Kannenpultit löystyvät?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Slemmy
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Ma Marras 17, 2003 12:13
Paikkakunta: Vantaa

Kannenpultit löystyvät?

Viesti Kirjoittaja Slemmy »

Hei,

katselin tuossa huvikseni englantilaisten Saab-omistajien foorumia, jossa tuntuvat keskustelevan aika paljon 9-3:n koneiden tiettyjen kansipulttien löystymisestä lähes uusissakin Saabeissa. Tämän vuoksi jotkut ovat kaiketi kiristyttäneet pultteja jälkeenpäin, jotta kannentiiviste ei alkaisi vuotaa.

Onko Suomen saabisteilla kokemusta vastaavasta?

Terveisin

Markku
Markku
Ex 9-3 Aero 2001, ex 900c -89
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Ainakin mun saabin huolto-ohjelmaan kuuluu kannen jälkikiristys, oisko ollut jossain 30tkm kohdalla :roll:
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
SEPA
"Hirsch"
Viestit: 936
Liittynyt: Ti Loka 14, 2003 19:33
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SEPA »

Kun ite ostin nykyisen Saappaan,kerkesin ajaa sillä itse vain 17000km,mittarilukema oli silloin 72000km.Ihmettelin,et miksi ja minne häviää jäähdyttäjän nesteet.Kerran satuin katsomaan konepellin alle kun laitoin pakkasella käyntiin,ja katos P*RK*L*! sieltä ne valu nätisti kannen välistä pihalle :evil: Kun kone lämpes,vuotaminen loppui.

Pari päivää myöhemmin kun kaverin kanssa päätettiin ottaa kansi irti,niin 4 pulttia sai pyörittää käsin irti.Loput oli kutakuinki kiinni,ei kauhean hyvin,ku voimaa ei tarvinu ollenkaan.

Isäni autossa(9-5 2,3t-98)oli myös sama vika.Ikävä kyllä samalla meni ohjausboxi paskaksi.Taisi olla kilometrejä kutakuinki yhtä paljon.

Ainakin omasta kokemuksesta suosittelen kokeilla,että pultit ovat kiinni.
-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23

Kansista.

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

9-5 malleissa ainakin ollut ongelmia jo tehtaalta lähtiessä kansien kireyksien kanssa...omassa kiristys tehtiin itse tallissa..helppo homma kun oli momentitkin valmiiksi..muutama kannenpultti oli ihan löysällä sai ruuvata käsin auki!! 8O
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja patse »

Minkäslaista kantaa noissa kannenpulteissa käytetään? Siis 9-3 vm. 01
Ihan vaan varmuuen vuoks. Vai myöhäistäkö jo, kun käyttöhihnan puoleisesta päästä hikoilee öljyä 95tkm kohdalla?
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18
Slemmy
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Ma Marras 17, 2003 12:13
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Slemmy »

Kun tulin ostaneeksi kolmisen viikkoa sitten vuoden 2001 mallisen 9-3 Aeron ja luin nuo edellä olevat juttunne, huolestuin jo ihan tarpeeksi soittaakseni Turun MetroAuton (Saab merkkikorjaamo) huoltoon.

Ei kuulemma kannenpulttien kiristys kuulu huolto-ohjelmaan, mutta ongelman kerrottiin olevan yleinen 8O . Jostain jakopään puolesta moottoria (auton/moottorin oikea etukulma) rupeaa tihkumaan öljyä. Jos heidän huoltomiehensä huomaavat tällaista öljyvuotoa, pultit kiristetään.

Näin siis Turussa, miten lie muualla.

Tervessiv vaa
Markku
Ex 9-3 Aero 2001, ex 900c -89
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Kannen pulttien kiristys on ainakin 9-3: ssa perin simppeli homma, aikaa ei mene kun tunnin verran verraisesti tehden.
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
vanha
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja vanha »

:( Ja taas tuli mieleen josko joku ostaisi tämän näköiseltä naiselta vähän käytetyn saapin. Ajettu vaan sunnuntaisin kirkkoon saaressa.... :cry:
Autoton, velaton, estoton ;o)
#1876
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

vanha kirjoitti:josko joku ostaisi tämän näköiseltä naiselta vähän käytetyn saapin. :cry:
Laita kuva nettiin ni nähdään se sun näkö, ja sitten katsotaan sitä ostetaanko me sen näköiseltä autoa, vai otetaanko likka vielä kaupan päällisiksi mukaan :D :P :wink:
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Turbo SE
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 13:25
Paikkakunta: Lappi

Viesti Kirjoittaja Turbo SE »

Eilen vaihdoin tulpat ja kiristin kansipultit, ei ollut aste levyä mutta kiristin 90 Nm, kansi itki ennen vaihteiston puolelta vetä ulos ja kylmänä. Saa nähdä auttoiko asiaa. Se vartin kulmakiristys taitaa vastata ainakin yli 100Nm momenttia.
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Turbo SE kirjoitti:Eilen vaihdoin tulpat ja kiristin kansipultit, ei ollut aste levyä mutta kiristin 90 Nm, kansi itki ennen vaihteiston puolelta vetä ulos ja kylmänä. Saa nähdä auttoiko asiaa. Se vartin kulmakiristys taitaa vastata ainakin yli 100Nm momenttia.
Oliko löysällä? Kerro kuin käy. Tarttis varmaan omastakin tarkistaa nuo pultit kun kansi on pari vuotta sitten aukastu... Mulla huoltokirjassa on merkintä kannen kiristyksestä ihan ensimmäisissä huolloissa. Olisko se sitten ollu ihan tossa aiemmin mainitussa kolmessakympissä
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
vanha
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja vanha »

93t sport kirjoitti:
vanha kirjoitti:josko joku ostaisi tämän näköiseltä naiselta vähän käytetyn saapin. :cry:
Laita kuva nettiin ni nähdään se sun näkö, ja sitten katsotaan sitä ostetaanko me sen näköiseltä autoa, vai otetaanko likka vielä kaupan päällisiksi mukaan :D :P :wink:
Ei sitä viiitti koko nettikansan ruutuja kuvalla särkee... Sitäpaitsi vanha on vahvasti varattu. Mutta kyllä tässä alkaa oikeesti epäivyttään tuon 9-3 mallin oston järkevyys... Tarttis vissiin tuntee joku remonttireiska joka vois tsekata auton kunnon (oli kyllä jus 70000 huollossa, mutta jos siellä saa vaan lähinnä valohoitoo niin.....)
Autoton, velaton, estoton ;o)
#1876
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Hups niin oli mullakin. Vaihdoin tulpat äskön ja kattelin että vähän öljyä oli pukannut DI-boksin tilaan. Ei muuta kun katselemaan pultteja ja ne oli aivan löysällä, sormin pyöritettävissä.

Oma moka kun vaihdan ite tulppia ja huollossa sanon ettei tulppia tarvi vaihtaa, mutta mä olen aina puhunut vaan tulpista en mitään kannenpultin kiristyksistä huoltoja tilatessa. Tästä viisastuneena toimin toisin vastaisuudessa :roll:
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
900R
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Joulu 17, 2003 23:37

Viesti Kirjoittaja 900R »

Mitenkäs tuo kiristys onnistuu, että menee oikeaan momenttiin. Pitääkö ensin löysätä kaikki ja kiristää uudelleen vai?

Maalaisjärjellä ajatellen luulisi, että mikäli kiristellään niin, että pultit jää eri kireyteen niin löystymistä tapahtuisi entistä helpommin.

\\ Pete
Vastaa Viestiin