Mistä lisää tehoja (90i omaturbo?)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1531
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
- Paikkakunta: Lempäälä
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1531
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
- Paikkakunta: Lempäälä
Tuon pukin työstön joutuu tekemään hiotulla nokalla.
Siksi koska suurempi nosto saadaan kun hiotaan nokan perusympyrältä
tavaraa pois,joten välys on suuri ja säätöpaloja ei ole niin vahvoja
joten ainoa temppu on laskea pukkia,joka johtaa taas moneen
muuhun ropleemaan.Jos saisi jostain tehtaan tekemän nokan
niin ei tarvis työstää pukkia ollenkaan kun ne tehdään valuaihioista
ja työstetään samanlaiseksi kuin orkkis nokkakin tietysti eri arvoilla.
Siksi koska suurempi nosto saadaan kun hiotaan nokan perusympyrältä
tavaraa pois,joten välys on suuri ja säätöpaloja ei ole niin vahvoja
joten ainoa temppu on laskea pukkia,joka johtaa taas moneen
muuhun ropleemaan.Jos saisi jostain tehtaan tekemän nokan
niin ei tarvis työstää pukkia ollenkaan kun ne tehdään valuaihioista
ja työstetään samanlaiseksi kuin orkkis nokkakin tietysti eri arvoilla.
Ari 1622
-
- "Hirsch"
- Viestit: 788
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Re: Mistä lisää tehoja (90i)?
Ysikympistä saa ottaa korkeintaan 120 heppaa, sillä viranomainen pitää tehokkaimpana tehdasmallina sadan hepan kaasaria. 99:n tai 900:n turbomalleihin on turha vedota, sillä ne ovat eri automalleja. Niinpä turbon asentaminen kannattaa unohtaa ja panostaa viritystoimenpiteisiin, jotka eivät näy ulospäin.J-ani kirjoitti:No niin onnellisesti vaivalla rakennetulle 90i:lle löytyi uusi säilö, joten auto poistui myyntiuhan alta ja jää kotiin. Harrastaminen jatkuu siis tämän kanssa.
Nyt sitten kymmenen pisteen kysymys. Mistä lisää tehoja? Joku kun tuntuu ahdistavan tuon auton kulku puolta.
Hyviä vinkkejä on tullut, ja paljon olet jo tehnyt ennestäänkin. Ennen moottoriin koskemista kannattaa käydä vielä ajatuksen kanssa läpi muu auto. Omassa 99:ssäni kulku muuttui huomattavasti kevyemmäksi, kun tarkistin - ja säädin - pyöränkulmat.
Iskutilavuuden kasvattamisesta ei ole tainnut kukaan vielä mainita. Reijo Nyronen Ruotsista esimerkiksi myy uudelleen hiottua kampiakselia, jolla iskunpituudeksi saadaan 83,5 milliä. Siihen 94 milliset männät niin iskutilavuutta on jo hieman yli 2300 kuutiota. Puhelinnumero +46 297 60090 tai s-posti: Micke_eko@spray.se
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Re: Mistä lisää tehoja (90i)?
Kertokaa nyt jumalauta mikä tekee nopasta niin erikoisen ettei siihen saa turboa laittaaPekka Valtanen kirjoitti:Niinpä turbon asentaminen kannattaa unohtaa

Itserakennettu kone,korkeintaan se 120 hp lappuihin ja leimalle,mikä siinä on vaikeaa?
Re: Mistä lisää tehoja (90i)?
Juurikin näin, Suomi on pullollaan vehkeitä joihin on asennettu moottori joka vapaastihengittävänä on liian tehokas, siispä sellainen on syytä ahtaa.Suppari kirjoitti:Kertokaa nyt jumalauta mikä tekee nopasta niin erikoisen ettei siihen saa turboa laittaaPekka Valtanen kirjoitti:Niinpä turbon asentaminen kannattaa unohtaa90 on 80-luvun auto siinä missä muutkin,eikä sille ole olemassa omaa lakiaan.
Itserakennettu kone,korkeintaan se 120 hp lappuihin ja leimalle,mikä siinä on vaikeaa?
Missään ei määrätä etteikö virittäessä saisi tehot laskea, sen sijaan tehon kuristaminen on kiellettyä.
Aken sivuilta:
AKE kirjoitti:Jos autoon vaihdettavaan moottoriin on tehty alkuperäistä tehoa ilmeisesti lisääviä muutoksia, on tehosta tarvittaessa esitettävä katsastajalle luotettava selvitys, esimerkiksi tehonmittaustodistus tehodynamometrimittauksesta.
Mulla olis reseptinä ehkäpä t8 alakerta,16v (2,1)imusarja ja kansi.Kunnollinen pakosarja(ei alkuperäinen) hestec,mega tms säädettävä moottorinohjaus,holset hx35 tms.Hevosvoimia tolla reseptillä enemmän ku suurimmalla osalla täällä
Saabin laatikot tuntien,taidan jättää tekemättä.
Tässä tapauksessa harkitsisin ehkä t8 alakertaa,siistitty 8v kansi,kjet(kerran jo paikoillaan)itsetehty pakosarja ja joku itseäsi miellyttävä ahdin.Kiina ic.Noi pakosarja ja ic riittää jo ''itserakennukseksi.Ja suljettua rataa varten on tietty toiset säädöt..

Tässä tapauksessa harkitsisin ehkä t8 alakertaa,siistitty 8v kansi,kjet(kerran jo paikoillaan)itsetehty pakosarja ja joku itseäsi miellyttävä ahdin.Kiina ic.Noi pakosarja ja ic riittää jo ''itserakennukseksi.Ja suljettua rataa varten on tietty toiset säädöt..