Ajotietokoneen päivitys

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
testing1
"Aero"
Viestit: 430
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Ajotietokoneen päivitys

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Onnistuukos jossain hämeen seudulla esim Metro-auto ajotietokoneen kielipäivitys, jos haluaa suomenkieliseksi?
Niin ja looginen kysymys paljonkohan softanvaihto kustantaa?

Huolloista vielä että kuinka usein 9-3 Aeroa pitää huollattaa 10tkm välein?
Kuuluuko huoltoihin koskaan raitisilmasuodattimen vaihtoa vai onko se aina extra työ?
Kuuluuko huoltoihin koskaan ilmastoinnin huoltoa vai onko sekin extra työ?

Sitten vielä hassu kysymys, että onko Aeron vm 2001 öljytilavuus suodattimen kanssa yli 4L ?
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ajotietokoneen päivitys

Viesti Kirjoittaja Eski »

testing1 kirjoitti:Onnistuukos jossain hämeen seudulla esim Metro-auto ajotietokoneen kielipäivitys, jos haluaa suomenkieliseksi?
Niin ja looginen kysymys paljonkohan softanvaihto kustantaa?
SID-näyttö ei osaa suomea, mutta kielen vaihtaminen onnistuu ihan omin käsin ja ohjeet löytyy auton käyttöohjekirjasta.
Huolloista vielä että kuinka usein 9-3 Aeroa pitää huollattaa 10tkm välein?
Kuuluuko huoltoihin koskaan raitisilmasuodattimen vaihtoa vai onko se aina extra työ?
Kuuluuko huoltoihin koskaan ilmastoinnin huoltoa vai onko sekin extra työ?
Huoltoväli on 20K tai 1 vuosi, mutta suosittelen vaihtamaan öljyt 10K välein. Raitisilmasuodatin vaihdetaan 20K välein, eli kuuluu huoltoon. Ilmastoinnin huoltoa ei kuulu huolto-ohjelmaan.
Sitten vielä hassu kysymys, että onko Aeron vm 2001 öljytilavuus suodattimen kanssa yli 4L ?
4 litraa riittää.

Eski
testing1
"Aero"
Viestit: 430
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Ajotietokone SW

Viesti Kirjoittaja testing1 »

>SID-näyttö ei osaa suomea, mutta kielen vaihtaminen onnistuu ihan >omin käsin ja ohjeet löytyy auton käyttöohjekirjasta.

- kysyin tätä asiaa Saabin merkkiliikkeessä Ruotsissa ja sanoivat että ei onnistu itse vaihtamaan kieltä millään nappiyhdistelmillä paneelista vaan vaaditaan koko tietokoneen päivitys kaapelilla siihen tarkoitetulla laitteella.
Tietokoneessa ei ole kuulemma kuin yksi kieli softattuna, joten kieliä ei pysty vaihtamaan itse.


Mitäs hyötyä muuten on kielen vaihtamisesta jos SID näyttö ei osaa Suomea, eihän käyttäjä tarvi kuin juuri tuota käyttöliittymää, jos haluaa ymmärtää mitä sanottavaa autolla on.
jthing
"Aero"
Viestit: 301
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 15:10
Paikkakunta: Vancouver

Viesti Kirjoittaja jthing »

Just vaihdoin omastani kielen käyttöohjeen mukaan, piti pitää kahta nappia pohjassa 4 sek ja sitten voi valita kielen. Taisi olla Set nappi ja sitten se vasemmanpuoleinen valintanappi. Tarkistan vielä illalla (täytyy kuitenkin säätää kun nyt on ruotsiksi ilmoitukset)
9-5 Aero Wagon MY04
S-SK #2566, STCF #27
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, SID osaa 6 kieltä: ruotsi, englanti, saksa, ranska, italia ja espanja. Ainakin 9-5 manuaalin mukaan SID1:ssa vaihtaminen tapahtuu painamalla CLEAR ja ^ (nuoli ylös) -näppäimiä ja SID2:ssa CLEAR ja SET. Käyttöohjekirjaa kannattaa kysellä GM-Finlandilta, jos sellaista ei ole autossa mukana...

Eski
testing1
"Aero"
Viestit: 430
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Ajotietokone SW

Viesti Kirjoittaja testing1 »

No onpas peräti kummallista, että vielä merkkiliikkeessä puhuvat puutaheinää...

No kiitoksia, täytyypä jossain välissä tutustua ruotsinkieliseen manuaaliin.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Ajotietokone SW

Viesti Kirjoittaja peinu »

testing1 kirjoitti: Mitäs hyötyä muuten on kielen vaihtamisesta jos SID näyttö ei osaa Suomea, eihän käyttäjä tarvi kuin juuri tuota käyttöliittymää, jos haluaa ymmärtää mitä sanottavaa autolla on.
Oppii noita Eskin mainitsemia kieliä!

