Istuimen korkeudensäätö

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Pykälä
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ti Tammi 10, 2006 14:15
Paikkakunta: Turku

Istuimen korkeudensäätö

Viesti Kirjoittaja Pykälä »

Vaimo lainasi autoa ja nyt kuskinpenkin teleskooppivipu sojottaa noin 180 astetta taaksepäin. On kai saanut säädön hammasrattaat jotenkin hyppimään yli. Lähteekös tuo säätöhässäkkä vain ulosvetämällä auki vai vaatiiko jotain huomioitavaa patenttia? Laiskana kysyn näin ennakkoon ennen kun menen itse säätämään.

"Eiks se kytkinpoljin ollu tossa keskellä?"

- kysymys on tosi ja tehtiin ennen lainausta. 8)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Ei pitäisi päästä hyppimään hampaiden yli jos ruuvit on tiukalla.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 2411#82411

Purkaessa kannattaa tutustua rakenteeseen ja ottaa jousesta kokolailla tukevasti kiinni, ettei räjähdä silmille.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=15629
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=11707

Kannattaa muuten katsoa, että penkin sivuverhoilumuovin ruuvit on alkuperäiset lyhyet, jos tuonne laittaa liian pitkät ruuvit, ruuvinpäät saattavat mennä korkeudensäätömekanismin liikeradalle.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Pykälä
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ti Tammi 10, 2006 14:15
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Pykälä »

Kiitos ja kumarrus.

Ja vaimolle ostan automaatin.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24629
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

miulle voi tarjota ehjää sitä kampea millä penkkiä nostetaan ja lasketaan... on paskana omassa vaika yv:nä-
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Saabisti-76
"Hirsch"
Viestit: 774
Liittynyt: La Huhti 03, 2004 19:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Saabisti-76 »

Pitkästä aikaa kokeilin penkin liikkuvuutta, kun vaimo saa kohta kortin ja halus kokeilla, et pystyykö hän ajamaan tonnaria? On tollanen 155 senttinen ja tappijalkainen, he! Ei taida ainakaan kick down onnistua kovin helposti, kyllä oli nii varpaillaan ajelua.
No juu, mut asiaan. Eli rynkäsin penkkiä eteenpäin, ni oli ensinnäkin perkeleen jäykkä ja sit meni ihan vinoon koko jakkara, nyt kulkee kuin kiimainen ajokoira kylkimyyryä. Oven puoli laahaa about 5 senttiä perässä, siinä on vähän ikävä istuskella varsinkin oikealle käännyttäessä, kun meinaan aina valua pallilta pois. No täytyy tässä kesälomalla perehtyä pallin saloihin.
Keveästi lentävät viikot, mitä on tapahtunut? En käsitä. (Saab 900i 2.1)
Pykälä
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ti Tammi 10, 2006 14:15
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Pykälä »

Oma parempi puolisko on samaa pituusluokkaa, mutta tonnarin ajo sujuu kyllä mallikkaasti. Ratti syliin ja muutkin säädöt tappiin asti. Hyvät säädöt autossa on mielestäni kokoisekseen.

Mutta sama juttu mulla nyt penkin kanssa. Siihenkin ulottui vaimon ihmeellinen kosketus. Kylki edellä mennään kesät talvet.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

mistähän johtuu kun pallit kestää 100 kiloisten äijien alla mutta laukeavat heti 50 kiloisten rouvien alla :lol: :lol:
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
makinju2
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Su Kesä 19, 2005 10:30
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja makinju2 »

Löytyykö mistään tonnarista ratin korkeussäätöä?
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Ei löydy, vain etäisyyssäätö.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5324
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

G-mies kirjoitti:Ei löydy, vain etäisyyssäätö.

Matti
Itseasiassa tuo korkeuskin muuttuu hieman kun etäisyyttä säätää. :)

-Sami

ps. pilkunviilaus tuntuu olevan tän päivän juttu.
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja puu »

Mulla toi korkeussäätö toimi silleen, että oli istuessa alhaalla ja muuten ylhäällä. :) Lukitsin sen sitten ala-asentoon pultilla, kun en jaksanut sitä pomppimista.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

puu kirjoitti:Mulla toi korkeussäätö toimi silleen, että oli istuessa alhaalla ja muuten ylhäällä. :) Lukitsin sen sitten ala-asentoon pultilla, kun en jaksanut sitä pomppimista.
<<seuraavia havaintoja tehty ko. paskarakenteen suhteen viimeaikoina!!
2 irroitettu jakkaraa irroitettu 2 viikon kuluessa.
1. vipu oli molemmissa pettänyt hitsauksistaan eli kiinnitys jakkaraan.
hitsasin toisen tarkalleen kohdilleen mutta ei kitkamekanismi pitänyt valitettavasti. Ehkä syy oli se että painoin sen paketin takasin kasaan ruustukissa epäkeskeisesti ( jäi jotenkin vinon näköiseksi) kun laitoin sen uraratsastajan paikoilleen, sekin oli lipsunut pois ja saattoi olla se ensimmäinen syy miksi vipua oli sitten revitty. toinen oli itsellä ja sitä en repinyt, alkoi vaan yhtäkkiä oireileen, nousi yläasentoon ja putos ala- asentoon kun istui.En sit tiiä loppuiko jotkut kitkalevyt kertaheitolla vai pettikö vain sen vivun kiinnitys, uraratsastaja kuitenkin oli paikoillaan.

