9-3 Aero "lastutus"
9-3 Aero "lastutus"
Olen hankkinut tälläisen tientukkeen kuin 9-3 Aero vuosimallia 2001 itselleni kauppakassiksi perhekäyttöön. En tahtonut löytää mistään luotettavia suoritus/teho tietoja, olisko tuossa 205hv/280Nm? Oletin että ainakin kys. merkin klubin sivuilla nyt varmasti olisi historiaa kaikista malleista spekseineen, mutten löytänyt mitään ???
No onkos joku kokeillut tämmöistä vuoden 2001 tai samankorimallin Aeroon:
http://www.viritykset.fi/Saab.html
Missäs Hämeen alueella olis paja jossa asennettas jonkinlainen päivitys koneeseen, eli kansankielellä lastutus, mutta taitaapi nykyään olla vain softa alkuperäiseen boxiin?
Tarkoituksena olisi saada n. 250 hv(+/- 10hv) ja vääntöä n. 350 Nm(+/- 30 Nm), eikä enempää, kun paikkojen pitäisi kestää.
Tsekkasin klubin sivuilla mainitun Maptun liikkeen, vaihtaako ne koko boxin vai asentaa pelkän softan? Onko tällä liikkeellä useita asennuspaikkoja vai onko vain tämä Venäjän rajalla(=sikakaukana=järjetön matka)?
Tarviiko päivityksen jälkeen muuttaa jotain huollon suhteen esim. öljyt 10tkm välein tai pitääkö merkkihuollossa sanoa, että on "lastutettu" älkää sorkkiko boxia tai menkö ohjelmaa vaihtamaan?
Niin ja mitäs öljyjä Saab suosittelee?
Huhhuh tulipas kymyksiä, mutta eiköhän täällä päästä alkuun -kiitoksia-
No onkos joku kokeillut tämmöistä vuoden 2001 tai samankorimallin Aeroon:
http://www.viritykset.fi/Saab.html
Missäs Hämeen alueella olis paja jossa asennettas jonkinlainen päivitys koneeseen, eli kansankielellä lastutus, mutta taitaapi nykyään olla vain softa alkuperäiseen boxiin?
Tarkoituksena olisi saada n. 250 hv(+/- 10hv) ja vääntöä n. 350 Nm(+/- 30 Nm), eikä enempää, kun paikkojen pitäisi kestää.
Tsekkasin klubin sivuilla mainitun Maptun liikkeen, vaihtaako ne koko boxin vai asentaa pelkän softan? Onko tällä liikkeellä useita asennuspaikkoja vai onko vain tämä Venäjän rajalla(=sikakaukana=järjetön matka)?
Tarviiko päivityksen jälkeen muuttaa jotain huollon suhteen esim. öljyt 10tkm välein tai pitääkö merkkihuollossa sanoa, että on "lastutettu" älkää sorkkiko boxia tai menkö ohjelmaa vaihtamaan?
Niin ja mitäs öljyjä Saab suosittelee?
Huhhuh tulipas kymyksiä, mutta eiköhän täällä päästä alkuun -kiitoksia-
Saab 9-3 Aero 2.0T 205 bhp
Engine type: 4 cylinder turbo.
Displacement: 2.290dm3.
EEC rating: 151kW (205bhp) at 5500r/min.
EEC peak torque: 280Nm at 2200r/min.
Recommended fuel: 98 octane (min. 91).
Top speed: 235km/h.
0 to 100km/h: 7,3 sec; auto. 9,0 sec.
Overtaking, man.: 60 to 100km/h in fourth gear 7.5sec. 80 to 120km/h in fifth gear 11,2 sec.
Ja tuolta löytyy lisää eri speccejä ysikolmosesta
http://home.swipnet.se/danny/year.htm
Viritys, tai ns. lastutus käy yleensä boksia vaihtamalla. Eli tilaat joltain virittäjältä uuden viri-boksin ja yleensä lähetät vanhan boksin takaisin virittäjälle. Lisähinnasta voit myös itse pitää vanhan boksin.
Koska autossasi on Trionic 7 luottaisin tuon virityksen suhteen näihin enemmän tunnetuihin ruotsalaisiin pajoihin enkä välttämättä esim. tuon http://www.viritykset.fi putiikin tuotteisiin.
