Apua: 2,2 DTI vinkuu. Lopputulos: turbo vaihdettu.

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Opel Vectra
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: La Elo 12, 2006 12:37

Apua: 2,2 DTI vinkuu. Lopputulos: turbo vaihdettu.

Viesti Kirjoittaja Opel Vectra »

Moi,

Olen "onnellinen" Opel Vectran omistaja. Kirjoittelen tänne, koska autossani on 2,2 DTI -kone, jota on myös Saabeissa. Olen kirjoittanut asiasta myös opelclubfinlandin sivuille (jossa normaalisti pyörin), mutta siellä on ollut hiljaista tämän suhteen, joten kyselen apuja myös täältä.

Tässä siis lyhyt kuvaus viasta:
Auto alkoi yllättäen ulista/vinkua, kun olin ajanut töistä moottoritietä pitkin Hämeenlinnaan. Eli kun kaasua painaa ja kierrokset lähenee 2500-3000 r/min, niin auton moottoritilan suunnalta tulee ääni/auto ääntelee kuin sähkömööttöri, jota häiritään. Ääni tulee jostain moottoritilasta ja vaatii hieman kuormitusta (ääntä ei saa kunnolla aikaan paikallaan) ja se ei ole turbo, joka vinkuu. Tiedän siis miltä turbo kuullostaa ja senkin ääni kyllä kuuluu, mutta lisäksi kuuluu tämä uusi ääni. Ääni ei ole suoraan verrannollinen kaasun painallukseen vaan sellainen kuminauhamainen venyvä mouruaminen (samanlainen kuin on kuulunut, joskus ennen vanhaan joistain autoradioista). Onko kyseessä siis jokin sähkölaite vai voiko se sittenkin olla turboon liittyvää (jokin letku vuotaa)? Autossa on mielestäni vedot kunnossa eli kulkee normaalisti tai itse en ainakaan huomaa eroa. Mouruamiseen ei vaikuta yhtään vaikka suljen kaikki sähkölaitteet (radio, puhallin, ilmastointilaite).

Kävin näyttämässä autoa pikaisesti pikahuollossa, mutta sielläkin ihmeteltiin eikä osattu ymmärettävästi sanoa mistä ääni johtuu (turbo, sähkö jne)? Asiaan pitää paneutua, mutta ajat huoltoon ovat kortilla, joten nyt kyselen apuja ensihätään täältä.

P.S. Jos paikalla on Hämeenlinnalaisia tai lähialueen alan asiantuntijoita, niin voin tulla huudattamaan autoa livenä :lol: jos se auttaa diagnoosiin...
Viimeksi muokannut Opel Vectra, Pe Syys 15, 2006 21:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Opel Vectra C 2,2 DTI -02
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Itellä teki samaa, arvioivat, että joku liitos vuotaa.
Loppui sitten yhtä nopeesti ku ilmaantuikin, joten en oo päätäni sillä enempää vaivannu.
Mahollisesti vuotaa vieläki vähä jostain mutta ääntä ei kuulu...

edit: kävin näyttämässä turboa huollossa, ukkeli testasi käsin välykset, että tbon pitäis olla ok.
Opel Vectra
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: La Elo 12, 2006 12:37

Viesti Kirjoittaja Opel Vectra »

snuggles kirjoitti:Itellä teki samaa, arvioivat, että joku liitos vuotaa.
Loppui sitten yhtä nopeesti ku ilmaantuikin, joten en oo päätäni sillä enempää vaivannu.
Mahollisesti vuotaa vieläki vähä jostain mutta ääntä ei kuulu...

edit: kävin näyttämässä turboa huollossa, ukkeli testasi käsin välykset, että tbon pitäis olla ok.
Kiitos vastauksesta!

Tekeekö tuo vuotaminen turbolle hallaa eli kärsiikö turbo siitä, jos sitä ei huolla heti tai jos sen antaa vuotaa? Mun pitää nimittäin ajaa päivittäin noin 120 km ja jonot huoltoon on pitkiä...
Opel Vectra C 2,2 DTI -02
Cruor
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2003 18:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Cruor »

Mimmi kirjoitti:
Opel Vectra kirjoitti:Mun pitää nimittäin ajaa päivittäin noin 120 km ja jonot huoltoon on pitkiä...
Noilla kilsoilla ei vielä kannata dieselauto.
Nimimerkillä: päivittäin reilu 200km bansaturbolla.
Loistavaa Mimmi. Ilman tätä tietoa tuskin kukaan meistä olisi voinut elää.

Sori off topic.
Matti Penttinen #1807
9-3 2.0t Cabriolet -00
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Taitaa olla Mimmillä enempi laskutavasta ja asenteesta kiinni, että millon se kannattaa.
Opel Vectra
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: La Elo 12, 2006 12:37

Viesti Kirjoittaja Opel Vectra »

Eli pitkällisen viikonlopun tuumailun jälkeen vein aamulla autoni LänsiAutolle --> pikahuollossa ei haluttu katsoa autoa --> ensimmäinen aika vasta ensiviikon maanantaille.

