totesitteko väljykset mittaamalla kupeista? oliko yläkerrassa öljyn kierto laakeripukeille kunnossa?TeePee kirjoitti:Tasapainoketju poistettiin konerempan yhteydessä eli se se ei voi olla. Irroitettiin nokka akselit ja paininkupit olivat ehjiä, samoin venttiilit..... eli pahasti vaikuttaisi alakerran vialta
No nyt se hajos taas
-
- "Hölösuu"
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Jos sua yhtään lohduttaa niin tää mun ruotsin tuonti pitää lähes vastaavaa ääntä.
Tyhjäkäynti käy niin hyvin kuin auto voi ikinä käydä. Kierroksia kun nostaa ~2000 rpm ni kuuluu sama ääni ku sulla.
Just vein sen kaverille, joka alottaa huomenna purun. Sen jälkeen tulee racing-mallia olevat laakerit, nitrataan kanki ym. Eli pätäkkää palaa, mutta ei sitä täältä mukaan saa kun aika jättää, että mitä sitä murehtimaan.
Tehään sitte kerrasta kunnolla ku alotettiin.... prkl.
Projekti osiossa kerrotaan lisää......lähipäivinä.

Just vein sen kaverille, joka alottaa huomenna purun. Sen jälkeen tulee racing-mallia olevat laakerit, nitrataan kanki ym. Eli pätäkkää palaa, mutta ei sitä täältä mukaan saa kun aika jättää, että mitä sitä murehtimaan.
9000 2.3T -95
Chevy Van 6.2D -89
jäsen
Chevy Van 6.2D -89
jäsen
Tsori mutta en haluaisi viisastella mutta kun on pakko, koetin kaupitella pitkään tällä forumilla täysin läpikäytyä ja kunnolla varusteltua CSE 2.3TA:ta mutta kukaan ei halunnut sellaista ostaa vaikka kaikki tekniikkapuolella ( ja vähän muuallakin) oli uutta, ja nyt porukalla tuntuu leviävän koneet ja laatikot tämän tästämanneri kirjoitti:Jos sua yhtään lohduttaa niin tää mun ruotsin tuonti pitää lähes vastaavaa ääntä.Tyhjäkäynti käy niin hyvin kuin auto voi ikinä käydä. Kierroksia kun nostaa ~2000 rpm ni kuuluu sama ääni ku sulla.

No pahoitteluni, toivottavasti peli tulee kuntoon!
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Tää ei kyllä vieläkään pidä paikkaansa, likviditeettiongelmat estivät kaupanteonng900aero kirjoitti:koetin kaupitella pitkään tällä forumilla täysin läpikäytyä ja kunnolla varusteltua CSE 2.3TA:ta mutta kukaan ei halunnut sellaista ostaa

9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
Saab-juttuja 70-luvulta
Tsori, tarkoitin vaan että kysyntä oli yllättävän pientä.Mawerick kirjoitti: Tää ei kyllä vieläkään pidä paikkaansa, likviditeettiongelmat estivät kaupanteon
Myin auton loppujenlopuksi persnetolla (kuten aina

Kyllä noissa 2.3:sissa vaan on kestävyyspuolella ilmiselvä ongelma (kuten vanaha Saab-perimätietokin väittää), eli tuo 2.3:n alavääntö heti tyhjäkäynniltä lähtien rasittaa tasapainoketjua selkeästi enemmän kuin 2.0.
Mutta olen omaakin ng:tä muuttamassa 2.3:seksi, heti kun osat löytyvät, tosin tasapainoketju joutaa L&T -jätehuollon loppusijoitettavaksi