KIVA KIIKKUSTUOL varsin yksilölle joka haluaa istua muualla kuin pohjalla. mulla se ala- asento ei haittaa, hirtin sen vivun varren alimpaan asentoon kiinni.
Jos hitsaan uudelleen niin painan sen holkilla kasaan keskeisesti niin vimmatusti ja vissiin hitsaan jonkun prikan siihen akseliin tai suoraan hampipyörän akseliin, eipähän ainakaan ole löysä ja ompahan yritetty.Holkki muuten suojaa samalla se herkät uritukset hitsauksessa.
oliskohan siellä sisällä joku lautasjousipaketti , ainakin tuntuis jotta niiden joustoon ja kitkaamiseen homma voisi perustua.
JOUSI ON KENKKU
Sidoin sen ison jousen PÄÄN rempan ajaksi nippusiteellä VASTINMEENSA, SILLÄ SE LAUKEAA IRTI ( ja takaisin ei saa) helposti kun se vipu poistetaan. samoin vetelin nippusiteillä monesta muustakin kohtaa kiinni jotta vasen ja oikea puoli pysyvät samoissa mitoissa.
Kun vivun panee takaisin pitää mitata jotta molemmat puolet ovat synkronissa eli jakkara suorassa.
Vipua poistaessa pitää merkitä ylös millä kulmalla se sojottaa, jotta osaa panna oikein takaisin.!, mulla meni vähän pieleen tökkää ala-asennossa lattiaan.
Pitää olla isot pihdit ja apuri, ainakin siltä se kasaanvänkääminen tuntui.
Panin ruuvit kiinni lukitteella. Tarkista , jota kierteet eivät ole vioittuneet.
Kyteksi myös että kiskot ovat synkronissa kun paat takasin autoon kiinni.
Se hammaspyöräkin on vain puolittain ny hampaalla. En ny oo varma mut tuntuu jotta toi jousen sisällä oleva akseli toimii synkronoivana vääntöakselina eli pitää jakkaran laidat synkronissa. Mutta toisaalta en kyllä huomannut mitään toisen reunan painumista vaikka toi vivun kiinnitys olikin pettänyt, tiiä sit ? Ai niin , jos mä istun pohjalla niin eiköhän ne laidat silloin tasoitu ilman vääntöakseliakin, mutta jos sen hirttää kiinni jonnekin väliasentoon niin silloin pitää hirttää molemmin puolin tasan, jos sen veivin kiinnitys on pettänyt, veikkaisin.
Lyhyesti , paskasysteemi.

8O
Viimeksi muokannut stara, Pe Heinä 28, 2006 16:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

stara kirjoitti:mistähän johtuu kun pallit kestää 100 kiloisten äijien alla mutta laukeavat heti 50 kiloisten rouvien alla :lol: :lol:
Ihan normaalia heteroperäistä toimintaa :roll:
-95 Xantia KA, jos nyt talven tällä ajelisi
-89 9000 CD Turbo Automaatti KA, Myyty 10/2006
johkar
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: To Joulu 18, 2003 11:46
Paikkakunta: Lohtaja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja johkar »

Minullakin penkki käyttäytyy siten että istuessa se hieman nuljahtaa
alemmas, ei kuitenkaan lattiaan. Ehkä noin 3-5cm painuu, ja sitten taas
pompsahtaa valmiusasentoon kun autosta nousee. Vähän rempulan tuntuinen penkki.

Johannes
9-3 SC 1.8t A -07
edelliset:
9000 CSE 2.3TA -96, 9000 CS 2.3 A -92, 900i -87
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

tutkin vähän sitä veiviä lisää: siinä näkyy 2 kuusiokoloruuvia ( 2,5 mm koloavain ( suojus vaan pois, niin on esillä), välikoko tieteskii, ja turhan pieni muutenkin). oli niitä joku yrittäny, toinen oli tietty korkannukin, dremelillä tein 3 mm koloavaimesta sellaisen kartiokkaan pään ja mätkin sen nylpänneeseen vasaralla, otti taas hyvin kii, väänsit tiukalle.
Vähän ehkä vaikutti mutta ei tarpeeksi, vissiin ne ruuvit ei oo säätöä varten sit.
Taitaa olla niin, jotta on kertakäyttöpaketti, pitäis laikata yks auki ja katsoa mitä son syöny.
Porasin 5 mm reiän siihen penkin kylkirautaan omassa normikorkeudessa, pultti läpi ja nyloc- mutsku, ei notku kele enää.
tuotekehittely voinee joskus taas jatkua, kun on toi varaveivi joka pitä ensin hitsata läjään. Jos sen saa pelittämään niin sitten laikkaan ton löysän atomeiksi analyysejä varten
Viimeksi muokannut stara, Ma Loka 30, 2006 18:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Vastaa Viestiin