9-3 Aero "lastutus"

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
testing1
"Aero"
Viestit: 430
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

9-3 Aero "lastutus"

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Olen hankkinut tälläisen tientukkeen kuin 9-3 Aero vuosimallia 2001 itselleni kauppakassiksi perhekäyttöön. En tahtonut löytää mistään luotettavia suoritus/teho tietoja, olisko tuossa 205hv/280Nm? Oletin että ainakin kys. merkin klubin sivuilla nyt varmasti olisi historiaa kaikista malleista spekseineen, mutten löytänyt mitään ???

No onkos joku kokeillut tämmöistä vuoden 2001 tai samankorimallin Aeroon:
http://www.viritykset.fi/Saab.html

Missäs Hämeen alueella olis paja jossa asennettas jonkinlainen päivitys koneeseen, eli kansankielellä lastutus, mutta taitaapi nykyään olla vain softa alkuperäiseen boxiin?

Tarkoituksena olisi saada n. 250 hv(+/- 10hv) ja vääntöä n. 350 Nm(+/- 30 Nm), eikä enempää, kun paikkojen pitäisi kestää.

Tsekkasin klubin sivuilla mainitun Maptun liikkeen, vaihtaako ne koko boxin vai asentaa pelkän softan? Onko tällä liikkeellä useita asennuspaikkoja vai onko vain tämä Venäjän rajalla(=sikakaukana=järjetön matka)?

Tarviiko päivityksen jälkeen muuttaa jotain huollon suhteen esim. öljyt 10tkm välein tai pitääkö merkkihuollossa sanoa, että on "lastutettu" älkää sorkkiko boxia tai menkö ohjelmaa vaihtamaan?

Niin ja mitäs öljyjä Saab suosittelee?

Huhhuh tulipas kymyksiä, mutta eiköhän täällä päästä alkuun -kiitoksia-
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

Saab 9-3 Aero 2.0T 205 bhp

Engine type: 4 cylinder turbo.
Displacement: 2.290dm3.
EEC rating: 151kW (205bhp) at 5500r/min.
EEC peak torque: 280Nm at 2200r/min.
Recommended fuel: 98 octane (min. 91).
Top speed: 235km/h.
0 to 100km/h: 7,3 sec; auto. 9,0 sec.
Overtaking, man.: 60 to 100km/h in fourth gear 7.5sec. 80 to 120km/h in fifth gear 11,2 sec.

Ja tuolta löytyy lisää eri speccejä ysikolmosesta :arrow: http://home.swipnet.se/danny/year.htm

Viritys, tai ns. lastutus käy yleensä boksia vaihtamalla. Eli tilaat joltain virittäjältä uuden viri-boksin ja yleensä lähetät vanhan boksin takaisin virittäjälle. Lisähinnasta voit myös itse pitää vanhan boksin.

Koska autossasi on Trionic 7 luottaisin tuon virityksen suhteen näihin enemmän tunnetuihin ruotsalaisiin pajoihin enkä välttämättä esim. tuon http://www.viritykset.fi putiikin tuotteisiin.

Paras vaihtoehto tuota viritystä ajatellen onkin hankkia jonkun virittäjän ns. Stage 1 viritys. Tämä tarkoittaa nimenomaan tuota boksin päivittämistä hieman modifioituun versioon. Tämä on varmasti tehokkain ja turvallisin tapa virittää tuo auto.
Aino huono puoli onkin se, että nälkä kasvaa syödessä ja tuo Stage 1 muuttuu varmasti nopeasti Stage 3:een ;)

Paikkojen kesto onkin sitten pitkälti ajotyylistä kiinni ja saa ne paikat rikki vakiotehoillakin. Eli jos osaa välttää autoa muutenkin rikkovaa ajotyyliä, ei tuo viriboksin vaihtaminen kasvata sitä riskiä mitenkään huomattavasti.

