16v-turbo kansien sopivuus?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

16v-turbo kansien sopivuus?

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Sellaista vaan, että onko -88 turbotonnarin(katti, jakajasyt.) kannessa eroja verrattuna -84/-86 900 Aeron kansiin? (kannattaako siis pitää varakantena? :) )
mart96
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Viesti Kirjoittaja mart96 »

mun tiedäkseni pitäis sopia..

vanhemmissa oli vaan ne erilliset öljyputket nokkapukkien päällä ja uudemmissa ei oo.
itsekin asensin 86 Aeroon 89 vm kannen.. mistä se oli peräisin tonnarista vai satkusta- en tiedä
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

mart96 kirjoitti:mun tiedäkseni pitäis sopia..

vanhemmissa oli vaan ne erilliset öljyputket nokkapukkien päällä ja uudemmissa ei oo.
itsekin asensin 86 Aeroon 89 vm kannen.. mistä se oli peräisin tonnarista vai satkusta- en tiedä
Uudemmissa tuo sama voitelu siis hoidettu eri tavalla vai? (ei kai huonommin kuitenkaan..?)
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Tri-Lo kirjoitti: Uudemmissa tuo sama voitelu siis hoidettu eri tavalla vai? (ei kai huonommin kuitenkaan..?)
Paremmin.
Foxbody turbo
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Japso kirjoitti:
Tri-Lo kirjoitti: Uudemmissa tuo sama voitelu siis hoidettu eri tavalla vai? (ei kai huonommin kuitenkaan..?)
Paremmin.
Milloin tuo muutos?
900T16
"Aero"
Viestit: 391
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 18:59
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja 900T16 »

-90 alkaen ei putkia enää ole.
#2691
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

ei ole kyllä 88 leimoilla olevissakaan kansissa enään ollut.... 87 on ole nähnyt..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

Tri-Lo kirjoitti:
Japso kirjoitti:
Tri-Lo kirjoitti: Uudemmissa tuo sama voitelu siis hoidettu eri tavalla vai? (ei kai huonommin kuitenkaan..?)
Paremmin.
Milloin tuo muutos?
08/88 eteenpäin pitäs olla uudempi versio!!!
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
900T16
"Aero"
Viestit: 391
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 18:59
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja 900T16 »

Joo... EPC tyrkyttää vanhaa mallia -89 asti, mutta moottorinumeron perusteella viimeinen vuosimalli olisi -88.
#2691
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

ecopower kirjoitti:
Tri-Lo kirjoitti:
Japso kirjoitti: Paremmin.
Milloin tuo muutos?
08/88 eteenpäin pitäs olla uudempi versio!!!
Eli tuo purkuauto on ihan sitten ihan siinä rajalla, täytyypä vilkaista kopan alle. :wink:
Griffin75
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: To Syys 29, 2005 20:19
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Griffin75 »

Kannattaa huomioida sekin, että -84 ja -85 T16 männässä oleva palotila on suurempi kuin -86 eteenpäin olevissa. Laskee puristukset jos vaihtaa uudemman kannen. Eikä taida hyvin toimia toisinpäinkään 8O.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Puristusten laskuhan ei haittaa, ahtoja vaan lisää. :) Puristussuhde putoaa siis 8.7:1 tietämille vanhemmilla männillä ja uudemmalla kannella.

Taisi jäädä mainitsematta sellainenkin seikka, että vanhemmissa kansissa on symmetriset imukanavat ja epäsymmetrinen nosto imunokassa. Uudemmissa taas nokka on symmetrinen mutta kanavat epäsymmetriset. Vanhempi tarkoittaa tässä yhteydessä ainakin '84 vuosimallia. '85 mallista en muista miten oli, ja 86-93 on symmetrinen nokka ja epäsymmetriset imukanavat.
Hyvyydestä voisi sen verran sanoa että symmetrisyys on aina parempi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Griffin75
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: To Syys 29, 2005 20:19
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Griffin75 »

jcarlson kirjoitti:Hyvyydestä voisi sen verran sanoa että symmetrisyys on aina parempi.
Siis nokassa vai kanavissa? :D Eikö tuo epäsymmetrisillä kanavilla oleva rakenne kuitenkin ole nykyaikaisempi? Puhdasta mutua, minähän en sitten ole mikään moottoriguru...

-85 kansi on noilla epäsymmetrisillä nokilla. Laitoin joskus itselle uudemman kannen vanhaan lohkoon ja puristuksia kompensoitiin juuri ahtopaineen nostolla. Minusta se kyllä vaikutti koneen käytökseen jonkin verran, vaikka huipputeho varmaan pysyikin samoilla nurkilla.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Griffin75 kirjoitti:Kannattaa huomioida sekin, että -84 ja -85 T16 männässä oleva palotila on suurempi kuin -86 eteenpäin olevissa. Laskee puristukset jos vaihtaa uudemman kannen. Eikä taida hyvin toimia toisinpäinkään 8O.
Selvä, tärkeä tieto tuokin!
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Griffin75 kirjoitti:
jcarlson kirjoitti:Hyvyydestä voisi sen verran sanoa että symmetrisyys on aina parempi.
Siis nokassa vai kanavissa? :D Eikö tuo epäsymmetrisillä kanavilla oleva rakenne kuitenkin ole nykyaikaisempi? Puhdasta mutua, minähän en sitten ole mikään moottoriguru...
Molemmissa. Kyllähän nykypäivän Saabienkin kannet ja nokat on täysin tai lähes täysin symmetrisiä, tuommosia virityksiä ei enää ole. :) Ja koneen käytös muuttuu huomattavasti parempaan suuntaan kun asentaa symmetrisen kannen ja symmetriset nokat eli paremmin virtaavaa palikkaa.
Aki Peltola #1132
Vastaa Viestiin