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
jthing
"Aero"
Viestit: 301
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 15:10
Paikkakunta: Vancouver

Viesti Kirjoittaja jthing »

Ratkeskos kielen vaihto ongelma? Laitoin testimielessä piruuttani kaverin Airoon kieleksi ranskan :P Saa nähdä koska huomaa...
9-5 Aero Wagon MY04
S-SK #2566, STCF #27
saabeli
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 07:40

Viesti Kirjoittaja saabeli »

Huoltoväli on 20K tai 1 vuosi, mutta suosittelen vaihtamaan öljyt 10K välein.
Riippuu öljyistä!
Long Life Castrolit kun laitat, niin ei tarvi huoltojen välillä vaihella.
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
testing1
"Aero"
Viestit: 430
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Öljyistä

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Mikä Castrolin malli on jota voi laittaa TSW jotain ?
Taitaa tuo boksittaminen vaikka taso 1 vaatia jo tiuhempaa öljynvaihtoväliä 10tkm välein ?
saabeli
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 07:40

Viesti Kirjoittaja saabeli »

Mikä Castrolin malli on jota voi laittaa TSW jotain ?
Castrol Long Life SLX 0-30W (n. 16E/l)
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Njoo, 16 euroa litra maksavalla öljyllä ei ainakaan mitään säästöä tule, kun esim. Mobilin RallyFormulaa saa 25 eurolla 4 litran pöntön. Enpä muutenkaan laittaisi turbokoneeseen mitään 0W-30 -litkuja, mutta jokainen tekee niin kuin tahtoo...

Eski
jthing
"Aero"
Viestit: 301
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 15:10
Paikkakunta: Vancouver

Viesti Kirjoittaja jthing »

Joo kyllä sitä näissä öljyhommissa kannattaisi pitäytyä ihan valmistajan suosittelemissa arvoissa. Kaikki päättää tietysti itse.
9-5 Aero Wagon MY04
S-SK #2566, STCF #27
saabeli
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 07:40

Viesti Kirjoittaja saabeli »

Joo kyllä sitä näissä öljyhommissa kannattaisi pitäytyä ihan valmistajan suosittelemissa arvoissa. Kaikki päättää tietysti itse.
AINA VOI KÄYTTÄÄ PAREMPAA MITÄ VALMISTAJA SUOSITTAA.
Ja kun ajat vaan 10000km niillä 25E/4l, niin saman maksat kuin paremmistakin + YLIMÄÄRÄISEN VAIHTOTYÖN.

Eli ynnätäämpä 20000 km öljyn vaihto kulut (jos ajat pääsasiassa kaupungissa, tai tiellä esim. hesan ruuhkassa, niin silloin tietenkin sinun on turha haaveilla 20000 km:n vaihtoväleistä ja voit ajaa normaaleilla halvoilla öljyillä sen 10000km):
- 15E/l x 4 + 8,5 E suodatin = 68,5E Castrol SLX 0-30W
- (25E/4l + 8,5E suodatin) x 2 = 67E Mobil
ELI pärjäsit 1,7E, mutta kun lisäät ylimääräisen vaihdon,
niin hävisit ??E:tä.
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

saabeli kirjoitti: AINA VOI KÄYTTÄÄ PAREMPAA MITÄ VALMISTAJA SUOSITTAA.
Ja kun ajat vaan 10000km niillä 25E/4l, niin saman maksat kuin paremmistakin + YLIMÄÄRÄISEN VAIHTOTYÖN.

Eli ynnätäämpä 20000 km öljyn vaihto kulut (jos ajat pääsasiassa kaupungissa, tai tiellä esim. hesan ruuhkassa, niin silloin tietenkin sinun on turha haaveilla 20000 km:n vaihtoväleistä ja voit ajaa normaaleilla halvoilla öljyillä sen 10000km):
- 15E/l x 4 + 8,5 E suodatin = 68,5E Castrol SLX 0-30W
- (25E/4l + 8,5E suodatin) x 2 = 67E Mobil
ELI pärjäsit 1,7E, mutta kun lisäät ylimääräisen vaihdon,
niin hävisit ??E:tä.
Unohdit laskelmistasi parin varikkopysähdyksen kustannukset, eli ensin koneremonttiin ja siitä vähän ajan päästä turbohuoltoon (voivat tapahtua myös käännetyssä järjestyksessä), tietty jos noiden kulut jakaa useamalle vuosikymmenelle niin lasku ei ole niin paha per kilometri :D

b205:n öljyt pysyvät puhtaina alle 2000km, sen jälkeen ovat pikimustaa (vaikka vaihtaisi peräjälkeen kaksi kertaa).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin