Olisko toi sitten myös sama muiden jenkkiläisten kattien kohdalla? Kutkuttaisi vain ostaa usasta katti, koska sieltä saisi jo 60e katinVigge kirjoitti:JT:n settien mukana tulee lähes poikkeuksetta Catcon katti. Nämä ovat jenkkivalmisteita.saabisti900 kirjoitti:En nyt viitsinyt aloittaa uutta topiccii tästä mun kysmyksestä.
Mutta tietääkö kukaan viisaampi, miten noi amerikassa myytävät katit menisi katsastuksesta läpi? Esimerkiksi tuolta summtracingista saisi aika pirun halvalla noita katalysaattoreita, mutta kun ei oikein tiedä mitä suomen tielaki pitää niistä.
En usko että ongelmia tulee...
Katalysaattori
- 
				saabisti900
 - "Turbo"
 - Viestit: 295
 - Liittynyt: Pe Joulu 05, 2003 16:13
 - Paikkakunta: Rauma
 
Saab 900 2.0t vm.96
#1948
						#1948
- 
				2,3T sport
 - "Viggen"
 - Viestit: 653
 - Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
 - Paikkakunta: E-suomi
 - Viesti:
 
- 
				saabracing
 - "Hölösuu"
 - Viestit: 4093
 - Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
 - Paikkakunta: jkl, laukaa
 
- 
				TurboJanne
 - "Aero"
 - Viestit: 465
 - Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
 - Paikkakunta: Turku
 
Ei sillä ole mitään väliä missä katti on valmistettu, kunhan putkessa ko. pönttö selvästi näkyy, niin katsastuksessa ei tule ongelmia. Sehän olisi aika hassua jos katsastuksessa sanottais vaikka että "sulla on vääränmerkkiset tulpat täällä, ei mee läpi...!)  
Mutta mua kiinnostaisi mitä maksaa noi WRC-katit siellä Oulussa? Kyllähän ne kuitenkin virtaa vielä paremmin, joten ainakin marginaalista tehonlisäystä tulisi verrattuna ns. sporttikattiin. Ja mikä oli se firma joka näitä myy? Valmistaja?
			
			
									
									
						Mutta mua kiinnostaisi mitä maksaa noi WRC-katit siellä Oulussa? Kyllähän ne kuitenkin virtaa vielä paremmin, joten ainakin marginaalista tehonlisäystä tulisi verrattuna ns. sporttikattiin. Ja mikä oli se firma joka näitä myy? Valmistaja?
- 
				saabracing
 - "Hölösuu"
 - Viestit: 4093
 - Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
 - Paikkakunta: jkl, laukaa
 
Ootko jo kysyny paljon tuolla maksaa ???
http://www2.kemira.com/ecocat/products/ ... acing.html
Muistinmukaan B-tuotteena olis saanu aika halvallakin joskus...
			
			
									
									
						http://www2.kemira.com/ecocat/products/ ... acing.html
Muistinmukaan B-tuotteena olis saanu aika halvallakin joskus...
- 
				saabisti900
 - "Turbo"
 - Viestit: 295
 - Liittynyt: Pe Joulu 05, 2003 16:13
 - Paikkakunta: Rauma
 
Ei sillä olekaan väliä missä se on valmistettu. Mutta kun siellä katsastuksessa ne katsastussedät tykkää mittailla niitä pakokaasupäästöjä.TurboJanne kirjoitti:Ei sillä ole mitään väliä missä katti on valmistettu, kunhan putkessa ko. pönttö selvästi näkyy, niin katsastuksessa ei tule ongelmia. Sehän olisi aika hassua jos katsastuksessa sanottais vaikka että "sulla on vääränmerkkiset tulpat täällä, ei mee läpi...!)![]()
Ja kyllähän sitä voisi aina laittaa vakiokatin paikalleen, kun menee katsastukseen. Mutta olen vain kuullut juttua, että ilman kattia se saabi pitää jo liian kovaa melua.
Mutta sanooko nyt te viisaammat, että pitääkö saabbi kauheasti ääntä ilman sitä kattia
Saab 900 2.0t vm.96
#1948
						#1948
- 
				TurboJanne
 - "Aero"
 - Viestit: 465
 - Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
 - Paikkakunta: Turku
 
Se katin poistaminen tosiaan vaikuttaa pakoääniin huomattavasti, mutta silti pelkällä 3-tuuman kokoputkella, jossa yksi vaimennin, vielä kehtaa ihan hyvin ajella. Ko. yhdistelmällä jalkakäytäville kyllä kuuluu hyvinkin sporttinen soundi, mutta ainakin mun mielestä vielä täysin siedettävä.
Ja se turbon vihellys pakoputkesta... Se se on herkkua!! Katin kanssa ei moisesta pääse nauttimaan.
			
