99:n etujarrusatulasta

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
saab84
"Ruisku"
Viestit: 148
Liittynyt: La Loka 04, 2003 18:12
Paikkakunta: Hämeenlinna

99:n etujarrusatulasta

Viesti Kirjoittaja saab84 »

Tein etujarruremonttia ja huomasin jarrupalojen vaihdon yhteydessä, että ulompi jarrupala oli huomattavasti kuluneempi kuin männän puoleinen.

Ongelmaksi tuli uuden palan sovittaminen ulomman paikalle. Satula liikkuu liukupinnoista, mutta ei riittävästi, jotta uuden palan saisi sovitettua paikoilleen.

Onkohan mäntä niin jumissa, että sisempi pala ei liiku kunnolla. Vanhaa jarrupalaa sai irroitella hyvän tovin, mutta mäntä kääntyi takaisin sisäänpäin kevyesti. Pitäisikö satulaa voida saada vedetyksi ulospäin, jotta ulomman palan saisi sovitettu paikoilleen?
Ei riemulla rajaa kun Saabilla ajaa
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 99:n etujarrusatulasta

Viesti Kirjoittaja lucaf »

saab84 kirjoitti:Tein etujarruremonttia ja huomasin jarrupalojen vaihdon yhteydessä, että ulompi jarrupala oli huomattavasti kuluneempi kuin männän puoleinen.

Ongelmaksi tuli uuden palan sovittaminen ulomman paikalle. Satula liikkuu liukupinnoista, mutta ei riittävästi, jotta uuden palan saisi sovitettua paikoilleen.

Onkohan mäntä niin jumissa, että sisempi pala ei liiku kunnolla. Vanhaa jarrupalaa sai irroitella hyvän tovin, mutta mäntä kääntyi takaisin sisäänpäin kevyesti. Pitäisikö satulaa voida saada vedetyksi ulospäin, jotta ulomman palan saisi sovitettu paikoilleen?
mulla usein kanssa ulompi pala enemmän kulunut. itse ajattelen asian näin: toisiomäntä menee jumiin helpommin, eikä aina palauta niin hyvin, kuluttaa nopeammin?

kyllä se "kaulus" (vai mikä sen nimi on?) pitäis saada vedettyä niin ulos että uusi pala mahtuu. välillä pitää sisempää mäntää kääntää työkalulla sisäänpäin ettei tule liian ulos ja sit kammetaan lisää kaulusta ulos. monipuolinen työkaluvalikoima on hyödyllinen, esim pitkiä vipuvarsia. viime aikoina olen ottanut keinoksi vasaroida toisiomäntää (tai siitä kauluksen juuresta) samanaikaisesti kun toisella kädellä kampean vipuvarrella kaulusta, johan alkaa kaulus liikkumaan, en sitten tiedä voiko siitä vasaran antamisesta olla jotain haittaa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
saab84
"Ruisku"
Viestit: 148
Liittynyt: La Loka 04, 2003 18:12
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja saab84 »

Näytetään "kaulukselle" vielä vasaraakin, eiköhän se lähde liikkeelle kun kaulusta vielä herkistelee. Eilen yritin vääntää tuloksetta kahdella vipuvarrella ja alkoi jo usko loppua.
Ei riemulla rajaa kun Saabilla ajaa
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Kyllä pikkuleka on ihan pakollinen työkalu jos on satula jumissa.Sitä pitää sitten antaa reilusti ja pitkään.Kyllä ne kaikki satulat on saatu sillä konstilla herkiksi liikkumaan ääriasennosta toiseen.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8119
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

niin

Viesti Kirjoittaja mestari »

on olemassa asioita joihin ei ole oikopolkuja, ainakaan jos meinaa ajella pitempään. lekahommat toimii varmasti sen ajan että kerkeää soittaa pörsiin ja paneen auton myyntiin . mutta jos meinaa ajaa kannattaa purkaa ja kehnätä toisiomännästä ruosteet pois.
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: niin

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

mestari kirjoitti:on olemassa asioita joihin ei ole oikopolkuja, ainakaan jos meinaa ajella pitempään. lekahommat toimii varmasti sen ajan että kerkeää soittaa pörsiin ja paneen auton myyntiin . mutta jos meinaa ajaa kannattaa purkaa ja kehnätä toisiomännästä ruosteet pois.
Juuri näin.... :P
Vastaa Viestiin