No nyt se hajos taas

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

TeePee kirjoitti:Tasapainoketju poistettiin konerempan yhteydessä eli se se ei voi olla. Irroitettiin nokka akselit ja paininkupit olivat ehjiä, samoin venttiilit..... eli pahasti vaikuttaisi alakerran vialta :?
totesitteko väljykset mittaamalla kupeista? oliko yläkerrassa öljyn kierto laakeripukeille kunnossa?
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
manneri
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Su Elo 28, 2005 09:38
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja manneri »

Jos sua yhtään lohduttaa niin tää mun ruotsin tuonti pitää lähes vastaavaa ääntä. :twisted: Tyhjäkäynti käy niin hyvin kuin auto voi ikinä käydä. Kierroksia kun nostaa ~2000 rpm ni kuuluu sama ääni ku sulla.

Just vein sen kaverille, joka alottaa huomenna purun. Sen jälkeen tulee racing-mallia olevat laakerit, nitrataan kanki ym. Eli pätäkkää palaa, mutta ei sitä täältä mukaan saa kun aika jättää, että mitä sitä murehtimaan.

Tehään sitte kerrasta kunnolla ku alotettiin.... prkl.

Projekti osiossa kerrotaan lisää......lähipäivinä.
9000 2.3T -95
Chevy Van 6.2D -89
jäsen
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9411
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

manneri kirjoitti:Jos sua yhtään lohduttaa niin tää mun ruotsin tuonti pitää lähes vastaavaa ääntä. :twisted: Tyhjäkäynti käy niin hyvin kuin auto voi ikinä käydä. Kierroksia kun nostaa ~2000 rpm ni kuuluu sama ääni ku sulla.

Just vein sen kaverille, joka alottaa huomenna purun. Sen jälkeen tulee racing-mallia olevat laakerit, nitrataan kanki ym. Eli pätäkkää palaa, mutta ei sitä täältä mukaan saa kun aika jättää, että mitä sitä murehtimaan.

Tehään sitte kerrasta kunnolla ku alotettiin.... prkl.

Projekti osiossa kerrotaan lisää......lähipäivinä.
Tsori mutta en haluaisi viisastella mutta kun on pakko, koetin kaupitella pitkään tällä forumilla täysin läpikäytyä ja kunnolla varusteltua CSE 2.3TA:ta mutta kukaan ei halunnut sellaista ostaa vaikka kaikki tekniikkapuolella ( ja vähän muuallakin) oli uutta, ja nyt porukalla tuntuu leviävän koneet ja laatikot tämän tästä ;)

No pahoitteluni, toivottavasti peli tulee kuntoon!
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

manneri kirjoitti:...nitrataan kanki ym.
Mikä kanki? Jos tarkoitat kuitenkin kampiakselia niin se on jo valmiiksi nitrattu. Nitraus ilmeisesti ulottuu noin 0.6 mm sisäänpäin pinnasta joten 0.25 alikokoon hiottaessa nitrausta ei tarvitse uusia. Sen sijaan 0.5 alikokoon hiottaessa tarvii.
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4247
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

ng900aero kirjoitti:koetin kaupitella pitkään tällä forumilla täysin läpikäytyä ja kunnolla varusteltua CSE 2.3TA:ta mutta kukaan ei halunnut sellaista ostaa
Tää ei kyllä vieläkään pidä paikkaansa, likviditeettiongelmat estivät kaupanteon :?
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9411
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mawerick kirjoitti: Tää ei kyllä vieläkään pidä paikkaansa, likviditeettiongelmat estivät kaupanteon :?
Tsori, tarkoitin vaan että kysyntä oli yllättävän pientä.
Myin auton loppujenlopuksi persnetolla (kuten aina :lol: ), kärryn paloi aikaa ja rahaa ihan kiitettävästi, mutta toivottavasti nyt pelaa kunnolla uudella omistajallaan.
Kyllä noissa 2.3:sissa vaan on kestävyyspuolella ilmiselvä ongelma (kuten vanaha Saab-perimätietokin väittää), eli tuo 2.3:n alavääntö heti tyhjäkäynniltä lähtien rasittaa tasapainoketjua selkeästi enemmän kuin 2.0.
Mutta olen omaakin ng:tä muuttamassa 2.3:seksi, heti kun osat löytyvät, tosin tasapainoketju joutaa L&T -jätehuollon loppusijoitettavaksi ;)

