pyöräkulmat madalletun alustan kanssa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Mikko M.
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Su Loka 03, 2004 20:21
Paikkakunta: Tampere

pyöräkulmat madalletun alustan kanssa

Viesti Kirjoittaja Mikko M. »

Moi,

Asentelin saabiin konin sport kitin, eli säädettävät iskarit joka nurkkaan + lesjöforsin 30-35 mm madaltavat jouset. Samalla tuli laiteltua uretaanipuslat takatukivarsiin. Nythän tarvis tietysti viedä auto 4-pyöräsuuntaukseen ja kysymys kuuluukin, että voiko / kannattaako kulmat säätää vakioalustan arvoilla vai jollain muilla, esim. aeron arvoilla?

Sen verran olen kaivellut tietoa foorumilta, että etupään auraus kannattenee laittaa melkolailla minimiin ja takapään campereita ei taida saada ohjearvoihin ilman säädettäviä puslia. Niin ja auton tiedothan selviää tuosta sigusta..
9-5 2.3t SE A 1999
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3724
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: pyöräkulmat madalletun alustan kanssa

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Mikko M. kirjoitti:Moi,

Asentelin saabiin konin sport kitin, eli säädettävät iskarit joka nurkkaan + lesjöforsin 30-35 mm madaltavat jouset. Samalla tuli laiteltua uretaanipuslat takatukivarsiin. Nythän tarvis tietysti viedä auto 4-pyöräsuuntaukseen ja kysymys kuuluukin, että voiko / kannattaako kulmat säätää vakioalustan arvoilla vai jollain muilla, esim. aeron arvoilla?

Sen verran olen kaivellut tietoa foorumilta, että etupään auraus kannattenee laittaa melkolailla minimiin ja takapään campereita ei taida saada ohjearvoihin ilman säädettäviä puslia. Niin ja auton tiedothan selviää tuosta sigusta..
Itsellä on takapäässä säädettävät uretaanipuslat, joilla sain tuota takapään camberia korjattua. Itsellä on sellaiset säädöt mitkä ammattimies katsoi hyviksi :wink:

WIS:tä löytyy kaikille korkeuksille asetus arvot.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
JouniH
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 15:55
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja JouniH »

WIS:tä löytyy kaikille korkeuksille asetus arvot.
Ei kai madallus sarjalle? esim. -30mm.
Audi A4 2.0TFSIq
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3724
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Muistaakseni löytyy! Myös erikokoisille vanteille ovat omat arvonsa.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
JouniH
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 15:55
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja JouniH »

Ei minun WISsistä löydy? Siinä on vain 17" renkailla ja sportti alustasta 15" normi vehkeeseen. Tai sitten en vain löydä.
Audi A4 2.0TFSIq
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3724
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Täytyy tarkastaa :wink: Muistan vain, että olisi ollut mm korkeudet lokarin kaariin navasta. Saabilta ainakin sellaisen listan joskus sain, kun sitä kyselin. Vannekoot taitaa tosiaan loppua tuohon 17" :roll:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3724
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Kyllä minä ainakin löysin Wis:tä kulman säädöt korkeuden mukaan eli esim etupää 15" vanteilla korkeus 570-630 lokarin kaaren ja vanteen alareunan välillä :roll: :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
JouniH
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 15:55
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja JouniH »

Onhan siellä lukuja, mutta eikö ne näytä päin pyllyä jos on lyhyemmät jouset/ isot vanteet? Eikös ne arvot ole kuitenki vakio jousista ja sitten sportti alusta sarjasta?
Audi A4 2.0TFSIq
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3724
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Riippuu meneekö madallus jousilla esim 15" vanteilla alle tuon 530 mitan, siihen asti löytyy asetusarvot.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Mikko M.
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Su Loka 03, 2004 20:21
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Mikko M. »

No niinhän sieltä WISsistä näytti löytyvän arvot. Käytin auton Euromasterilla suuntauksessa ja heidän konekin näytti ~samoja arvoja, kun syötti korkeuden vanteen reunasta lokarin reunaan.

