikein, koska Saabissa mittarivaloja himmennetään kelluvalla maatasolla, eikä kuten kiinalaisissa pudottamalla syöttöjännitettä.
Eli oranssi kannattaa siis kytkeä mittariston himmennin kytkimen virtajohtoon..kö? Onkohan siellä muuten useampi piuha. Kysäsen sen nyt etukäteen ennenkuin autolle pääsen, koska mun tuurilla siellä on sitten 27 eri oranssia :lol:

Mittari on Maptunin, saas nähä onko se tingelitangeli..
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Viesti Kirjoittaja saapasi »

Mimmi kirjoitti:Himmennin toimii väärinpäin ja kyllä, MapTuninkin mittari on tingelitangeli.
Mulle saa ton "väärinpäin"kin vetää rautalangasta, mutta kaipa siellä piuhat on kuitenkin samannäköset.
Oishan toi himmennys ollu kätsy, mut toisaalta empä oo vielä kertaakaan sitä tarvinnu ee käyttää :D
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Viesti Kirjoittaja saapasi »

Kysäsempäs vähän OT, mutta kun tohon tupakansytkäriin alkaa varmaan tulee jo kuormitusta.. Ajattelin ton navigaattorinkinkin siihen kiinteesti laittaa. Kyllähän ton pitäis kestää, mutta meneekä vaan sitten sulake jos ahtomittari ja navigaattori päällä painaa sytkäriä?
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Mimmi kirjoitti:Himmennys ei toimi noissa tingelitangelimittareissa oikein, koska Saabissa mittarivaloja himmennetään kelluvalla maatasolla, eikä kuten kiinalaisissa pudottamalla syöttöjännitettä.
Hmmm... Kun tuollaisen reostaatin viime vuonna korjasin niin kylläpähän siellä taisi olla ns. "high side driver" -komponentti elikkä himmennys tapahtuu nimenomaan kuorman käyttöjännitepuolelta. Suomeksi sanottuna siis lampun kirkkautta säädetään pudottamalla syöttöjännitettä, lampun toinen pää on maissa.

Tässä tapauksessa tietenkin itse reostaatin (eikä lamppujen) "maa" kelluu kuorman varassa.
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Viesti Kirjoittaja saapasi »

Ok saa sitten oranssi olla omissa oloissaan. Mutta toi kuormituskyssäri vielä vähän askarruttaa kun navi pitäs samaan nippuun kytkee.
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Viesti Kirjoittaja saapasi »

Mimmi kirjoitti:Se sulake voi palaa käytettäessä sytytintä ja navia samanaikaisesti.
Mitäs jos laittas isomman sulakkeen?
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Viesti Kirjoittaja saapasi »

Mimmi kirjoitti:Rautalankakin käy sulakkeesta :lol:

Toivottavasti johto ei siten muutu sulakkeeksi ja pala poikki kuormittaessa.
Nonneh :D En sitten rakenna navia siihen. Jonnekin muualle sitten. Mikä olis paras paikka ryöstää tota virtaa? Missä on muuten paikka josta toi plussa sisällä jakautuu. Jos pitää sinne asti mennä.
Vastaa Viestiin