Mikään täydellinen huoltokirja, rauhallinen ajotapa tms, ei ole mikään takuu koneen kunnosta, omassa tonnarissanikin oli toinen TP-akseli ollut liikkumatta jo varmaan pitkän toven, ja kone kävi hienosti huolimatta väljästä öljypumpusta, venyneestä jakoketjusta, halkeilleesta kannesta (no kannen halkeamiseen oli syynä luultavasti autobahna-ajo), ja kuluneista sylintereistä.
Eli yhdenkin tasapainoakselin rattaan jauhautuminen öljyn sekaan riittää aikaansaamaan yhtä jos toista kivaa, puhumattakaan siitä jos tuo ketju sattuu katkeamaan (josta onkin jo noita kauhukuvia ollut esillä).
Eli nyt kaikki kipinkapin ketjunpoistotalkoisiin :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

ng900aero kirjoitti:Eli nyt kaikki kipinkapin ketjunpoistotalkoisiin :D
ääh...ehkä jossain 600tkm kohdilla sitten, jos rupeaa siltä tuntumaan. :wink:
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9411
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tri-Lo kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:Eli nyt kaikki kipinkapin ketjunpoistotalkoisiin :D
ääh...ehkä jossain 600tkm kohdilla sitten, jos rupeaa siltä tuntumaan. :wink:
Jos Jussi on napannut sen jo aiemmin irti? :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

ng900aero kirjoitti:
Tri-Lo kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:Eli nyt kaikki kipinkapin ketjunpoistotalkoisiin :D
ääh...ehkä jossain 600tkm kohdilla sitten, jos rupeaa siltä tuntumaan. :wink:
Jos Jussi on napannut sen jo aiemmin irti? :D
Jussimme varmaan kulkeekin se niskassa.. :wink:
manneri
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Su Elo 28, 2005 09:38
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja manneri »

ng900aero kirjoitti:
manneri kirjoitti:Jos sua yhtään lohduttaa niin tää mun ruotsin tuonti pitää lähes vastaavaa ääntä. :twisted: Tyhjäkäynti käy niin hyvin kuin auto voi ikinä käydä. Kierroksia kun nostaa ~2000 rpm ni kuuluu sama ääni ku sulla.

Just vein sen kaverille, joka alottaa huomenna purun. Sen jälkeen tulee racing-mallia olevat laakerit, nitrataan kanki ym. Eli pätäkkää palaa, mutta ei sitä täältä mukaan saa kun aika jättää, että mitä sitä murehtimaan.

Tehään sitte kerrasta kunnolla ku alotettiin.... prkl.

Projekti osiossa kerrotaan lisää......lähipäivinä.
Tsori mutta en haluaisi viisastella mutta kun on pakko, koetin kaupitella pitkään tällä forumilla täysin läpikäytyä ja kunnolla varusteltua CSE 2.3TA:ta mutta kukaan ei halunnut sellaista ostaa vaikka kaikki tekniikkapuolella ( ja vähän muuallakin) oli uutta, ja nyt porukalla tuntuu leviävän koneet ja laatikot tämän tästä ;)

No pahoitteluni, toivottavasti peli tulee kuntoon!
No ei se mitään. Sun ja mun auton hintaerotuksella mä teetän toho monta koneremppaa. Ja ei näistä vanhoista kärryistä ole mitään takuuta millon naksahtaa kone tai loota.
Uusi auto on asia eriksee, kun ei oikeastaa ole kuskilla muuta väliä kun kiikuttaa ajoissa huoltoon.
9000 2.3T -95
Chevy Van 6.2D -89
jäsen
manneri
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Su Elo 28, 2005 09:38
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja manneri »

vtp9k kirjoitti:
manneri kirjoitti:...nitrataan kanki ym.
Mikä kanki? Jos tarkoitat kuitenkin kampiakselia niin se on jo valmiiksi nitrattu. Nitraus ilmeisesti ulottuu noin 0.6 mm sisäänpäin pinnasta joten 0.25 alikokoon hiottaessa nitrausta ei tarvitse uusia. Sen sijaan 0.5 alikokoon hiottaessa tarvii.
Höpö höpö..... Saabin kangissa on samankaltainen pinta, fosfotoitu tjsp. Nitraamisen jälkeen sitä kankea ei hiota enää.... Alkaa mennä hiontakoneesta teriä sitä tahtia ettei kannata.
9000 2.3T -95
Chevy Van 6.2D -89
jäsen
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

