Passattinsa sankari / Aut. nopeusvalvontakam. Länsiväylällä

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
lucaf
"kukkahattu"

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Turbo Sensonic kirjoitti:
qaw kirjoitti:
Turbo Sensonic kirjoitti: Meikäläistä harmittaa kaikista eniten motarilla ja kehäteillä vasenta kaistaa matelevat, jotka ilmeisesti keskittyvät vain omaan suoritukseensa, eivätkä vilkuile taustapeileihin, saati tee tilaa nopeimmin ajaville. No ainoa tapa päästä ohi on silloin ohittaa oikealta (laitonta).
Väärin. Kehätiellä saa ohittaa oikealta, ne kun ei ole moottoriteitä. Mua harmittaa ne ketkä ei tätä tiedä ja mielenosoituksellisesti roikkuu puskurissa kilometrikaupalla vaikka oikea kaista on tyhjä, ja sitten koukkaavat kuitenkin oikean kautta ohi, heti eteen ja jarrut pohjaan.
Totta. Tuo "kehätie" oli tuossa väärin, koska siellä saa tosiaan ohittaa oikealta :oops:
kaikesta huolimatta minusta olisi miellyttävämpää, jos vasemmalle kaistalle ei "unohtuisi" autoilijoita, kehätielläkään. eikö edelleenkin ole se suositus voimassa (ainakin minulle autokoulussa opetettiin) että tulisi ajaa oikeanpuolimmaista vapaana olevaa kaistaa.

ohittaminen olisi jotenkin sujuvampaa kun ei tarttisi "pujotella" vaan voisi suoraan ajaa yhdellä kaistalla (ja, kyllä mulla on ohjauslaitteet ihan kunnossa :) ). ja aina on se pieni pelko takapuolessa että oikealta ohitettaessa tämä vasemmalle kaistalle itensä unohtanut taivaanrannan maalari päättääkin juuri kohdalla palata oikealle kaistalle.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Turbo Sensonic
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

lucaf kirjoitti:...ja aina on se pieni pelko takapuolessa että oikealta ohitettaessa tämä vasemmalle kaistalle itensä unohtanut taivaanrannan maalari päättääkin juuri kohdalla palata oikealle kaistalle.
Joo, on käynyt pari kertaa meikäläiselle. Eli kesken ihanan kesäpäivän huomataankin, että ei olla yksin liikenteessä ja siirrytään oikealle kaistalle, vaikka joku on juuri ajamassa oikealta hieman nopeampaa vauhtia ohitse.

Ihme juttu, miten jotkut tietyt opit unohtuvat autoilijoilta. Esim. tuo jatkuva vasemmalla kaistalla roikkuminen ja sumuvalojen käyttö kirkkaalla ja miksei hämärälläkin ilmalla :roll:
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
wesku
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja wesku »

Turbo Sensonic kirjoitti:onkohan kyseessä "tämä on minun nopeuteni ja sinunkin pitäisi ajaa sitä, koska en laske sinua ohitseni" -mentaliteetti :?: :?: :?:
Jep ja tämä on siinä vasemman kaistan jonossa juuri oikea mentaliteetti. Harmittaako, jos et pääse ohi ?
9000CS...
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CS... »

^ Oikea mentaliteetti on ajaa vasemmalla kaistalla hitaammin kuin oikealla?

Itselläni menee hermot liikenteessä erittäin harvoin. Silloin kun menee, niin teen sen selväksi myös vastapuolelle.
Turha toisten ärsyttäminen, kiusaaminen tai muuten vaan hidastelu tai törttöily voi saada erilaisen lopputuloksen, kun se takana hermonsa menettänyt onkin hiukan sekopäisempi tapaus.
Esimerkiksi turpaan saaminen seuraavissa liikennevaloissa sen takia, että ei päästänyt takana tulevaa ohi koska ei sillä voi olla kiire mihinkään, on mielestäni aika noloa :)
Itse olen tällaisen tapauksen sivusta nähnyt. Kyytiä tuossa tilanteessa sai edessä tahallaan hidastellut kuski sekä hänen autonsa sivuikkuna ja konepelti 8)
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
wesku
"Hölösuu"

