Lähellä auton vaihto

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Saabanan
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Su Helmi 01, 2004 12:51

Lähellä auton vaihto

Viesti Kirjoittaja Saabanan »

Olin tosi lähellä vaihtaa Saabini S mallin jaguaarin V8 4.0 litraseen pirssiin vm 2000. Testattuani sitä totesin kuitenkin pitkän miettimisen jälken saavani huonomman auton, joten jätin vaihtamatta. Vaikkakin Saabissani on paljon muovia, niin tuskin Jaggessa oli sen vähemän, ja ohituksissa Saabini on ripeämpi.
Voi Saabanan !!
9-3 SS 1,8t 04. + BSR Steg 1 (myyty).
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2735
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Lähellä auton vaihto

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Saabanan kirjoitti:ohituksissa Saabini on ripeämpi.
Onkohan noin :roll:
Jotenkin vähän epäilen, Jagessa on kuitenkin 390nm, kun BSR tuunatussa Saabissa maksimissaan 310Nn, joka vielä on BSR:n mittaama optimistinen lukema.
Tietenkin vääntö tulee alhasemmilla kierroksilla, ja saattaahan se Saapas olla vitosella nopeempi, mutta eiköhän toi 80hp ole aika ratkaseva, kun laitetaan talla pohjaan :roll:
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Ensiks on nm, Nm ja sitten hp? Aina ei voi ymmärtää....varsinkaan näin aamusta.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Jaguarin omamassa 1795kg vs Saabin 1440kg, aika tasoissa voi olla kulkupuoli teho/painosuhteen perusteella, pienemmissä nopeuksissa jopa Saabin eduksi. 200kmh toisella puolella Jagge vienee voiton suuremman tehon takia.
Foxbody turbo
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Lähellä auton vaihto

Viesti Kirjoittaja Bob »

Rommitommi kirjoitti:
Saabanan kirjoitti:ohituksissa Saabini on ripeämpi.
Onkohan noin :roll:
Jotenkin vähän epäilen, Jagessa on kuitenkin 390nm, kun BSR tuunatussa Saabissa maksimissaan 310Nn, joka vielä on BSR:n mittaama optimistinen lukema.
Tietenkin vääntö tulee alhasemmilla kierroksilla, ja saattaahan se Saapas olla vitosella nopeempi, mutta eiköhän toi 80hp ole aika ratkaseva, kun laitetaan talla pohjaan :roll:
BSR tuunatussa Saabissa maksimissaan 400 Nm :wink: .

Ei tuo Jaguaarin 390 (nanometrin :lol: ) vääntö kyllä hirveästi vakuuttanut - yksi sellainen yritti aivan toisissaan jätättää motarin rampilta lähdettäessä - ei ollut kyllä mitään vaikeuksia pysyä mukana.
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Re: Lähellä auton vaihto

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Bob kirjoitti: yksi sellainen yritti aivan toisissaan jätättää motarin rampilta lähdettäessä
Mistäs tiedät?
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Lähellä auton vaihto

Viesti Kirjoittaja Bob »

tevisu kirjoitti:
Bob kirjoitti: yksi sellainen yritti aivan toisissaan jätättää motarin rampilta lähdettäessä
Mistäs tiedät?
Olin havainnoinut liikenneympäristön tapahtumia ja em. Jaguaarin käyttäytymistä jo useamman kilometrin matkalta ennen ko. tilannetta.
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Menee ot, mutta menköön.

Ajatuksena vain se, että tuskin koskaan voi tietää "vastapelurin" oikean jalan asentoa. Monta kertaa on tullut huomattua, että normaalisti (=kohtuu ripeästi) kiihdyttäessä takana tuleva on jäänyt helposti, mutta seuraavassa rampissa tulee takana ja menee ohi vaikkei itse aja normaalia nopeammin. Kehuu sitten kavereille, että kyykytin turbo-saabin rampilla... :wink:

Nämä vertailut pitäisi tehdä jonkun kaverin kanssa ja ennalta päättää kuinka kovaan nopeuteen vedätetään.

EDIT:
Ja varmaan saba ainakin näillä bensahinnoilla on "mukavampi" ajella kuin jagge 8-koneella. Toisaalta ei olisi turboviivettä riesana...
Viimeksi muokannut tevisu, Ke Elo 02, 2006 13:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

tevisu kirjoitti:Menee ot, mutta menköön.