manneri kirjoitti:[
No ei se mitään. Sun ja mun auton hintaerotuksella mä teetän toho monta koneremppaa. Ja ei näistä vanhoista kärryistä ole mitään takuuta millon naksahtaa kone tai loota.
Uusi auto on asia eriksee, kun ei oikeastaa ole kuskilla muuta väliä kun kiikuttaa ajoissa huoltoon.
Et ole tainnut käydä kyselemässä hintoja? Onko mitään hajua mitä maksaa täys koneremontti? Pelkkiin osiin menee helposti toista tonnia ja kymmeniä tunteja työtä päälle. Koneremontin yhteydessä tuleekin sitten uusittua aika paljon muutakin pellin alta. Niinkun esim T25 vaihto mitsuun ja tehdasuusi vaihdelaatikko sekä kaikki ilmastoinnin etupään osat...ainahan voi ostaa käytetyn "toimivan" koneen tilalle :roll: mutta ei sekään vaihdu paikalleen alle 15 tunnin.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

manneri kirjoitti:
vtp9k kirjoitti:
manneri kirjoitti:...nitrataan kanki ym.
Mikä kanki? Jos tarkoitat kuitenkin kampiakselia niin se on jo valmiiksi nitrattu. Nitraus ilmeisesti ulottuu noin 0.6 mm sisäänpäin pinnasta joten 0.25 alikokoon hiottaessa nitrausta ei tarvitse uusia. Sen sijaan 0.5 alikokoon hiottaessa tarvii.
Höpö höpö..... Saabin kangissa on samankaltainen pinta, fosfotoitu tjsp. Nitraamisen jälkeen sitä kankea ei hiota enää.... Alkaa mennä hiontakoneesta teriä sitä tahtia ettei kannata.
Usko mitä uskot. Tuossa on Saabin kirjasta lainaus:

"The crankshaft forging has ground journals, which have been hardened by TENIFER treatment to provide hard, nonmetallic surface coating with hard-wearing properties."

Jos Tenifer-käsittely ei ole tuttu niin opintomateriaalia löytyy hyvästä paikallisesta kirjastosta, kirjakaupasta tai vaikka netistä ihmeteltäväksi.
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Alkaako menemään tämä viestiketju jo "hieman" aiheen sivuun...? :roll:
Palataanpas sitten asiaan.
V.J.S kirjoitti:
TeePee kirjoitti: Justiin on tehty koneremontti, n. 300km ajettu.
En nyt haluaisi maalailla belsebuubeja seinille, mutta ettei nyt vaan olisi päässyt käymään pahemman luokan käpy jossain asennuksen vaiheessa, esim. joku runkolaakeri jäänyt sormitiukkuudelle / ylikiristetty tai jotain. Tai sitten on on öljykierto häiriintynyt alakerrassa syystä tai toisesta ja leiponut kiinni. Ei kyllä hyvältä kuulostanut...Katoitteko muuten, että onko jako kohdillaan?
Runkolaakerit meni hienosti paikoilleen ja laakeripukit kiristettiin kaikki momenttiin, samoin veivien laakeripukit. Meillä oli moottorin kasausvaiheessa lista siitä mihin momenttiin mikin ruuvi tulee kiristää ja ne myös tuli kiristettyä. Jako oli kohdillaan, eli ei ollut päässyt hyppäämään yli. Öljynkierton tuskin on tullut häiriötä, tai en ainakaan usko että olisi tullut. Kaikkihan on tietysti mahdollista...
Muuten, kuuluuko nokkapyörien ruuvien kiristyä itsekseen kun autolla ajetaan? Mietittiin sitä vain eilen kun oli niin perkeleen tiukat saada auki, ja momenttiin oltiin kuitenkin kiristetty.

