ehdotus: kielioppi-ohjeita foorumilaisille

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
9000CS...
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CS... »

saab87 kirjoitti:Miulle se pääasia kuitennii on että mie ymmärrän mitä luen, eikä oo tähä mennessä murteella kirjottelu haitannu.
Ei se kirjoittelu varmaan olekaan haitannut, mutta sellaisen lukeminen on aika tuskallista. 8)
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
saab87
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja saab87 »

9000CS... kirjoitti:
saab87 kirjoitti:Miulle se pääasia kuitennii on että mie ymmärrän mitä luen, eikä oo tähä mennessä murteella kirjottelu haitannu.
Ei se kirjoittelu varmaan olekaan haitannut, mutta sellaisen lukeminen on aika tuskallista. 8)
eihä se sen tuskasempaa oo jos on lukutaitonen ihminen. Samalla tavallaha viel kirjaimii peräkkäin niinku kaikissa sanoloissa. äännettäänki viel niinku kirjotettaan :roll:
Rouva JuAn
9-5 2.3t A -98 ja volvo xc70
kristian
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja kristian »

No olis se kyllä aika hullunkurista jos kaikki täällä kirjoittelisivat omalla murteellaan :oops:

Mää en ainaskaa ruppia Rauman giält vääntämään...
Saab 9-3 SS 1.8t Linear Pro -07 (Käyttöpeli)
Mercedes-Benz 240D W123 -83 (Kesäauto)
lordofgreed
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Hankala mennä itse sanomaan kuinka vaikeaa "omaa murretta" on lukea. Miulla ainakin tuottaa ongelmia kirjoittaa tuolla ns. "yleiskielellä", kuulostaa vaan niin helkkarin typerältä! Epäluonnollista tuottaa tekstiä joka ei tunnu yhtään itse kirjoitetulta.
Itsellä suurin ongelmakohta tuntuu olevan eroavaisuudet tekniikkasanastoissa, helevetti kun tietää kaikki osat/nutikat/systeemit mutta silti joutuu pähkäilemään mitä kirjoittaa, jotta muutkin sen tajuaisivat!

Ymmärrän myös tuon avautumisen kielioppiasiasta, onpahan täälläkin tullut vastaan viestejä joita saa tavata useamman kerran läpi ennen kuin älyää mitä niissä tarkoitetaan. Pilkut, kappalejaot ja yhdyssanat eivät yleensä tuota niinkään paljoa ongelmia mutta kun koko helevetin teksti kirjoitetaan ilman isoja alkukirjaimia/pisteitä (tässä yhteydessä ilman kappalejakoa), niin on aika raskasta lukea.

Ja voin vaan kuvitella miten hauskaa "Kitteen tytön" viestien lukeminen on sellaisille jotka eivät joudu ko. murteen kanssa olemaan tekemisissä. Itsekin joudun välillä lukemaan noita juttuja ihan ajatuksen kanssa! :roll:
Helpompaa sitä on kuunnella/kirjoittaa kuin lukea...
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
turkkaki
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

murre on turkulaisten koira. hehheh.

minä ainakaan jaksa katella kovinkaan tarkkaan, että mitä sitä suoltaa ulos. asia on tärkein, ja tarkoitus pyhittää keinot. mun tekstejä saa ihan vapaasti alkaa suomentamaan. voin vaikka editoida ne sitten kuntoon.

ja ei sitten sitä hernettä nenään, mutta miten voi olla että kielioppivirheet pistävät juuri niitä silmään, jotka äidinkielemme parhaiten osaavat. eikös se luetun ymmärtäminen pitäisi silloin olla hyvin hallussa.. itseäni eivät juuri kirjoitus erheet häiritse.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Aerochick
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Aerochick »

turkkaki kirjoitti:
ja ei sitten sitä hernettä nenään, mutta miten voi olla että kielioppivirheet pistävät juuri niitä silmään, jotka äidinkielemme parhaiten osaavat. eikös se luetun ymmärtäminen pitäisi silloin olla hyvin hallussa.. itseäni eivät juuri kirjoitus erheet häiritse.
Silloinhan sitä osataan sitä "oikeaa" suomen kieltä eikä sitä paskasuomea virheineen? Thinkthinkthink!!!
ennen: 93 SS Aero '04 + BSR Steg 1
nyt: Chevy Camaro Z28 '93
Perheessä myös Mr. S

http://www.jco.fi
turkkaki
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

nii mutta miten voi olla, että tätä paskasuomea ymmärtää kaikki muut paitsi ne "laudaturin" kirjoittaneet.
Ei voi perustella mitenkään.

jos multa joku suoraan kysyis, niin paskantärkeetä pätemistä, mutta se onki vaan mun mielipide.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
saab87
"Hölösuu"

Aerochick kirjoitti:
turkkaki kirjoitti:
Silloinhan sitä osataan sitä "oikeaa" suomen kieltä eikä sitä paskasuomea virheineen? Thinkthinkthink!!!
Kuka sitten määrittelee sen missä menee oikee ja väärä ni eiköhä se oo taas iha lukijan korvien välissä.

Mut onneks sentää ees Quidquid latine dicitur, altum viditur :evil:

ja kohta valitetaa ku ei ymmärretä, oiskoha aukko sit sivistyksessä
Rouva JuAn
9000CS...
"Hölösuu"
Viesti:

saab87 kirjoitti:eihä se sen tuskasempaa oo jos on lukutaitonen ihminen. Samalla tavallaha viel kirjaimii peräkkäin niinku kaikissa sanoloissa. äännettäänki viel niinku kirjotettaan :roll:
Ehkä kaikki eivät Suomessa äännä sanoja Kiteen murteella :!:
Eli vielä selvennyksenä. Kaikki foorumilaiset eivät käytä puhekielessäkään sanoja: mie, sie, sanoloissa, tavallaha ym.ym.