Paras vaihtoehto tuota viritystä ajatellen onkin hankkia jonkun virittäjän ns. Stage 1 viritys. Tämä tarkoittaa nimenomaan tuota boksin päivittämistä hieman modifioituun versioon. Tämä on varmasti tehokkain ja turvallisin tapa virittää tuo auto.
Aino huono puoli onkin se, että nälkä kasvaa syödessä ja tuo Stage 1 muuttuu varmasti nopeasti Stage 3:een
Paikkojen kesto onkin sitten pitkälti ajotyylistä kiinni ja saa ne paikat rikki vakiotehoillakin. Eli jos osaa välttää autoa muutenkin rikkovaa ajotyyliä, ei tuo viriboksin vaihtaminen kasvata sitä riskiä mitenkään huomattavasti.
Joitain vaihtoehtoja tuon virin suhteen:
http://www.maptun.com
http://www.nordictuning.biz
http://www.speedparts.se
Engine type: 4 cylinder turbo.
Displacement: 2.290dm3.
EEC rating: 151kW (205bhp) at 5500r/min.
EEC peak torque: 280Nm at 2200r/min.
Recommended fuel: 98 octane (min. 91).
Top speed: 235km/h.
0 to 100km/h: 7,3 sec; auto. 9,0 sec.
Overtaking, man.: 60 to 100km/h in fourth gear 7.5sec. 80 to 120km/h in fifth gear 11,2 sec.
Ja tuolta löytyy lisää eri speccejä ysikolmosesta

Viritys, tai ns. lastutus käy yleensä boksia vaihtamalla. Eli tilaat joltain virittäjältä uuden viri-boksin ja yleensä lähetät vanhan boksin takaisin virittäjälle. Lisähinnasta voit myös itse pitää vanhan boksin.
Koska autossasi on Trionic 7 luottaisin tuon virityksen suhteen näihin enemmän tunnetuihin ruotsalaisiin pajoihin enkä välttämättä esim. tuon http://www.viritykset.fi putiikin tuotteisiin.
Paras vaihtoehto tuota viritystä ajatellen onkin hankkia jonkun virittäjän ns. Stage 1 viritys. Tämä tarkoittaa nimenomaan tuota boksin päivittämistä hieman modifioituun versioon. Tämä on varmasti tehokkain ja turvallisin tapa virittää tuo auto.
Aino huono puoli onkin se, että nälkä kasvaa syödessä ja tuo Stage 1 muuttuu varmasti nopeasti Stage 3:een

Paikkojen kesto onkin sitten pitkälti ajotyylistä kiinni ja saa ne paikat rikki vakiotehoillakin. Eli jos osaa välttää autoa muutenkin rikkovaa ajotyyliä, ei tuo viriboksin vaihtaminen kasvata sitä riskiä mitenkään huomattavasti.
Joitain vaihtoehtoja tuon virin suhteen:
http://www.maptun.com
http://www.nordictuning.biz
http://www.speedparts.se
Aero & lastu
Maptunin sivuilta:
Stage 1 for the 9-3 Aero will completely transform your car!
Price: 6 396.00 SEK (excl. VAT) Stage 1 excl. mounting
Eli n. 700€ ja sisältää asennuksen !
Suomenkieliseltä sivustolta:
Ohjelmisto toimitetaan vaihtoyksikkönä, vakio ohjainlaite on palautettava 3 päivän kuluessa. Hinnat alkaen 880€
Eli ei sisällä asennusta ja hintaa silti n. 180€ enemmän Suomen puolella.
Jos tommosen laatikon joutuu itse laittamaan niin kuinka paljon tuskaa sen eteen joutuu näkemään, eli puretaanko Saabissa koko kojelauta ja puolet moottorista + pakoputkenpainelaakerit vai selviääkö ihan siististi avaamalla jonku luukku ja siellä majailee boxi?
Stage 1 for the 9-3 Aero will completely transform your car!
Price: 6 396.00 SEK (excl. VAT) Stage 1 excl. mounting
Eli n. 700€ ja sisältää asennuksen !