ng900aero kirjoitti: Meinivätkö runkolaakeripukit ja kiertokankien pukit oikeaan järjestykseen ja oikein päin? Eihän kampiakselin laakeripinnoissa näkynyt mitään jälkiä, ja tuliko paikalle vakiokokoiset laakerit vai työstettiinkö kampiakselia (helposti voi välys jäädä liian pieneksi suhteessa alikokoisiin liuskoihin)?
Kyllä menivät oikeaan järjestykseen 100% varmasti. Kasausvaiheessa kaksi runkolaakeripukkia olivat menneet ristiin ja se huomattiin jo ennen momenttiin kiristystä, kun kampura ei pyörinyt suuntaan eikä toiseen ---> pukit oikein päin ja hienosti pyöri vielä kiristyksen jälkeenkin :wink:
Laakerit ovat vakiokokoiset. Koneestahan oli leikannut runkolaakeri kiinni ja jälki oli sen mukaista, kun auto tuli minulle. Hiomo B. Stormilla (olen kuullut hyvää ja huonoa palautetta paikasta) käytin lohkoa ja laakeripukkia ja se hioi ne kuntoon. Ettei vaan olisi käynyt niin että se on hionut liikaa pois ja antanut vääränkokoiset laakerit ja nyt olisi sama homma tapahtunut uudestaan? :evil: Kenen piikkiin homma tällaisessa tapauksessa menee? Ilmeisesti joudun itse olemaan vastuussa tästä... vai?
Tasapaino akseli kirjoitti:totesitteko väljykset mittaamalla kupeista? oliko yläkerrassa öljyn kierto laakeripukeille kunnossa?
Ei kyllä mittailtu välyksiä, miten se tehdään? Edellisen auton koneremontin yhteydessä kun kasattiin kantta, niin paininkupit olivat erilaisia kuin tässä kannessa. Siinä toisessa kun painoi kupin pohjaa niin sielä oli jonkunlainen jousi systeemi, en osaa selittää paremmin, mutta tässä kannessa ei sitä jousta ole vaan kupit ovat täysin "kiinteät". Ottakaa nyt selvää mitä koitan selittää :) Kyllä öljynkierto pelasi ihan täysin yläkerrassa.
peinu kirjoitti:
manneri kirjoitti:[
No ei se mitään. Sun ja mun auton hintaerotuksella mä teetän toho monta koneremppaa. Ja ei näistä vanhoista kärryistä ole mitään takuuta millon naksahtaa kone tai loota.
Uusi auto on asia eriksee, kun ei oikeastaa ole kuskilla muuta väliä kun kiikuttaa ajoissa huoltoon.
Et ole tainnut käydä kyselemässä hintoja? Onko mitään hajua mitä maksaa täys koneremontti? Pelkkiin osiin menee helposti toista tonnia ja kymmeniä tunteja työtä päälle. Koneremontin yhteydessä tuleekin sitten uusittua aika paljon muutakin pellin alta. Niinkun esim T25 vaihto mitsuun ja tehdasuusi vaihdelaatikko sekä kaikki ilmastoinnin etupään osat...ainahan voi ostaa käytetyn "toimivan" koneen tilalle :roll: mutta ei sekään vaihdu paikalleen alle 15 tunnin.
Koneremontti maksoi minulle 410€ ja työ kesti 4 iltaa/yötä. :wink:
manneri
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Su Elo 28, 2005 09:38
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja manneri »

TeePee kirjoitti:Alkaako menemään tämä viestiketju jo "hieman" aiheen sivuun...? :roll:
Palataanpas sitten asiaan.


peinu kirjoitti:
manneri kirjoitti:[
No ei se mitään. Sun ja mun auton hintaerotuksella mä teetän toho monta koneremppaa. Ja ei näistä vanhoista kärryistä ole mitään takuuta millon naksahtaa kone tai loota.
Uusi auto on asia eriksee, kun ei oikeastaa ole kuskilla muuta väliä kun kiikuttaa ajoissa huoltoon.
Et ole tainnut käydä kyselemässä hintoja? Onko mitään hajua mitä maksaa täys koneremontti? Pelkkiin osiin menee helposti toista tonnia ja kymmeniä tunteja työtä päälle. Koneremontin yhteydessä tuleekin sitten uusittua aika paljon muutakin pellin alta. Niinkun esim T25 vaihto mitsuun ja tehdasuusi vaihdelaatikko sekä kaikki ilmastoinnin etupään osat...ainahan voi ostaa käytetyn "toimivan" koneen tilalle :roll: mutta ei sekään vaihdu paikalleen alle 15 tunnin.
Koneremontti maksoi minulle 410€ ja työ kesti 4 iltaa/yötä. :wink:
Remontin tekee ~250 ralliauton konetta rakentanut äijä iltahommina silloin kun viitsii/jaksaa. Katotaan nyt hinta kun saadaan mylly auki ensin. Tuota samaa luokkaa oli hinta-arvio.
9000 2.3T -95
Chevy Van 6.2D -89
jäsen
Vastaa Viestiin