Kone paukahti!!

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Saab9-5 270hp
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Su Maalis 26, 2006 15:12
Paikkakunta: Nokia

Kone paukahti!!

Viesti Kirjoittaja Saab9-5 270hp »

Elikkäs eilen Helsinkiin ajaessa tuli toimintasauhut pihalle oikeen kunnolla. Vauhtia oli cruisella ajellessa 130 ja yhtäkkiä puski savupilven, sit rupes kone takoon vastaan ja hyyty tienposkeen. Kävi helvetin huonosti ja kun avasin konepellin oli ainakin öljyt tullu pihalle öljykorkin kautta ja koko kone ihan öljyssä. Chekengine valo sytty palaan ku käänsin virrat uudestaan päälle. Mitäköhän mahto oikeen hajota ja meneekö moottoritakuuseen ku on kaikki huollot tehty ajallaan? Turbon ei ainakaan pitäis ny olla syyllinen ku on just vaihdettu. Saab jäi odottaan hinuria ja ite poistuin paikalta juopotteleen vitutukseen :evil:
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=42135

Lukasitko koskaan noita vastauksia jota kirjoitettiin tuonne ? Siellä meinaan tuli aika paljon kommentteja aiheesta.
Ei tainnut palikat olla ihan kohdillaan autossa. Jokin noista asioista tuolla voi hyvinkin olla syynä nyt.. :roll:
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Pahoittelun tapahtuman johdosta. Ole lueskellut Saab9-5 270hp edesottamuksia ja rehellisesti sanoen en todellakaan yllättynyt että näin kävi. Koneen virittäminen lyhentään käyttöikää, ja varsinkin jos käytetään vääriä komponetteja ja ylitetään suositukset. Takuun voi kyllä unohtaa, paitsi jos onnistuu kusettamaan huoltoa oikein kunnolla.
Viimeksi muokannut eklunto1, Su Elo 06, 2006 07:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Otappa yhteys

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Otappa yhteys PCS:lle. Niillä saattaa olla vielä varastossa 9-5 2.3t tehdasuusi kone.

Jos yrität takuu huoltoon, niin laita kaikki vakioksi.

Velipojalla kävi vastaavasti kaksi kertaa. Ensimmäisellä oli 1 tai 2 mäntää halki. Toisella kertaa yksi mäntä räjähti totaalisesti ja koneesta oli melkein kaikki osat kappaleina.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

Kuinka paljon autolla oli ajettu? Mitäs muutoksia autolle on tehty alkuperäiseen verrattuna?
Saab9-5 270hp
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Su Maalis 26, 2006 15:12
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Saab9-5 270hp »

Suappia kävi ennen hesanreissua testaan Maptunin henkilö ja kaikki saatiin suurinpiirtein kuntoon. Saabissa on nordikin steg3 ja garretin GT20 ahdin. minkäs hintasia tommoset 2,3t koneet on... et tietää sit verrata kannattaako vanha korjata vai ostaa toinen kone tilalle? nykysellä koneella on ajettu 158tkm.
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Saab9-5 270hp kirjoitti:Suappia kävi ennen hesanreissua testaan Maptunin henkilö ja kaikki saatiin suurinpiirtein kuntoon. Saabissa on nordikin steg3 ja garretin GT20 ahdin. minkäs hintasia tommoset 2,3t koneet on... et tietää sit verrata kannattaako vanha korjata vai ostaa toinen kone tilalle? nykysellä koneella on ajettu 158tkm.
Teetä arvio korjauksesta. Autosähkö Takala on Nokialla erikoistunut Saab korjauksiin. Itselläni hyvät kokemukset ko paikasta. Varaosahaualla löytyi mm.

Huom.1: 2,3 T ILMAN APULAITTEITA
Huom.2: JA TURBOA, KYSY TARJOUS M
Vuosimalli: 1999
Mittari/tkm: 195000
Varastonumero: J26435
Moottori: 2,3T
Autoväri: T-SIN
Käytetyn osan hinta: 2100 Eur

Eli jos koko remppa alkaa menemään paljon yli ton ja vanha ahdin on vielä kunnossa, niin kannattanee alkaa miettimään toisen koneen hankintaa.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Todennäköisesti kone menee vaihtoon. PCS:ltä löytyy tehdasuusi 2.3t -kone "hyllystä", hinta muistaakseni noin 3000 euroa. Ehdottomasti kannattaa laittaa enemmin tuo kuin 195K ajettu purkumoottori...

