sporttiratti tonnariin

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
norther7
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 20:50
Paikkakunta: Eura

sporttiratti tonnariin

Viesti Kirjoittaja norther7 »

joo elikkäs mistäköhän saisi noita keskiöitä noihin myytäviin "ralliratteihin" vai käykö jotkut sellaiset suoraankin?
itsellä löytyisi kyllä koneistus välineet jos niistä olisi jotai apua?
kertookaahan ketä rattia on vaihdellut tonnariin! 8O
xjford
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Pe Helmi 11, 2005 15:03
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja xjford »

ainakin nr-autovaruste turussa myy saban keskiöitä. toimittaa muistaakseni matkahuollolla ympärs maan
saab 900 turbo -80 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
Boiga
"Hirsch"
Viestit: 779
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Boiga »

luisilla on keskiöitä tonnariin... ittellä oli luisin racing ratti aikaisemmin jonka vaihdoin sitten raidin hieman tukevampaan rattiin..
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla ;)
norther7
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 20:50
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja norther7 »

missäs hinnoissa noi keskiöt pyörii ja onko kyseisillä puljuilla nettisivuja?!
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4993
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja Tuha »

norther7 kirjoitti:missäs hinnoissa noi keskiöt pyörii ja onko kyseisillä puljuilla nettisivuja?!
Kuukkeli (eli google) antoi seuraavaa: http://www.nr-autovaruste.com/
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
2766
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 22:49
Paikkakunta: helsinki

Ratin irrottaminen

Viesti Kirjoittaja 2766 »

Rattiaiheeseen liittyen tyhmä kysymys:
Voiko airbagillisen ratin irrottaa kuten tavallisen, vai edellyttääkö bagi joitakin erityistoimia???


t.
MikkoL
cse 2,3TA
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Paukkurattia EI voi irroittaa samalla tavalla kuin tyynytöntä.Tuleepi muuten pussi silmille. Jostain ohjekirjasta luin ,että akku pitäis olla irroitettuna vähintään puoli tuntia ,ennekuin paukkurattiin menee koskemaan. Itse en moiseen koskisi , vaan antaisin rattin irroituksen sellaisen tehtäväksi ,joka sen oikeasti osaa.
Muistathan ,että jos autossa on ratissa turvatyyny , niin sitä ei saa vaihtaa tyynyttömäksi.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

AnttiR kirjoitti:Muistathan ,että jos autossa on ratissa turvatyyny , niin sitä ei saa vaihtaa tyynyttömäksi.
Eikös sen saa poistaa jos mallisarjasta löytyy myös tyynytön?
Eli ekoissa matalakeulasissa ei tainnu olla vakiona joten ei tarvinne välttämättä missään tontus olla???

Eri asia onko järkee poistaa, toisaalta melko vanhojakin tyynyjä rupee oleen liikenteessä että kauheen varma ei kuitenkaan voi olla että se tarpeen tullun laukee.

Kannattaa tarkistaa toi ennen ku rupee tyynyy poistaan. :roll:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
norther7
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 20:50
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja norther7 »

Tuha: joo kuukkeli antoi tuon osotteen ja kyselinkin jo keskiötä mailitse ja lupasivat palata asiaan 14.8. kun palaavat lomilta... :wink:
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

AnttiR kirjoitti:Paukkurattia EI voi irroittaa samalla tavalla kuin tyynytöntä.Tuleepi muuten pussi silmille. Jostain ohjekirjasta luin ,että akku pitäis olla irroitettuna vähintään puoli tuntia ,ennekuin paukkurattiin menee koskemaan. Itse en moiseen koskisi , vaan antaisin rattin irroituksen sellaisen tehtäväksi ,joka sen oikeasti osaa.
Tuossa talvella just vaihdoin -96 tonnarin nahkaratin Jubilee-malliseksi ja bägin irroitus käy toki ilman, että irroittaa akunkenkää. Bägikin on vain "sähkölaite" ja jos virta-avaimet ovat taskussa, niin vaaraa ei ole. Virtaa ei saa käyttää päällä bägin ollessa irroitettuna, koska tällöin syttyy vikavalo ja sen nollaaminen vaatii Techillä käyntiä.

Oma toimenpide siis oli seuraava...

Autoon sisälle ja avaimet taskuun. Bägin ruuvit irti, bägi syliin ja liitin irti. Ratin mutteri irti ja raivokkaasti sivulta sivulle tempoen ja samalla vetäen ratti irti(pitäisi lähteä myös polvilla tiukkaamalla ja kämmenellä yläreunaan lyömällä). Kannattaa harkita voimankäytön määrä. Bägin ja äänimerkin liittimet ratin läpi pois ja uutta rattia käänteisessä järjestyksessä takaisin. Bägin liitin kiinni ja bägi rattiin. Sitten vaan virrat päälle ja tarkistus.

Bägiin siis ei tule sähköä, kuin siinä tilanteessa, että joku törmäyssensoreista ilmoittaa ja SRS-boksi päättää räjäyttää tyynyn. Olen keskustellut aiheesta useiden Saabeja enemmän tai vähemmän työkseen laittavien kanssa ja päätynyt edellä mainittuun lopputulokseen. Toki kanssani saa olla eri mieltä, jos sille tuntuu.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Hyvä on, en ole kyseistä kirjaa lukenut. Noudattakaa siis muut tuota edellä mainittua ohjetta!!

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
2766
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 22:49
Paikkakunta: helsinki

ratin irrotus

Viesti Kirjoittaja 2766 »

Kiitos neuvoista.

En ole rattia vaihtamassa, sen asentoa vain pitäisi korjata.

Hieman historiaa.

Vaihdoin asentajan kanssa siihen keväällä hammastangon, kun entinen oireili: ohjaus naksahteli pienissä nopeuksissa ja oli hieman tavallista jäykempi. Naksahtelu muuten hiljaisessa autossa vei vähitellen hermot.

tuota naksahtelun aiheuttajaa etsittiin kaikkialta, mm. jousien ylälaakereista, ohjausvaihteen puslista, alustan puslista, pyörien laakereista, raidetangon päistä.. vika korjaantui klubilaiselta hankitulla uusvanhalla hammastangolla (tehdasuusi maksaa muuten 1000 euroa... )

Vanha jumitteli selvästi kun sitä vedeltiin ruuvipenkissä, joten siinähän se vika oli. Tästä ohjauksen ääntelystä ollut juttua täällä klubilla, lukemani mukaan harva on kuitenkaan hammastankoa vaihtanut?

Uuden ohjausvaihteen lisäksi luonnollisesti uudet tehostajan nesteet ja suodatin. Ja uudet kiinnityspuslat (joiden asennus vaatii tuhtia ruuvipenkkiä ja fairya!). Raidetangot otettiin entisestä kun olivat jämäkämmät.

Lopputulos oli keventynyt ja äänetön ohjaus, ainoaksi viaksi jäi ohjauksen keskiasennossa 'boorin verran' vasemmalle kääntynyt ratti, ilmeisesti ohjaustangon jalkatilassa olevat liitokset tulivat hieman väärään asentoon. Niinpä suunnittelin korjaavani tuon käyttämällä rattia irti..

MikkoL
cse 23TA
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Jos autossasi on ollut rekisteröintikatsastuksessa turvatyynyllinen ratti ,niin se on on oltava jatkossakin.Sama koskee myös repsikan turvatyynyä. Näin, vaikka mallisarjassa olisi turvatyynyttömiä versioitakin. Jos haluat poistaa laiillisesti paukkuratin on auto muutoskatsastettava.
Vastaa Viestiin