Tästä johtuen eri murteilla kirjoitetu viestit ovat vaikeaselkosia.
saab87
"Hölösuu"

9000CS... kirjoitti:
saab87 kirjoitti:eihä se sen tuskasempaa oo jos on lukutaitonen ihminen. Samalla tavallaha viel kirjaimii peräkkäin niinku kaikissa sanoloissa. äännettäänki viel niinku kirjotettaan :roll:
Ehkä kaikki eivät Suomessa äännä sanoja Kiteen murteella :!:
Eli vielä selvennyksenä. Kaikki foorumilaiset eivät käytä puhekielessäkään sanoja: mie, sie, sanoloissa, tavallaha ym.ym.

Tästä johtuen eri murteilla kirjoitetu viestit ovat vaikeaselkosia.
Pitäisikö minun ihan rueta kirjoittamaan tällätavalla jotta kaikki varmasti ymmärtäisivät minua? Vähä liian keinotekosta miu makuun.

Voiha sitä sit hypätä yli miu tekstit ku kuitennii varmaa näkö pelaa sen verra jotta punasen lippiksen avatarista erottaa. Mie oon murrehirmu, se on osa minnuu ja sillehä minen voi yhtää mittää

Ja tuskin moni käyttää mie ja sie mutta harvalta ne ymmärtämättä varmaa jää?
Rouva JuAn
Aerochick
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Aerochick »

turkkaki kirjoitti:nii mutta miten voi olla, että tätä paskasuomea ymmärtää kaikki muut paitsi ne "laudaturin" kirjoittaneet.
Ei voi perustella mitenkään.
Niin no, eikös sitä niin sanota, että koira koiran tuntee.. :wink:

Itse en kirjoittanut äikästä ällää ja paras arvosanakin taitaa olla jotain kasin luokkaa.

MUN MIELESTÄ-Kyllähän se ihmisestä jotain kertoo, jos ei edes omaa äidinkieltänsä osaa kirjoittaa. :roll:
ennen: 93 SS Aero '04 + BSR Steg 1
nyt: Chevy Camaro Z28 '93
Perheessä myös Mr. S

http://www.jco.fi
Tasapaino akseli
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Saatetaanhan sitä NUSSIA PILKKUJA JA PISTEITÄKIN. Jos tuntuu ylitse pääsemättömältä asialta kieliopilliset virheet niin ehkä olisi syytä tehdä asialle jotain.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
9000CS...
"Hölösuu"
Viesti:

saab87 kirjoitti:Pitäisikö minun ihan rueta kirjoittamaan tällätavalla jotta kaikki varmasti ymmärtäisivät minua?
Aika paljon helpompi tuota tekstiä on lukea.
saab87 kirjoitti:Voiha sitä sit hypätä yli miu tekstit ku kuitennii varmaa näkö pelaa sen verra jotta punasen lippiksen avatarista erottaa.
Näköni on luultavasti aivan hyvässä kunnossa. Nuorempana jouduin käyttämään lukulaseja, mutta nykyään pärjään ilman.

Tämän voi joku stadin slangia ymmärtävä suomentaa. Itseltäni menee jonkin verran ohi...
Luojan kiitos, että kaikki eivät kirjoita omalla murteellaan :)
Kesikset moltii Neesus (Kivinokas). Mua ei ois hotsittanu olla siel, ku siel oli nii kauheest itikoit, bromssei, stegui ja kuusenjuurii. Siel mä kävin simmaskoilan ja nettosin ekan spettarin, et molin simmannu 10 metrii. Me rutsattii Blobbaan ja Höggaan. Faijan duunikaveri Guni padlas Lamiksest helssaan meit. Sil oli ain omat šaggat messis: flesuu, gryynareit ja hampparii. Se lontsgas spiisii ja paisto kaik yhdes ja pyhki sit pannun setsuuril. Sit se duunas sumpin kans bregust smirgareit, breedas smöree stygist ja sokruu päälle, muust lentsast sei piitannu. Mun anra lande oli grändin mesta. Se budjas Tukholmankadul. Rundskilt mä ookasin trollil päättärille. Siel byggat oli keskel skutsii ja siel oli mäntyiki muttei oikeet pitskuu eikä porttikongii. Grändi oli haka dallaan, ja me tultii Topsuu pitki ja se sleppas mut parkkii sparkkaushärveliin, mut samal tšengoi piti spaaraa spärrates, muute sotti graivelist ja kneppas knubbiin tosi klesast ja sai mut skagaan, et tšinnarit tuli ja förais mut Tattarinsuolle.
Viimeksi muokannut 9000CS..., Su Heinä 30, 2006 08:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9000cst
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Sopikaa jatkot/miitti tälle keskustelulle ja selvittäkää asia sitten painimalla jossaki vitikossa... :lol: :lol: :lol: :lol:
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Hallu
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Hallu »

9000cst kirjoitti:Sopikaa jatkot/miitti tälle keskustelulle ja selvittäkää asia sitten painimalla jossaki vitikossa... :lol: :lol: :lol: :lol:
Tässä varmaan paremmin sopis "suohon puhuminen", kuka on etevin :lol:
Vastaa Viestiin