Olen "onnellinen" Opel Vectran omistaja. Kirjoittelen tänne, koska autossani on 2,2 DTI -kone, jota on myös Saabeissa. Olen kirjoittanut asiasta myös opelclubfinlandin sivuille (jossa normaalisti pyörin), mutta siellä on ollut hiljaista tämän suhteen, joten kyselen apuja myös täältä.
Tässä siis lyhyt kuvaus viasta:
Auto alkoi yllättäen ulista/vinkua, kun olin ajanut töistä moottoritietä pitkin Hämeenlinnaan. Eli kun kaasua painaa ja kierrokset lähenee 2500-3000 r/min, niin auton moottoritilan suunnalta tulee ääni/auto ääntelee kuin sähkömööttöri, jota häiritään. Ääni tulee jostain moottoritilasta ja vaatii hieman kuormitusta (ääntä ei saa kunnolla aikaan paikallaan) ja se ei ole turbo, joka vinkuu. Tiedän siis miltä turbo kuullostaa ja senkin ääni kyllä kuuluu, mutta lisäksi kuuluu tämä uusi ääni. Ääni ei ole suoraan verrannollinen kaasun painallukseen vaan sellainen kuminauhamainen venyvä mouruaminen (samanlainen kuin on kuulunut, joskus ennen vanhaan joistain autoradioista). Onko kyseessä siis jokin sähkölaite vai voiko se sittenkin olla turboon liittyvää (jokin letku vuotaa)? Autossa on mielestäni vedot kunnossa eli kulkee normaalisti tai itse en ainakaan huomaa eroa. Mouruamiseen ei vaikuta yhtään vaikka suljen kaikki sähkölaitteet (radio, puhallin, ilmastointilaite).
Kävin näyttämässä autoa pikaisesti pikahuollossa, mutta sielläkin ihmeteltiin eikä osattu ymmärettävästi sanoa mistä ääni johtuu (turbo, sähkö jne)? Asiaan pitää paneutua, mutta ajat huoltoon ovat kortilla, joten nyt kyselen apuja ensihätään täältä.
P.S. Jos paikalla on Hämeenlinnalaisia tai lähialueen alan asiantuntijoita, niin voin tulla huudattamaan autoa livenä