900 t8 apc vai 900 s?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
kupo
"Ruisku"
Viestit: 144
Liittynyt: To Helmi 23, 2006 16:34
Paikkakunta: Helsinki

900 t8 apc vai 900 s?

Viesti Kirjoittaja kupo »

Eli olen aikeissa hankkia seuraajaa vanhalle satkulleni. Ajattelin kuitenkin kysyä kokeneemmilta kyseisten autojen hyviä ja huonoja puolia.
Joten olisin kiitollinen jos viisaammat kertoisivat hieman enemmän autoista.

Ymmärtääkseni ässässä ei ole apc:tä? Kuinka tärkeä tuo apc on?
Kiitos jo etukäteen.
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Re: 900 t8 apc vai 900 s?

Viesti Kirjoittaja 900S »

kupo kirjoitti:
Ymmärtääkseni ässässä ei ole apc:tä? Kuinka tärkeä tuo apc on?
Kiitos jo etukäteen.
Ei ole ässässä tosiaan apc:tä, eikä siitä suurtakaan iloa vakiossa ole. Mutta jos virittämään rupeaa, niin sitten se on hyvä olla olemassa. Se on myös kohtuu helppo kuulemma lisätä ässään, mikäli tarve vaatii.
9-5 2,3t Wagon `06 x 2
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Re: 900 t8 apc vai 900 s?

Viesti Kirjoittaja Sami »

kupo kirjoitti:
Ymmärtääkseni ässässä ei ole apc:tä? Kuinka tärkeä tuo apc on?
Kiitos jo etukäteen.
-Riippuu itsestäsi ja ajotyylistäsi. Ei kovin tärkeä kapistus meikäläisen ajossa vaikka semmoinen tuli S:ään asennettua. Miksikö? Ajelen kaupungissa (40km/h-90km/h) aina 1500-2700 kierroksen välillä ja nyt katsottuna ei paineet nouse sen enempää kuin alkuperäisen asetuksen aikana eli ilman APC:ta. Meikäläisen ajotyyli on tuommoista pintakaasulla ajelua.

-APC:sta huomasin olevan hyötyä meikäläisen ajotyylillä ainoastaan matka-ajossa maantienopeuksilla (100km/h-120km/h). Silloin korkeammista paineista on hyötyä ohituksissa. Toki 0.85 paineilla auto lähtee hyvin ja se tuntuu mukavalta.

Jälkikäteen ajateltuna tuli mieleen, että kun en tuota tehoreserviä juuri koskaan tule käyttäneeksi, niin olisin pärjännyt matalapaineturbolla yhtähyvin. Joku toinen joka tykkää kiihdytellä raskaammalla kaasujalalla on varmasti toista mieltä. Jokatapauksessa Ässän hankkimalla et sinällään häviä mitään vaan voit asentaa siihen APC:n ja välijäähyn jos tulee tarpeeseen.

Saabin oma välijäähdytin on hyvä kompromissi. Hyvä välijäähdytinhän poistaa systeemistä energiaa, joka loppujen lopuksi tarkoittaa sitä että hyötysuhde huononee. Satkun oma välijäähy ei ole mitenkään tehokas, mutta hoitaa tehtävänsä eli jäähdyttää hivenen, parantaa täyttöastetta ja vähentää nakutusmahdollisuutta. Suunnitelmat isomman ja paremman välijäähyn asentamisesta hylkäsin, kun tuli käytännössä huomattua että siitä saatavaa hyötyä en tarvitse.

8V turbosta ei minulle jäänyt mitkään mukavat kokemukset. Toimiessaan auto on mukava ajella, mutta omat yksilöni kärsi palavista pakoventtiileistä. Vaikka mekaaninen k-jetti on varmatoiminen ja seokset tuli säädeltyä kohdilleen, niin maantieohituksissa jostain syystä pääsi liian laihalle --> venttiili paloi ja reissu jatkui kolmella pytyllä. Voi olla, että meikäläisen k-jeteissä oli jotain ongelmaa.. Ajotyyli oli silloinkin rauhallista, mutta vuoden aikana kerkisin tehdä jo kaksi kansiremonttia. Yhteensä neljään kanteen tuli T8 aikoina hiottua kansiventtiileitä parvekkeella:) Muuten mukavia autoja oli.

16V on kuitenkin meikäläisen mielestä parempi. Yksinkertainen elektroninen ruiskujärjestelmä on helppo huoltaa ja ylläpitää. Kannessa on hydrauliset venttiilin-nostimet (ei tarvitse miettiä, että onko välykset kohdillaan). Mukavampi ajettava meikäläisen mielestä. Täältä pisteet ässän hankkimiselle!
kupo
"Ruisku"
Viestit: 144
Liittynyt: To Helmi 23, 2006 16:34
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kupo »

Jep, kyllä ehkä jotain viritystä on suunnitteilla tulevaisuudessa.
Mitenkäs sitten kun t8:ssa on kuitenkin puolet vähemmän venttiilejä, niin vaikuttaako se miten viritys aikeisiin?
kupo
"Ruisku"
Viestit: 144
Liittynyt: To Helmi 23, 2006 16:34
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kupo »

Hyväkuntonen ässä olisi mun mieleen kyllä. Ja ic:n asennus ei varmaan hirvee homma ole?
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

900:n oman IC:n asennus on suorastaan helppoa "plug and play" hommaa. Isompien välijäähyjen asennus vaatii jo askartelua, mutta täällä foorumilla on aika moni tehnyt asennuksistaan kuvatarinoita, joista saa osviittaa.