Seuraava probleemakin jo tuli esille: jousi alkoi napsua pyöriä käännettäessa alakupissaan. Jousi yrittää jäädä paikalleen, ja napsahtaa sitten koloonsa takaisin kun kääntää lisää. Onko muilla vastaavia kokemuksia ja mahtaiskohan tulla kuntoon itsestään kun jouset "asettuu" hiukan auton painon alla? Tuli mieleen, että voishan sinne väliin koittaa jotain laittaa, esim. pätkän kumiletkua jousen päälle. On vaan vähän hankalaa, kun tolpat on kiinni autossa ja puristimet ei tahdo mahtua paikalleen :(
9-5 2.3t SE A 1999
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3724
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Ei niitten jousten kuulu päästä pyörimään mihinkään alapäässä. siellä yläpäässä on kuulalaakerit joiden varassa koko tolppa pääsee kääntymään kun renkaita käännetään. Nuo on aina ollut itsellä kappaleina( 2kertaa) kun olen tolpat ottanut auki :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Mikko M.
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Su Loka 03, 2004 20:21
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Mikko M. »

Juu, kuulalaakerithan siellä on. Ja laitoin vielä uudet, vaikka vanhatkin oli suurinpiirtein ehjät. Jousta saa liikuteltua alapäästä pari senttiä edes takasin (kiertosuunnassa), kun rengas on irti ja tolppa ilmassa eli auton paino ei ole päällä..

Kun tolppa oli irti autosta, niin laakeri tuntui jäykähköltä, mutta kääntyi käsin kuitenkin. Oliskohan noi laakerit uutuudenkankeat tai sitten ne on vialliset jo valmiiksi.

Täytynee koittaa vielä laittaa pätkät kumiletkua sinne väliin, vai onko muita ehdotuksia?
9-5 2.3t SE A 1999
Pirttta
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Pe Loka 29, 2004 23:23

Viesti Kirjoittaja Pirttta »

Mikko M. kirjoitti:Juu, kuulalaakerithan siellä on. Ja laitoin vielä uudet, vaikka vanhatkin oli suurinpiirtein ehjät. Jousta saa liikuteltua alapäästä pari senttiä edes takasin (kiertosuunnassa), kun rengas on irti ja tolppa ilmassa eli auton paino ei ole päällä..

Kun tolppa oli irti autosta, niin laakeri tuntui jäykähköltä, mutta kääntyi käsin kuitenkin. Oliskohan noi laakerit uutuudenkankeat tai sitten ne on vialliset jo valmiiksi.

Täytynee koittaa vielä laittaa pätkät kumiletkua sinne väliin, vai onko muita ehdotuksia?
Moi, ostitko laakerit Motonetista, "Birth Orginal" (Italialaista pizzerialaatua) h. 10,90 kpl? Vastaavat alkoivat samalla tavalla jumittaa jousia myös 9-3:ssa. Taitavat olla susia. Ei muutakuin vaihtoon. Vaihtoehtona Motonetissa on Ina laakerit, jotka ovat saksalaisia, ja ovat toimineet ainakin aikaisemmin.
Mikko M.
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Su Loka 03, 2004 20:21
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Mikko M. »

Yep, Motonetistähän ne ja juurikin Birth Originalit.

Ihan susilaatua. Tänään purin tolpan, kun ei muu auttanut ja tuntuu takertelevan nyt jopa irtonaisena kädessä.. huomenna metsästämään parempia jostain. Kivasti aiheutti lisätyötä ja v-käyrän nousua pari kympin osaa :evil:
9-5 2.3t SE A 1999
Pirttta
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Pe Loka 29, 2004 23:23

Viesti Kirjoittaja Pirttta »

Mikko M. kirjoitti:Yep, Motonetistähän ne ja juurikin Birth Originalit.

Ihan susilaatua. Tänään purin tolpan, kun ei muu auttanut ja tuntuu takertelevan nyt jopa irtonaisena kädessä.. huomenna metsästämään parempia jostain. Kivasti aiheutti lisätyötä ja v-käyrän nousua pari kympin osaa :evil:
Vaihdettiin eilen illalla 9-3:seen INAN lakerit (Motonet antoi takuuna) ei enää pauku jouset, nyt toimii niinkuin pitääkin.
Laakerin ongelman voi testata siten, että pyörittää hiljaa sitä käsissä, niin sen ei saa yhtään takerella, mikäli takertelee, ei kannata laittaa, ei saa muutakuin ongelmia. Testattiin myös vanha ehjä laakeri (SKF), niin huomattiin myös se, kun sen laittaa uudelleen paikoilleen, niin siinä oli jo sen verran epäsymmetristä kulumaa, että otti vähän jossain kiinni kohdassa. Ehkä olisi iskarin vaihdon yhteydessä hyvä vaihtaa aina uudet hyvät laakerit. ( Saabin alkuperäiset SKF:t olivat varalla, olivat tosi liukkaat h. ovh 47e/kpl)
Vastaa Viestiin