Mistä lisää tehoja (90i omaturbo?)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
J-ani
"Aero"
Viestit: 463
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 15:22

Mistä lisää tehoja (90i omaturbo?)

Viesti Kirjoittaja J-ani »

No niin onnellisesti vaivalla rakennetulle 90i:lle löytyi uusi säilö, joten auto poistui myyntiuhan alta ja jää kotiin. Harrastaminen jatkuu siis tämän kanssa.

Nyt sitten kymmenen pisteen kysymys. Mistä lisää tehoja? Joku kun tuntuu ahdistavan tuon auton kulku puolta.

Aikaisemmin tehtyä.

K-jet, teipattu kartio -> enemmän bensaa
peltipakosarja ja 2 tuuman putki
kansi portattu+10,5:1 puristukset, pakoventtiileitä sorvattu.

(Nokka-akselia en lähde vaihtamaan)
Viimeksi muokannut J-ani, To Elo 10, 2006 15:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1890
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

16v turbo,isolla ahtimella 8)
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Jep, turbo taitaa olla halvin ja helpoin tapa ottaa vaparista enemmän heppoja irti. 90:llä taitaa kuitenkin lainsäädäntö laittaa keppejä pyöriin. :?

Bolt on viritys taitaa olla fiksuin mahdollisuus. Eli turbopakosarja turbolla joka otetaan pois aina katsastukseen. Jotkut katsastajat eivät välttämättä huomaisikaan vaikka ahdin olisikin paikalla katsastuksen aikana. :roll:
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Sähköruiskulla teho/kulutus varmaan paranisi.

T. Pasi
99T-museopeli
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

vjbremer kirjoitti:Jep, turbo taitaa olla halvin ja helpoin tapa ottaa vaparista enemmän heppoja irti. 90:llä taitaa kuitenkin lainsäädäntö laittaa keppejä pyöriin. :?

Bolt on viritys taitaa olla fiksuin mahdollisuus. Eli turbopakosarja turbolla joka otetaan pois aina katsastukseen. Jotkut katsastajat eivät välttämättä huomaisikaan vaikka ahdin olisikin paikalla katsastuksen aikana. :roll:
Mikä laittaa keppejä rattaisiin?Nopalle ei ole lakikirjassa merkattu mittän eri pykäliä.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

eiköhän se nokan hiominen helpoin ole..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

mikkoimp kirjoitti:eiköhän se nokan hiominen helpoin ole..
Rahan haaskausta...
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Limppua voi keventää, vaihtaa tiheempivälitteisen ensiövaihteen, kapeemmat renkaat, madaltaa (vähemmän ilmanvastusta), nokka-akselia voi kääntää aikaisemmalle. Tässäpä näitä muutamia.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Imuventtiillien muotoilu, vauhtipyörän kevennys ja nokka-akseli, sanoo tähän myrkky-setä.

Edit: Nokka-akseli myös siksi että originellin profiili on sellainen että se rikkoo paininkupit erittäin korkeilla kierroksilla. Myös riittävän jäykät venttiilijouset/tuplajouset puoltavat paikkaansa kierroslukualueen jatkuessa yläpäästään.

Käytettäessä omaansa aikaistettuna tai parempaa nokkaa saadaan tuntuva etu myös erillisillä läppärungoilla(etenkin k-jetillä), eli imusatsi uusiksi ja läpiksi vaikka vanhat riisutut tuplakaasarit.
Seosmittarihan on tietty myös sitten perusvaruste, että nähdään saako moottori tarpeeksi ruokaa.
Viimeksi muokannut Myrkky, Su Elo 06, 2006 16:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Suppari kirjoitti:16v turbo,isolla ahtimella 8)
Jos joku kerta ehdottaa turbottamista, niin minä ehdotan NOS:seja 8)

http://www.holley.com/index.asp?division=NOS
900C -86
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

Suppari kirjoitti:
mikkoimp kirjoitti:eiköhän se nokan hiominen helpoin ole..
Rahan haaskausta...
kuinkas niin?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Vaihda edes ruiskun tai turbon nokka jos vielä kaasarin nokka paikoillaan.
Menee heittämällä paikalleen,ja välykset tarkistaa niin se on siinä.
Ari 1622
J-ani
"Aero"
Viestit: 463
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 15:22

Viesti Kirjoittaja J-ani »

ruiskun nokka ja kaasarin nokkahan on sama jos ei lasketa eroksi tuota bensapumpun käyttö "epäkeskoa". Näin olen ymmärtänyt, väärinkö ymmärsin?
#1890
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

eikö nokka ole kaikissa sama?!

edit: j-ani ehti ensin
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

En väitä asiaa mutta,mutta minusta ruiskun nokassa on eroa
kaasarin nokkaan verrattuna muutakin kuin epäkesko.
Ei tietystikään mitään suurta eroa, näin muistaisin asian.
Ari 1622
Vastaa Viestiin