9000CS... kirjoitti: Esimerkiksi turpaan saaminen seuraavissa liikennevaloissa sen takia, että ei päästänyt takana tulevaa ohi koska ei sillä voi olla kiire mihinkään, on mielestäni aika noloa :)
Entä sitten kun joku tuleekin vetämään sille turpaan joka törttöili päästämällä etuilijan puikkaamaan oikealta vasemman jonoon motarilla tmv. ? Olisko noloa ?
lucaf
"kukkahattu"

pieni välimuistutus: henkilökohtaisuudet vain yksityisviesteillä (poistin juuri yhden), pysytään asiassa ilman pyrkimyksiä nousta toisen yläpuolelle keskustelussa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
wesku
"Hölösuu"

lucaf kirjoitti:pieni välimuistutus: henkilökohtaisuudet vain yksityisviesteillä (poistin juuri yhden), pysytään asiassa ilman pyrkimyksiä nousta toisen yläpuolelle keskustelussa.
No mainittakoon nyt tuosta että siinä joku tässä ketjussa aiemmin esiintymätön tarjosi mulle jotain kyseenalaista "arvonimitystä". Ei siinä mun puolesta mitään niin tuomittavaa ole, ainakin itse vain naureskelen sellaisille nimityksille. Olin muuten just vastaamassa siihen mutta ehkä parempi näin ;)
patse
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja patse »

wesku kirjoitti:
lucaf kirjoitti:pieni välimuistutus: henkilökohtaisuudet vain yksityisviesteillä (poistin juuri yhden), pysytään asiassa ilman pyrkimyksiä nousta toisen yläpuolelle keskustelussa.
No mainittakoon nyt tuosta että siinä joku tässä ketjussa aiemmin esiintymätön tarjosi mulle jotain kyseenalaista "arvonimitystä". Ei siinä mun puolesta mitään niin tuomittavaa ole, ainakin itse vain naureskelen sellaisille nimityksille. Olin muuten just vastaamassa siihen mutta ehkä parempi näin ;)
Liittyen keskusteluun.
wesku kirjoitti:
Turbo Sensonic kirjoitti:onkohan kyseessä "tämä on minun nopeuteni ja sinunkin pitäisi ajaa sitä, koska en laske sinua ohitseni" -mentaliteetti :?: :?: :?:
Jep ja tämä on siinä vasemman kaistan jonossa juuri oikea mentaliteetti. Harmittaako, jos et pääse ohi ?
Mielestäni tämä lainaus (provosoivaa lainausta???) ja kommentti vääristää Turbo Sensonicin kirjoittamaa tekstiä ja aiheuttaa lukijoille erillaisen käsityksen mikä se oikeasti on ja muutta keskustelun aihetta taas aivan toissaalle, joka taasen antaa aihetta herjan heittoon. Lainauksesta jää kokonaan pois pääasiat, motarilla vasentakaistaa alinopeudella ajavat kuskit.
Turbo Sensonic kirjoitti:Olisi kiva tietää, mitä noiden em. kuskien päässä liikkuu, kun pitää koko ajan ajaa alinopeutta vasemmanpuolisella kaistalla :?: Pelkäävätköhän he sitä, että jäävät "pussiin", jos vaihtavat oikeanpuoliselle kaistalle vai onkohan kyseessä "tämä on minun nopeuteni ja sinunkin pitäisi ajaa sitä, koska en laske sinua ohitseni" -mentaliteetti :?: :?: :?:
Hieman tarkennusta noihin lainauksiin, kiitos.

t. Rauhallisin mielin foorumilla ja liikenteessä.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18
karg
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karg »

wesku kirjoitti:
Ei ole välttämättä edes jono kyseessä. Joku yksittäinen taistelija saattaa ajella moottoritiellä ilmeisesti huvikseen vasenta kaistaa liian hiljaa vaikka oikea kaista on tyhjä ja vasen kaistakin on tyhjä sen nutaajan etupuolella. Ihan sama kauanko siinä sitten roikut puskurissa, tilaa ei anneta. Tässä kohdassa jos rohkenee mennä oikealta ohi, niin voi varautua yllätyksiin.
lucaf
"kukkahattu"

patse kirjoitti: t. Rauhallisin mielin foorumilla ja liikenteessä.
kannatan. välttäkäämme purkamasta liikenteessä syntynyttä kiukkua täällä toisiimme.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"

patse kirjoitti:
wesku kirjoitti:
Mielestäni tämä lainaus (provosoivaa lainausta???) ja kommentti vääristää Turbo Sensonicin kirjoittamaa tekstiä ja aiheuttaa lukijoille erillaisen käsityksen mikä se oikeasti on ja muutta keskustelun aihetta taas aivan toissaalle, joka taasen antaa aihetta herjan heittoon. Lainauksesta jää kokonaan pois pääasiat, motarilla vasentakaistaa alinopeudella ajavat kuskit.
Tarkoitin nimenomaan sitä, että joku yksikseen ajelee moottori- tms. tien vasenta kaistaa alle nopeusrajoituksen vähät välittämättä takana tulevasta, itseään nopeammasta liikenteestä.