			
									
									
						Ja se turbon vihellys pakoputkesta... Se se on herkkua!! Katin kanssa ei moisesta pääse nauttimaan.
- 
				TurboJanne
 - "Aero"
 - Viestit: 465
 - Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
 - Paikkakunta: Turku
 
- 
				2,3T sport
 - "Viggen"
 - Viestit: 653
 - Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
 - Paikkakunta: E-suomi
 - Viesti:
 
Kun en ihan tarkkaan tiedä milloin katalysaattorin kennosto poistui putkistosta niin on paha tehdä vertausta.saabracing kirjoitti: Mites persdyno vaikutus ???
Selkeästi havaittavasta erosta ei ole kyse jos parhaimmillaan voi saavuttaa n.10hv. Tietty riippuu auton voimavaroista ja massasta, mutta karkeasti voidaan sanoa, että turbo-Saabin kohdalla teho/paino-suhde muuttuu saman verran lisäämällä tai poistamalla yksi matkustaja.
Kun jossainvaiheessa saan itsestäni niin paljon irti, että jaksan ruuvata viime kuussa saapuneen uuden metalli-katin taas putkistoon ni suunnittelin mittaavani mahdollista kiihtyvyyden heikentymistä ajanottokellolla.
Seuraava osuus on vain meikäläisen arvailua...
80-90lukujen vaihteessa Turbo16-Saabeissa tehot putosivat 175:stä 160:een katalysaattorin myötä. Luulen ettei katalysaattorin olisi tarvinnut "varastaa" ihan noin suurta hevosmäärää vaan kokemuksen puute katalysaattorien kestosta, turbolla varustetuissa autoissa, sai Saabin insinöörit ohjelmoimaan moottorien softat hiukan kevyempään vireeseen jotta katalysaattorit pääsisivät pienemmällä termisellä-rasituksella.(lämpö)
Tähdennän vielä että edellä mainittu on vain oma päätelmäni ja ei pohjaudu mihinkään Trollhattanista saatuun tietoon
Katalysaattorin melunvaimennuksesta...
Alkutilanne: JT3" turbolta perään ontolla katalysaattorilla... seuraavaksi: alkup. downpipe ja katalysaattori josta JT3" perään... nykyinen tilanne: JT3" turbolta perään ilman katalysaattoria... Varsin vähäiset meluerot
Ainostaan silloin meluero hypähti pari pykälää kun täysin alkuperäinen putkisto vaihtui kerralla turbolta alkaen JT3":een kisa-katilla. Pari ekaa päivää nolotti painaa kaasua yhtään reilummin ku tuntui että melu oli vähintäänkin huomiota herättävä
STCF #9
9-5-98 stage-?, 9k 2,3T -98 stage-7, 9-3SS TX -08
Klubi #1812
						9-5-98 stage-?, 9k 2,3T -98 stage-7, 9-3SS TX -08
Klubi #1812
- 
				2,3T sport
 - "Viggen"
 - Viestit: 653
 - Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
 - Paikkakunta: E-suomi
 - Viesti:
 
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 2&start=45Vigge kirjoitti:Miten se sun katti tarina meni/päättyi SP:n kanssa?2,3T sport kirjoitti:Usean kuukauden kokemuksella voin todeta, että vm-98 Saab toimii hyvin ilman kattiakin
En muista nähneeni että täällä olisi juttua siitä.
ton sivun loppuun kirjoitin aiheesta jotain
STCF #9
9-5-98 stage-?, 9k 2,3T -98 stage-7, 9-3SS TX -08
Klubi #1812
						9-5-98 stage-?, 9k 2,3T -98 stage-7, 9-3SS TX -08
Klubi #1812
Katos vaan, on jäänyt jostain syystä lukematta2,3T sport kirjoitti:http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 2&start=45Vigge kirjoitti:Miten se sun katti tarina meni/päättyi SP:n kanssa?2,3T sport kirjoitti:Usean kuukauden kokemuksella voin todeta, että vm-98 Saab toimii hyvin ilman kattiakin
En muista nähneeni että täällä olisi juttua siitä.
ton sivun loppuun kirjoitin aiheesta jotain
#1730
500whp.net member
						500whp.net member