Suomenkieliseltä sivustolta:
Ohjelmisto toimitetaan vaihtoyksikkönä, vakio ohjainlaite on palautettava 3 päivän kuluessa. Hinnat alkaen 880€
Eli ei sisällä asennusta ja hintaa silti n. 180€ enemmän Suomen puolella.
Jos tommosen laatikon joutuu itse laittamaan niin kuinka paljon tuskaa sen eteen joutuu näkemään, eli puretaanko Saabissa koko kojelauta ja puolet moottorista + pakoputkenpainelaakerit vai selviääkö ihan siististi avaamalla jonku luukku ja siellä majailee boxi?
Re: Aero & lastu
Tuo hinta on ILMAN alvia ja ILMAN asennusta (EXcluding).testing1 kirjoitti:Maptunin sivuilta:
Stage 1 for the 9-3 Aero will completely transform your car!
Price: 6 396.00 SEK (excl. VAT) Stage 1 excl. mounting
Eli n. 700€ ja sisältää asennuksen !
Suomenkieliseltä sivustolta:
Ohjelmisto toimitetaan vaihtoyksikkönä, vakio ohjainlaite on palautettava 3 päivän kuluessa. Hinnat alkaen 880€
Eli ei sisällä asennusta ja hintaa silti n. 180€ enemmän Suomen puolella.
"Pris: 7 995.00 SEK (inkl. moms) Steg 1 exkl. montering" Eli ihan samoissa hinnoissa liikutaan kuitenkin !
Boksi sijaitsee matkustajan jalkotilassa edessä. Verhoilua hieman raottamalla pitäisi onnistua. Pahimmassa tapauksessa hansikaslokero irti, mikä ei sinänsä ole mikään iso homma.testing1 kirjoitti:Jos tommosen laatikon joutuu itse laittamaan niin kuinka paljon tuskaa sen eteen joutuu näkemään, eli puretaanko Saabissa koko kojelauta ja puolet moottorista + pakoputkenpainelaakerit vai selviääkö ihan siististi avaamalla jonku luukku ja siellä majailee boxi?
Eli boksin voi kyllä asentaa itse mutta se pitää käydä Tech2:lla "ohjelmoimassa" autoon.
Eli auto mitä luultavimmin ei käynnisty uudella boksilla suoraan vaan se pitää "naittaa" juuri sinun autoon tuolla diagnostiikka laitteella.
Juu helppo vaihtaa, siin ei tuu onkelmia.
Maptun ja muut lähettää virisoftan "missä sattuu" boxissa, ja paat sitten omas takasin - jos et sitä halua pitää.
Osa (itsekin) on pitänyt orkkis-boxin, sillä voi varmistua häiriötilanteissa että onko vikaa boxissa, ainakin niin kauan mun menee suuttimet ym. rautapuoli vaihtoon
Maptun ja muut lähettää virisoftan "missä sattuu" boxissa, ja paat sitten omas takasin - jos et sitä halua pitää.
Osa (itsekin) on pitänyt orkkis-boxin, sillä voi varmistua häiriötilanteissa että onko vikaa boxissa, ainakin niin kauan mun menee suuttimet ym. rautapuoli vaihtoon

Aero
Pade kirjoitti:
"Eli boksin voi kyllä asentaa itse mutta se pitää käydä Tech2:lla "ohjelmoimassa" autoon.
Eli auto mitä luultavimmin ei käynnisty uudella boksilla suoraan vaan se pitää "naittaa" juuri sinun autoon tuolla diagnostiikka laitteella."
Menipäs ongelmalliseksi, missäs tuommoisia Tech2 ohjelmointeja tehdään?
Paljonko tulee lisähintaa, jos haluaa pitää orkkis boxin?
"Eli boksin voi kyllä asentaa itse mutta se pitää käydä Tech2:lla "ohjelmoimassa" autoon.
Eli auto mitä luultavimmin ei käynnisty uudella boksilla suoraan vaan se pitää "naittaa" juuri sinun autoon tuolla diagnostiikka laitteella."
Menipäs ongelmalliseksi, missäs tuommoisia Tech2 ohjelmointeja tehdään?