Mikään täydellinen huoltokirja, rauhallinen ajotapa tms, ei ole mikään takuu koneen kunnosta, omassa tonnarissanikin oli toinen TP-akseli ollut liikkumatta jo varmaan pitkän toven, ja kone kävi hienosti huolimatta väljästä öljypumpusta, venyneestä jakoketjusta, halkeilleesta kannesta (no kannen halkeamiseen oli syynä luultavasti autobahna-ajo), ja kuluneista sylintereistä.
Eli yhdenkin tasapainoakselin rattaan jauhautuminen öljyn sekaan riittää aikaansaamaan yhtä jos toista kivaa, puhumattakaan siitä jos tuo ketju sattuu katkeamaan (josta onkin jo noita kauhukuvia ollut esillä).
Eli nyt kaikki kipinkapin ketjunpoistotalkoisiin

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
No ei se mitään. Sun ja mun auton hintaerotuksella mä teetän toho monta koneremppaa. Ja ei näistä vanhoista kärryistä ole mitään takuuta millon naksahtaa kone tai loota.ng900aero kirjoitti:Tsori mutta en haluaisi viisastella mutta kun on pakko, koetin kaupitella pitkään tällä forumilla täysin läpikäytyä ja kunnolla varusteltua CSE 2.3TA:ta mutta kukaan ei halunnut sellaista ostaa vaikka kaikki tekniikkapuolella ( ja vähän muuallakin) oli uutta, ja nyt porukalla tuntuu leviävän koneet ja laatikot tämän tästämanneri kirjoitti:Jos sua yhtään lohduttaa niin tää mun ruotsin tuonti pitää lähes vastaavaa ääntä.Tyhjäkäynti käy niin hyvin kuin auto voi ikinä käydä. Kierroksia kun nostaa ~2000 rpm ni kuuluu sama ääni ku sulla.
Projekti osiossa kerrotaan lisää......lähipäivinä.![]()
No pahoitteluni, toivottavasti peli tulee kuntoon!
Uusi auto on asia eriksee, kun ei oikeastaa ole kuskilla muuta väliä kun kiikuttaa ajoissa huoltoon.
9000 2.3T -95
Chevy Van 6.2D -89
jäsen
Chevy Van 6.2D -89
jäsen
Höpö höpö..... Saabin kangissa on samankaltainen pinta, fosfotoitu tjsp. Nitraamisen jälkeen sitä kankea ei hiota enää.... Alkaa mennä hiontakoneesta teriä sitä tahtia ettei kannata.vtp9k kirjoitti:Mikä kanki? Jos tarkoitat kuitenkin kampiakselia niin se on jo valmiiksi nitrattu. Nitraus ilmeisesti ulottuu noin 0.6 mm sisäänpäin pinnasta joten 0.25 alikokoon hiottaessa nitrausta ei tarvitse uusia. Sen sijaan 0.5 alikokoon hiottaessa tarvii.manneri kirjoitti:...nitrataan kanki ym.
9000 2.3T -95
Chevy Van 6.2D -89
jäsen
Chevy Van 6.2D -89
jäsen
Et ole tainnut käydä kyselemässä hintoja? Onko mitään hajua mitä maksaa täys koneremontti? Pelkkiin osiin menee helposti toista tonnia ja kymmeniä tunteja työtä päälle. Koneremontin yhteydessä tuleekin sitten uusittua aika paljon muutakin pellin alta. Niinkun esim T25 vaihto mitsuun ja tehdasuusi vaihdelaatikko sekä kaikki ilmastoinnin etupään osat...ainahan voi ostaa käytetyn "toimivan" koneen tilallemanneri kirjoitti:[
No ei se mitään. Sun ja mun auton hintaerotuksella mä teetän toho monta koneremppaa. Ja ei näistä vanhoista kärryistä ole mitään takuuta millon naksahtaa kone tai loota.
Uusi auto on asia eriksee, kun ei oikeastaa ole kuskilla muuta väliä kun kiikuttaa ajoissa huoltoon.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Usko mitä uskot. Tuossa on Saabin kirjasta lainaus:manneri kirjoitti:Höpö höpö..... Saabin kangissa on samankaltainen pinta, fosfotoitu tjsp. Nitraamisen jälkeen sitä kankea ei hiota enää.... Alkaa mennä hiontakoneesta teriä sitä tahtia ettei kannata.vtp9k kirjoitti:Mikä kanki? Jos tarkoitat kuitenkin kampiakselia niin se on jo valmiiksi nitrattu. Nitraus ilmeisesti ulottuu noin 0.6 mm sisäänpäin pinnasta joten 0.25 alikokoon hiottaessa nitrausta ei tarvitse uusia. Sen sijaan 0.5 alikokoon hiottaessa tarvii.manneri kirjoitti:...nitrataan kanki ym.
"The crankshaft forging has ground journals, which have been hardened by TENIFER treatment to provide hard, nonmetallic surface coating with hard-wearing properties."
Jos Tenifer-käsittely ei ole tuttu niin opintomateriaalia löytyy hyvästä paikallisesta kirjastosta, kirjakaupasta tai vaikka netistä ihmeteltäväksi.
Alkaako menemään tämä viestiketju jo "hieman" aiheen sivuun...? 
Palataanpas sitten asiaan.
Muuten, kuuluuko nokkapyörien ruuvien kiristyä itsekseen kun autolla ajetaan? Mietittiin sitä vain eilen kun oli niin perkeleen tiukat saada auki, ja momenttiin oltiin kuitenkin kiristetty.