Vein autoni Hämeen Dieseliin, jossa autoni pääsi heti sisään, jotta sain diagnoosin. Koska tehot oli tallessa, niin epäiltiin ahdinta (ei uskottu letkuissa olevan vuotoja, harmi olis selvinnyt halvemmalla). Ahtimen "akselissa" ei ollut välystä, joten todennäköisesti ääni tulee siitä, että ahtimen siivissä on vikaa. Siivet toimivat kyllä, mutta ilmeisesti siipiin on osunut jotain, joka on lohkaissut palan ja nyt on epätasapainoa. Uuden ahtimen hinta on n. 1000e ja työt päälle (n. 200e). Käskettiin jatkamaan ajoa normaalisti, kunnes ääni pahenee ja/tai tehot häviää/auto alkaa savuttamaan --> sitten ahdin vaihtoon (voi kuulemma kestää vielä useita kymmeniätuhansia kilometrejä). Ihmettelen suuresti, että tehot on vielä tallessa vaikka ahtimessa on epätasapainoa??! ! Lisäksi ihmetyttää se, että sanoivat muuttuvageometrisen ahtimen kestoiän olevan vain n. 100 000 km!!

Palvelu Hämeen Dieselissä oli todella hyvää!

kommentoikaa!
Opel Vectra C 2,2 DTI -02
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Opel Vectra kirjoitti:Lisäksi ihmetyttää se, että sanoivat muuttuvageometrisen ahtimen kestoiän olevan vain n. 100 000 km!!
Tuota en kyllä usko 8O

Muutenkin opelin 2,2 dieseli on kestäväksi havaittu ja toimiva kokonaisuus. Tutkin turboa 300tkm paikkeilla, mutta turbohuollon kaveri sanoi, ettei sitä noilla kilsoilla tarvitse vielä huoltaa. Taidan tutkia uudelleen asiaa, kun 500tkm tulee täyteen :wink:
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Opel Vectra
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: La Elo 12, 2006 12:37

Viesti Kirjoittaja Opel Vectra »

Mikä turbo tuossa koneessa on/kenen tekemä? Käytetäänkö tuota samaa turboa jossain muussa moottorissa?

Mä kyselin maahantuojalta asiasta eli miten voi kysellä mahdollista takuuta (ts. onko normaalia, että 111500km ajetusta autosta menee turbo. Siellä oltiin sitä mieltä, että asiaa voitais tutkia enemmänkin eli voi hyvinkin olla, että siellä vuotaa vain jokin letku! Asian saa kuulemma selville helposti laittamalla auto testeriin, laittamalla ahtopainemittari kiinni tai paineistamalla systeemi (LänsiAutossa sanottiin, että tätä ei voida tehdä).

Ketä tässä voi uskoa?? Prkl...
Opel Vectra C 2,2 DTI -02
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Siis tarkennanpa sen verran, että itselläni arveltiin pakopuolen pientä vuotoa.
En kyllä usko, että ois vain 100 000km kesto muuttuvasiipisellä!

Speedpartsilla näyttäis tää kiinteäsiipinen olevan noin 580€ ja jos oikein oletan niin tuon muuttuvasiipisen se 940€ eli melkeen tonni.
En kyllä oikeen jaksa uskoa, että joudut turbonvaihtohommiin vielä noilla kilometreillä. Tutkitutahan ensin ainakin hyväksi, ennenkuin osia tilaat.

Sulla on ilmeisesti siinä turbona Garretin GT1849V.
En osaa sanoa kyllä, että missä muualla sitä käytetään.
rr kirjoitti:Muutenkin opelin 2,2 dieseli on kestäväksi havaittu ja toimiva kokonaisuus. Tutkin turboa 300tkm paikkeilla
Itse ajattelin ainakin taas tarkistuttaa siinä 300tkm.
OT:ta vähän:
Työkaverilla muuten porsi tuo 2,2tid. 300tkm ja rapiat ajettu.
Kampiakselin päästä hajosi pyörä, joka pyörittää remmin kautta mm. laturia, ohjaustehostinta, vesipumppua ja ilmastointia. Osan saanti vaikeaa. 200-300€ hintaa. Pyörässä oli jonkinlainen kuminen vaimennin pyörän ja akselin välissä (mikäli oikein ymmärsin), se ilmeisesti hapristunut ajan saatossa. Korjausliikkeen huhujen mukaan alkanut porsimaan muillakin tuo noin samoilla kilometreillä. Pitääpä siis pitää silmällä...
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1133
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Noitten "juuttuvasiipisten"-turbojen kesto on ihan riippuvainen ajotyylistä. Jos ajaa hissutellen eikä anna hanaa välillä niin menevät jumiin (siipien säätömekanismi) 100-150tkm paikkeilla. Jos antaa tallaa kunnolla (ei tule karstaa) niin ei jumiudu ihan heti.

Esim. Fin-turbo huoltaa säätyvägeometrisia eikä ole kiinteäsiipistä hirveän paljoa kalliimpi huolto.