Paljonko tulee lisähintaa, jos haluaa pitää orkkis boxin?
Re: Aero
Tech2 löytyy saab-huollossa, lisähintaa 0-20?? euroa, riippunee paikasta aika pal.testing1 kirjoitti:Pade kirjoitti:
"Eli boksin voi kyllä asentaa itse mutta se pitää käydä Tech2:lla "ohjelmoimassa" autoon.
Eli auto mitä luultavimmin ei käynnisty uudella boksilla suoraan vaan se pitää "naittaa" juuri sinun autoon tuolla diagnostiikka laitteella."
Menipäs ongelmalliseksi, missäs tuommoisia Tech2 ohjelmointeja tehdään?
Paljonko tulee lisähintaa, jos haluaa pitää orkkis boxin?
Aikaa tuohon ei kauaa pitäs mennä.
Oman poksin pitäminen maksanee 2500-3500SEK, sen hinta pitäs löytyä viripajan nettisivuilta tai sitten kysymällä.
Aerosta
Näihin kun vielä saisi selventäviä vastauksia:
Missä Tech2 ohjelmoinnin voi tehdä(eli joutuuko kumminkin meneen Venäjän rajamaille) ja paljonko tulee lisäkustannusta jos pitää orkkis boxin?
Käytettyä boxia Maptunen taso1 softalla ei siis kannata kysellä tuon naittamisongelman takia?
Onko paha vaihtaa raitisilmasuodatin?
Mitä öljyä Aerossa suositellaan käytettävän?
Missä Tech2 ohjelmoinnin voi tehdä(eli joutuuko kumminkin meneen Venäjän rajamaille) ja paljonko tulee lisäkustannusta jos pitää orkkis boxin?
Käytettyä boxia Maptunen taso1 softalla ei siis kannata kysellä tuon naittamisongelman takia?
Onko paha vaihtaa raitisilmasuodatin?
Mitä öljyä Aerossa suositellaan käytettävän?
Ei tarvitse ohjelmoida, jos sun viriboksiin ohjelmoidaan jo virifirmassa oikeat ajoneston koodit. Löytyvät vakioboksista. Kannattaa tehdä näin, muussa tapauksessa autosi ei enää lähde käyntiin vakioboksilla.Menipäs ongelmalliseksi, missäs tuommoisia Tech2 ohjelmointeja tehdään?
Tech -ohjelmointeja tehdään Saab -merkkiliikkeissä hintaan 0-65 e. Ainakaan paikallinen liike ei suostu ohjelmoimaan viribokseja.
Saabiton
Aerosta
Eli jos ymmärsin oikein niin vaihtoehdot ovat aika vähissä:
1. Aja Joutsenoon, jossa viriboxiin kopioidaan ajoneston ym koodit, jolloin molempia boxeja voi käyttää autossa ilman ongelmia.
2. Lähetä postissa orkkis boxi Joutsenoon, jossa kopioidaan koodit viriboxiin - tällä välin pyörittele peukaloita ainakin viikko ilman autoa - kunnes he lähettävät molemmat boxit postitse.
1. Aja Joutsenoon, jossa viriboxiin kopioidaan ajoneston ym koodit, jolloin molempia boxeja voi käyttää autossa ilman ongelmia.
2. Lähetä postissa orkkis boxi Joutsenoon, jossa kopioidaan koodit viriboxiin - tällä välin pyörittele peukaloita ainakin viikko ilman autoa - kunnes he lähettävät molemmat boxit postitse.
3. Irroitat vakioboksisi, kirjaat ylös kaikki koodit/numerosarjat tai kuvaat boksisi niin, että nuo koodit näkyy. Tilaat boksin virifirmalta ja liität nuo numerosarjat mukaan tilaukseen. Saat virifirmalta boksin, jolla autosi lähtee käyntiin ilman techiä. Kannattaa toki mainita vielä erikseen tuo ajonesto / car ID -koodaus tilauksessa. Ei maksa ylimääräistä.
Numerosarjat löytyvät boksin kyljestä ja boksissa olevan liittimen kyljestä.
Numerosarjat löytyvät boksin kyljestä ja boksissa olevan liittimen kyljestä.
Saabiton