Eski
Saab9-5 270hp
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Su Maalis 26, 2006 15:12
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Saab9-5 270hp »

No niin tän hetkisen diagnosin mukaan nelospytyn mäntä on hajonnu, tai ainakaan sieltä ei löytyny puristuksia. siitä ei oo tietoo onko muuta hajonnu ennen ku ne saa saabilla koneen avattua, mut toivossa on hyvä elää et muuta kalliimpaa ei löydy. :)
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Saab9-5 270hp kirjoitti:No niin tän hetkisen diagnosin mukaan nelospytyn mäntä on hajonnu, tai ainakaan sieltä ei löytyny puristuksia. siitä ei oo tietoo onko muuta hajonnu ennen ku ne saa saabilla koneen avattua, mut toivossa on hyvä elää et muuta kalliimpaa ei löydy. :)
Aattelitko että männän vaihdolla homma on "bueno"? :roll:

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Minulla on sellanen kutina, et josko kaveri vedättäs ihan kympillä... anteeksi vaan, mutta ihan oikeesti voiko joku olla enempää pihalla omasta autostaan. Ja ihmettelen hieman sitäkin, että MapTunin kaverilla on kiinnostusta toisen virifirman lastuttamaan autoon, mutta onhan sitä saabistit auttanu ennenkin muun merkin omistajia, et onhan se mahdollista. Siis, meitä on moneen menoon.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Saab9-5 270hp
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Su Maalis 26, 2006 15:12
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Saab9-5 270hp »

No suappi on edellisen omistaman virittelemä, joten en kai mä voi tietää ihan tarkalleen mitä kaikkee palikkaa se on siihen lätkiny kiinni... ainoo minkä tiedän varmaks on ne mitä huoltokirjassa lukee eli ne nordikin palikat. Ei se ihan pelkällä männän vaihdolla varmaan kuntoon tuukkaan, mut se on ainoo asia mitä ne ilmotti hämeenlinnan länsiautosta. Ja matti voi mennä ihaileen mun saabia hämeenlinnaan ja vetästä konepellin auki, jos niin paljon kiinnostaa!
jani
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 10:22
Paikkakunta: nokia

Viesti Kirjoittaja jani »

Epäilen että seokset olleet pielessä . Ja sehän ei tunnetusti hyvää tee. Minulla olis pata tiedossa nokialla jos kiinnostusta löytyy.
Viimeksi muokannut jani, Ma Elo 07, 2006 20:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Saab9-5 270hp kirjoitti:No suappi on edellisen omistaman virittelemä, joten en kai mä voi tietää ihan tarkalleen mitä kaikkee palikkaa se on siihen lätkiny kiinni... ainoo minkä tiedän varmaks on ne mitä huoltokirjassa lukee eli ne nordikin palikat. Ei se ihan pelkällä männän vaihdolla varmaan kuntoon tuukkaan, mut se on ainoo asia mitä ne ilmotti hämeenlinnan länsiautosta. Ja matti voi mennä ihaileen mun saabia hämeenlinnaan ja vetästä konepellin auki, jos niin paljon kiinnostaa!
Sorry vaan, mutta kyllä tuo sekava kirjottelu antaa hieman hämärän kuvan.

Saattaa heittää kiinnostamasta kokonaan.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9405
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Josko sieltä olisi mäntäpistiäinen vieraillut, eli ensimmäisenä kansi auki ja koettaa katsoa saisiko kannesta vielä kalua, jos on sylinterissä pahoja skraaduja niin se sylinteri putkitettavaksi (ei maksa kovin paljoa), sitten tietty kampiakseli mahdollisesti oikaistavaksi ja kaulat kiillotettavaksi, ja jos joku kaula on saanut siipeensä niin hiominen alikokoon + siihen sopivat laakerit ynnä lohkon runkolaakerilinjan mittaus ja mahdollinen oikaisuhionta + mahdollisesti runkolaakeripukkien hiomista (siis jos on tarves).
Sitten vaan tonnarin männät + kanget niin kestää paremmin ;)
Aivan varmaan pääsee pienemmillä kustannuksilla kuin ostamalla uuden vaihtomoottorin jossa on nuo samat heiveröt vakiomännät, etenkin jos on tarkoitus pitää kone yhtä vireänä kuin ennenkin.

Toivottavasti tarina ei ole trolleilua :roll:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin