Jarrujen ilmausjärjestys?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Avatar
c900T
"Saabisti"
Viestit: 100
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:11
Paikkakunta: Kuopio

Jarrujen ilmausjärjestys?

Viesti Kirjoittaja c900T »

Voisiko joku ystävällisesti kertoa oikeaoppisen jarrujärjestelmän ilmausjärjestyksen?

Auto on vm. 1993 9000 CSE 2,3T ABS-jarruilla (Mark IV?) ja alipainetehostajalla (eli se perinteinen ABS-jarrujen ilmaustapa ei toimi?). Pääsylinterissä on muistaakseni 2 lähtöä ABS-yksikölle, joten jarrut tulisi kai ilmata "ristiin" (ABSittomassa järjestyksellä ei kai ole väliä?). Onko oikea ilmausjärjestys VT-OE-OT-VE vai OT-VE-VT-OE?

Haulla en löytänyt faktatietoa, tai sitten olen tumpelo... :oops:

Kiitokset etukäteen!
#534
96 -64 (HA), 90 -87 (MR)
Superb Combi iV -20
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jarrujen ilmausjärjestys?

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

oikea ilmausjärjestys Absittomissa OT-VE-VT-OE?

ABS ilmaus; siinä on kolme piiriä.
Etujarrut erikseen ja takajarrut yhdessä.
Etujarrut ilmataan pumppaamalla jarrupolkimesta ,yksitellen kumpaakin puolta, suoritusjärjestys on vapaa.

Takajarrut ilmataan vuorotellen

Muista, että kun sytytysvirta on päällä, on myös ABS-pumppu päällä.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Avatar
c900T
"Saabisti"
Viestit: 100
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:11
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja c900T »

Varmistan vielä, että ilmataanko jarrut tosiaan samoin kuin ilman alipainetehostajaa olevat jarrut (ABS)?

Korjaamokäsikirjan (M1985-90) ohjeen mukaan ABSilliset ilmataan juuri kuvailemasi mukaisesti, takajarrut sytytysvirta päällä ja jarrupoljinta painaen -> järjestelmä pumppaa nesteet/ilman pois. Tämä konsti ei tietenkään toimi autossani, koska tehostin on perinteinen alipainetoiminen (ei siis ABS-pumppu), ja autossa ei ole luistonestoa. Juuri tämän takia aloin epäillä ilmausjärjestystä.
#534
96 -64 (HA), 90 -87 (MR)
Superb Combi iV -20
Vastaa Viestiin