Tuo Vecculin ääni haiskahtaisi ahtovuodolta. Jos turbossa olisi tyypillistä vikaa = siipien säätömekanismi jumittaisi niin heittäisi kyllä vikatilaan liian korkeiden ahtopaineiden takia.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 9-3 cabriolet 2.0t A SE -00, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Opel Vectra
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: La Elo 12, 2006 12:37

Viesti Kirjoittaja Opel Vectra »

Se voi olla, että olen ollut liian lempeä Opelia käsitellessä (kuten myös edellinen omistaja). Viimeaikoina olen ehkä antanut enemmän kenkää (olisko sen johdosta lähtenyt karstaa liikkeelle?).

Jos nyt aloitan uuden ajotyylin eli poljen Opelia oikein kunnolla, niin voiko tuota karstaa irrota lisää ja siivet menevät enemmän jumiin vai saattaako tuo karsta irrota tuolta turbosta ja vinkuminen loppua?

Pitäiskö turbo joka tapauksessa avata ja puhdistaa?
Opel Vectra C 2,2 DTI -02
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Jotkut on bensa-autojen kanssa raportoineet oudoista äänistä kun bypass jumii. Olis ainakin kohtuu halpa vaihtaa.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Opel Vectra
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: La Elo 12, 2006 12:37

Viesti Kirjoittaja Opel Vectra »

peinu kirjoitti:Jotkut on bensa-autojen kanssa raportoineet oudoista äänistä kun bypass jumii. Olis ainakin kohtuu halpa vaihtaa.
Onko bypass sama kuin hukkaportti? Jos on, niin sellaista ei kuulemma oo tuossa muuttuvasiipisessä turbossa...jos ei puhuta samasta asiasta, niin lissä informaatio kaivataan!

Niin ja kovasti kiitoksia avusta kaikille tähän asti vastanneille!

Edit: muuttuvageometrinen --> muuttuvasiipinen, ilmeisesti tuo on se oikea termi??
Opel Vectra C 2,2 DTI -02
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Eipä ole bypass ja hukkis sama asia. Sitä en kyllä tiedä onko autossasi bypassiakaan, mutta tuollainen musta Boschin vena on kaikissa bensaturbo-saabeissa:

http://www.professionalmotor.fi/index.php?id=10

Eski
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Hukkaportti päästää (magneettiventtiilin ohjaamana) liiat pakokaasun paineet pois kun taas bypass toimii sisään menevän ilman poistamiseksi.

Joo, bypass (oikein toimiessaan) laskee sisäänmenevän ahtoilman letkua pitkin takaisin jonnekin ilmanputsarin lähistölle. Kun laskee jalan kaasupolkimelta niin imusarjan päässä oleva kaasuläppä menee kiinni. Mottori pyörii vielä kuitenkin joten kiinni olevan kaasulapän ja lohkon välissä olevaan imusarjaan muodostuu alipaine. Bypassin ja imusarjan välillä onkin kuminen alipaineleku, mikä alipaineella aukaisee bypassin. Bypassin sisällä on luisti, jousi ja kuminen kalvo. Luisti pitää jousivoimalla bypassin kiinni, ettei ahtoilma pääse karkaamaan putkesta muuta kuin jos ahdot nousevat niin rajuiksi, että jousi pettää tai sitten juuri tuo edellä kuvattu tilanne, missä jalka nostetaan kaasupolkimelta ja alipaine imaisee kumikalvoa niin, että luisti nousee.

Helppo tapa testata, onko bypass ehjä, on ottaa se käteen. Yleensä bypass on vain yhdellä klemmarilla kiinni ahtoputkessa ja toisella paluuletkussa. Mutikassa on tietysti kiinni myös mainittu ohut alipaineletku, joka myös aikaa myöten rispaantuu ja tahmaantuu (kannattaa siis irrottaa se molemmista päistä ja vaihtaa uuteen). Ahtoputken puoleisesta reiästä voi kokeilla, että luisti liikkuu jousta vasten
. Alipaineletkun reiästä oikein lujaa imemälläkään ei pitäisi tulla ilmaa, sen sijaan jos bypassia näyttää salarakkaalle saattaa luistin saada imemällä liikahtamaan. Jos ilmaa kuitenkin tulee aliapianeletkun reiästä imemällä on bypassin kuminen kalvo rikki, tai jos luisti on jumissa kulkevat ahtoilmat väärin tai ei ollenkaan. Molemmista tapauksista voi johtua oudot äänet, jotka ovat riippuvaisia kierrosluvusta ja koneen kuormituksesta.

Veikkaisin, että luistin väliaikainen jumiutuminen saattoi olla syynä myös edellisellä herrasmiehellä joka raportoi outojen äänien hävinneen.

Ymmärtääkseni dieselikoneet huohottavat varsin voimakkaasti, joten imuilman sekaan joutuu myös öljy-/polttoainehöyryjä jotka likaavat myös illmamassamittaria, pakokaasutakaisinkierrätysjärjestelmää, alipaineletkuja ja siis myös bypassia.

Elämä on täynnä valintoja ja siitä johtuen minulla ei ole tarkempaa tietoa turbodieselkoneista, joten kaikki tämä on ainakin bensakoneita koskevaa spekulaatiota. :)

Kertauksen vuoksi vielä kuva siitä bypassistä.

Kuva

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Vastaa Viestiin