Jonossa ajamisessa vasemmalla kaistalla on yleensä se mentaliteetti, että kukaan ei saa päästä edelle, kun on itsellä olevinaan niin helvetin kova kiire, vaikka oikeanpuolinen kaista on lähes tyhjä ja nopeus 10-20 km/h ali nopeusrajoituksen. Minä ainakin yritän ajaa niin paljon oikeanpuolimmaisella kaistalla kuin mahdollista, enkä jää roikkumaan vasemmanpuolimmaiselle kaistalle.
patse kirjoitti:
Turbo Sensonic kirjoitti:Olisi kiva tietää, mitä noiden em. kuskien päässä liikkuu, kun pitää koko ajan ajaa alinopeutta vasemmanpuolisella kaistalla :?: Pelkäävätköhän he sitä, että jäävät "pussiin", jos vaihtavat oikeanpuoliselle kaistalle vai onkohan kyseessä "tämä on minun nopeuteni ja sinunkin pitäisi ajaa sitä, koska en laske sinua ohitseni" -mentaliteetti :?: :?: :?:
Hieman tarkennusta noihin lainauksiin, kiitos.
Tarkennusta lainauksiin: eli "pussiin" jääminen tarkoittaa sitä, että ajat itse oikeanpuolista kaistaa, kun jono/letka autoilijoita ajaa hieman sinua nopeampaa vauhtia niin, että jäät jumiin oikeanpuolimmaiselle kaistalle edessäsi olevan, hitaammin ajavan auton, perävaunun, asuntovaunun tms. takia.

Toinen lainaus: tietyt henkilöt näyttävät aivan tietoisesti ajelevan moottoritiellä esim. 120 km/h nopeusrajoitusalueella 110 km/h laskematta nopeammin ajavia ohitseen. Tämä on tietty pelkkää kiusantekoa, eikä tuohon voi juuri muuta sanoa, kuin että johan on halvat huvit. Sitten on olemassa vielä sellaisia kuskeja, jotka ajelevat motaria rauhassa 110 km/h vauhdilla ja huomatessaan takaa tulevan, nopeampaa vauhtia ajavan auton kiihdyttävät myös omaa vauhtiaan tarkoituksena pitää takana tuleva auto takanaan, eikä ole aikomustakaan siirtyä oikeanpuolimmaiselle kaistalle ja päästää takana tulevaa ohitseen. Pari kertaa olen törmännyt tuollaiseen tilanteeseen ja täytyy häpeäkseni tunnustaa, että on tullut myös kokeiltua, kuinka pitkään (~mihin nopeuteen saakka) edessä olevan kuskin kantti kestää. Yleensä himmaavat jossain 150 km/h nopeudessa ja laskevat vasta sitten ohitseen :roll:
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Henkka #2283
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Sori, että tähän väliin puutun, mutta luulen, ettei "patse" niinkään kärttänyt lisätietoa lainaamiinsa kohtiin, vaan kiinnitti huomiota aikaisempaan, jokseenkin vääristävään kolmannen henkilön tekemään lainaukseen "Sensonic":n tekstistä :wink:
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Turbo Sensonic
"Hölösuu"

Henkka #2283 kirjoitti:Sori, että tähän väliin puutun, mutta luulen, ettei "patse" niinkään kärttänyt lisätietoa lainaamiinsa kohtiin, vaan kiinnitti huomiota aikaisempaan, jokseenkin vääristävään kolmannen henkilön tekemään lainaukseen "Sensonic":n tekstistä :wink:
Niinpä, mutta oma vastaukseni oli tarkoitettu sekä weskulle, että patselle. Sori jos kohderyhmä tuli ymmärretyksi väärin.

