Mistä lisää tehoja (90i omaturbo?)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
J-ani
"Aero"
Viestit: 463
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 15:22

Viesti Kirjoittaja J-ani »

B-koneen kaasari/ruisku nokissahan oli eroja... sen tiedän että h-koneessa eri numerolla ovat olleet varaosana joskus ja eroa on ainakin tuo pumpun käyttö "nokka"
#1890
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Olisipa jotain dokumenttia josta näkisi kaasarin,ruiskun ja turbon
nokan nostot,asteet ja nokkien välisen kulman.
Ari 1622
J-ani
"Aero"
Viestit: 463
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 15:22

Viesti Kirjoittaja J-ani »

Niitä olen kaivannut jo monesti -> välttyisi nokkapukin ja venakopan työstöltä
#1890
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Tuon pukin työstön joutuu tekemään hiotulla nokalla.
Siksi koska suurempi nosto saadaan kun hiotaan nokan perusympyrältä
tavaraa pois,joten välys on suuri ja säätöpaloja ei ole niin vahvoja
joten ainoa temppu on laskea pukkia,joka johtaa taas moneen
muuhun ropleemaan.Jos saisi jostain tehtaan tekemän nokan
niin ei tarvis työstää pukkia ollenkaan kun ne tehdään valuaihioista
ja työstetään samanlaiseksi kuin orkkis nokkakin tietysti eri arvoilla.
Ari 1622
alustar
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2005 15:19
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja alustar »

Ainakin erään esitteen mukaan nokat ovat samat turbossa, kaasarissa ja iivarissa.

Nokat
SAAB 99 -83 GL
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

H-koneisiin on yks muita löysempi nokka turboon ilman apc:tä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Mitä meinaa teipattu kartio ?? Ilmamäärä / jakajan ilmakartiosta on kyse varmaan mutta.... 8O
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

toms kirjoitti:Mitä meinaa teipattu kartio ?? Ilmamäärä / jakajan ilmakartiosta on kyse varmaan mutta.... 8O
Kartiota pienennetään (kuristetaan), jolloin virtaava ilma nostaa läpän korkeammalle = koneeseen enemmän bensaa. Hyödystä varmaan joku muu osaa kertoa tarkemmin.
900C -86
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Antakee mittoja ja ohjeita ja kuvia , kiitos.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 788
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: Mistä lisää tehoja (90i)?

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

J-ani kirjoitti:No niin onnellisesti vaivalla rakennetulle 90i:lle löytyi uusi säilö, joten auto poistui myyntiuhan alta ja jää kotiin. Harrastaminen jatkuu siis tämän kanssa.

Nyt sitten kymmenen pisteen kysymys. Mistä lisää tehoja? Joku kun tuntuu ahdistavan tuon auton kulku puolta.
Ysikympistä saa ottaa korkeintaan 120 heppaa, sillä viranomainen pitää tehokkaimpana tehdasmallina sadan hepan kaasaria. 99:n tai 900:n turbomalleihin on turha vedota, sillä ne ovat eri automalleja. Niinpä turbon asentaminen kannattaa unohtaa ja panostaa viritystoimenpiteisiin, jotka eivät näy ulospäin.

Hyviä vinkkejä on tullut, ja paljon olet jo tehnyt ennestäänkin. Ennen moottoriin koskemista kannattaa käydä vielä ajatuksen kanssa läpi muu auto. Omassa 99:ssäni kulku muuttui huomattavasti kevyemmäksi, kun tarkistin - ja säädin - pyöränkulmat.

Iskutilavuuden kasvattamisesta ei ole tainnut kukaan vielä mainita. Reijo Nyronen Ruotsista esimerkiksi myy uudelleen hiottua kampiakselia, jolla iskunpituudeksi saadaan 83,5 milliä. Siihen 94 milliset männät niin iskutilavuutta on jo hieman yli 2300 kuutiota. Puhelinnumero +46 297 60090 tai s-posti: Micke_eko@spray.se
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

uskaltaako muka laittaa 94 männät?!
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: Mistä lisää tehoja (90i)?

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Pekka Valtanen kirjoitti:Niinpä turbon asentaminen kannattaa unohtaa
Kertokaa nyt jumalauta mikä tekee nopasta niin erikoisen ettei siihen saa turboa laittaa :evil: 90 on 80-luvun auto siinä missä muutkin,eikä sille ole olemassa omaa lakiaan.
Itserakennettu kone,korkeintaan se 120 hp lappuihin ja leimalle,mikä siinä on vaikeaa?
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Re: Mistä lisää tehoja (90i)?

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Suppari kirjoitti:
Pekka Valtanen kirjoitti:Niinpä turbon asentaminen kannattaa unohtaa
Kertokaa nyt jumalauta mikä tekee nopasta niin erikoisen ettei siihen saa turboa laittaa :evil: 90 on 80-luvun auto siinä missä muutkin,eikä sille ole olemassa omaa lakiaan.
Itserakennettu kone,korkeintaan se 120 hp lappuihin ja leimalle,mikä siinä on vaikeaa?
Juurikin näin, Suomi on pullollaan vehkeitä joihin on asennettu moottori joka vapaastihengittävänä on liian tehokas, siispä sellainen on syytä ahtaa.
Missään ei määrätä etteikö virittäessä saisi tehot laskea, sen sijaan tehon kuristaminen on kiellettyä.

Aken sivuilta:
AKE kirjoitti:Jos autoon vaihdettavaan moottoriin on tehty alkuperäistä tehoa ilmeisesti lisääviä muutoksia, on tehosta tarvittaessa esitettävä katsastajalle luotettava selvitys, esimerkiksi tehonmittaustodistus tehodynamometrimittauksesta.
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Mulla olis reseptinä ehkäpä t8 alakerta,16v (2,1)imusarja ja kansi.Kunnollinen pakosarja(ei alkuperäinen) hestec,mega tms säädettävä moottorinohjaus,holset hx35 tms.Hevosvoimia tolla reseptillä enemmän ku suurimmalla osalla täällä :roll: Saabin laatikot tuntien,taidan jättää tekemättä.
Tässä tapauksessa harkitsisin ehkä t8 alakertaa,siistitty 8v kansi,kjet(kerran jo paikoillaan)itsetehty pakosarja ja joku itseäsi miellyttävä ahdin.Kiina ic.Noi pakosarja ja ic riittää jo ''itserakennukseksi.Ja suljettua rataa varten on tietty toiset säädöt..
J-ani
"Aero"
Viestit: 463
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 15:22

Viesti Kirjoittaja J-ani »

Säädettävä nokkapyörä tulossa... 31e koneistamolla tehtynä. Halpoja hevosiako?
#1890
Vastaa Viestiin