Ajatuksena vain se, että tuskin koskaan voi tietää "vastapelurin" oikean jalan asentoa. Monta kertaa on tullut huomattua, että normaalisti (=kohtuu ripeästi) kiihdyttäessä takana tuleva on jäänyt helposti, mutta seuraavassa rampissa tulee takana ja menee ohi vaikkei itse aja normaalia nopeammin. Kehuu sitten kavereille, että kyykytin turbo-saabin rampilla... :wink:

Nämä vertailut pitäisi tehdä jonkun kaverin kanssa ja ennalta päättää kuinka kovaan nopeuteen vedätetään.
ot jatkuu, sallittakoon(?).

Pari juttua entisestä duunista. Kaveri kertoi, kuinka oli kiihdytyksen jälkeen blokannut motarilla T5 Volvon 190 kaasari mersulla. Toinen sankari kertoi jättäneensä 9-5 wagonin 1.4 Daewoo Kalosilla. Tuohon jälkimmäiseen oli pakko todeta, että kannattaa varmistua siitä, että ns. kilpailija on tietoinen tilanteesta.

Yksi toinen tarina muusta yhteydestä oli myöskin, kun (jälleen) 190 kaasari mersulla ja T5 Volvolla oli kiihdytetty 200km/h ja testattu jarrutusmatkaa. Oli kuulemma mersu ollut täysin ylivoimainen ja Volvossa ollut ABS niin turha systeemi kuin olla voi. Ensinnäkin, tuo mersu ei edes kulje noin kovaa, muihin epäkohtiin ei edes jaksa ottaa kantaa :lol:

Toki tämän ketjun vertailupari on paljon tasaväkisempi kuin mainitsemani.
Viimeksi muokannut Henkka #2283, Ke Elo 02, 2006 13:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

tevisu kirjoitti:Ajatuksena vain se, että tuskin koskaan voi tietää "vastapelurin" oikean jalan asentoa. Monta kertaa on tullut huomattua, että normaalisti (=kohtuu ripeästi) kiihdyttäessä takana tuleva on jäänyt helposti, mutta seuraavassa rampissa tulee takana ja menee ohi vaikkei itse aja normaalia nopeammin. Kehuu sitten kavereille, että kyykytin turbo-saabin rampilla... :wink:
Pitää olla sellainen auto, että silloin ei mennä ohi, kun omassa autossa on sopiva vaihde päällä, kierrokset kohdillaan ja tekee "murhaavan" kickdownin :wink:
tevisu kirjoitti:Nämä vertailut pitäisi tehdä jonkun kaverin kanssa ja ennalta päättää kuinka kovaan nopeuteen vedätetään.
No tietty siihen nopeuteen saakka, että kilpakumppanin kosla ei enää kiihdy kunnolla :wink: Esim. 1.8i Sport Sedanin kiihtyvyys (jos sellaista nyt edes on :roll: ) lopahtaa 180 km/h, sen jälkeen kiihtyvyys on tooossiii h-i-d-a-s-t-a. NG900:lla en ole vielä viitsinyt kokeilla, mutta 230 km/h:iin saakka veti ihan mallikkaasti...
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Turbo Sensonic kirjoitti:Pitää olla sellainen auto, että silloin ei mennä ohi, kun omassa autossa on sopiva vaihde päällä, kierrokset kohdillaan ja tekee "murhaavan" kickdownin :wink:
Mulla tulee murhaava fuel-cut... :lol: ...mankku pitäisi kai vaihtaa...
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

tevisu kirjoitti:Mulla tulee murhaava fuel-cut... :lol: ...mankku pitäisi kai vaihtaa...
Niin mullakin. Pitäisi hommata 3 barin map-anturi, mutta kun Maptunilta ei ole vastattu, kun olen kysynyt kyseistä asiaa. Kysyin PCS:stäkin, mutta kyseinen tuote ei kuulu heidän tuotevalikoimiinsa :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
9-3 Aero
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Ti Joulu 13, 2005 19:36

Viesti Kirjoittaja 9-3 Aero »

http://www.fmi.vtoy.fi/

Tuolta joskus hommasin 3bar map anturin kun turbokuplaa rakentelin,kohdassa tarvikkeet näyttää olevan sellainen, kallis on.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

9-3 Aero kirjoitti:http://www.fmi.vtoy.fi/

Tuolta joskus hommasin 3bar map anturin kun turbokuplaa rakentelin,kohdassa tarvikkeet näyttää olevan sellainen, kallis on.
OK, kiitti. Nyt täytyisi vielä löytää sille adapteri:

Kuva

niin homma olisi suhtkoht pulkassa :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
9-3 Aero
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Ti Joulu 13, 2005 19:36

Viesti Kirjoittaja 9-3 Aero »

http://www.sohva.org/~tikkis/index.php?id=4

MAP-Anturi -GM 3bar MAP + liitin

Tossa toinen...
Vastaa Viestiin