Kytkinpolkimen säätäminen?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
mr3038
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ke Tammi 14, 2004 02:46
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Kytkinpolkimen säätäminen?

Viesti Kirjoittaja mr3038 »

Mulla taitaa toimia saabbi liian hyvin kun jaksaa murehtia näitä pikkujuttuja, mutta sellainen ongelma olisi, että kytkin ottaa kiinni minun makuuni liian pienellä polkimen liikuttelulla. Ongelma-auto on siis samainen -86 2.0 kaasarikone kuin muissakin viesteissäni.

Kytkin irrottaa täysin kun poljinta on painanut noin neljänneksen ja se ottaa kiinni tosi terävästi kun poljinta nostaa siitä ylöspäin. Pystyykö polkimen liikerataa säätämään jotenkin? Haluaisin, että kytkin irrottaisi vasta hieman alempana ja kytkintä voisi luistattaa hieman pidemmällä liikealueella (eli poljin olisi vähemmän herkkä). Nyt kytkimellä tulee helposti nykäisevä lähtö, jos ei ole tarkkana poljinta liikuteltaessa. Kun itselläni on vielä tapana nostaa kytkintä aika matalilla kierroksilla, niin moottori on liian helppo sammuttaa kun lähtee ajatuksissaan liikennevaloista.
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Re: Kytkinpolkimen säätäminen?

Viesti Kirjoittaja ASTech »

mr3038 kirjoitti:Mulla taitaa toimia saabbi liian hyvin kun jaksaa murehtia näitä pikkujuttuja, mutta sellainen ongelma olisi, että kytkin ottaa kiinni minun makuuni liian pienellä polkimen liikuttelulla. Ongelma-auto on siis samainen -86 2.0 kaasarikone kuin muissakin viesteissäni.

Kytkin irrottaa täysin kun poljinta on painanut noin neljänneksen ja se ottaa kiinni tosi terävästi kun poljinta nostaa siitä ylöspäin. Pystyykö polkimen liikerataa säätämään jotenkin? Haluaisin, että kytkin irrottaisi vasta hieman alempana ja kytkintä voisi luistattaa hieman pidemmällä liikealueella (eli poljin olisi vähemmän herkkä). Nyt kytkimellä tulee helposti nykäisevä lähtö, jos ei ole tarkkana poljinta liikuteltaessa. Kun itselläni on vielä tapana nostaa kytkintä aika matalilla kierroksilla, niin moottori on liian helppo sammuttaa kun lähtee ajatuksissaan liikennevaloista.
Kuulostaa, että levy on mennyt ohueksi eli kulunut. Uusi paineasetelma +levy+nesteet+painelaakeri palauttavat kytkimen alkuperäisen toiminnan.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Siltäpä siltä. ASTechin opastamat osat paikoilleen, niin rupee rokkaan...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Suosittelen, että saman tien laitat myös kytkimen työsylinteriin uudet tiivisteet, vaihdat vauhtipyörän silmälaakerin ja kampiakselin tiivisteen sieltä vauhtipyörän takaa. Kannattaa vaihtaa myös ensiövaihteen luukun tiiviste ja työsylinterin alle piiloon jäävä kytkinakselin tiiviste.

Näillä eväillä ei tartte sitä kytkintä ottaa pitkään aikaan auki... Ja jos haluaa tehdä viimeisen päälle hyvän, niin ostaa vielä 10eurolla kytkimen pääsylinteriin korjaussarjan. :D
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Subonaattori
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 18:49
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Subonaattori »

Mertmi kirjoitti:Suosittelen, että saman tien laitat myös kytkimen työsylinteriin uudet tiivisteet, vaihdat vauhtipyörän silmälaakerin ja kampiakselin tiivisteen sieltä vauhtipyörän takaa. Kannattaa vaihtaa myös ensiövaihteen luukun tiiviste ja työsylinterin alle piiloon jäävä kytkinakselin tiiviste.

Näillä eväillä ei tartte sitä kytkintä ottaa pitkään aikaan auki... Ja jos haluaa tehdä viimeisen päälle hyvän, niin ostaa vielä 10eurolla kytkimen pääsylinteriin korjaussarjan. :D
Täydellinen ohje!! :D
ylipaine=ylivoimaa!
SAAB 9-5 Wagon Automatic BioPower MY02
#2269
Vastaa Viestiin