Weskulle voisin myöntää sen, että totta kai se harmittaa aivan s**t*n*sti, jos jengi kerää kunnon jonoa vasemmalle kaistalle vielä ajaen suhteellista alinopeutta, kun oikea kaista on aivan tyhjä. Tällöin oikealla kaistalla letkan ohiajaminen (ei oikealta nopeasti ohittaminen) ja vasemmalla kaistalle siirtyminen on kuitenkin lainopillisesti arveluttavaa.

Työkaverini on saanut tästä em. sakot prätkällä ajaessaan. Jos nyt muistan oikein tämän stoorin, niin eräs auto ajoi työkaverini ohitse vasenta kaistaa noin 130 km/h ja työkaverini edessä ajoi poliisiauto. Kun vasemmalla kaistalla ajanut auto näki poliisiauton, alkoi se himmata vauhtiaan päätyen lopuksi vauhtiin 110 km/h. Koska poliisiauton nopeus oli noin 115 km, niin työkaverini päätti siirtyä vasemmanpuolimmaiselle kaistalle voidakseen ajaa nopeusrajoituksen mukaista nopeutta. Vasemmalla kaistalla vauhtiaan himmannut auto oli loppuen lopuksi noin 30-50 metriä työkaverini prätkän jäljessä, joten hän ohjasi prätkänsä vasemmanpuoliselle kaistalle ja nosti vauhdin 120 km/h:iin. Tämän jälkeen poliisiauto pysäytti hänet ja antoi hänelle sakot sen perusteella, että hän oli "ohittanut oikealta" vasemmalla kaistalla olleen auton. Tiedä sitten, mitä olisi tapahtunut, jos olisi riitauttanut tuon sakon, todennäköisesti ei mitään :roll:
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
oju
"Hirsch"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oju »

Turbo Sensonic kirjoitti:...Lahden motarilla....
..Porukka tukki vasemman kaistan ihan huolella, jotkut ajaen 100-110 km/h 120 km/h:n rajoitusalueella....
Tämä toi mieleeni äskeisen kesälomareissun jolla huomasin Tku-Hki ja Lahdentien välisen valtavan eron liikennekäyttäytymisessä. Lahdentiellä meno oli samanlaista kuin joissain kehitysmaissa 8O

Mistä lie johtuu moinen ero, luulisi että autokouluissa opetetaan samat asiat?

Tämä ei tarkoita että pitäisin lounaissuomalaista ajokäytöstä keskimäärin kovin korkeassa kurssissa verrattuna esimerkiksi länsinaapuriimme mutta silti yllätyin Lahdentien menosta.
Henkka #2283
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Turbo Sensonic kirjoitti: Niinpä, mutta oma vastaukseni oli tarkoitettu sekä weskulle, että patselle. Sori jos kohderyhmä tuli ymmärretyksi väärin.
Okei :oops:

Tuohon "oju":n viestiin. Olen samaa mieltä, että Lahdentie syystä tai toisesta eroaa negatiivisesti edukseen moniin muihin teihin verrattuna. Kerran jos toisenkin siellä on kaikenlaista sattunut.

Taisi olla kesän alussa, kun KehäI:ltä lännestä vaihdoin Lahdentielle. Ramppi jatkuu suoraan motarille ja siihen liittyy oikealta väistämisvelvollisten kaista vähän ennen motaria. Näin jo kauan ennen ramppien yhtymistä, että iv Golf (mistä näitä sikiää aina mun kerrottavaksi?) tuli reilua nopeutta, keritäkseen tietty mun ja edellämenijän väliin (mun takana oli aivan tyhjää). En muuttanut omaa nopeuttani ja ramppien yhtymäkohdassa jouduin tekemään voimakkaan jarrutuksen, että se ei olisi tullut kylkeen (oli jo puol auton leveyttä mun kaistalla). Harvoin näihin sen enempää reagoin, mutta nyt pistin torven pohjaan ja vilkutin valoja. Eiköhän se tempassut jarrut pohjaan ja mulla oli pitelemistä, etten tullut sen perään. Kaiken lisäksi se kääntyi seuraavasta liittymästä pois motarilta, jolloin näin noin 35:sen nutturatukan trendikkäästi keskisormi pystyssä. Säteiliköhän tollakaan yhtään, että missä mentiin ja kenen vika oli mikäkin :roll:
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Vastaa Viestiin