Sellaista vaan, että onko -88 turbotonnarin(katti, jakajasyt.) kannessa eroja verrattuna -84/-86 900 Aeron kansiin? (kannattaako siis pitää varakantena? )
vanhemmissa oli vaan ne erilliset öljyputket nokkapukkien päällä ja uudemmissa ei oo.
itsekin asensin 86 Aeroon 89 vm kannen.. mistä se oli peräisin tonnarista vai satkusta- en tiedä
vanhemmissa oli vaan ne erilliset öljyputket nokkapukkien päällä ja uudemmissa ei oo.
itsekin asensin 86 Aeroon 89 vm kannen.. mistä se oli peräisin tonnarista vai satkusta- en tiedä
Uudemmissa tuo sama voitelu siis hoidettu eri tavalla vai? (ei kai huonommin kuitenkaan..?)
Kannattaa huomioida sekin, että -84 ja -85 T16 männässä oleva palotila on suurempi kuin -86 eteenpäin olevissa. Laskee puristukset jos vaihtaa uudemman kannen. Eikä taida hyvin toimia toisinpäinkään .
Puristusten laskuhan ei haittaa, ahtoja vaan lisää. Puristussuhde putoaa siis 8.7:1 tietämille vanhemmilla männillä ja uudemmalla kannella.
Taisi jäädä mainitsematta sellainenkin seikka, että vanhemmissa kansissa on symmetriset imukanavat ja epäsymmetrinen nosto imunokassa. Uudemmissa taas nokka on symmetrinen mutta kanavat epäsymmetriset. Vanhempi tarkoittaa tässä yhteydessä ainakin '84 vuosimallia. '85 mallista en muista miten oli, ja 86-93 on symmetrinen nokka ja epäsymmetriset imukanavat.
Hyvyydestä voisi sen verran sanoa että symmetrisyys on aina parempi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jcarlson kirjoitti:Hyvyydestä voisi sen verran sanoa että symmetrisyys on aina parempi.
Siis nokassa vai kanavissa? Eikö tuo epäsymmetrisillä kanavilla oleva rakenne kuitenkin ole nykyaikaisempi? Puhdasta mutua, minähän en sitten ole mikään moottoriguru...
-85 kansi on noilla epäsymmetrisillä nokilla. Laitoin joskus itselle uudemman kannen vanhaan lohkoon ja puristuksia kompensoitiin juuri ahtopaineen nostolla. Minusta se kyllä vaikutti koneen käytökseen jonkin verran, vaikka huipputeho varmaan pysyikin samoilla nurkilla.
Griffin75 kirjoitti:Kannattaa huomioida sekin, että -84 ja -85 T16 männässä oleva palotila on suurempi kuin -86 eteenpäin olevissa. Laskee puristukset jos vaihtaa uudemman kannen. Eikä taida hyvin toimia toisinpäinkään .
jcarlson kirjoitti:Hyvyydestä voisi sen verran sanoa että symmetrisyys on aina parempi.
Siis nokassa vai kanavissa? Eikö tuo epäsymmetrisillä kanavilla oleva rakenne kuitenkin ole nykyaikaisempi? Puhdasta mutua, minähän en sitten ole mikään moottoriguru...
Molemmissa. Kyllähän nykypäivän Saabienkin kannet ja nokat on täysin tai lähes täysin symmetrisiä, tuommosia virityksiä ei enää ole. Ja koneen käytös muuttuu huomattavasti parempaan suuntaan kun asentaa symmetrisen kannen ja symmetriset nokat eli paremmin virtaavaa palikkaa.