Joitain vaihtoehtoja tuon virin suhteen:

http://www.maptun.com
http://www.nordictuning.biz
http://www.speedparts.se
testing1
"Aero"
Viestit: 430
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Aero & lastu

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Maptunin sivuilta:

Stage 1 for the 9-3 Aero will completely transform your car!
Price: 6 396.00 SEK (excl. VAT) Stage 1 excl. mounting
Eli n. 700€ ja sisältää asennuksen !

Suomenkieliseltä sivustolta:
Ohjelmisto toimitetaan vaihtoyksikkönä, vakio ohjainlaite on palautettava 3 päivän kuluessa. Hinnat alkaen 880€

Eli ei sisällä asennusta ja hintaa silti n. 180€ enemmän Suomen puolella.

Jos tommosen laatikon joutuu itse laittamaan niin kuinka paljon tuskaa sen eteen joutuu näkemään, eli puretaanko Saabissa koko kojelauta ja puolet moottorista + pakoputkenpainelaakerit vai selviääkö ihan siististi avaamalla jonku luukku ja siellä majailee boxi?
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

selviää siististi muutamalla ruuvilla. Ekakertalaisella aikaa menee n. 30min.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

testing1
"Aero"
Viestit: 430
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Viesti Kirjoittaja testing1 »

ja tulee varmaan asennus ohjeet mukana...voisko saada vähän vinkkiä edes missäpäin boxi majailee.

Raitisilmasuodatin hässäkästä pitäs saada myös tietää, että missä majailee ja onko paljon purettavaa?

Ps. Kannattaako käytettyjä Maptunen boxeja kysellä vai onko parempi hommata aina uusi?
testing1
"Aero"
Viestit: 430
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Aero

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Kiitos hölösuulle hyvästä ohjeesta, enpä olisi uskonut boxin olevan noin helpossa paikkaa.
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Re: Aero & lastu

Viesti Kirjoittaja pade »

testing1 kirjoitti:Maptunin sivuilta:

Stage 1 for the 9-3 Aero will completely transform your car!
Price: 6 396.00 SEK (excl. VAT) Stage 1 excl. mounting
Eli n. 700€ ja sisältää asennuksen !

Suomenkieliseltä sivustolta:
Ohjelmisto toimitetaan vaihtoyksikkönä, vakio ohjainlaite on palautettava 3 päivän kuluessa. Hinnat alkaen 880€

Eli ei sisällä asennusta ja hintaa silti n. 180€ enemmän Suomen puolella.
Tuo hinta on ILMAN alvia ja ILMAN asennusta (EXcluding).
"Pris: 7 995.00 SEK (inkl. moms) Steg 1 exkl. montering" Eli ihan samoissa hinnoissa liikutaan kuitenkin !
testing1 kirjoitti:Jos tommosen laatikon joutuu itse laittamaan niin kuinka paljon tuskaa sen eteen joutuu näkemään, eli puretaanko Saabissa koko kojelauta ja puolet moottorista + pakoputkenpainelaakerit vai selviääkö ihan siististi avaamalla jonku luukku ja siellä majailee boxi?
Boksi sijaitsee matkustajan jalkotilassa edessä. Verhoilua hieman raottamalla pitäisi onnistua. Pahimmassa tapauksessa hansikaslokero irti, mikä ei sinänsä ole mikään iso homma.

Eli boksin voi kyllä asentaa itse mutta se pitää käydä Tech2:lla "ohjelmoimassa" autoon.
Eli auto mitä luultavimmin ei käynnisty uudella boksilla suoraan vaan se pitää "naittaa" juuri sinun autoon tuolla diagnostiikka laitteella.
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Juu helppo vaihtaa, siin ei tuu onkelmia.

Maptun ja muut lähettää virisoftan "missä sattuu" boxissa, ja paat sitten omas takasin - jos et sitä halua pitää.
Osa (itsekin) on pitänyt orkkis-boxin, sillä voi varmistua häiriötilanteissa että onko vikaa boxissa, ainakin niin kauan mun menee suuttimet ym. rautapuoli vaihtoon ;)
testing1
"Aero"
Viestit: 430
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Aero

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Pade kirjoitti:
"Eli boksin voi kyllä asentaa itse mutta se pitää käydä Tech2:lla "ohjelmoimassa" autoon.
Eli auto mitä luultavimmin ei käynnisty uudella boksilla suoraan vaan se pitää "naittaa" juuri sinun autoon tuolla diagnostiikka laitteella."