Laakerit ovat vakiokokoiset. Koneestahan oli leikannut runkolaakeri kiinni ja jälki oli sen mukaista, kun auto tuli minulle. Hiomo B. Stormilla (olen kuullut hyvää ja huonoa palautetta paikasta) käytin lohkoa ja laakeripukkia ja se hioi ne kuntoon. Ettei vaan olisi käynyt niin että se on hionut liikaa pois ja antanut vääränkokoiset laakerit ja nyt olisi sama homma tapahtunut uudestaan?
Kenen piikkiin homma tällaisessa tapauksessa menee? Ilmeisesti joudun itse olemaan vastuussa tästä... vai?
Kyllä öljynkierto pelasi ihan täysin yläkerrassa.

Runkolaakerit meni hienosti paikoilleen ja laakeripukit kiristettiin kaikki momenttiin, samoin veivien laakeripukit. Meillä oli moottorin kasausvaiheessa lista siitä mihin momenttiin mikin ruuvi tulee kiristää ja ne myös tuli kiristettyä. Jako oli kohdillaan, eli ei ollut päässyt hyppäämään yli. Öljynkierton tuskin on tullut häiriötä, tai en ainakaan usko että olisi tullut. Kaikkihan on tietysti mahdollista...V.J.S kirjoitti:En nyt haluaisi maalailla belsebuubeja seinille, mutta ettei nyt vaan olisi päässyt käymään pahemman luokan käpy jossain asennuksen vaiheessa, esim. joku runkolaakeri jäänyt sormitiukkuudelle / ylikiristetty tai jotain. Tai sitten on on öljykierto häiriintynyt alakerrassa syystä tai toisesta ja leiponut kiinni. Ei kyllä hyvältä kuulostanut...Katoitteko muuten, että onko jako kohdillaan?TeePee kirjoitti: Justiin on tehty koneremontti, n. 300km ajettu.
Muuten, kuuluuko nokkapyörien ruuvien kiristyä itsekseen kun autolla ajetaan? Mietittiin sitä vain eilen kun oli niin perkeleen tiukat saada auki, ja momenttiin oltiin kuitenkin kiristetty.
Kyllä menivät oikeaan järjestykseen 100% varmasti. Kasausvaiheessa kaksi runkolaakeripukkia olivat menneet ristiin ja se huomattiin jo ennen momenttiin kiristystä, kun kampura ei pyörinyt suuntaan eikä toiseen ---> pukit oikein päin ja hienosti pyöri vielä kiristyksen jälkeenkinng900aero kirjoitti: Meinivätkö runkolaakeripukit ja kiertokankien pukit oikeaan järjestykseen ja oikein päin? Eihän kampiakselin laakeripinnoissa näkynyt mitään jälkiä, ja tuliko paikalle vakiokokoiset laakerit vai työstettiinkö kampiakselia (helposti voi välys jäädä liian pieneksi suhteessa alikokoisiin liuskoihin)?

