Saab 16v omaturbo (tulpat, turbo vai joku ihan muu ?? )

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Selailin tossa taas ooppelin omistajana ja osu silmiin saabi juttua:

http://www.opel6070club.com/forum/viewtopic.php?t=20738

Toinen sanoo että kulkee ja toinen että ei :roll:
Luotan Mikon sanaan 8)

ja kysympä taas..Miten muuten kun mulla vuotaa venakopantiiviste kun sammuttaa tai käy tyhjää, eli kaikki on ok kun ajaa mutta kun "polkemisen" jälkeen sammuttaa niin vuotaa öljyä pakosarjan päälle ??
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Jos tiiviste vuotaa niin se on rikki :). En osaa kertoa syytä miksi vuotaa vain tietyissä tilanteissa (?), mutta ehjä ei vuoda milloinkaan kunhan on oikein asennettu. Hankintaan siis venakopan tiiviste kiinteillä puolikuilla.
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

No kun se ei muuten vuoda, lähinnä huolettaa se että voisko se jotenkin tehä painetta sinne ? Et oisko huohotin tukossa, ei kyllä vaikuttanut tai lämpeekö se sitten vaan siitä kohin ja alkaa vuotaa.
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

ettei vaan ajossakin vuotaisi mutta mistäs sen huomaisi kun palaa heti pois?
öljy lämpenee ja notkistuu...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Uusi tiivari ja liiman kera. Ohjeissa taidetaan suositella liimaa puolikuihin, mutta ainaskin 8-tappisten kanssa olen tullut siihen tulokseen, että ohut sivallus liimaa koko tiivisteen alalle ei ole katumista.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1141
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Öljy lämpenee ja notkistuu ajossa, kuten tuossa todettiin. Eikö varmasti vuoda kovan ajon jälkeen, jos käyttää tyhjäkäyntiä paikallaan ja menee katsomaan?

Itsellä vuoti tosi reippaasti siitä virranjakajan akselin alakulmasta. Siihen oi just vaihdettu se venakopantiiviste, ja se uusi tiiviste oli hieman "epämuodostunut" siitä nurkasta. Toinen kerta tiivisteen vaihtoa tuotti toivotun tuloksen, "melko kuivan koneen" (ei kai noi Saabin koneet koskaan täysin vuotamattomia ole...)
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

mikkoimp kirjoitti:ettei vaan ajossakin vuotaisi mutta mistäs sen huomaisi kun palaa heti pois?
öljy lämpenee ja notkistuu...
En usko, mutta varma en ole kun ei ajossa uskalla mennä kattomaan 8O .
meverkko kirjoitti:Öljy lämpenee ja notkistuu ajossa, kuten tuossa todettiin. Eikö varmasti vuoda kovan ajon jälkeen, jos käyttää tyhjäkäyntiä paikallaan ja menee katsomaan?

Itsellä vuoti tosi reippaasti siitä virranjakajan akselin alakulmasta. Siihen oi just vaihdettu se venakopantiiviste, ja se uusi tiiviste oli hieman "epämuodostunut" siitä nurkasta. Toinen kerta tiivisteen vaihtoa tuotti toivotun tuloksen, "melko kuivan koneen" (ei kai noi Saabin koneet koskaan täysin vuotamattomia ole...)


Ja laitoin tonne ylös jo että vuotaa tyhjäkäynnillä ja jos paljon seisoo liikennevaloissa tms, mutta koneen kyljessä ei ole mitään vuotojälkiä että vuotaisi kokoajan, vuotaa siitä keskeltä pakosarjan yläpuolelta, eli luulisi että pakosarja lämmittää tota toovistettä ja öljyä niin paljon että alkaa vuotamaan, eikä kannata olla huolissaan siitä.
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Eipä ole tännekkään tullut hetkeen tarinoitua, toimii saapas sen verran varmasti kun tankkailee sitä ja kaatelee lisää öljyä koneeseen..

Muuten ei ole bensakaan kallista työkaverikin just muistutti että euroaika on hienoa, ennen kun ajoi 2 päivää töihin niin tankkas satasella mutta nykyisin riittää viiskymppinen..

Mutta asiaan, eli kun toi mun härveli pysyy normaaliajossa kokoajan alipaineella eli ei ahda niin onko mahdollista että siinä hukkapurtti sillon auki ? Alipaineet on luokkaa 0,5 - 0,8. Eli ongelma tulee siitä kun sitä tällaisen työmatka-ajon jälkeen polkasee niin ahdot ei nouse kunnolla ja jäävät noin 0.5bar kohdille, kun polkee useampia kiihdytyksia alkaa ahdot nousta normaalisti ja nousevat aina 0.8 asti. Eli tulipa vaan mieleen että onko mahdollista että nokee/karstaa ton hukkaportin ja polkaisussa se ei tiivistäkkään kunnolla vaan jää vuotamaan, jolloin ahdot ei nouse ?
Viimeksi muokannut moonlight-tuning, To Elo 03, 2006 12:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Hukkaportti on alipaineella kiinni(jos jousi kunnossa) koska ei ole painetta avaamassa porttia. Jos tulpat olis paskaset?Meinasin jos useamman polkasun jälkeen alkaa löytymään..
xjford
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Pe Helmi 11, 2005 15:03
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja xjford »

moonlight-tuning kirjoitti:
Mutta asiaan, eli kun toi mun härveli pysyy normaaliajossa kokoajan alipaineella eli ei ahda niin onko siinä hukkapurtti sillon auki ? Alipaineet on luokkaa 0,5 - 0,8.
kyllä se tasasessa ajossa kuuluukin olla alipaineen puolella. tohon ahtohommaan en osaa tarjota ratkaisua...
saab 900 turbo -80 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

:?:
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Suppari kirjoitti:Hukkaportti on alipaineella kiinni(jos jousi kunnossa) koska ei ole painetta avaamassa porttia. Jos tulpat olis paskaset?Meinasin jos useamman polkasun jälkeen alkaa löytymään..
Okei, noin epäilinkin. Kuinka herkia tollaset on tulpille, kun meinaan olen nyt 40000km päästelly noilla tulpilla ? Eikä todella vaadi kun muutaman polkasun jonka jälkeen toimii aivan normaalisti..
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

:lol: Vaihtovälit aika sanotaanko lyhkäset ollu sulla.Koittaisin kyllä toisilla tulpilla.Kipinä varmaan aika vaisu jo...
Ai että ku ton näkis livenä,vois tulla heittää huulta.Pidetää piikkiö miitti :roll:
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Suppari kirjoitti::lol: Vaihtovälit aika sanotaanko lyhkäset ollu sulla.Koittaisin kyllä toisilla tulpilla.Kipinä varmaan aika vaisu jo...
Ai että ku ton näkis livenä,vois tulla heittää huulta.Pidetää piikkiö miitti :roll:
V*ttuiletko ? Millaset noissa vaihtovälit sitten on ? Millanen Piikkiömiitti ??
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Ei tietoa millaset kuuluu vaihtovälit olla tossa..Ei tuu ulkomuistista. Ja ei ollu vittuilua.Aika halpa kokeilu olis vaihtaa,ku on ollu aika kovassa käytössäkin kait..
En tiiä se oli läppä mut tuun nykimään hihasta jos jossain näen sekä sut että auton. :wink:
Vastaa Viestiin