Katalysaattori

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
saabisti900
"Turbo"
Viestit: 295
Liittynyt: Pe Joulu 05, 2003 16:13
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja saabisti900 »

Vigge kirjoitti:
saabisti900 kirjoitti:En nyt viitsinyt aloittaa uutta topiccii tästä mun kysmyksestä.

Mutta tietääkö kukaan viisaampi, miten noi amerikassa myytävät katit menisi katsastuksesta läpi? Esimerkiksi tuolta summtracingista saisi aika pirun halvalla noita katalysaattoreita, mutta kun ei oikein tiedä mitä suomen tielaki pitää niistä.
JT:n settien mukana tulee lähes poikkeuksetta Catcon katti. Nämä ovat jenkkivalmisteita.
En usko että ongelmia tulee...
Olisko toi sitten myös sama muiden jenkkiläisten kattien kohdalla? Kutkuttaisi vain ostaa usasta katti, koska sieltä saisi jo 60e katin :P
Saab 900 2.0t vm.96
#1948
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

Usean kuukauden kokemuksella voin todeta, että vm-98 Saab toimii hyvin ilman kattiakin :lol:
STCF #9
9-5-98 stage-?, 9k 2,3T -98 stage-7, 9-3SS TX -08
Klubi #1812
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

2,3T sport kirjoitti:Usean kuukauden kokemuksella voin todeta, että vm-98 Saab toimii hyvin ilman kattiakin :lol:


Mites persdyno vaikutus ???
TurboJanne
"Aero"
Viestit: 465
Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja TurboJanne »

Ei sillä ole mitään väliä missä katti on valmistettu, kunhan putkessa ko. pönttö selvästi näkyy, niin katsastuksessa ei tule ongelmia. Sehän olisi aika hassua jos katsastuksessa sanottais vaikka että "sulla on vääränmerkkiset tulpat täällä, ei mee läpi...!) 8)


Mutta mua kiinnostaisi mitä maksaa noi WRC-katit siellä Oulussa? Kyllähän ne kuitenkin virtaa vielä paremmin, joten ainakin marginaalista tehonlisäystä tulisi verrattuna ns. sporttikattiin. Ja mikä oli se firma joka näitä myy? Valmistaja?
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Ootko jo kysyny paljon tuolla maksaa ???

http://www2.kemira.com/ecocat/products/ ... acing.html

Muistinmukaan B-tuotteena olis saanu aika halvallakin joskus...
saabisti900
"Turbo"
Viestit: 295
Liittynyt: Pe Joulu 05, 2003 16:13
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja saabisti900 »

TurboJanne kirjoitti:Ei sillä ole mitään väliä missä katti on valmistettu, kunhan putkessa ko. pönttö selvästi näkyy, niin katsastuksessa ei tule ongelmia. Sehän olisi aika hassua jos katsastuksessa sanottais vaikka että "sulla on vääränmerkkiset tulpat täällä, ei mee läpi...!) 8)
Ei sillä olekaan väliä missä se on valmistettu. Mutta kun siellä katsastuksessa ne katsastussedät tykkää mittailla niitä pakokaasupäästöjä.

Ja kyllähän sitä voisi aina laittaa vakiokatin paikalleen, kun menee katsastukseen. Mutta olen vain kuullut juttua, että ilman kattia se saabi pitää jo liian kovaa melua.

Mutta sanooko nyt te viisaammat, että pitääkö saabbi kauheasti ääntä ilman sitä kattia :roll: ? Pystyykö sitä ääntä kestämään?
Saab 900 2.0t vm.96
#1948
TurboJanne
"Aero"
Viestit: 465
Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja TurboJanne »

Se katin poistaminen tosiaan vaikuttaa pakoääniin huomattavasti, mutta silti pelkällä 3-tuuman kokoputkella, jossa yksi vaimennin, vielä kehtaa ihan hyvin ajella. Ko. yhdistelmällä jalkakäytäville kyllä kuuluu hyvinkin sporttinen soundi, mutta ainakin mun mielestä vielä täysin siedettävä.
Ja se turbon vihellys pakoputkesta... Se se on herkkua!! Katin kanssa ei moisesta pääse nauttimaan.
TurboJanne
"Aero"
Viestit: 465
Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja TurboJanne »

