saabracing kirjoitti:
Mites persdyno vaikutus ???
Kun en ihan tarkkaan tiedä milloin katalysaattorin kennosto poistui putkistosta niin on paha tehdä vertausta.
Selkeästi havaittavasta erosta ei ole kyse jos parhaimmillaan voi saavuttaa n.10hv. Tietty riippuu auton voimavaroista ja massasta, mutta karkeasti voidaan sanoa, että turbo-Saabin kohdalla teho/paino-suhde muuttuu saman verran lisäämällä tai poistamalla yksi matkustaja.
Kun jossainvaiheessa saan itsestäni niin paljon irti, että jaksan ruuvata viime kuussa saapuneen uuden metalli-katin taas putkistoon ni suunnittelin mittaavani mahdollista kiihtyvyyden heikentymistä ajanottokellolla.
Seuraava osuus on vain meikäläisen arvailua...
80-90lukujen vaihteessa Turbo16-Saabeissa tehot putosivat 175:stä 160:een katalysaattorin myötä. Luulen ettei katalysaattorin olisi tarvinnut "varastaa" ihan noin suurta hevosmäärää vaan kokemuksen puute katalysaattorien kestosta, turbolla varustetuissa autoissa, sai Saabin insinöörit ohjelmoimaan moottorien softat hiukan kevyempään vireeseen jotta katalysaattorit pääsisivät pienemmällä termisellä-rasituksella.(lämpö)
Tähdennän vielä että edellä mainittu on vain oma päätelmäni ja ei pohjaudu mihinkään Trollhattanista saatuun tietoon
Katalysaattorin melunvaimennuksesta...
Alkutilanne: JT3" turbolta perään ontolla katalysaattorilla... seuraavaksi: alkup. downpipe ja katalysaattori josta JT3" perään... nykyinen tilanne: JT3" turbolta perään ilman katalysaattoria... Varsin vähäiset meluerot

Pohjautuu muidenkin kuin meikäläisen korvaparin havaintoihin.
Ainostaan silloin meluero hypähti pari pykälää kun täysin alkuperäinen putkisto vaihtui kerralla turbolta alkaen JT3":een kisa-katilla. Pari ekaa päivää nolotti painaa kaasua yhtään reilummin ku tuntui että melu oli vähintäänkin huomiota herättävä