Laakerit ovat vakiokokoiset. Koneestahan oli leikannut runkolaakeri kiinni ja jälki oli sen mukaista, kun auto tuli minulle. Hiomo B. Stormilla (olen kuullut hyvää ja huonoa palautetta paikasta) käytin lohkoa ja laakeripukkia ja se hioi ne kuntoon. Ettei vaan olisi käynyt niin että se on hionut liikaa pois ja antanut vääränkokoiset laakerit ja nyt olisi sama homma tapahtunut uudestaan?

Ei kyllä mittailtu välyksiä, miten se tehdään? Edellisen auton koneremontin yhteydessä kun kasattiin kantta, niin paininkupit olivat erilaisia kuin tässä kannessa. Siinä toisessa kun painoi kupin pohjaa niin sielä oli jonkunlainen jousi systeemi, en osaa selittää paremmin, mutta tässä kannessa ei sitä jousta ole vaan kupit ovat täysin "kiinteät". Ottakaa nyt selvää mitä koitan selittääTasapaino akseli kirjoitti:totesitteko väljykset mittaamalla kupeista? oliko yläkerrassa öljyn kierto laakeripukeille kunnossa?

Koneremontti maksoi minulle 410€ ja työ kesti 4 iltaa/yötä.peinu kirjoitti:Et ole tainnut käydä kyselemässä hintoja? Onko mitään hajua mitä maksaa täys koneremontti? Pelkkiin osiin menee helposti toista tonnia ja kymmeniä tunteja työtä päälle. Koneremontin yhteydessä tuleekin sitten uusittua aika paljon muutakin pellin alta. Niinkun esim T25 vaihto mitsuun ja tehdasuusi vaihdelaatikko sekä kaikki ilmastoinnin etupään osat...ainahan voi ostaa käytetyn "toimivan" koneen tilallemanneri kirjoitti:[
No ei se mitään. Sun ja mun auton hintaerotuksella mä teetän toho monta koneremppaa. Ja ei näistä vanhoista kärryistä ole mitään takuuta millon naksahtaa kone tai loota.
Uusi auto on asia eriksee, kun ei oikeastaa ole kuskilla muuta väliä kun kiikuttaa ajoissa huoltoon.mutta ei sekään vaihdu paikalleen alle 15 tunnin.

Remontin tekee ~250 ralliauton konetta rakentanut äijä iltahommina silloin kun viitsii/jaksaa. Katotaan nyt hinta kun saadaan mylly auki ensin. Tuota samaa luokkaa oli hinta-arvio.TeePee kirjoitti:Alkaako menemään tämä viestiketju jo "hieman" aiheen sivuun...?
Koneremontti maksoi minulle 410€ ja työ kesti 4 iltaa/yötä.peinu kirjoitti:Et ole tainnut käydä kyselemässä hintoja? Onko mitään hajua mitä maksaa täys koneremontti? Pelkkiin osiin menee helposti toista tonnia ja kymmeniä tunteja työtä päälle. Koneremontin yhteydessä tuleekin sitten uusittua aika paljon muutakin pellin alta. Niinkun esim T25 vaihto mitsuun ja tehdasuusi vaihdelaatikko sekä kaikki ilmastoinnin etupään osat...ainahan voi ostaa käytetyn "toimivan" koneen tilallemanneri kirjoitti:[
Uusi auto on asia eriksee, kun ei oikeastaa ole kuskilla muuta väliä kun kiikuttaa ajoissa huoltoon.mutta ei sekään vaihdu paikalleen alle 15 tunnin.
9000 2.3T -95
Chevy Van 6.2D -89
jäsen
Chevy Van 6.2D -89
jäsen