Menipäs ongelmalliseksi, missäs tuommoisia Tech2 ohjelmointeja tehdään?
Paljonko tulee lisähintaa, jos haluaa pitää orkkis boxin?
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Re: Aero

Viesti Kirjoittaja Hallu »

testing1 kirjoitti:Pade kirjoitti:
"Eli boksin voi kyllä asentaa itse mutta se pitää käydä Tech2:lla "ohjelmoimassa" autoon.
Eli auto mitä luultavimmin ei käynnisty uudella boksilla suoraan vaan se pitää "naittaa" juuri sinun autoon tuolla diagnostiikka laitteella."

Menipäs ongelmalliseksi, missäs tuommoisia Tech2 ohjelmointeja tehdään?
Paljonko tulee lisähintaa, jos haluaa pitää orkkis boxin?
Tech2 löytyy saab-huollossa, lisähintaa 0-20?? euroa, riippunee paikasta aika pal.
Aikaa tuohon ei kauaa pitäs mennä.

Oman poksin pitäminen maksanee 2500-3500SEK, sen hinta pitäs löytyä viripajan nettisivuilta tai sitten kysymällä.
testing1
"Aero"
Viestit: 430
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Aerosta

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Näihin kun vielä saisi selventäviä vastauksia:

Missä Tech2 ohjelmoinnin voi tehdä(eli joutuuko kumminkin meneen Venäjän rajamaille) ja paljonko tulee lisäkustannusta jos pitää orkkis boxin?

Käytettyä boxia Maptunen taso1 softalla ei siis kannata kysellä tuon naittamisongelman takia?

Onko paha vaihtaa raitisilmasuodatin?

Mitä öljyä Aerossa suositellaan käytettävän?
Talladega
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: To Touko 08, 2003 18:08

Viesti Kirjoittaja Talladega »

Menipäs ongelmalliseksi, missäs tuommoisia Tech2 ohjelmointeja tehdään?
Ei tarvitse ohjelmoida, jos sun viriboksiin ohjelmoidaan jo virifirmassa oikeat ajoneston koodit. Löytyvät vakioboksista. Kannattaa tehdä näin, muussa tapauksessa autosi ei enää lähde käyntiin vakioboksilla.

Tech -ohjelmointeja tehdään Saab -merkkiliikkeissä hintaan 0-65 e. Ainakaan paikallinen liike ei suostu ohjelmoimaan viribokseja.
Saabiton
testing1
"Aero"
Viestit: 430
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Aerosta

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Eli jos ymmärsin oikein niin vaihtoehdot ovat aika vähissä:

1. Aja Joutsenoon, jossa viriboxiin kopioidaan ajoneston ym koodit, jolloin molempia boxeja voi käyttää autossa ilman ongelmia.

2. Lähetä postissa orkkis boxi Joutsenoon, jossa kopioidaan koodit viriboxiin - tällä välin pyörittele peukaloita ainakin viikko ilman autoa - kunnes he lähettävät molemmat boxit postitse.
Talladega
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: To Touko 08, 2003 18:08

Viesti Kirjoittaja Talladega »

3. Irroitat vakioboksisi, kirjaat ylös kaikki koodit/numerosarjat tai kuvaat boksisi niin, että nuo koodit näkyy. Tilaat boksin virifirmalta ja liität nuo numerosarjat mukaan tilaukseen. Saat virifirmalta boksin, jolla autosi lähtee käyntiin ilman techiä. Kannattaa toki mainita vielä erikseen tuo ajonesto / car ID -koodaus tilauksessa. Ei maksa ylimääräistä.

Numerosarjat löytyvät boksin kyljestä ja boksissa olevan liittimen kyljestä.
Saabiton
Vastaa Viestiin