Edit: jos virittäminen on suunnitelmissa, niin silloin 16V elektronisen ruiskun vuoksi. Virisoftia liikkuu YV pohjalta ja bensapuolen asiat on muutenkin paljon helpompia.
pakinen
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 23:11
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pakinen »

Hyvä välijäähdytinhän poistaa systeemistä energiaa, joka loppujen lopuksi tarkoittaa sitä että hyötysuhde huononee.
Ei muuten pidä paikkaansa. Polttomoottori on lämpövoimakone, jonka hyötysuhde paranee mitä suurempi lämpötilaero on!
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ainoa etu 8-venaisessa on, ettei venttiilinvarrenkumit voi alkaa vuotamaan, koska siinä ei sellaisia ole! 16-tappinen onnistui viemään pahimmillaan litran öljyä 300kilometrin matkalla. Näin teki porukoiden 900S -92 ennen kansiremppaa. Venavarrenkumit oli ihan horot... Nyt ei tarvii tikkua vahtia vaihtovälillä, kun on kansi laitettu. Kaikinpuolin mukavia vehkeitä nuo matalapaineturbot. Molemmista t8:sta ja 900S:n matalapaineturbosta on omakohtaista kokemusta. Jos pitäisi valita, niin kyllä mie mieluummin sen 900S:n ottaisin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

pakinen kirjoitti:
Hyvä välijäähdytinhän poistaa systeemistä energiaa, joka loppujen lopuksi tarkoittaa sitä että hyötysuhde huononee.
Ei muuten pidä paikkaansa. Polttomoottori on lämpövoimakone, jonka hyötysuhde paranee mitä suurempi lämpötilaero on!
Joo, en tiedä sitten kun en ole alan asiantuntija. Maalaisjärjellä pääteltiin työkavereiden kanssa ihan yleisenä energiasysteeminä (koko moottorisysteemiä ajateltiin laatikkona). Sisään tulee energiaa jossain muodossa ja systeemi luovuttaa energiaa lämpönä ja mekaanisena voimana. Pessimisteinä vielä ajateltiin, että energiaa ei saa ilmaiseksi. Voi olla että meni vituralleenkin tuo meidän järkeily:)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Sami kirjoitti:
Joo, en tiedä sitten kun en ole alan asiantuntija. Maalaisjärjellä pääteltiin työkavereiden kanssa ihan yleisenä energiasysteeminä (koko moottorisysteemiä ajateltiin laatikkona). Sisään tulee energiaa jossain muodossa ja systeemi luovuttaa energiaa lämpönä ja mekaanisena voimana. Pessimisteinä vielä ajateltiin, että energiaa ei saa ilmaiseksi. Voi olla että meni vituralleenkin tuo meidän järkeily:)
Joo, mutta yks juttu jäi huomioimatta. Nythän turbolla on otetu sitä hukkaan menenevää pakokaasuvirtausta hyödyksi. Ahdettaessa vaan se turbon ahtama ilma lämpenee. Ahtamisesta tullut hukkalämpö siis ei oo hukattua energiaa enää. Sehän olisi hukattu jokatapauksessa ilman turboa. :wink:

Kyllä tosiasia on kuitenkin niin, että moottorista saadaan paras teho, mitä kylmempää ilmaa sinne sisään johdetaan imutahdin aikana.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
kupo
"Ruisku"
Viestit: 144
Liittynyt: To Helmi 23, 2006 16:34
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kupo »

Mitenkäs tuossa ässässä onnistuu ahtojen nosto, kun siinä ei oo apc:tä. Kun eikös apc:llä varustetuissa malleissa voi apc:tä muuttamalla säätää ahtoja?
Voiko ässään sitten laittaa ns. turboruuvin?
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Se on totta, että tehoa saadaan lisää. Lämpötilan nousu johtuu paineen noususta. Ja jos tuota ahtamista ajatellaan polttomoottorin kannalta voi olla, että lämpotila jää viivan yläpuolelle jolloin välijäähy itseasiassa parantaisi hyötysuhdetta.

Mutta näin sitä tulee heiteltyä omia uskomuksia ja kun ei oikeastaan mistään juuri mitään tiedä, niin tulee väärää tietoakin tänne foorumille:)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

kupo kirjoitti:Mitenkäs tuossa ässässä onnistuu ahtojen nosto, kun siinä ei oo apc:tä. Kun eikös apc:llä varustetuissa malleissa voi apc:tä muuttamalla säätää ahtoja?
Voiko ässään sitten laittaa ns. turboruuvin?
Siis tietysti siitä voi nostaa paineita ilman mitään ihmejuttuja. APC:n asentaminen itsessään jo nostaa tehoja, koska apc nostaa ahtopaineet ylemmäksi, kuin ässässä on peruspaineet, mikäli kone ei nakuta. Nakutushan on se pahin ja hankalin asia hallittavaksi paineiden nostossa. APC-boksin asennuksella saadaan paineet nostettua turvallisesti verrattuna muihin menetelmiin, kuten esim. perinteiseen turboruuviin tai hukkaportin kellon säätämiseen. Välijäähdytin on tietysti se toinen juttu, millä nakutustilanteeseen joutumista pyritään välttämään.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

Mertmi kirjoitti:
kupo kirjoitti:Mitenkäs tuossa ässässä onnistuu ahtojen nosto, kun siinä ei oo apc:tä. Kun eikös apc:llä varustetuissa malleissa voi apc:tä muuttamalla säätää ahtoja?
Voiko ässään sitten laittaa ns. turboruuvin?
Välijäähdytin on tietysti se toinen juttu, millä nakutustilanteeseen joutumista pyritään välttämään.
ja riittävästi bensaa! eli hommaa lastu jos alat paineita nostamaan!
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Vastaa Viestiin