Ja jenkkikateista vielä, luulisin että täyttävät päästörajat ongelmitta, onhan Jenkkilässä kuitenkin melkoisen rankat päästönormit. Varmasti keskimäärin turvallisempaa käyttää jenkkiläistä kattia kuin vaikka ugandalaista :P
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

saabracing kirjoitti: Mites persdyno vaikutus ???
Kun en ihan tarkkaan tiedä milloin katalysaattorin kennosto poistui putkistosta niin on paha tehdä vertausta. :D
Selkeästi havaittavasta erosta ei ole kyse jos parhaimmillaan voi saavuttaa n.10hv. Tietty riippuu auton voimavaroista ja massasta, mutta karkeasti voidaan sanoa, että turbo-Saabin kohdalla teho/paino-suhde muuttuu saman verran lisäämällä tai poistamalla yksi matkustaja.
Kun jossainvaiheessa saan itsestäni niin paljon irti, että jaksan ruuvata viime kuussa saapuneen uuden metalli-katin taas putkistoon ni suunnittelin mittaavani mahdollista kiihtyvyyden heikentymistä ajanottokellolla.

Seuraava osuus on vain meikäläisen arvailua...
80-90lukujen vaihteessa Turbo16-Saabeissa tehot putosivat 175:stä 160:een katalysaattorin myötä. Luulen ettei katalysaattorin olisi tarvinnut "varastaa" ihan noin suurta hevosmäärää vaan kokemuksen puute katalysaattorien kestosta, turbolla varustetuissa autoissa, sai Saabin insinöörit ohjelmoimaan moottorien softat hiukan kevyempään vireeseen jotta katalysaattorit pääsisivät pienemmällä termisellä-rasituksella.(lämpö)
Tähdennän vielä että edellä mainittu on vain oma päätelmäni ja ei pohjaudu mihinkään Trollhattanista saatuun tietoon :D


Katalysaattorin melunvaimennuksesta...
Alkutilanne: JT3" turbolta perään ontolla katalysaattorilla... seuraavaksi: alkup. downpipe ja katalysaattori josta JT3" perään... nykyinen tilanne: JT3" turbolta perään ilman katalysaattoria... Varsin vähäiset meluerot :!: Pohjautuu muidenkin kuin meikäläisen korvaparin havaintoihin.

Ainostaan silloin meluero hypähti pari pykälää kun täysin alkuperäinen putkisto vaihtui kerralla turbolta alkaen JT3":een kisa-katilla. Pari ekaa päivää nolotti painaa kaasua yhtään reilummin ku tuntui että melu oli vähintäänkin huomiota herättävä :D
STCF #9
9-5-98 stage-?, 9k 2,3T -98 stage-7, 9-3SS TX -08
Klubi #1812
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

2,3T sport kirjoitti:Usean kuukauden kokemuksella voin todeta, että vm-98 Saab toimii hyvin ilman kattiakin :lol:
Miten se sun katti tarina meni/päättyi SP:n kanssa?
En muista nähneeni että täällä olisi juttua siitä.
#1730
500whp.net member
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

Vigge kirjoitti:
2,3T sport kirjoitti:Usean kuukauden kokemuksella voin todeta, että vm-98 Saab toimii hyvin ilman kattiakin :lol:
Miten se sun katti tarina meni/päättyi SP:n kanssa?
En muista nähneeni että täällä olisi juttua siitä.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 2&start=45
ton sivun loppuun kirjoitin aiheesta jotain :D
STCF #9
9-5-98 stage-?, 9k 2,3T -98 stage-7, 9-3SS TX -08
Klubi #1812
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

2,3T sport kirjoitti:
Vigge kirjoitti:
2,3T sport kirjoitti:Usean kuukauden kokemuksella voin todeta, että vm-98 Saab toimii hyvin ilman kattiakin :lol:
Miten se sun katti tarina meni/päättyi SP:n kanssa?
En muista nähneeni että täällä olisi juttua siitä.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 2&start=45
ton sivun loppuun kirjoitin aiheesta jotain :D
Katos vaan, on jäänyt jostain syystä lukematta :oops:
#1730
500whp.net member
Vastaa Viestiin